Europaudvalget 2021-22
KOM (2020) 0571 Bilag 4
Offentligt
2461167_0001.png
Sagsnr. F17-1341
Vores ref. NIHE
8. oktober 2021
Høring af forslag til ændret mandat til Ministerrådets
forhandlinger om ændringer i direktivet om kræftfremkaldende
og mutagene stoffer (4. ændringsforslag)
Generelle bemærkninger
FH og AC takker for muligheden for at afgive høringssvar til det reviderede mandat til
Ministerrådets forhandlinger vedr. ændringer i direktivet om kræftfremkaldende og mutagene
stoffer (4. ændringsforslag).
FH og AC finder det positivt, at der i det reviderede mandat lægges op til at Rådets nye
mandat vil omfatte:
En udvidelse af kræftdirektivets formål til også at omfatte reproduktionsskadelige
stoffer, herunder:
o
Definition af reproduktionsskadelige stoffer (jf. REACH og CLP-reguleringerne)
o
Ændringer i beskrivelsen af hvad direktivet dækker, så den omfatter
reproduktionsskadelige stoffer
o
En række konsekvensrettelser så ”kræftfremkaldende og mutagene stoffer og
materialer” rettes til ”kræftfremkaldende, mutagene og reprotoksiske stoffer
og materialer”
To ændringer vedr. farlige medicinske produkter:
o
Kommissionen opfordres til at udarbejde EU-retningslinjer om beskyttelse af
arbejdstagere mod farlige medicinske produkter i 2022, samt følge op
sammen med Det Rådgivende Udvalg ift. at undersøge muligheden for at
fastsætte en definition og liste over farlige medicinske produkter, som skal
holdes opdateret.
o
Der indføres et krav om løbende oplæring af arbejdstagere, der håndterer
medicin med stoffer, som er kræftfremkaldende, mutagene eller evt.
reproduktionsskadelige.
-
-
Udvidelse af kræftdirektivets formål til også at omfatte reproduktionsskadelige
stoffer
Reproduktionstoksiske stoffer i dag ikke er omfattet af direktivet, og dét på trods af, at
stofferne er farlige og medfører skader, der er lige så alvorlige, som det gør sig gældende for
de kræftfremkaldende og mutagene stoffer, direktivet omfatter. Et estimat fra ETUI (European
Trade Union Institute) viser, at over 2 millioner arbejdstagere i EU udsættes for
reproduktionstoksiske stoffer, heraf over 27.000 i Danmark.
FH og AC er derfor helt enige i, at direktivet udvides til også at omfatte reproduktionstoksiske
stoffer i kategori 1A og 1B i overensstemmelse med CLP-reguleringen.
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461167_0002.png
To ændringer vedr. farlige medicinske produkter:
FH og AC er også enige i, at direktivet bør omfatte farlige medicinske produkter (Hazardous
Medical Products
HMP’er), som er vigtige medikamenter i behandlingen af bl.a. kræft.
Samtidig er produkterne dog også farlige for arbejdstagerne og udgør bl.a. risiko for kræft,
reproduktionsskader samt ufrivillig abort. ETUI estimerer, at 12.7 millioner arbejdstagere i
Europa alene i sundhedssektoren er eksponeret for HMP’er på arbejdet.
FH og AC mener dog fortsat, at
HMP’erne
bør være omfattet af direktivets bilag 1
og
ikke blot af artikel 11 om instruktion og oplæring, som der lægges op til det reviderede
mandat.
Dette for at sikre en langt bedre beskyttelse af arbejdstagerne, uden at det vil gå ud over
muligheden for at anvende HMP’erne i behandlingen af patienterne.
Hertil er instruktion og
oplæring
et
middel, men det er langt fra tilstrækkelig. Det handler således om, at
kræftdirektivet i sin helhed
og med sit forebyggelseshierarki er særdeles egnet til at omfatte
HMP’er, idet
den næstbedste forebyggelse skal tages i brug, når et stof ikke kan substitueres
(erstattes) med et andet stof. Dette er naturligvis tilfældet med
HMP’er, som er essentielle i
behandlingen af særligt kræftpatienter. Arbejdsgivere vil derfor i dette tilfælde skulle
forebygge ved at iværksætte passende forebyggelsesforanstaltninger til at begrænse
eksponeringen af arbejdstagerne, herunder bl.a. gennem en bedre organisering af arbejdet,
gennem anvendelse af tekniske hjælpemidler mv.
Øvrige bemærkninger
FH og AC opfordrer fortsat regeringen til at arbejde aktivt for, at Kommissionen fremlægger
yderligere pakker med forslag om grænseværdier for yderligere stoffer og materialer.
Vi noterer os, at de første revisionspakker har omfattet 26 stoffer, og at den nye EU-strategi
om arbejdsmiljø ønsker at sætte/sænke grænseværdier for yderligere 4 stoffer. Det betyder
desværre, at vi stadig er langt fra de minimum 50 nye stoffer, som den tidligere Kommissær
Marianne Thyssen i 2016 annoncerede skulle omfattes af kræftdirektivet i 2020.
Vi anbefaler derfor, at regeringen arbejder for, at kommissionen pålægges snarest muligt at
udarbejde en plan for, hvordan der i direktivet fastsættes grænseværdier for de 71 stoffer og
processer, der er foreslået af EFS (Europæisk Fagbevægelses Sammenslutning) i rapporten
”Carcinogens that should be subject to binding limits on workers’ exposure”.
Med venlig hilsen
Morten Skov Christiansen,
Næstformand, Fagbevægelsens Hovedorganisation
Lars Qvistgaard
Formand, Akademikerne
Side 2 af 2