Europaudvalget 2021-22
KOM (2020) 0571 Bilag 4
Offentligt
2461168_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Att.: Anne Løvengreen og Flemming Ingerslev
[email protected]
[email protected]
Svar på høring om forventet revideret man-
dat i Rådet om kræftdirektivets 4. pakke
Dansk Arbejdsgiverforening sender her på vegne af DA-fællesskabet sine
bemærkninger til den fremsendte høring.
Til den forventede ændring af mandatet vedr. Reproduktionstoksi-
ske stoffer:
Der synes ikke at være nogen værdi for forebyggelsen (added value) ved
at integrere reproduktionstoksiske stoffer i kræftdirektivet. Dette synes
klart at fremgå af reprotox-studiet, Kommissionen har fået gennemført
1
.
Alle relevante helbredsaspekter for reproduktionstoksiske stoffer er såle-
des allerede fuldt ud dækket via det generelle kemidirektiv.
8. oktober 2021
JSL
Dok ID: 185080
Langt de fleste reproduktionstoksiske stoffer har en tærskelværdi, der
også er afsættet for bestemmelserne i kemidirektivet. Kræftdirektivet der-
imod, baserer sig på stoffer uden tærskelværdi. Der er undtagelser hertil,
men generelt gælder distinktionen.
Der er lige nu et arbejde i gang med at fastsætte en ny strammere grænse-
værdi for bly, som vil styrke forebyggelsen væsentligt. Det er særlig rele-
vant, da bly tegner sig for langt det største problem med reproduktions-
skadelige på arbejdspladserne.
Dertil gælder, at bliver reproduktionstoksiske stoffer omfattet af kræftdi-
rektivet, vil Kommissionen være forpligtet til at overføre alle eksisterende
grænseværdier for reproduktionstoksiske stoffer med en vejledende
Vester Voldgade 113
"Study to collect recent information relevant to modernising EU Occupational
Safety and Health chemicals legislation with a particular emphasis on reprotoxic
chemicals with the view to analyse the health, socio-economic and environmen-
tal impacts in connection with possible amendments of Directive 2004/37/EC and
Directive 98/24/EC."
1
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461168_0002.png
grænseværdi til kræftdirektivet, hvor stofferne skal have en bindende
grænseværdi.
Dette omfatter nye risikovurderinger og gennemførsel af analyser af so-
cioøkonomiske konsekvenser for hvert stof. Det vil være en betydelig op-
gave, der vil beslaglægge værdifulde ressourcer i RAC og hos Kommissi-
onen, som eller vil være bedre brugt på at fastsætte eller revidere grænse-
værdier, med langt større forebyggelsespotentiale.
Endelig noterer DA, at Parlamentets ønske om at inkludere reprodukti-
onstoksiske stoffer ikke er ledsaget af nogen konkrete, saglige begrundel-
ser, ligesom der heller ikke er gjort overvejelser om konsekvenserne.
Side 2/3
Til den forventede ændring af mandatet vedr. farlige medicinske
produkter (FMP):
Kommissionen er, så vidt DA er oplyst, allerede i gang med at få udarbej-
det en vejledning om sikkert arbejde med denne gruppe produkter, som
kan anvendes i forbindelse med uddannelse mv. af ansatte. En vejledning
er et særlig egnet virkemiddel, da den er fleksibel og hurtigt kan justeres
og ajourføres i modsætning til regler. Dette er særlig relevant på et område
som med FMP, som udvikler sig hurtigt.
Det er ikke i sig selv problematisk at opfordre Kommissionen til at under-
søge muligheden for en definition og liste over farlige medicinske pro-
dukter, som skal holdes opdateret. Men DA forventer, der ikke er grund
til at tro der vil være resultater af dette arbejde, som dermed i bedste fald
vil være spildt.
Det skyldes, at kræftdirektivet omfatter stoffer, som er - eller kan - klassi-
ficeres efter CLP-forordningen. FMP'er er en sammensat gruppe af pro-
dukter (ikke stoffer) som er uden klar definition, flere er slet ikke kræft-
fremkaldende (hvilket gør det uklart hvilket direktiv produktgruppen så
skulle omfattes af), og ikke mindst gælder at det er et område i rivende
udvikling, hvor der løbende kommer nye produkter hvoraf nogle kun er
på markedet i kort tid. En sådan liste vil dermed skulle være under kon-
stant opdatering.
Hvis det er tanken, at der i forlængelse af de foreslåede initiativer skal
indføres krav til løbende oplæring mv. i kemi- eller kræftdirektivet, og
dermed lade FMP eller stoffer, der er i FMP være omfattet af direktiverne,
skal man være opmærksom på, at de øvrige pligter der følger heraf, vil
være uhyre vanskelige at få til at fungere i praksis ved anvendelse af livs-
vigtig medicin til patienter. Fx. giver krav om substitution, brug af luk-
kede anlæg ikke mening i praksis.
kom (2020) 0571 - Bilag 4: Samlenotat vedr. Kræftdirektivets 4. pakke
2461168_0003.png
Til den forventede hensigtserklæring om brug af risikobaseret til-
gang ved fastsættelse af grænseværdier:
DA finder, at forslaget om at bede Det Rådgivende Udvalg undersøge
spørgsmålet er uproblematisk. Der er så vidt DA kan bedømme, tale om
en tilgang, som har været anvendt med succes i Holland gennem en læn-
gere årrække.
Side 3/3
Generelt om det at ændre mandatet
Generelt er DA principielt bekymret for at ændre mandatet i retning af at
imødekomme parlamentets forslag, som går ud over det, der ligger i den
foreslåede direktivændring med fastsættelse af tre grænseværdier.
DA finder, at Parlamentet med sine ændringsønsker så at sige stikker en
kæp i hjulet på den proces med rullende fastsættelse af nye grænsevær-
dier i arbejdsmiljøet, som der i en årrække har været et godt og frugtbart
samarbejde om mellem Kommissionen, Rådet, Det Rådgivende Udvalg
og Parlamentet. En proces og et samarbejde, der ellers har fået godt mo-
mentum.
Med Parlamentets ændringsønsker, hvor der foreslås at tillægge forslaget
betydelige ændringer, ud over de tre nye grænseværdier, der er efter
svære forhandlinger er opnået enighed om mellem alle de øvrige institu-
tioner, sættes dette samarbejde på spil.
Det kan have betydning for hvad der er opbakning til at forhandle og
indgå kompromisser om fremover, og dermed kan det true den fremdrift
i styrkelsen af det kemiske arbejdsmiljø, der ellers har været godt i gang.
DA finder derfor, at det nuværende forhandlingsmandat i videst muligt
omfang bør fastholdes.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Jens Skovgaard Lauritsen