Social- og Ældreudvalget 2021-22
B 125
Offentligt
2582912_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1236
Doknr.
573420
Dato
25-05-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 5. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 (B 125) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil ministeren fremlægge beregninger af, hvad en ordning, som beskrevet i
forslaget – både fsva. overvåget kontaktbevarende samvær og en fasttrack-
ordning – vil koste, herunder i forhold til nyansættelser i Familieretshuset?”
Svar:
Jeg forstår forslaget sådan, at det foreslås, at der skal kunne fastsættes
kontaktbevarende overvåget samvær i de sager, hvor der i dag gives afslag på
kontaktbevarende samvær.
Jeg er nødt til indledningsvist at understrege, at en sådan ordning i min optik
ikke er i overensstemmelse med barnets bedste, der jo er det absolutte
omdrejningspunkt for afgørelser efter forældreansvarsloven.
Uanset dette har jeg bedt Familieretshuset om at beregne, hvad det vil koste,
hvis en børne- eller forældrerådgiver skal overvåge samværet i de sager, hvor
der i dag gives afslag på kontaktbevarende samvær.
Familieretshuset har oplyst, at man i 2021 traf afgørelse om afslag på
kontaktbevarende samvær i 650 sager. Der er ved beregningen af, hvad det vil
koste at indføre den foreslåede ordning, taget udgangspunkt i det maksimale
antal sager.
Endvidere er det lagt til grund, at et overvågningsforløb i gennemsnit vil koste
60 arbejdstimer. Timerne bruges til udarbejdelse af plan for samværsforløb,
samværsdokument, forsamtaler med forældrene og barnet, selve de
overvågede samvær samt rapportskrivning. Endelig er der i forhold til det
estimerede behov for personale og ledelse lagt til grund, at der rekrutteres
medarbejdere, som udelukkende skal arbejde med overvåget samvær.
På den baggrund forventes ordningen at medføre udgifter på 26,8 mio. kr. årligt
og varigt til personale og ledelse. Foruden personaleudgifterne vil der også
være nødvendige merudgifter forbundet med bl.a. on-boarding, etablering af
lokaler til brug for overvåget samvær samt øget supervision og vagtbemanding,
som vil kræve nærmere afdækning.
1
B 125 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad en ordning, som beskrevet i forslaget, både fsva-overvåget kontaktbevarende samvær og en fasttrackordning, vil koste, til social- og ældreministeren
2582912_0002.png
Jeg forstår videre forslaget sådan, at der foreslås indført et fast track til
oplysning af § 7 sager, hvor en påstand om risikofaktorer ikke er tilstrækkeligt
dokumenteret eller underbygget, og hvor der er tvivl om, hvorvidt påstand er
fremsat chikanøst. Det vil altså sige sager, der reelt kræver yderligere
afdækning, fordi det omvendt heller ikke er muligt ud fra det foreliggende
grundlag straks at afvise påstanden som grundløs.
Til brug for Familieretshusets udredning af disse sager er Familieretshuset
afhængig af at kunne indhente oplysninger fra andre myndigheder m.v., som
har kendskab til barnets og forældrenes forhold. Det vil være en konkret
vurdering, hvilke oplysninger det vil være relevante at indhente til brug for
vurderingen af, hvad der er bedst for barnet i den konkrete sag.
Der vil typisk skulle indhentes oplysninger fra en eller flere af de følgende
myndigheder/institutioner:
Skole/institution
Kommunen
Børnehus
Sundhedsplejerske
Egen læge/sygehus
Psykiatrien
Misbrugscenter
Misbrugstestning
Krisecenter
Politi
Kriminalforsorgen
Sagsoplysningen understreger, at disse sager er komplekse og
forskelligartede. En helt central målsætning med den familieretlige reform er, at
forløbene tilrettelægges og tilpasses efter den enkelte families behov. En
standardiseret fast track-løsning vil ikke understøtte denne målsætning.
Skulle man på trods heraf overveje at etablere et akutberedskab i
Familieretshuset, hvor kommuner, politi, sundhedsvæsen m.fl. skal kunne gribe
og håndtere disse sager, må det antages at ville medføre merudgifter for de
involverede myndigheder.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2