Tak for det, formand. Som sagt skal vi behandle et beslutningsforslag fra Enhedslisten, som pålægger regeringen at udarbejde en national sortliste over skattely. Der er tale om en delvis genfremsættelse af et beslutningsforslag fra folketingsåret 2018-19 – det, der hed B 34. Formålet med en national sortliste er at supplere EU's sortliste, der ifølge Enhedslisten er utilstrækkelig i kampen mod skattely og aggressiv skatteplanlægning. Jeg vil gerne starte med at kvittere for Enhedslistens engagement i kampen mod skattely og skatteunddragelse, og det mener jeg virkelig. Det engagement er et, som jeg selv og hele regeringen deler helhjertet. Derfor vil jeg også gerne understrege, at når regeringen ikke kan støtte forslaget, skyldes det bestemt ikke uenighed om målet, men kun om midlerne til at nå det. Jeg mener ikke, at en national sortliste er et middel, der er brug for. Det er, for at sige det direkte, et både besværligt og, vil det også vise sig, et ineffektivt middel til at nå et i øvrigt ganske fornuftigt mål.
Ifølge Enhedslisten skal den nationale sortliste fungere som et supplement til EU's sortliste over skattely. Det foreslås, at sortlisten på tre punkter skal adskille sig fra den sortliste, der er i EU. For det første skal lande med en selskabsskattesats på under 9 pct. automatisk placeres på den nationale sortliste. Selskabsskattesatsen er ikke et kriterium for at komme på EU's sortliste i dag. For det andet skal den nationale sortliste omfatte både tredjelande og også EU-lande. EU's sortliste omfatter i dag jo altså udelukkende lande uden for EU. For det tredje skal der i tilknytning til den nationale sortliste ikke være en observationsliste. Lande skal først fjernes fra den nationale sortliste, når de efterlever de oplistede kriterier. EU opererer med en observationsliste i form af den såkaldte gråliste, hvor landene oplistes, når de har givet tilsagn om at efterleve de oplistede kriterier.
Jeg er overbevist om, at vi alle her i Folketinget ønsker, at der skal sættes offensivt ind imod skattely, skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning, og jeg er virkelig glad for, at der siden regeringsskiftet er fundet et nyt bredt flertal i Folketinget, faktisk nærmest med alle Folketingets partier, som har prioriteret ikke bare midler, men også nye værktøjer til den her kamp. For skattely underminerer vores velfærdssamfund, og den danske regering har som sagt en ambition om at bidrage, også mest muligt, til etableringen af et retfærdigt globalt skattesystem. Men jeg mener ikke, at en national sortliste som den, Enhedslisten foreslår, som sagt er et effektivt værktøj til at fremme god skattepraksis i internationalt regi. Det opnås mest effektivt internationalt, ikke mindst i EU-regi, og det er der flere grunde til.
En national sortliste vil indeholde individuelle og separate tiltag, som Danmark vil stå alene med at håndhæve. Hvis kravene i en sådan liste bliver for hårde, kan vi risikere, at virksomheder, jo også de gode virksomheder, forlader landet til fordel for andre, f.eks. andre europæiske lande. En effektiv og meningsfuld gennemførelse af en national sortliste forudsætter også et indgående kendskab til alle landenes skattesystemer og desuden jo altså så et stort ressourceforbrug, herunder indhentning af tilsagn og vurdering af kriterier, opfølgning og løbende altså også diplomatisk kontakt på jo altså typisk højt niveau, hvis man skal have det her til at virke. Endvidere opleves det ofte, at arrangementer med brug af skattely og andre former for aggressiv skatteplanlægning udnyttes af internationale aktører, der er etableret på tværs af landegrænser. Derfor er det ikke mindst af den grund naturligt, at vi plejer vores europæiske alliancer og konfronterer de skadelige skatteregimer, som man kalder dem, i et stærkt europæisk fællesskab. Danmark kan jo altså herved få større indflydelse ved at fokusere på at påvirke og styrke de fælles initiativer, der gennemføres i EU.
Også uden for EU gennemføres der væsentlige initiativer til bekæmpelse af skattely. Her synes jeg særlig, det skal nævnes, at der for kort tid siden, jo altså i OECD-regi, blev opnået enighed om en række internationale tiltag, bl.a. en global fælles minimumssats på skat på 15 pct. for større multinationale koncerner. Europa-Kommissionen har i tilknytning hertil kort før jul offentliggjort et udkast til et direktiv, som skal udmønte det her uhyre vigtige initiativ, som forpligter alle EU-medlemsstaterne. Initiativet er et stort og også meget vigtigt skridt i bekæmpelsen af skattely, og det er netop et godt eksempel på den form for internationale initiativer, der effektivt jo altså kan være med til at bekæmpe brugen af aggressiv skattekonkurrence. Regeringens vurdering er, at en sådan fælles koordineret indsats har en langt større gennemslagskraft end separate nationale tiltag med individuelle kriterier, som Danmark jo altså så vil stå alene med.
Når man læser beslutningsforslaget fra Enhedslisten, kan man godt få det indtryk, at der hverken i Danmark eller på EU-plan arbejdes på at løse problemet med skadelige skatteordninger, og at EU's sortliste ikke er et effektivt redskab. Det mener jeg ikke er et korrekt billede, for man skal ikke glemme den store indsats, der jo altså også i fællesskab mellem regeringen, Enhedslisten og andre af Folketingets partier, både i Danmark og EU, er sikret. Danmark har indført det, man kalder defensive foranstaltninger mod EU's sortlistelande, der bl.a. består i en forhøjet udbyttebeskatning på 44 pct., når modtageren er hjemmehørende i et af sortlistelandene, og i EU-regi har i alt 24 medlemsstater på tilsvarende vis indført et eller flere defensive tiltag rettet mod lande på EU's sortliste over skattely. EU's sortliste er et godt og effektivt redskab til at bekæmpe skattely, fordi listen baserer sig på internationalt anerkendte kriterier om skattegennemsigtighed, fair beskatning og de her BEPS-minimumsstandarder fra OECD – og hvad er så det? Ja, det er de her standarder, som f.eks. indebærer mindstekrav til transfer pricing og antimisbrugsregler. Efterlevelsen af de her minimumsstandarder overvåges nøje af EU's adfærdskodeksgruppe, og der afleveres jo altså også, som forslagsstillerne fra Enhedslisten i dag jo godt ved, halvårlige rapporter om dette. Tredjelande, som ikke lever op til de her minimumsstandarder, bliver sortlistet, og det er i den forbindelse, synes jeg, værd at være opmærksom på, at alle EU-lande i forvejen skal overholde de her minimumsstandarder.
Helt fra sortlistens indførelse, om man vil, har formålet med den her liste været at skabe dialog og presse tredjelande til at lave om på deres skadelige skatteordninger. Arbejdet med EU's sortliste har bl.a. ført til, at ca. 130 skadelige skatteordninger er fjernet. Senest er f.eks. landene Dominica og Seychellerne blevet fjernet fra sortlisten, da de har gjort fremskridt i forhold til efterlevelse af de internationale standarder for informationsudveksling. Desuden har Seychellerne for nylig afviklet en skadelig skatteordning, som var en medvirkende årsag til, at de var på sortlisten.
Det her er fremskridt og en – indrømmet – lille succes på vejen, som kan være lang og er lang, i kampen mod skattely. Det er en vigtig prioritet for regeringen, og regeringen ønsker, som forslagsstillerne også ved, at være blandt drivkræfterne med hensyn til at sikre en ambitiøs international indsats mod skatteundgåelse. Målet må være at skabe et globalt skattesystem, hvor ingen lande, hverken med åbne øjne eller ved at vende det blinde øje til, om man vil, længere agerer ly for international skatteundgåelse. Det vil være et væsentligt bidrag til at sikre en mere retfærdig, men også mere ligelig fordeling af de økonomiske goder, både i Danmark, men jo også på globalt plan.
Der er mere, der skal gøres; det er der ingen tvivl om. Men regeringen anser EU's sortliste for at være et effektivt værktøj til at fremme god praksis på skatteområdet, mens altså tilsvarende effektive resultater ikke kan forventes at opnås med en national sortliste. Regeringen vil fortsat arbejde på at styrke EU's sortliste frem for som sagt at indføre nationale tiltag. En styrkelse vil jo f.eks. indebære forhøjelse og tilføjelse af nye kriterier for at undgå sortlisten og andre restriktioner over for de her sortlistede lande. Samtidig vil vi selvfølgelig forstærke arbejdet internt i EU, hvor der også er udfordringer, og samlet set handler det om, at regeringen mener, at både ressourcerne og indsatsen er bedst anvendt i EU, hvad enten det handler om interne anliggender i EU eller om at bruge EU's dominans i forhold til andre lande, tredjelande, uden for EU, og det er her, sortlisten er et værdifuldt værktøj.
Det var en lang tale, men der er en kort konklusion: Vi kan ikke støtte forslaget. Vi støtter intentionen, men jeg tager selvfølgelig gerne imod debat og spørgsmål om det her meget vigtige emne.