Europaudvalget 2021-22
KOM (2020) 0571 Bilag 4
Offentligt
2461166_0001.png
NOTAT
Samlenotat om kræftdirektivets 4. pakke
J.nr. 2021 - 9057
CALI
Kræftdirektivets 4. pakke ..........................................................................................2
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0002.png
Kræftdirektivets 4. pakke
- Revideret forhandlingsoplæg
Revideret notat. Ændringer i forhold til samlenotatet sendt til Folketinget den 16.
november 2020 fremgår med streg i venstre margin.
KOM (2020) 0571
1. Resumé
Kommissionens forslag vedrører fjerde ændring af direktiv 2004/37/EC om beskyt-
telse af arbejdstagerne mod kræftfremkaldende stoffer. Ændringen medfører en
fastsættelse af EU-grænseværdier for to stoffer (akrylonitril samt nikkel og nikkel-
forbindelser) og en ændring af den gældende EU-grænseværdi for ét stof (benzen)
ud fra de foreliggende oplysninger om stofferne, herunder de tilgængelige viden-
skabelige og tekniske data. Herudover tilføjes der en anmærkning om hudekspone-
ring (dvs. risiko for, at stoffet kan trænge igennem huden) for to af stofferne samt
en anmærkning om, at det tredje stof er hudsensibiliserende og sensibiliserende
ved indånding (dvs. allergisk reaktion ved hudkontakt eller indånding).
Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne mod er-
hvervssygdomme i forbindelse med udsættelse for kræftfremkaldende stoffer. Her-
udover bidrager forslaget til at skabe ensartede konkurrenceforhold for virksomhe-
derne i EU.
Forslaget vil give anledning til en skærpelse af de eksisterende danske grænsevær-
dier for to af de pågældende stoffer. Forslaget vurderes i øvrigt ikke at medføre
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom administrative
konsekvenser for erhvervslivet vurderes at være begrænsede, fordi der alene er tale
om en mindre skærpelse og dermed en mindre forøgelse af beskyttelsesniveauet.
Rådet nåede i slutningen af november 2020 til enighed om et mandat med henblik
på indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet, der generelt fulgte Kom-
missionens forslag, men med en række mindre præciseringer ift. overgangsbestem-
melserne for grænseværdiernes ikrafttræden.
Det slovenske formandskab ønsker som følge af en række ændringsforslag fra Eu-
ropa-Parlamentet at søge opbakning til et revideret mandat i Rådet med flere væ-
sentlige ændringer. Den nye kompromistekst forventes blandt andet at indeholde
forslag om at udvide direktivet, så det også omfatter reproduktionsskadelige stof-
fer. Der forventes også at indgå to indledende tiltag ift. såkaldte farlige medicinske
produkter. For det første henstilles til, at Kommissionen, hvor det vurderes rele-
vant, skal udarbejde EU-retningslinjer om beskyttelse af arbejdstagere mod farlige
medicinske produkter i 2022. Det foreslås også at følge op sammen med Kommissi-
onens ”Rådgivende Udvalg for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen” ift. at
undersøge muligheden for at fastsætte en definition og liste over farlige medicinske
produkter, som skal holdes opdateret.
2
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0003.png
For det andet forventes også inkluderet, at kræftdirektivets generelle krav om lø-
bende oplæring også skal omfatte arbejdstagere, der håndterer farlige medicinske
produkter med stoffer, som er kræftfremkaldende, mutagene eller eventuelt repro-
duktionsskadelige. Endelig forventes at indgå en henstilling til Kommissionens
”Rådgivende
Udvalg for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen” om i samar-
bejde med Kommissionen at undersøge muligheden for at benytte en såkaldt risiko-
baseret tilgang ved fastsættelse af grænseværdier.
Regeringen finder, at der med forslaget er taget et skridt i retning af at sikre bedre
beskyttelse af arbejdstagere i hele EU og sikre lige konkurrencevilkår for virksom-
heder. Regeringen støtter fortsat forslaget. Regeringen noterer sig dog, at forslaget
vedtages uden om den vanlige proces for nye initiativer på EU-arbejdsmiljøområ-
det. Regeringen vil i forhandlingerne understrege vigtigheden af, at den vanlige
proces for nye initiativer på EU-arbejdsmiljøområdet respekteres fremover.
Det forventes, at det reviderede mandat med henblik på videre forhandlinger med
Europa-Parlamentet tiltrædes på Coreper.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte ved COM (2020)571 den 22. september 2020 forslag til
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om fjerde ændring af direktiv 2004/37/EC
om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for
kræftfremkaldende stoffer og mutagener.
Af forslaget og den tilhørende konsekvensanalyse fremgår blandt andet, at:
Udsættelse af arbejdstagerne for kræftfremkaldende stoffer udgør en væsentlig
byrde i form af udgifter til behandling af erhvervssygdomme, og at 52 % af de
nuværende arbejdsbetingede dødsfald skyldes kræft.
Forslaget i EU-Kommissionens konsekvensanalyse er estimeret til at kunne hin-
dre 327 tilfælde af forskellige kræftformer i hele EU og derudover en række an-
dre lidelser. Det skønnes ligeledes, at forslaget vil betyde en gevinst på sund-
hedsområdet på 193-296 mio. EUR for EU-landene som en helhed.
Kommissionen har i forbindelse med præsentationen af forslaget oplyst, at forsla-
get er led i en kontinuerlig revisionsproces af kræftdirektivet for at holde trit med
de seneste tekniske og videnskabelige udviklinger.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 153(2)(b), som har til formål at
forbedre arbejdstagernes sikkerhed og sundhed.
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet ved den almindelige lov-
givningsprocedure.
Der blev i efteråret 2020 opnået enighed i Rådet om et mandat med henblik på ind-
ledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet. Det daværende tyske formand-
skabs kompromisforslag indeholdt kun en række mindre ændringer i forhold til
3
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0004.png
Kommissionens oprindelige forslag. Det slovenske formandskab ønsker nu som
følge af en række ændringsforslag fra Europa-Parlamentet at søge opbakning til et
revideret mandat i Rådet.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne mod erhvervs-
sygdomme i forbindelse med udsættelse for tre kræftfremkaldende stoffer, at for-
øge effektiviteten af EU-lovgivningen på området og at skabe større klarhed og
mere ensartede konkurrenceforhold for virksomhederne.
Forslaget henviser til, at der i direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af arbejdstagerne
mod risiko for udsættelse af kræftfremkaldende stoffer fastsættes minimumsregler
for at opnå denne beskyttelse, herunder ved fastsættelse af grænseværdier, og at
disse grænseværdier skal revideres, når der er videnskabelig basis herfor.
Kommissionen foreslår ændring af den bindende grænseværdi for
benzen
og nye
bindende grænseværdier for
akrylonitril
samt
nikkel og nikkelforbindelser.
For
akrylonitril
foreslås endvidere en korttidsgrænseværdi for at beskytte imod stoffets
akutte virkning. Grænseværdien for
nikkel og nikkelforbindelser
er udtrykt både på
basis af den inhalerbare og den respirable koncentration (som udtrykker den stof-
mængde, der henholdsvis indåndes fra luften, eller når dybt ned i lungerne).
Grænseværdierne i forslaget ligger for
akrylonitril
på det niveau, hvor EU’s kemi-
kalieagenturs komite for risikovurdering (RAC) har vurderet, at stoffet ikke har no-
gen skadelig virkning. De foreslåede grænseværdier for
benzen, nikkel og nikkel-
forbindelser
ligger ganske lidt over dette niveau (ca. 4, 1,6 og 2 gange over).
I forslaget indgår desuden en ”anmærkning om hudeksponering” for
benzen og
akrylonitril.
”Anmærkning om hudeksponering” betyder, at
der er risiko for, at
stoffet kan trænge igennem huden. For
nikkel og nikkelforbindelser
er der tilføjet
anmærkning
om, at stoffet er ”hudsensibiliserende og sensibiliserende ved indån-
ding”, hvilket betyder, at stofferne kan fremkalde allergisk reaktion ved hudkontakt
eller indånding.
Grænseværdien for
nikkel og nikkelforbindelser
foreslås gældende fra 18. januar
2025, mens grænseværdierne for
akrylonitril
foreslås gældende fire år efter direkti-
vets ikrafttræden. For
benzen
foreslås grænseværdien fastsat i to trin, idet den to år
efter direktivets ikrafttræden fastsættes på samme niveau som den gældende danske
grænseværdi og yderligere to år senere sænkes 2,5 gange yderligere.
Rådets nuværende mandat
Kompromisteksten indeholder bl.a. forslag om to tilføjelser til direktivets præam-
bel. Den første tilføjelse indgår i de tidligere ændringer af kræftdirektivet og klar-
lægger, at der grundlæggende findes to typer af kræftfremkaldende stoffer, som ad-
skiller sig ved, at det for den ene type ikke videnskabeligt muligt at fastslå et tær-
skelniveau, hvorunder stofferne ikke har deres kræftfremkaldende virkning. Den
anden tilføjelse i præamblen er, at Kommissionen i samarbejde med Det Rådgi-
vende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på Arbejdspladsen skal undersøge mulig-
heden for en yderligere stramning af grænseværdien for
benzen,
under hensyntagen
4
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0005.png
til
EU’s videnskabelige komite for
risikovurderings (RAC) vurdering fra 2018 og
anden relevant information.
I bilaget med grænseværdier er der foreslået en præcisering af overgangsbestem-
melsen for benzen for at tydeliggøre, at den nuværende EU-grænseværdi for stoffet
fortsat vil være gældende indtil ikrafttrædelsestidspunktet for den nye grænseværdi.
Dertil kommer en foreslået anmærkning om, at
akrylonitril
er hudsensibiliserende.
Formandsskabets forslag til revidereret mandat
Forslaget til revideret mandat forventes at indeholde flere ændringer i forhold til
Kommissionens forslag.
Som det væsentligste forventes formandsskabet at foreslå, at reproduktionsskade-
lige stoffer skal omfattes af samme regler, som gælder for kræftfremkaldende og
mutagene stoffer. Dette følger samme linje som i REACH-forordningen, hvor
kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionsskadelige stoffer er omfattet af ens
regler. I det reviderede mandat foreslås derfor samme definition af reproduktions-
toksiske stoffer som i REACH.
Dernæst forventes der at indgå indledende tiltag i forhold til at forbedre beskyttel-
sen af ansatte i sundhedssektoren imod risikoen for udsættelse for farlige medicin-
ske produkter. Dels forventes det foreslået, at kræftdirektivets generelle krav om
løbende oplæring også vil skulle omfatte arbejdstagere, der håndterer farlige medi-
cinske produkter med stoffer, som er kræftfremkaldende, mutagene eller eventuelt
reproduktionsskadelige. Dels forventes det, at Kommissionen opfordres til at udar-
bejde EU-retningslinjer om beskyttelse af arbejdstagere mod farlige medicinske
produkter i 2022, samt følge op sammen med Kommissionens
”Rådgivende
Ud-
valg for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen” ift. at undersøge muligheden for
at fastsætte en definition og liste over farlige medicinske produkter, som skal hol-
des opdateret.
Endelig forventes det reviderede mandat at indeholde en hensigtserklæring om
brug af risikobaseret tilgang ved fastsættelse af grænseværdier. En sådan tilgang
bygger på en intention om, at grænseværdier, når det er muligt, fastsættes på et på
forhånd vedtaget niveau for den estimerede kræftrisiko ved udsættelse for et givent
stof. Det forventes, at Kommissionens
”Rådgivende
udvalg for sikkerhed og sund-
hed på arbejdspladsen” vil blive opfordret til at undersøge muligheden for at inklu-
dere en risikobaseret tilgang i direktivet. Hvis Kommissionens Rådgivende Udvalg
er positivt stemt, opfordres Kommissionen til at undersøge muligheden for at fast-
sætte øvre og nedre risikoniveauer og til at udarbejde retningslinjer for arbejdet
med at fastsætte grænseværdier.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet ved den almindelige lov-
givningsprocedure. Europa-Parlamentet
vedtog på plenarsamlingen den 28. april
2021 sin betænkning til Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentet har foreslået en række væsentlige ændringer ift. Kommissio-
nens oprindelige forslag, herunder forslaget om at udvide direktivet, så det også
5
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0006.png
omfatter reproduktionsskadelige stoffer samt initiativerne i forhold til farlige medi-
cinske produkter og brugen af en risikobaserede tilgang ved fastsættelse af grænse-
værdier.
I det slovenske formandsskabs oplæg til revision af mandatet er der ikke lagt op til
at medtage Europa-Parlamentets ændringsforslag om en handlingsplan for fastsæt-
telse af grænseværdier for mindst 25 yderligere stoffer, bestemmelser om fremtidig
revision af grænseværdierne for
benzen
og
nikkel/nikkelforbindelser,
fastsættelse af
en EU-grænseværdi for
cobalt,
opdatering af EU-grænseværdi for
krystallinsk si-
lika (kvartsstøv)
samt at der tages hensyn til såkaldte kombinationseffekter ved
brug af grænseværdier.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen argumenterer i forhold til nærhedsprincippets overholdelse med, at
formålet med direktivet er at forbedre leve- og arbejdsforholdene, herunder at be-
skytte arbejdstagerne mod den specielle risiko, der følger af udsættelse for kræft-
fremkaldende stoffer.
Det fremhæves desuden, at forskellige beskyttelsesniveauer kan have indvirkning
på konkurrenceevnen landene imellem. Kommissionen henviser derfor til, at med-
lemsstaterne ikke alene kan sikre en ensartet beskyttelse, hvorfor dette bør ske på
EU-niveau.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
I den danske arbejdsmiljølovgivning har der siden 1975 været regulering om fore-
byggelse af udsættelse for kræftfremkaldende stoffer.
Lovgivningen er over årene blevet udbygget, herunder ved implementering af det
oprindelige EU-kræftdirektiv fra 1990, og ved fastsættelse af grænseværdier for en
lang række stoffer og materialer.
De nugældende danske grænseværdier for
benzen
og
akrylonitril
er højere (mere
lempelige) end Kommissionens forslag
henholdsvis 2,5 og 4 gange.
Benzen
anvendes i store mængder i arbejdsmiljøet i Danmark, da stoffet indgår i
petrokemiske produkter, bl.a. i benzin. Ifølge oplysninger fra det danske produktre-
gister anvendes der kun op til tre kilo
akrylonitril
om året i Danmark. Det kan
imidlertid ikke udelukkes, at der er anvendelser af akrylonitril, som ikke indberet-
tes i produktregisteret. Generelt anvendes stoffet i EU i tekstil-, pels- og læderindu-
strien og som råvare i den kemiske industri.
Den nugældende danske grænseværdi for
nikkel og nikkelforbindelser
har samme
værdi som Kommissionens forslag. Men de danske grænseværdier for
nikkel og
nikkelforbindelser
er i dag angivet som totalmængden af henholdsvis opløselige og
uopløselige nikkelforbindelser, mens de i Kommissionens forslag angives for hen-
6
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0007.png
holdsvis den respirable og den inhalerbare del. Forslagets måde at angive grænse-
værdierne på afspejler, at grænseværdien er fastsat på basis af et nyere videns-
grundlag, som betyder, at grænseværdien kan fastsættes mere præcist ift.
nikkel og
nikkelforbindelsers
kritiske egenskaber. Arbejdstilsynet vurderer, at de gældende
danske grænseværdier for nikkel og nikkelforbindelser i det væsentlige svarer til de
nye EU-krav.
Nikkel
indgår i rustfrit stål, andre legeringer og overfladebehandling af metaller.
Nikkel
kan frigives til arbejdsmiljøet ved forarbejdning af metaller, som for eksem-
pel svejsning.
Nikkel
indgår også i katalysatorer og anvendes i olieindustrien.
Nik-
kelforbindelser
bruges også som pigmenter og ved fremstilling af batterier. Samlet
set har anvendelsen af
nikkel og nikkelforbindelser
stor udbredelse i Danmark.
Reproduktionsskadelige stoffer og farlige medicinske produkter indgår ikke selv-
stændigt i den danske kræftbekendtgørelse, men er reguleret af arbejdsmiljølovens
generelle regler om stoffer og materialer ligesom anden farlig kemi.
Arbejdsmiljølovgivningens generelle regler om stoffer og materialer betyder såle-
des, at der gælder krav om, at arbejde med stofferne skal planlægges, tilrettelægges
og udføres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Heri ligger
at unødig påvirkning fra stoffer og materialer skal undgås, at påvirkninger fra stof-
fer og materialer under arbejdet skal nedbringes så meget, som det er teknisk rime-
ligt samt at fastsatte grænseværdier skal overholdes. Det indgår i reglerne, at stoffer
og materialer defineres som farlige, hvis de opfylder kriterierne for klassificering
efter EU’s CLP-forordning
(forordningen om klassificering, mærkning og emballe-
ring).
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser:
Forslaget til revision af mandat forventes at nødvendiggøre en udvidelse af formå-
let med Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1795 af 18. december 2015 om
foran-
staltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materia-
ler
(kræftbekendtgørelsen) til også at omfatte reproduktionsskadelige stoffer. Her-
udover vil forslaget nødvendiggøre enkelte ændringer i Arbejdstilsynets bekendt-
gørelse nr.
1426
af 28. juni 2021 om grænseværdier for stoffer og materialer (græn-
seværdibekendtgørelsen) i form af angivelse af nye grænseværdier og anmærknin-
ger for de tre stoffer. Ændringer i begge bekendtgørelser forventes gennemført ef-
ter normal procedure ved inddragelse af Arbejdsmiljørådet senest to år efter direk-
tivets ikrafttræden.
Forslaget vil medføre en mindre forøgelse af beskyttelsesniveauet i Danmark. Kon-
kret betyder direktivændringerne, at Danmark skal nedsætte grænseværdierne
dvs. skærpe beskyttelsen
for
benzen og akrylonitril,
samt ændre, hvordan grænse-
værdien for
nikkel og nikkelforbindelser
angives. Der er tale om små ændringer af
grænseværdierne.
De foreslåede anmærkninger om hudeksponering for
benzen og akrylonitril
er alle-
rede indført i grænseværdibekendtgørelsen. For
nikkel og nikkelforbindelser
skal
7
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0008.png
der indføres anmærkning om, at stoffet er hudsensibiliserende og sensibiliserende
ved indånding.
For
akrylonitril
skal der indføres anmærkning om, at stoffet er hudsensibiliserende.
Den foreslåede revision af mandatet, hvor formålet med kræftbekendtgørelsen ud-
vides til også at omfatte reproduktionsskadelige stoffer, vurderes at kunne skabe
øget opmærksomhed blandt arbejdsgiverne ift. denne type stoffer i arbejdsmiljøet.
På sigt, vurderes dette at kunne medføre en mindre forøgelse af beskyttelsesni-
veauet i Danmark. På samme måde, om end i mindre omfang, vil de foreslåede til-
tag ift. farlige medicinske produkter kunne medvirke til en øget opmærksomhed ift.
denne stofgruppe blandt arbejdsgiverne.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at medføre statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om relativt små ændringer af grænse-
værdierne. Desuden fordi ændringerne skal ses som supplement til kravene i den
øvrige arbejdsmiljølovgivning for kemikalier, som i forvejen indebærer et generelt
krav om at undgå unødig udsættelse for de tre stoffer, som indgår i forslaget.
Dette krav indebærer, at arbejdsgiver skal erstatte det farlige stof/materiale med no-
get, som er ufarligt eller mindre farligt. Hvis dette ikke er muligt, skal påvirkningen
fjernes eller begrænses mest muligt ved brug af tekniske foranstaltninger eller or-
ganisatoriske foranstaltninger. Brug af personlige værnemidler bør altid være den
sidste løsning.
Det kan dog ikke udelukkes, at den store anvendelse af benzen i Danmark kan be-
tyde, at en skærpelse af grænseværdien kan medføre omkostninger for enkelte virk-
somheder i forhold til evt. kontrolmålinger, ombygninger, øget ventilation m.m.
Udvidelsen af direktivets formål til også at omfatte reproduktionsskadelige stoffer
vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Det er vurderingen, at arbejdsmiljølovgivningens generelle krav
om at undgå unødige udsættelse for skadelige stoffer og materialer i forvejen sikrer
et højt beskyttelsesniveau for udsættelse for reproduktionsskadelige stoffer i Dan-
mark.
Forslaget om at indføre et krav om løbende oplæring af arbejdstagere, der håndte-
rer farlige medicinske produkter, vurderes allerede at gælde i dansk lovgivning for
de fleste farlige medicinske produkter. Dette forslag vurderes derfor ikke at med-
føre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
For de øvrige ændringsforslag som vedrører farlige medicinske produkter og en ri-
sikobaserede tilgang ved fastsættelse af grænseværdier er der tale om opfordringer
8
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0009.png
til Kommissionen og Kommissionens
”Rådgivende
Udvalg for sikkerhed og sund-
hed på arbejdspladsen”. Disse forslag vil derfor ikke have erhvervsøkonomiske
konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale
Forhold.
Der er modtaget høringssvar fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) samt et fælles høringssvar fra Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH) og Akademikerne (AC).
FA har ikke bemærkninger til forslaget.
DA støtter forslaget, idet de noterer, at forslaget følger anbefalinger, der er afgivet
af Kommissionens Rådgivende Udvalg for sikkerhed og sundhed på arbejdsplad-
sen, og som Kommissionen har vurderet repræsenterer de bedste scenarier med
hensyn til virkningsfuldhed, effektivitet og sammenhæng og som desuden supple-
rer de eksisterende REACH-foranstaltninger. DA bemærker, at forslaget kan give
udfordringer med omkostninger til de nødvendige investeringer for mindre virk-
somheder, hvilket ifølge DA begrunder den trinvise indfasning af strammere græn-
seværdier.
FH og AC finder det positivt, at Kommissionen nu har stillet sit 4. forslag til revi-
sion af kræftdirektivet og opfordrer regeringen til at arbejde aktivt for, at Kommis-
sionen fremlægger flere revisionspakker til kræftdirektivet med grænseværdier.
Der henvises til, at der stadig er langt til den målsætning, der blev sat af tidligere
kommissær Marianne Thyssen i 2016, om, at 50 nye kræftfremkaldende stoffer
skulle være omfattet af direktivet i 2020. FH og AC opfordrer regeringen til at ar-
bejde for, at Kommissionen pålægges snarest muligt at udarbejde en plan for, hvor-
dan der i direktivet fastsættes grænseværdier for de 71 stoffer og processer, der er
foreslået af EFS (Europæisk Fagbevægelses Sammenslutning).
FH og AC pointerer, at de generelt finder det vigtigt, at der fastsættes sundhedsba-
serede grænseværdier, og at grænseværdierne afspejler forsigtighedsprincippet,
som generelt bør anvendes ved beskyttelsen af arbejdstageres sundhed. Derudover
anbefaler FH og AC, at kræftdirektivet udvides til også at omfatte stoffer, der kan
skade reproduktionen (reproduktionstoksiske stoffer) og farlige medicinske pro-
dukter.
Endelig anfører FH og Akademikerne konkret for de tre stoffer, som indgår i direk-
tivændringen, at deres grænseværdier skal fastsættes på baggrund af nyeste sund-
hedsfaglige viden, og at grænseværdierne skal fastsættes på linje med foregangs-
lande i EU, som har de mest restriktive grænseværdier. Følgelig påpeger FH og
AC, at grænseværdierne for nikkel og benzen bør være på det niveau som Det Eu-
ropæiske Kemikalieagenturs videnskabelige komite for risikovurdering (RAC) har
fastsat, og at overgangsbestemmelserne bør nedsættes til 2 år for benzen og akrylo-
nitril.
9
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0010.png
Det forventede reviderede mandat i Rådet har været i høring i EU-Specialudvalget
for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold.
Der er modtaget høringssvar DA og et fælles høringssvar fra FH og AC.
DA anfører, at de ikke mener, at der er nogen merværdi for forebyggelsen ved at
integrere reproduktionsskadelige stoffer i kræftdirektivet. DA bemærker, at de hel-
bredsmæssige aspekter af reproduktionsskadelige stoffer allerede er fuldt ud dæk-
ket via det generelle kemidirektiv, og at langt de fleste reproduktionsskadelige stof-
fer har en tærskelværdi, hvorimod kræftdirektivet med få undtagelser baseser sig på
stoffer uden tærskelværdi.
DA anfører, at Kommissionen med udvidelsen af kræftdirektivet vil være forpligtet
til at overføre alle eksisterende grænseværdier for reproduktionsskadelige stoffer
med en vejledende grænseværdi til kræftdirektivet, hvor stofferne skal have en bin-
dende grænseværdier. Det kan ifølge DA beslaglægge værdifulde ressourcer i RAC
og hos Kommissionen, som ellers ville være bedre brugt til at fastsætte eller revi-
dere grænseværdier med større forebyggelsespotentiale. Endelig bemærker DA, at
Parlamentets ønske om at inkludere reproduktionsskadelige stoffer ikke er ledsaget
af nogen konkrete saglige begrundelser, ligesom der heller ikke er gjort overvejel-
ser om konsekvenserne.
Ift. farlige medicinske produkter henviser DA til, at Kommissionen, så vidt DA er
oplyst, allerede er i gang med at udarbejde en vejledning om sikkert arbejde med
denne gruppe produkter. DA bemærker, at det ikke i sig selv er problematisk at op-
fordre Kommissionen til at undersøge muligheden for en definition og liste over
farlige medicinske produkter. Ifølge DA kan arbejdet dog i bedste fald være spildt,
da farlige medicinske produkter er et område i løbende udvikling, og en sådan liste
dermed ville skulle være under konstant opdatering.
DA henviser endvidere til, at hvis farlige medicinske produkter omfattes af kræftdi-
rektivets krav om løbende oplæring eller direktivet som helhed, skal man være op-
mærksom på, at de øvrige pligter, der følger heraf, vil være uhyre vanskelige at få
til at fungere i praksis ved anvendelse af livsvigtig medicin til patienter.
DA finder det uproblematisk, at det foreslås at bede Det rådgivende udvalg om un-
dersøge muligheden for at benytte en risikobaseret tilgang ved fastsættelse af græn-
seværdier.
DA bemærker, at de er principielt bekymret for at ændre mandatet for at imøde-
komme forslag, som går ud over det, der ligger i den foreslåede direktivændring
med fastsættelsen af tre grænseværdier. DA finder, at Parlamentet med dets æn-
dringsforslag stikker en kæp i hjulet på den proces med rullende fastsættelse af nye
grænseværdier, som der i en årrække har været godt og frugtbart samarbejde om
mellem Kommissionen, Rådet, Det rådgivende udvalg og Parlamentet. Det kan
ifølge DA have betydning for, hvad der er opbakning til at forhandle og indgå
kompromisser om fremover.
10
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0011.png
DA finder derfor, at det nuværende forhandlingsmandat i videst muligt omfang bør
fastholdes.
FH og AC bemærker, at de er helt enig i, at direktivet skal udvide til også at om-
fatte reproduktionstoksiske stoffer i kategori 1A og 1B i overensstemmelse med
CLP-reguleringen.
FH og AC anfører fortsat, at farlige medicinske produkter generelt bør være omfat-
tet kræftdirektivet og ikke kun af direktivets krav om instruktion og oplæring, som
der lægges op til i det reviderede mandat.
Dette vil ifølge FH og AC sikre en langt bedre beskyttelse af arbejdstagerne, uden
at det vil gå ud over muligheden for at anvende farlige medicinske produkter i be-
handlingen af patienterne. FH og AC fremhæver i den forbindelse, at instruktion og
oplæring er et middel, men at det langt fra er tilstrækkeligt.
FH og AC bemærker, at kræftdirektivet i sin helhed og med dets forebyggelseshie-
rarki er særdeles velegnet til at omfatte farlige medicinske produkter. Det skyldes
ifølge FH og AC, at den næstbedste forebyggelse skal tages i brug, når et stof ikke
kan erstattes med et andet stof. Det kan ifølge FH og AC fx være farlige medicin-
ske produkter, der er essentielle i behandlingen af særligt kræftpatienter. Her påpe-
ger FH og AC, at arbejdsgiverne i stedet vil skulle forebygge ved at iværksætte
passende forebyggelsesforanstaltninger for at begrænse eksponeringen af arbejdsta-
gerne.
FH og AC opfordrer fortsat regeringen til at arbejde aktivt for, at Kommissionen
fremlægger flere revisionspakker til kræftdirektivet med grænseværdier. FH og AC
også fortsat opfordrer regeringen til at arbejde for, at Kommissionen pålægges sna-
rest muligt at udarbejde en plan for, hvordan der i direktivet fastsættes grænsevær-
dier for de 71 stoffer og processer, der er foreslået af EFS (Europæisk Fagbevægel-
ses Sammenslutning).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være bred opbakning til forslaget blandt EU’s medlemsstater.
De fleste medlemsstater har generelt været positivt indstillet over for forslaget. En-
kelte lande har dog udtrykt ønske om længere overgangsperioder, fordi de foreslå-
ede EU-grænseværdier er væsentligt lavere end de eksisterende nationale grænse-
værdier.
I forhold til udvidelse af kræftdirektivet, så det også omfatter reproduktionsskade-
lige stoffer, har en række medlemslande i forvejen lignende nationale regler. De
fleste lande forventes derfor umiddelbart at kunne tilslutte sig ændringen sammen
med de øvrige nye mindre initiativer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget.
11
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461166_0012.png
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget til kræftdirektivets 4.
pakke.
Regeringen finder, at der med forslaget tages et vigtigt skridt i den rigtige retning i
forhold til at forebygge arbejdsrelateret kræft og arbejdsrelaterede reproduktions-
skader. Forslaget vil blandt andet fremme arbejdstagernes sikkerhed og sundhed
gennem hele deres arbejdsliv og bidrage til mere lige vilkår for virksomhederne i
EU.
På den led er forslaget med til at sikre et højere beskyttelsesniveau på tværs EU til
gavn for arbejdstagere, virksomheder og det danske samfund som helhed.
Regeringen støtter, at direktivet udvides til at omfatte reproduktionsskadelige stof-
fer samt tiltag i forhold til farlige medicinske stoffer og brug af den såkaldt risiko-
baserede tilgang ved fastsættelse af grænseværdier.
Regeringen noterer sig, at udvidelsen af direktivet til at omfatte reproduktionsska-
delige støtte vil ske uden om den vanlige proces for nye initiativer på arbejdsmiljø-
området i EU. I vanlig proces høres de europæiske og nationale arbejdsmarkeds-
parter i regi af ”Det
Rådgivende Udvalg for sikkerhed og sundhed på arbejdsplad-
sen”, og Kommissionen udarbejder en konsekvensanalyse efter de principper, som
er fastsat
i EU’s retningslinjer for bedre regulering.
Regeringen vil i forhandlin-
gerne understrege vigtigheden af, at den vanlige proces for nye initiativer på EU-
arbejdsmiljøområdet respekteres fremover. Regeringen finder det vigtigt, at arbej-
det følger forudsigelige processer og foregår i et tæt samspil med arbejdsmarkedets
parter i de relevante fora.
Regeringen støtter generelt arbejdet med at opdatere kræftdirektivet og finder det
vigtigt, at Kommissionen fremsætter flere pakker med ændringer til direktivet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 19. no-
vember 2020.
Folketingets Europaudvalg blev tidligt orienteret om forhandlingsoplægget den 9.
oktober 2020.
Grund- og nærhedsnotat om forslaget til kræftdirektivets 4. pakke blev oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 20. oktober 2020.
Den første ændring af direktivet blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering den 10. juni 2016. Den anden ændring af direktivet blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til orientering den 9. juni 2017. Den tredje ændring af direktivet
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 30. november
2018.
12