Europaudvalget 2021-22
KOM (2018) 0020 Bilag 3
Offentligt
2537769_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 314
Offentligt
25. februar 2022
J.nr. 2022 - 1486
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 314 af 4. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
kom (2018) 0020 - Bilag 3: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 314 og 315 om henholdsvis udkastet til EU's momsdirektiv og Sveriges brug af det nuværende momsdirektiv til at fastsættelse af lavere moms for fitness, fra skatteministeren
2537769_0002.png
Spørgsmål
Af udkastet til EU´s momsdirektiv fremgår det på s. 5: ”Under de nye harmoniserede reg-
ler vil medlemsstaterne desuden skulle sikre, at de nedsatte satser er til fordel for den en-
delige forbruger, og at fastsættelsen af disse satser forfølger et mål af almen interesse,” Vil
ministeren oplyse, hvilke ydelser/produkter man med denne formulering fortsat vil kunne
have nedsat moms for, herunder om de nye regler gælder for alle de nuværende varer og
ydelser i Bilag III i det gældende momsdirektiv?
Svar
EU-Kommissionen fremlagde den 18. januar 2018 et forslag til ændring af reglerne for
anvendelse af nedsatte momssatser med det formål at indføre ens regler for anvendelse af
reducerede momssatser i EU. Det væsentligste element i forslaget var at erstatte den liste,
der findes i direktivets bilag III over varer og ydelser, som alle EU-lande i dag kan have
nedsat moms på, med en liste over varer og ydelser, hvor der ikke kan indføres nedsat
moms. Samtidig blev det foreslået, at der på visse betingelser kunne anvendes 0-sats. For-
slaget ville således betyde en overgang fra en positivliste til en negativliste og en ophæ-
velse af alle særlige undtagelser til specifikke EU-lande. Forslaget indeholdt som den væ-
sentligste betingelse for anvendelse af nedsat sats, at denne skulle komme den endelige
forbruger til gode og forfølge et formål af almen interesse.
Under drøftelserne af forslaget viste det sig, at EU-landene foretrak at bibeholde en posi-
tivliste.
På ECOFIN den 7. december 2021 støttede alle EU-lande et kompromisforslag, der be-
står af en bredere positivliste end den nugældende. Listen omfatter de varer og ydelser,
der er oplistet i det gældende bilag III, og er bl.a. udbygget med nogle af de gældende lan-
despecifikke undtagelser, mens andre undtagelser skal afvikles. Ved udformningen af den
nye positivliste er der lagt vægt på, at de varer og ydelser, der fremgår af listen, fremmer
klimamål, social- og sundhedspolitiske formål eller tjener formål af almen interesse og
kommer den almindelige forbruger til gode. Alle varer og ydelser nævnt på listen anses
for at opfylde kriterierne og kan derfor som udgangspunkt anvendes af alle EU-lande, så-
fremt det enkelte EU-land ønsker det. Der er dog i forslaget indbygget visse begrænsnin-
ger for det antal nedsatte satser et land kan have, og hvilke varer og ydelser der kan an-
vendes 0-sats på.
Af særlig dansk interesse kan jeg nævne, at det i henhold til den nye positivliste fortsat vil
være muligt at have 0-sats på aviser, herunder elektroniske aviser.
Forslaget er sendt i fornyet høring i Europa-Parlamentet og forventes endeligt vedtaget i
løbet af foråret 2022.
Jeg vil gerne afslutningsvis anføre, at regeringen er af den opfattelse, at et neutralt moms-
system med én momssats bedst sikrer lige konkurrence samt indebærer færrest admini-
strative og erhvervsøkonomiske byrder. Regeringen påtænker derfor at fastholde det nu-
værende enkle momssystem med én momssats.
Side 2 af 2
kom (2018) 0020 - Bilag 3: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 314 og 315 om henholdsvis udkastet til EU's momsdirektiv og Sveriges brug af det nuværende momsdirektiv til at fastsættelse af lavere moms for fitness, fra skatteministeren
2537769_0003.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 315
Offentligt
25. februar 2022
J.nr. 2022 - 1486
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 315 af 4. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
kom (2018) 0020 - Bilag 3: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 314 og 315 om henholdsvis udkastet til EU's momsdirektiv og Sveriges brug af det nuværende momsdirektiv til at fastsættelse af lavere moms for fitness, fra skatteministeren
2537769_0004.png
Spørgsmål
I Sverige bruger man det nuværende momsdirektiv til at fastsætte en lavere moms for fit-
ness
6 pct. fremfor 25 pct. Vil ministeren oplyse, om denne mulighed fortsat vil være
gældende med det nye momsforslag, dvs. om fitness/adgang til fysisk træning og motion
fortsat kan anses for at være et formål af almen interesse?
Svar
Jeg skal indledningsvis henvise til min besvarelse af SAU alm. del
spm. 314 (2021-2022).
Jeg kan oplyse, at det gældende bilag III til momsdirektivet blandt andet indeholder føl-
gende kategorier, hvor der kan anvendes en nedsat momssats:
(13) Entré til sportsbegivenheder.
(14) Adgang til brug af sportsfaciliteter.
I henhold til det seneste kompromisforslag til nye regler for anvendelse af nedsat moms,
som blev støttet af alle EU-lande på ECOFIN den 7. december 2021, er den gældende
kategori i nr. 13 omformuleret, og kategorien i nr. 14 foreslås at udgå.
Den foreslåede nye kategori i nr. 13 er nu formuleret således (uofficiel oversættelse fra
engelsk):
”(13)
Entré til sportsbegivenheder eller adgang til livestreaming af disse begivenheder el-
ler begge; brug af sportsfaciliteter og levering af sport eller fysiske motionshold også når
de livestreames).”
Alle EU-lande kan, såfremt de ønsker det, således vælge at anvende en nedsat momssats
på kategorierne i det forslåede nye bilag III.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Sveriges Finansdepartement har oplyst, at Sverige anven-
der en nedsat momssats på 6 pct. for visse leveringer af fysisk træning og motion med
hjemmel i det gældende Bilag III, nr. 14. Når det nye bilag III er vedtaget og træder i
kraft, vil det svenske anvendelsesområde for den nedsatte momssats kunne fortsætte
uændret med hjemmel i den nyformulerede nr. 13.
Jeg vil gerne afslutningsvis anføre, at regeringen er af den opfattelse, at et neutralt moms-
system med én momssats bedst sikrer lige konkurrence samt indebærer færrest admini-
strative og erhvervsøkonomiske byrder. Regeringen påtænker derfor at fastholde det nu-
værende enkle momssystem med én momssats.
Side 2 af 2