Retsudvalget 2021-22
B 150
Offentligt
2576156_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. maj 2020
Sikkerhedskontoret
Ragna Carl Thrane Pe-
tersen
2020-0030-3902
1423649
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1035 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 150 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvilke evalueringer af terrorhændelsen ved Kulturhuset Krudttønden og ved synagogen i København der har været siden 2015, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1035 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren det tilfredsstillende, at PET ikke under vare-
tægtsfængslingen tog kontakt til den senere gerningsmand bag
terrorhændelserne 14.-15. februar 2015, når den senere ger-
ningsmand som følge af en indberetning til PET i september
2014 blev optaget på en såkaldt ”boblerliste” over muligt radi-
kaliserede personer (der henvises til dokumentarfilmen ”Angre-
bet -Omars vej til Krudttønden”, https://www.dr.dk/drtv/se-
rie/angrebet-_-omars-vej-til-krudttoenden_171857)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Po-
litiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”PET kan oplyse, at PET, som det fremgår af evalueringen af
myndighedsindsatsen forud for og i forbindelse med terrorhæn-
delserne den 14. og 15. februar 2015 i København, modtog en
enkelt indberetning fra kriminalforsorgen i september 2014.
Indberetningen gav ikke PET anledning til at tro, at gernings-
manden planlagde et angreb.
Indberetningen vedrørte bl.a. ikke-bekræftede oplysninger om
gerningsmandens mulige hensigt om at udrejse til Syrien, og på-
gældende blev på den baggrund optaget på en liste over perso-
ner, om hvem der er modtaget ikke-validerede oplysninger om
hensigt til udrejse til Syrien. Pågældende var på tidspunktet
fængslet og havde således ikke mulighed for at udrejse.
Indberetningen gav endvidere anledning til, at PET videregav
identiteten på den pågældende til Københavns Politi (da Køben-
havn var pågældendes bopælskommune) med det formål, at Kø-
benhavns Politi kunne underrette PET i tilfælde, hvor Køben-
havns Politi måtte blive bekendt med oplysninger om vedkom-
mende, som kunne have betydning for PET’s opgaveløsning.
PET kan således bekræfte, at indberetningen på daværende tids-
punkt ikke gav anledning til, at der blev iværksat yderligere til-
tag i forhold til den pågældende.
Der er imidlertid siden 2015 gennemført en række tiltag, bl.a.
flere forbedringer i forhold til indberetning og underretning af
PET og PET’s behandling af disse, herunder indførelsen af en
formaliseret indberetningsordning, hvor kriminalforsorgen ind-
beretter direkte til PET, og kriminalforsorgen orienterer PET og
politikredse, når tidligere indberettede personer løslades, lige-
som PET har arbejdet yderligere med at sikre iværksættelse af
rettidige og relevante forebyggende tiltag. Det er imidlertid væ-
2
B 150 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvilke evalueringer af terrorhændelsen ved Kulturhuset Krudttønden og ved synagogen i København der har været siden 2015, til justitsministeren
sentlig at bemærke, at der er foretaget forbedringer og kvalifi-
cering af processer og rammer, men at vurderingen af den en-
kelte indberetning eller underretning forsat vil baseres på et kon-
kret begrundet skøn på baggrund af de på tidspunktet forelig-
gende oplysninger.
Endvidere fastlægges der med henblik på at reducere sikker-
hedsrisikoen fra terrordømte mv. forud for en løsladelse en fore-
byggende indsats tilpasset den enkelte (exitindsats). Dette sker i
samarbejde mellem PET, kriminalforsorgen og den relevante
politikreds. Dette kan ligeledes efter omstændighederne finde
sted i forhold til løsladelse af personer, som tidligere er indbe-
rettet til PET, såfremt pågældende skønnes at udgøre en mulig
sikkerhedsrisiko.
Det bemærkes, at exitindsatsen ikke iværksættes under vare-
tægtsfængsling af hensyn til efterforskningen af de forhold, på-
gældende er varetægtsfængslet for, og den varetægtsfængsledes
ret til ikke at udtale sig.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1032
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3