NOTAT
Forslag til direktiv om passende mindsteløn-
ninger i EU - betydning i Danmark
22. juni 2022
J.nr. 2022 - 265
CAIJ
SHN
Efter de afsluttende forhandlinger med Europa-Parlamentet kunne Rådet (Coreper
den 15. juni 2022) konstatere den nødvendige opbakning i Rådet til det endelige
kompromisforslag om passende mindstelønninger i EU. I nærværende notat vurde-
res direktivtekstens konsekvenser og betydning for Danmark. Der er taget udgangs-
punkt i den tekst til direktiv, som forhandlerne fra Rådet og Europa-Parlamentet er
blevet enige om, og som komitéen af faste repræsentanter (Coreper) på Rådets vegne
har godkendt den 15. juni 2022 med forbehold for jurist-lingvist-behandling og over-
sættelser.
Det er første gang, at der vedtages et direktiv, der har til formål at fremme passende
mindstelønninger. Regeringen har både før og under forhandlingerne været stærkt
imod direktivet af principielle årsager, da regeringen ikke ønsker, at EU skal ved-
tage direktiver omhandlende rammer for mindsteløn.
Det er Beskæftigelsesministeriets samlede vurdering, at direktivteksten, som for-
handlerne fra Rådet og Europa-Parlamentet er blevet enige om, vil have meget be-
grænset betydning i Danmark.
Overordnet vurdering
Det er vurderingen, at direktivet ikke pålægger Danmark pligter med hensyn til re-
gulering af løn, hverken i lov eller overenskomst. Det fremgår klart af artikel 1, at
direktivet ikke forpligter til at indføre en lovbestemt mindsteløn. Artikel 1 tydeliggør
dermed, hvad der allerede følger af traktaten.
For medlemsstater med lovbestemt mindsteløn stilles der processuelle krav til at
fremme mindstelønningers tilstrækkelighed. Disse krav stilles ikke for lønninger, der
er fastsat efter kollektiv overenskomst, eftersom lønninger fastsat ved overenskomst
automatisk anses for at være tilstrækkelige. At der stilles processuelle krav til med-
lemsstater med lovbestemt mindsteløn betyder, at de skal inddrage parterne og fast-
sætte nogle mål, men direktivet forpligter ikke til at fastætte en bestemt løn, jf. at der
ikke er kompetence hertil.
For alle medlemsstater gælder, at de skal sørge for, at bestemmelser om mindsteløn
kan håndhæves, uanset om lønnen er reguleret i lov eller kollektiv overenskomst.
Direktivet forpligter ikke til at indføre mindstelønsbestemmelser, men når de findes
nationalt, skal de kunne håndhæves. Det vurderes, at gældende bestemmelser i Ar-
bejdsretsloven lever op til direktivet.