Social- og Ældreudvalget 2021-22
B 125
Offentligt
2582931_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1236
Doknr.
573420
Dato
25-05-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 9. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 (B 125) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 9. maj 2022 fra Jan Bækgaard
Nielsen, Farum, jf. B 125 - bilag 2.”
Svar:
Den vedlagte henvendelse giver mig anledning til indledningsvist at
understrege, at efter § 1 i forældreansvarsloven skal hensynet til barnets
bedste og barnets ret til trivsel og beskyttelse komme i første række i alle
forhold, som er omfattet af loven. Loven hviler på et princip om, at det er bedst
for et barn at have kontakt med begge sine forældre, men i nogle få tilfælde gør
hensynet til barnets bedste og ret til trivsel og beskyttelse, at kontakten skal
begrænses eller afskæres, herunder mens en sag behandles.
I et mindre antal af de samværssager, Familieretshuset behandler, kan det på
grund af helt særlige udfordringer være svært at bevare barnets relation til
samværsforælderen under sagens behandling. Det er sager, hvor det på grund
af uafklarede sociale risikofaktorer eller et højt konfliktniveau ikke er muligt at
fastsætte et standardiseret kontaktbevarende samvær.
Familieretshuset har oplyst, at der er særligt fokus på disse sager for at undgå
unødige afbrydelser af kontakten mellem barn og forælder.
Derfor vurderer Familieretshuset løbende under sagens behandling, om
sagsoplysningen både skal tage sigte på muligheden for at fastsætte et
standardiseret kontaktbevarende samvær og på muligheden for at fastsætte et
almindeligt midlertidigt samvær. Dermed bliver den samlede sagsbehandling
frem mod et eventuelt almindeligt midlertidigt samvær kortere, da behandlingen
ikke afventer afgørelsen om kontaktbevarende samvær.
Det er korrekt, at Familieretshuset i sin afdækning af forholdene i en sag ofte er
afhængig af oplysninger fra andre myndigheder, og dette kan have betydning
for sagsbehandlingstiden. Jeg kan dog oplyse, at Familieretshuset i sidste
kvartal af 2021 overholdt fristen på 3 uger i sager om kontaktbevarende
samvær i mere end 90 pct. af sagerne.
Særligt for så vidt angår børnehusene skal jeg bemærke, at de skal anvendes
af kommunerne som led i den børnefaglige undersøgelse af et barns forhold i
1
B 125 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 9/5-22 fra Jan Bækgaard Nielsen, Farum, til social- og ældreministeren
2582931_0002.png
tilfælde, hvor der er viden eller mistanke om, at et barn har været udsat for
overgreb, og når politi eller sygehusvæsen er involveret i sagen. Børnehusene
er således ikke et fast element i behandlingen af familieretlige tvister mellem to
forældre.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2