2 november 2021
Til Folketingets Europaudvalg
Kære medlemmer af Europaudvalget,
I forbindelse med Europa Parlamentets behandling af EU-Kommissionens forslag til Digital Services Act
(DSA), har Dansk Iværksætter Forening og en lang række europæiske og danske organisationer,
alvorlige bekymringer i forhold til fremsatte ændringsforslag vedrørende målrettet markedsføring.
Vi er meget bekymret for, at målrettet markedsføring bliver kraftigt begrænset i form af en opt-out eller
helt forbudt.
Målrettet markedsføring er en fundamental del af iværksætteres og SMV’ers forretningsmodel. Det er på
den måde, at de kan nå ud til potentielle kunder på en økonomisk overkommelig måde, og gør dem i
stand til at vinde markedsandele. Ligesom forbrugerne værdsætter, at målrettet markedsføring sikrer dem
eksponering for relevante og brugbare produkter og tjenesteydelser. Nogle af samfundets største
udfordringer afhænger af, at organisationer, myndigheder, NGO’er og virksomheder kan nå deres
målgrupper på en nem, effektiv og præcis måde. Europa Parlamentets øjeblikkelige forhandlinger
risikerer, at fjerne denne mulighed.
Risikoen for en kraftig begrænsning af målrettet markedsføring var i forbindelse med Europaudvalgets
mandatgivning den 20. maj 2021 til regeringens foreløbige generelle holdning til DSA, ikke til stede.
Derfor opfordrer vi til, at vores bekymring for iværksætteres og SMV’ers mulighed for at erobre
markedsandele og nå potentielle kunder, afspejles i en evt ny indhentning af revideret mandat.
Vi står gerne til rådighed for at uddybe vores bekymringer.
Med venlig hilsen
Peter Kofler
Bestyrelsesformand, Dansk Iværksætter Forening
1