Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0037 Bilag 3
Offentligt
2515711_0001.png
Sagsnr.
2021 - 7892
Doknr.
477224
Dato
18-01-2022
Til Folketingets Europaudvalg
Som orientering til Folketingets Europaudvalg er indhentet følgende bidrag fra Dan-
marks Statistik, som oplyser følgende:
Orientering om sagsforløb
Den 10. december 2021 var der møde i Specialkomiteen for Landbrug, hvor Rådet tog
fælles holdning til kompromistekst om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets For-
ordning om statistikker over landbrugsmæssige input og output og om ophævelse af
forordninger (EF) nr. 1165/2008, (EF) nr. 543/2009, (EF) nr. 1185/2009 og Rådets
direktiv 96/16/EF(COM(2021) 37 final), fremsendt af det slovenske formandskab den
7. december 2021. Det slovenske formandskab havde et overraskende gennembrud i
forhandlingerne, hvilket afstedkom, at det blev forelagt Specialkomiteen for Landbrug
med meget kort frist. Derfor orienteres udvalget nu skriftligt. Kompromisteksten in-
deholdt mange af de elementer, som Danmark havde arbejdet for at få indført og af-
spejlede i høj grad regeringens oprindelige holdning, som beskrevet i rammenotat af 1.
marts og grund- og nærhedsnotat af 12. marts. Tillige var der stor tilslutning til kom-
promisteksten fra de øvrige medlemsstater, hvorfor Danmark tilsluttede sig, at for-
mandskabet kan indlede forhandlingerne med Europa-Parlamentet på grundlag af den
foreliggende kompromistekst.
Europa-Parlamentets Udvalg om Landbrug og Udvikling af Landdistrikter behandlede
den 11. oktober 2021 Kommissionens forslag og fremsatte 87 konkrete ændringsfor-
slag. Disse omhandler blandt andet reduktion af byrden for indberettere og udvidelse
af antallet af statistikker til også at omfatte markedsprisoplysninger for og anvendelse
af biocider og veterinær-medicinske produkter. Europa-Parlamentet har taget fælles
holdning på baggrund af udvalgets ændringsforslag, så forhandlinger med Rådet kan
indledes.
Regeringen støtter hensigten med EU-Kommissionens forslag af 2. februar 2021 om at
integrere og harmonisere den statistiske beskrivelse af produkter anvendt i landbruget
og produkter fra landbruget samt udvalgte indikatorer for landbrugets miljø- og kli-
mapåvirkning. Det overordnede formål med forslaget er at afslutte moderniseringen af
den europæiske landbrugsstatistik, så den i højere grad kan bidrage til at overvåge og
evaluere den fælles landbrugspolitik og tilhørende strategier som ”European Green
Deal” og ”Farm to fork”, der bl.a. skal bidrage til at reducere det miljø-
og klimamæs-
sige ”fodaftryk” i fødevarekæden. Forslaget samler en række
eksisterende forordninger
og frivillige aftaler om fremsendelse af statistikker over landbrugets input og output i
medlemsstaterne til én juridisk rammeforordning og lægger op til at øge fleksibiliteten
i det juridiske grundlag via delegering af beføjelser til Kommissionen.
kom (2021) 0037 - Bilag 3: Brev og notat om forløbet vedr. forordningsforslaget om statistikker over landbrugsmæssige input og output
2515711_0002.png
Forslaget omfatter fire statistikdomæner: husdyrproduktion, afgrødeproduktion,
landbrugspriser samt næringsstoffer og plantebeskyttelsesmidler, som er opdelt i tolv
statistikemner i alt. Det er især sidstnævnte domæne, der bidrager til overvågningen af
de miljø-
og klimamæssige ”fodaftryk”.
Forslaget lægger op til, at Kommissionen i vidt omfang via delegerede- og gennemfø-
relsesretsakter bemyndiges til at fastlægge det konkrete indhold af statistikkerne med
hensyn til bl.a. antal og definitioner af variable, statistiske klassifikationer samt data-
indsamlings- og beregningsmetoder.
I forhold til Kommissionens forslag kan særligt følgende forhold fremhæves, som er
blevet justeret i kompromisteksten:
a) Danmark har gennem forhandlingerne i rådsarbejdsgruppen for statistik i
samarbejde med en gruppe af medlemsstater opnået at afgrænse de beføjelser,
der delegeres til Kommissionen samt at fastsætte en øvre grænse for de frem-
tidige byrder, som såvel indberettere som statistikinstitutioner kan påføres.
b) Der har fra flere medlemsstaters side været ønske om, at Kommissionen udfø-
rer pilot-studier før etablering af nye dataindsamlinger, så det kan sandsynlig-
gøres, at data kan frembringes i en tilstrækkelig god kvalitet og synliggøre ud-
gifter, der er forbundet med at tilvejebringe data.
c) Ligeledes har hovedparten af medlemsstaterne givet udtryk for, at det ikke er
muligt at etablere en årlig statistik for anvendelsen af plantebeskyttelsesmid-
ler så hurtigt som ønsket i forordningsforslaget. Medlemsstaterne har givet
udtryk for, at der er behov for en tilpasningsperiode på flere år til etablering af
administrative registre om anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler i lighed
med det danske register. Regeringen har derfor arbejdet for, at der fastsættes
en realistisk og ambitiøs tidsplan for, hvornår der skal indberettes, og at der
skal være lige vilkår for alle medlemsstater, så medlemsstater som Danmark
med et velfungerende dataindsamlingssystem først skal forpligtes til at frem-
sende data, når andre medlemsstater har etableret tilsvarende administrative
registre. Det medvirker til både at sikre en ligelig byrdefordeling og etablering
af en repræsentativ EU-statistik.
De finansielle konsekvenser og samlede meromkostninger af Kommissions forslag
afhænger af indholdet i de delegerede retsakter. Indtil videre er de estimerede merom-
kostninger opgjort til 3.115.000 kr. til etableringsudgifter i det første år, 1.680.000 kr.
i løbende drift det næste år og 1.560.000 kr. i løbende drift de efterfølgende år.
De samlede meromkostninger er fordelt således mellem de tre ressortansvarlige insti-
tutioner:
Danmarks Statistik vurderer etableringsomkostningerne til 1.345.000 kr. i det første
år og 690.000 kr. til drift årligt efterfølgende. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri vurderer etableringsomkostningerne til 1.370.000 kr. i det første år og
890.000 kr. til drift i det følgende år og derefter årligt 770.000 kr. Miljøministeriet
vurderer, at der vil være etableringsomkostninger på 400.000 kr., og derefter kr.
100.000 til drift årligt.
Da gennemførelsesretsakterne endnu ikke er endeligt vedtaget, er det på indeværende
tidspunkt ikke muligt at vurdere de faktiske meromkostninger mere præcist.
2
kom (2021) 0037 - Bilag 3: Brev og notat om forløbet vedr. forordningsforslaget om statistikker over landbrugsmæssige input og output
2515711_0003.png
Forslaget åbner mulighed for, at Kommissionen kan ændre kravene over tid gennem
brug af gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter. Den fleksibilitet må det for-
ventes, at Kommissionen senere vil gøre brug af for at imødekomme nye brugerbehov.
Det kan øge omkostninger og svarbyrde, men da det konkrete indhold af fremtidige
retsakter ikke er kendt, er der ikke mulighed for på nuværende tidspunkt at give et
skøn over de fremtidige meromkostninger eller svarbyrden. Det er disse meromkost-
ninger, som regeringen har arbejdet for at reducere ved at afgrænse Kommissionens
beføjelser i fremtidige delegerede- og gennemførselsretsakter.
I udgangssituationen forudses forordningen, når den er implementeret, at medføre en
mindre nettoforøgelse af indberetningsbyrden for erhvervslivet. Det skyldes primært, at
der skal etableres nye statistikker, som forventes ikke at kunne etableres udelukkende ved
brug af administrative registre.
3