Mange tak, formand. Og tak til ordføreren for forespørgerne. Der er ingen tvivl om, at respekt for retsstatsprincippet og de grundlæggende værdier er kernen i ethvert moderne demokratisk samfund. Samtidig udgør det fundamentet for vores EU-samarbejde. Det blev desto mere synligt den 24. februar i år. Krigen i Ukraine er en tydelig påmindelse om, hvad der er modstykket til retsstaten og vores værdier: undertrykkelse, diktatur, krig og foragt for menneskerettighederne og for folkeretten. Alt det er på spil. Stærke og uafhængige domstole, hjertet af retsstaten, er det bedste værn for de grundlæggende værdier og for beskyttelsen af de individuelle rettigheder.
Derfor er regeringen og jeg selvsagt dedikerede til forsvar for retsstaten. Danmark går i forreste række sammen med ligesindede lande og Kommissionen i kampen, og det gør vi i både et politisk, et retligt og et økonomisk spor.
I det politiske spor i Rådet bliver der lagt et legitimt pres på regeringerne i Polen og Ungarn gennem de såkaldte artikel 7-procedurer. Samtidig forsøger vi at forebygge nye retsstatsproblemer på tværs af EU gennem den årlige retsstatsdialog. Og derudover bringer Danmark løbende problemerne op over for Ungarn og Polen i vores bilaterale samtaler, ligesom vi løbende drøfter problemerne med Kommissionen, dels for at støtte op om Kommissionens indsats, dels for at tilskynde Kommissionen til at gøre alt, hvad den kan, for at fremme en løsning på retsstatsproblemerne i Ungarn og Polen.
I det retlige spor deltager regeringen løbende i retssager ved EU-Domstolen om overholdelse af retsstatsprincippet. Det er typisk sager, der handler om retstilstanden i Polen eller Ungarn. Faktisk er Danmark en af de mest aktive medlemsstater på retsstatsområdet.
I det økonomiske spor har vi også gjort betydelige fremskridt. Med den nye retsstatsmekanisme har vi for første gang i EU's historie etableret en klar kobling mellem overholdelsen af retsstatsprincippet og beskyttelsen af EU's budget. Udviklingen i Ungarn og Polen har desværre vist, at der er behov for mekanismen for at rette op på problemerne. Den ungarske premierminister Orbán har sagt, at hans nylige valgsejr kan ses om ikke fra Månen så i hvert fald fra Bruxelles. Til det er jeg fristet til at sige, at retsstatsproblemerne i Ungarn også kan ses om ikke fra Månen så i hvert fald fra Bruxelles og helt sikkert fra København.
Jeg vil gerne gøre det klart, at selv nok så store valgsejre aldrig kan blive en undskyldning for ikke at efterleve vores grundlæggende værdier og retsstatsprincippet. Det politiske flertal skal tværtimod måles på, hvordan det behandler mindretallet. Derfor er jeg også meget bekymret for, at den ungarske regering nu har stillet forslag om, at den uden om det ungarske parlament skal kunne regere via dekret, så længe der er krig i nabolandet. Og derfor er jeg tilfreds med, at Kommissionen nu har indledt en konkret sag mod Ungarn under retsstatsmekanismen i lyset af den formodede udbredte korruption i landet. Men det er også vigtigt at huske på, at anvendelsen af retsstatsmekanismen ikke i sig selv er et mål. Vores egentlige mål er, at problemerne løses, og at retsstaten respekteres på tværs af EU.
Når det handler om at modtage EU-midler, som der spørges til, skal vi huske på de grundlæggende spilleregler. Udgangspunktet er, at medlemslandene modtager de EU-midler, som de har ret til gennem EU's budget. Sådan er det selvfølgelig, men det er et vendepunkt, at vi med mekanismen har etableret en kobling til efterlevelsen af retsstatsprincippet. Altså, konkret betyder det nu, at brud på retsstatsprincippet kan få økonomiske konsekvenser, og det kan ske, når de to nødvendige betingelser er opfyldt. For det første skal der konstateres brud på retsstatsprincippet i et medlemsland, og for det andet skal bruddet udgøre en tilstrækkelig risiko for EU's budget eller EU's finansielle interesser. Det er ikke nyt. Koblingen har hele tiden været en juridisk forudsætning for mekanismen, som det blev forelagt Europaudvalget, før og efter mekanismen blev vedtaget. Samtidig er vi også netop som demokrater og tilhængere af retsstaten nødt til selv at holde fast i retsstatsprincippet, når vi anvender mekanismen. Der skal være lighed for loven, og bevisbyrden skal kunne løftes, før vi bruger et så vidtgående middel som at begrænse adgangen til EU-midler for et medlemsland. Det har jeg fuld tillid til at Kommissionen sørger for.
Det er vigtigt ikke at sammenblande diskussionen om retsstatsmekanismen, der jo gælder for nye EU-udgifter med virkning fra den 1. januar 2021, med den separate diskussion om midlerne i genopretningsfaciliteten. Genopretningsfaciliteten er et nyt redskab med særlige betingelser, som forudsætter, at ethvert land skal udarbejde en national genopretningsplan, der skal godkendes, før der gives adgang til EU-midlerne i faciliteten. Det er en betingelse, at de nationale genopretningsplaner tilstrækkeligt adresserer de landespecifikke anbefalinger, der blev givet som led i det europæiske semester i 2019 og 2020. Ungarn skal f.eks. præsentere tiltag, der adresserer en anbefaling om at styrke korruptionsbekæmpelse, førend planerne godkendes. Og Polen skal bl.a. sikre, at der rettes op på en række problemer i forhold til domstolenes uafhængighed.
Hverken Ungarns eller Polens plan er godkendt endnu, så der er ikke udbetalt nogen midler fra genopretningsfaciliteten til de to lande. Det skyldes, at Kommissionen endnu ikke har givet en positiv vurdering af planerne. For regeringen er det naturligvis centralt, at Kommissionen giver en positiv vurdering af de konkrete genopretningsplaner, før vi kan være med til at godkende dem. Og status er, at Kommissionen forhandler med Polen og Ungarn, og det lader til, at forhandlingerne med Polen er nået længst, men da regeringen ikke deltager i forhandlingerne, kan jeg ikke oplyse nærmere.
Okay, hvis vi skal opsummere i kortform, hvor vi står: For det første støtter regeringen hundrede procent en kobling mellem budgettet og efterlevelsen af retsstatsprincippet. Det ligger i forlængelse af regeringens vedholdende indsats i de seneste år, hvilket hviler på støtte fra et meget bredt flertal her i Folketinget. For det andet har Kommissionen nu indledt den første sag under retsstatsmekanismen mod Ungarn. Det er vigtigt, at den første sag bliver en succes for værnet om retsstaten. Det kræver, at de to nødvendige betingelser skal være opfyldt, og at sagen holder hele vejen – også hvis den indbringes for EU-Domstolen. For det tredje vil jeg og regeringen fortsat rejse spørgsmålet alle relevante steder. Vi vil presse på for, at der bliver rettet op på problemerne.
Det afgørende for regeringen er, at vi i praksis skaber respekt for retsstatsprincippet, og at vi er klar til at lade det få økonomiske konsekvenser, når det ikke er tilfældet. Men det er også vigtigt at huske på, at sanktioner og straf ikke er et mål i sig selv, tværtimod. Vores fælles mål må og skal forblive, at vi bekræfter EU som et værdifællesskab bygget på retsstaten, demokratiet, de demokratiske institutioner. Det er det bedste værn for vores måde at leve på, og det er et skjold mod de kræfter, der står for alt det modsatte. Og derfor vil regeringen også fremadrettet sammen med Kommissionen og vores ligesindede gå i forreste række i kampen for retsstatsprincippet.
Jeg er sikker på, at jeg også fremover kan regne med støtte og opbakning til den linje fra et stort flertal i Folketinget; det håber jeg selvfølgelig på, for det betyder meget for vores indsats for at fremme retsstatsprincippet og de grundlæggende værdier. I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at jeg i øvrigt gerne inviterer til teknisk gennemgang og en politisk drøftelse i Udenrigsministeriet om det videre forløb, som jeg tror bliver rigtig vigtigt. Og jeg vil også gerne takke den del af Folketinget, som oprigtigt og helhjertet har været engageret i det her vigtige, vigtige spørgsmål, og dermed også for at rejse forespørgslen her i dag. Tak.