Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0300 Bilag 2
Offentligt
2481726_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
15. november 2021
Orientering om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og
Rådet om EU’s
2022-budget
Efter intense forhandlinger blev der d. 15. november indgået en foreløbig aftale mellem Rådet og
Europa-Parlamentet
om EU’s 2022-budget.
Aftaleteksten indebærer en stigning i forpligtelser
på ca. 479 mio. euro og et fald i betalinger på ca. 20 mio. euro sammenlignet med Kommissio-
nens forlag til EU’s
2022-budget inkl. ændringsbrev 1. Aftalen skal formelt godkendes af med-
lemslandene d. 29. november og herefter godkendes i Europa-Parlamentet. Der ventes enstemmig
opbakning til budgetaftalen blandt medlemslandene.
Nedenfor gengives centrale ændringer, som aftaleteksten om 2022-budgettet inde-
bærer ift. Kommissionens forslag inkl. ændringsbrev 1, som d. 4. november 2021
blev forelagt Europaudvalget.
Nye elementer i aftalen
Forligsteksten indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 169,5 mia. euro og et be-
talingsniveau på 170,6 mia. euro,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2021) 0300 - Bilag 2: Notat om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s 2022-budget
2481726_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Foreløbig aftale om
EU’s 2022-budget
Mio. euro, løbende pri-
ser
Budgetkategori
1. Det indre marked, in-
novation og det digitale
område
2. Samhørighed, resili-
ens og værdier
3. Naturressourcer og
miljø
4. Migration og grænse-
forvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og ver-
den
7. Europæisk offentlig
forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstru-
ment
Andre særlige instru-
menter
I alt
Margen
Foreløbig aftale om EU’s
2022-budget
Forpligtelser
21.775
56.039
56.235
3.091
1.785
17.170
10.620
166.717
368
2.799
169.516
1.168
Betalinger
21.474
62.053
56.602
3.078
1.238
12.916
10.620
167.980
467
2.623
170.603
1.696
Forskel mellem foreløbig af-
tale om EU’s 2022-budget
og
Kommissionens forslag
Forpligtelser
+131
-91
+57
-20
-
+401
+1
+479
+368
-
+479
-111
Betalinger
-40
-198
+2
-30
-
+244
+1
-20
+219
-
-20
+239
Forskel mellem foreløbig
aftale om EU’s 2022-bud-
get og EU’s 2021-budget
1)
Forpligtelser
+958
+2.941
-2.338
+812
+76
+473
+177
+3.100
-393
-418
+2.683
+539
Betalinger
+4.282
-4.309
+246
+392
+567
+1.655
+176
+3.009
-819
-417
+2.592
-759
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Inkl. ændringsbudget 1-4 og forslag til ændringsbudget 5-6.
Kilde: EU-Kommissionen
samt Rådssekretariatets foreløbige oversigt over aftalen om EU’s 2022-budget.
Det indre marked, innovation og det digitale område
Aftalen indebærer en stigning under udgiftskategori 1
det indre marked, innovation og
det digitale område
på 131 mio. euro i forpligtelser og et fald på 40 mio. euro i beta-
linger ift. Kommissionens oprindelige forslag. Stigningen kan primært henføres til
stigninger til forskningsprogrammet Horisont Europa, Indre-marked programmet
og en række pilotprojekter. Faldet i betalingsniveauet skyldes særligt en nedjuste-
ring til Digitalt Europa, som følge af manglende afløb mv.
Samhørighed, resiliens og værdier
Udgiftsniveauet under udgiftskategori 2
samhørighed, resiliens og værdier
nedjusteres
med i alt 91 mio. euro i forpligtelser og 198 mio. euro i betalinger, hvilket bl.a. kan
henføres til en nedjustering af de forventede finansieringsomkostninger til EU’s
genopretningsinstrument med 245 mio. euro. Der indgår endvidere en opjustering
af udgifterne til sundhedsprogrammet EU4Health, Erasmus+ samt en række øv-
rige programmer.
Naturressourcer og miljø
Under udgiftskategori 3
naturressourcer og miljø
øges udgiftsniveauet med 57 mio.
euro i forpligtelser og 2 mio. euro i betalinger ift. Kommissionens forslag, hvilket i
overvejende grad kan henføres til en merbevilling til miljø- og klimaprogrammet
LIFE.
kom (2021) 0300 - Bilag 2: Notat om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s 2022-budget
Side 3 af 4
Migration og grænseforvaltning
Bevillingen til udgiftskategori 4 migration og grænseforvaltning nedjusteres med
20 mio. euro i forpligtelser og betalinger, hvilket primært kan henføres til et fald i
bevillingen til Frontex på 65 mio. euro. Samtidig opjusteres Asyl- og Migrations-
fonden med 20 mio. euro i forpligtelser og 15 mio. euro i betalinger samt af In-
strumentet for
Grænseforvaltning
og
Visa
med 25 mio. euro i forpligtelser og 20
mio. euro i betalinger.
Naboområder og verden
Kompromisteksten indebærer en merbevilling på 401 mio. euro i forpligtelser og
244 mio. euro i betalinger under udgiftskategori 6
naboområder og verden.
Denne op-
justering kan primært henføres til udgiftsstigninger til naboskabsinstrumentet
NDICI samt humanitær bistand.
Administration
Der foretages marginale justeringer under budgetkategori 7
europæisk offentlig forvalt-
ning
sammenlignet med det oprindelige forslag. Europa-Parlamentets anmodning
om 322 ekstra ansatte fastholdes, idet Rådet parallelt har vedtaget erklæring som
bl.a. beklager Europa-Parlamentets øgede personaleressourcer.
Erklæringstekst vedr. genopretningsinstrumentet
Endelig indebærer aftalen, at der udformes en inter-institutionel erklæring om en
mekanisme for anvendelsen af de sparede renteudgifter til lån
under EU’s genop-
retningsinstrument for 2022. Kommissionen vil derudover udforme en unilateral
erklæring som beskriver, at denne mekanisme skal være i tråd med den ordlyden i
MFF-aftalen.
Regeringens holdning
Det fremgår af bl.a. af regeringens forhandlingsmandat, at helt centrale danske ho-
vedprioriteter bør imødekommes i en endelig aftale. Der peges bl.a. på, at der skal
være
rum under EU’s udgiftslofter til
håndtering af uforudsete begivenheder, at
der skal foretages udgiftspolitiske prioriteringer, herunder fokus på bl.a. klima,
forskning og migration samt et generelt lavere udgiftsniveau.
Fsva. det samlede udgiftsniveau er regeringen tilfreds med, at der med aftalen sik-
res et betalingsniveau, som ligger under Kommissionens oprindelige forslag. Det
sikrer et større handlerum under EU’s udgiftslofter til at kunne håndtere uforud-
sete udgifter. Regeringen har arbejdet aktivt i forhandlingerne med den brede
gruppe af budgetansvarlige lande mhp. at nedbringe betalingsniveauet, som under-
vejs i forhandlingerne lå højere end det endelige resultat.
Regeringen finder det endvidere positivt, at der
med aftalen om EU’s 2022-budget
prioriteres betydelige midler til især klima, humanitær bistand, forskning, digitalise-
ring og migration. Det er i tråd med traditionelle danske prioriteter.
kom (2021) 0300 - Bilag 2: Notat om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s 2022-budget
Side 4 af 4
Samlet er det regeringens vurdering, at aftalen imødekommer danske prioriteter i
tilstrækkeligt omfang og ligger inden for forhandlingsmandatet. Regeringen for-
ventes på den baggrund at godkende en endelig aftale
til EU’s 2022-budget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister