Europaudvalget
Til:
Dato:
Erhvervsministeren
18. november 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
KOM (2020) 0825
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om et indre marked
for digitale tjenester (retsakt om digitale tjenester) og om ændring af direktiv 2000/31/EF
(EØS-relevant tekst) {SEC(2020) 432 final} - {SWD(2020) 348-49 final}
Spørgsmål 16
Er ministeren opmærksom på ændringsforslagets store begrænsning af muligheden for
målrettet markedsføring i forslaget om et indre marked for Digitale Services (DSA)? Vil
ministeren gøre noget for at imødekomme kritikken fra bl.a. Dansk Iværksætter Forening?
(se nedenfor)
"Målrettet markedsføring er en fundamental del af iværksætteres og SMV'ers forretnings-
model. Det er på den måde, at de kan nå ud til potentielle kunder på en økonomisk
overkommelig måde, og gør dem i stand til at være innovative. Ligesom forbrugerne
værdsætter, at målrettet markedsføring sikrer dem eksponering for relevante og brugbare
produkter og tjenesteydelser. Det er afgørende for mange at vores store samfundsproble-
mer, at organisationer, myndigheder, NGO'er og virksomheder kan kommunikere med
deres målgrupper på en nem, effektiv og præcis måde. Europa Parlamentets øjeblikkeli-
ge forhandlinger risikerer, at fjerne denne mulighed”.
Risikoen for en kraftig begrænsning af målrettet markedsføring og iværksætteres og
SMV'ers konkurrenceevne var i forbindelse med Europaudvalgets mandatgivning den 20.
maj 2021 til regeringens foreløbige generelle holdning afspejlet i en evt. ny indhentning af
revideret mandat.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
På udvalgets vegne
Eva Kjer Hansen
formand
Kopi til udenrigsministeren
1/1