Sagsnr. F17-1341
Vores ref. NIHE
8. oktober 2021
Høring af forslag til ændret mandat til Ministerrådets
forhandlinger om ændringer i direktivet om kræftfremkaldende
og mutagene stoffer (4. ændringsforslag)
Generelle bemærkninger
FH og AC takker for muligheden for at afgive høringssvar til det reviderede mandat til
Ministerrådets forhandlinger vedr. ændringer i direktivet om kræftfremkaldende og mutagene
stoffer (4. ændringsforslag).
FH og AC finder det positivt, at der i det reviderede mandat lægges op til at Rådets nye
mandat vil omfatte:
En udvidelse af kræftdirektivets formål til også at omfatte reproduktionsskadelige
stoffer, herunder:
o
Definition af reproduktionsskadelige stoffer (jf. REACH og CLP-reguleringerne)
o
Ændringer i beskrivelsen af hvad direktivet dækker, så den omfatter
reproduktionsskadelige stoffer
o
En række konsekvensrettelser så ”kræftfremkaldende og mutagene stoffer og
materialer” rettes til ”kræftfremkaldende, mutagene og reprotoksiske stoffer
og materialer”
To ændringer vedr. farlige medicinske produkter:
o
Kommissionen opfordres til at udarbejde EU-retningslinjer om beskyttelse af
arbejdstagere mod farlige medicinske produkter i 2022, samt følge op
sammen med Det Rådgivende Udvalg ift. at undersøge muligheden for at
fastsætte en definition og liste over farlige medicinske produkter, som skal
holdes opdateret.
o
Der indføres et krav om løbende oplæring af arbejdstagere, der håndterer
medicin med stoffer, som er kræftfremkaldende, mutagene eller evt.
reproduktionsskadelige.
-
-
Udvidelse af kræftdirektivets formål til også at omfatte reproduktionsskadelige
stoffer
Reproduktionstoksiske stoffer i dag ikke er omfattet af direktivet, og dét på trods af, at
stofferne er farlige og medfører skader, der er lige så alvorlige, som det gør sig gældende for
de kræftfremkaldende og mutagene stoffer, direktivet omfatter. Et estimat fra ETUI (European
Trade Union Institute) viser, at over 2 millioner arbejdstagere i EU udsættes for
reproduktionstoksiske stoffer, heraf over 27.000 i Danmark.
FH og AC er derfor helt enige i, at direktivet udvides til også at omfatte reproduktionstoksiske
stoffer i kategori 1A og 1B i overensstemmelse med CLP-reguleringen.