Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0547 Bilag 1
Offentligt
2464777_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
8. oktober 2021
J nr.
2021-3642
Forslag om ændring af direktiv 2014/53/EU om harmonisering af med-
lemsstaternes love om tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet
(”radioudstyrsdirektivet”)
KOM (2021)547
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 23. september 2021 fremsat forslag om en ændring
af radioudstyrsdirektivet for at harmonisere opladning af mobiltelefoner og lignende
radioudstyr. Formålet med forslaget er at gøre det lettere for forbrugerne at vælge
den rette oplader, at begrænse behovet for råvarer til opladere og at reducere mæng-
den af elektronikaffald. Ud over mobiltelefoner omfatter forslaget også opladning af
andre typer radioudstyr, herunder digitalkameraer, håndholdte videospilkonsoller,
hovedtelefoner og bærbare højttalere.
Med forslaget indføres krav om, at udstyret anvender det samme stik (USB-C), og at
enheder, der understøtter hurtig opladning, mindst indeholder den samme kommu-
nikationsprotokol for opladning. Forbrugerne skal have mulighed for at købe udstyret
uden medfølgende oplader, og forbrugerne skal modtage de nødvendige oplysninger
om opladningsegenskaberne og den oplader, der kan anvendes, når de køber en
mobiltelefon eller lignende radioudstyr.
Forslaget forventes at medføre behov for ændring af dansk ret. Forslaget kan med-
føre statsfinansielle konsekvenser som følge af øget tilsyn med opladere fra tredje-
partsproducenter. Forslaget vurderes ikke at medføre samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter Kommissionens ønske om at begrænse miljøbelastningen fra
mobilopladere, herunder ved at reducere materialeforbrug og elektronikaffald, og at
gøre det lettere og billigere for forbrugerne at vælge den rette oplader til deres udstyr.
Regeringen er omvendt også opmærksom på forslagets indbyggede risiko for at
hænge fast i forældede teknologier. Regeringen lægger derfor vægt på, at forslaget
udformes på en sådan måde, at det ikke hæmmer fremtidig innovation på området.
Side 1/6
kom (2021) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om harmonisering af radioudstyr (mobilopladere)
2464777_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 23. september 2021 fremsat forslag til direktiv om
ændring af direktiv 2014/53/EU om harmonisering af medlemsstaternes love om til-
gængeliggørelse af radioudstyr på markedet. Forslaget er fremsat i henhold til TEUF
artikel 114 og skal vedtages efter
den almindelige lovgivningsprocedure. Forslaget
blev oversendt i dansk sprogversion til Rådet den 23. september 2021.
Kommissionen blev i 2009 enig med flere store fabrikanter af mobiltelefoner om et
aftalememorandum om harmonisering af opladere til mobiltelefoner. Aftalememoran-
dummet reducerede fragmenteringen af markedet og førte til en effektiv reduktion af
antallet af opladningsløsninger for mobiltelefoner fra 30 til kun tre. Aftalememoran-
dummet gav imidlertid også mulighed for at anvende producentspecifikke opladere.
En sådan løsning bliver fortsat brugt af en stor mobiltelefonfabrikant, hvilket forhin-
drer fuld interoperabilitet. Manglende interoperabilitet på dette område betyder kon-
kret, at forbrugeren ikke kan overgå fra et mobiltelefonmærke til et andet og samtidigt
beholde den gamle oplader. Aftalememorandummet udløb i 2014.
I januar 2020 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, der opfordrede til hurtig ved-
tagelse af en standard for universalopladere til mobiltelefoner for at undgå yderligere
fragmentering af det indre marked. I beslutningen blev Kommissionen særligt opfor-
dret til om nødvendigt at vedtage en lovgivningsmæssig foranstaltning med henblik
på at indføre regler om en universaloplader.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forbedre forbrugervenligheden for så vidt angår oplad-
ning af udstyr, herunder digitalkameraer, håndholdte videospilkonsoller, hovedtele-
foner og bærbare højtalere. Formålet er endvidere at reducere elektronikaffald, CO
2
-
udledning og råvareforbrug.
De centrale elementer for at opnå disse formål er:
Harmonisering af grænsefladen
(”stikket”)
for opladning af opladere til mo-
biltelefoner og lignende typer af radioudstyr (tablets, digitalkameraer, hoved-
telefoner med eller uden mikrofon, håndholdte videospillekonsoller og bær-
bare højttalere), der oplades via kabel, så de kan oplades vha. et fælles la-
destik (USB-C),
Såfremt disse typer af udstyr understøtter hurtig opladning, skal det mindst
indeholder den samme kommunikationsprotokol for opladning,
Det skal være muligt i fremtiden også at harmonisere grænseflader til trådløs
opladning,
Indførsel af krav, således at slutbrugerne ikke er forpligtet til at købe en ny
oplader, når de køber en ny mobiltelefon eller lignende radioudstyr via ad-
skillelse af udstyr og oplader (dvs. levering af radioudstyr uden oplader til
slutbrugeren), og
Side 2/6
kom (2021) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om harmonisering af radioudstyr (mobilopladere)
2464777_0003.png
Indførsel af krav, således at slutbrugerne modtager de nødvendige oplysnin-
ger om opladningsegenskaberne og den oplader, der kan anvendes, når de
køber en mobiltelefon eller lignende radioudstyr.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, der opdaterer
reglerne, således at der tages højde for den teknologiske udvikling. Den teknologiske
udvikling kan fx være en ny teknologi, som ikke er USB-C. Derudover kan Kommis-
sionen via delegerede retsakter sikre, at yderligere radioudstyrstyper bliver omfattet
af reglerne.
Forhold vedrørende interoperabilitet og energieffektivitet mellem det elektroniske ud-
styr og den eksterne strømforsyning vil blive behandlet ved revisionen af Kommissi-
onens forordning om miljøvenligt design af eksterne strømforsyninger (EU)
2019/1782 og er derfor ikke en del af dette forslag. Revisionen forventes endvidere
at formulere interoperabilitets- og energieffektivitetskrav til trådløs opladning.
Reglerne forventes at træde i kraft 24 måneder efter vedtagelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke.
Det er på tidspunktet for oversendelse af grund- og nærhedsnotatet til Folketingets
Europaudvalg ikke besluttet, hvilket af Europa-Parlamentets udvalg forslaget vil blive
behandlet i.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt. Om nærhedsprincippet
skriver Kommissionen:
”En
af målsætningerne i direktiv 2014/53/EU [radioudstyrsdirektivet] er at sikre et
velfungerende indre marked. Artikel 3, stk. 3, litra a), i direktivet, som finder anven-
delse, hvis Europa-Kommissionen vedtager en relevant delegeret retsakt, henviser
til universalopladere.
Af betragtning 12 i direktivet fremgår det, at interoperabilitet mellem radioudstyr og
tilbehør såsom opladere forenkler anvendelsen af radioudstyr og mindsker omfanget
af unødvendigt affald samt unødige omkostninger.
En manglende harmonisering på dette område vil føre til væsentlige forskelle mellem
medlemsstaternes love, forordninger, administrative bestemmelser eller praksis om
interoperabilitet for mobiltelefoner og lignende kategorier eller klasser af radioudstyr
med fælles opladningsenhed og om adskillelse.
Foranstaltninger på nationalt plan for at afhjælpe problemerne kan hindre den frie
bevægelighed for varer. Desuden er foranstaltninger på nationalt plan begrænset til
Side 3/6
kom (2021) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om harmonisering af radioudstyr (mobilopladere)
2464777_0004.png
den eller de pågældende medlemsstaters område. I lyset af den voksende internati-
onalisering af samhandelen er antallet af grænseoverskridende sager konstant sti-
gende. En koordineret indsats på EU-plan vil opnå de aftalte mål langt mere effektivt
og vil navnlig gøre markedsovervågningen mere effektiv. Det er således hensigts-
mæssigt at træffe foranstaltninger på EU-plan.”
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering og vurderer således, at nær-
hedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Radioudstyrsdirektivet er i Danmark implementeret i lov om radioudstyr og elektro-
magnetiske forhold, lov nr. 260 af 16. marts 2016, som ændret ved lov nr. 1176 af 8.
juni 2021.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
De nye regler vil i en vis udstrækning kunne gennemføres via hjemler fastsat i lov
om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, § 17, stk. 2. Adskillelse af oplader og
radioudstyr ved salg vil kræve en ændring af lov om radioudstyr og elektromagneti-
ske forhold.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kan medføre statsfinansielle konsekvenser som følge af øget tilsyn med
opladere fra tredjepartsproducenter eller som ikke er autentiske. Det bemærkes, at
de afledte nationale udgifter som udgangspunkt skal holdes inden for de berørte mi-
nisteriers eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens pkt. 2.4.1. Såfremt det vi-
ser sig, at det ikke er muligt at holde udgifterne inden for eksisterende bevillinger, vil
håndteringen af udgifterne skulle afklares særskilt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forlaget skønnes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Kommissi-
onen vurderer, at forslaget på EU-plan vil medføre besparelser for forbrugerne på
ca. 250 mio.
€ årligt (1,859 mia.
kroner). På det foreliggende grundlag er det ikke
muligt at skønne, hvor stor en andel heraf der vil tilfalde danske forbrugere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der vil være omkostninger til omstilling til de nye regler om opladere for virksomhe-
der, der producerer radioudstyr omfattet af reglerne. Der er ikke oplysninger om dan-
ske producenter af mobiltelefoner, og erhvervslivets konsekvenser er for så vidt an-
går mobiltelefoner derfor stærkt begrænsede. Forslaget vurderes heller ikke at have
væsentlige konsekvenser i forhold til andet radioudstyr, som omfattes af reglerne.
Endelig vurderes forslaget ikke at medføre administrative konsekvenser for danske
virksomheder.
Side 4/6
kom (2021) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om harmonisering af radioudstyr (mobilopladere)
2464777_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionen forventer, at forslaget på europæisk plan vil skabe miljømæssige for-
dele ved at reducere drivhusgasemissioner med omkring 180 kt CO
2
-ækvivalenter
om året, materialeanvendelse med omkring 2.600 ton om året og elektronikaffald
med 980 ton om året.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspoli-
tik fredag den 24. september 2021 med frist fredag den 1. oktober 2021. Der er mod-
taget to høringssvar.
Forbrugerrådet Tænk
støtter forslaget til ændring af radioudstyrsdirektivet om at
indføre en obligatorisk fælles EU-standard for opladere til mobiltelefoner og andet
lignende radioudstyr, som man har efterspurgt i mange år. Det nuværende billede af
forskellige opladere både inden for samme brands og mellem brands repræsenterer
en unødig omkostning for forbrugerne og en unødig belastning af miljøet både i pro-
duktions- og affaldsfasen. Desuden vil en standardiseret løsning være en stor hjælp
for personer med visse handicap og ældre, der kan have besvær med at finde den
rigtige oplader til det rigtige udstyr.
Forbrugerrådet Tænk
støtter endvidere, at Kommissionen får mandat til at opdatere
lovbestemmelserne for at kunne tage højde for fremtidig teknisk innovation. Man ser
frem til, at forbrugerne snart selv kan vælge, om de vil købe en oplader sammen med
nyt udstyr, og at de modtager den nødvendige information, når de køber et nyt pro-
dukt, så de eventuelt kan bruge en oplader, de allerede har derhjemme.
Forbrugerrådet Tænk
er tilfreds med, at forslaget til lovgivning også dækker hurtig-
opladning og opfordrer til, at også trådløs opladning medtages.
Dansk Industri
noterer sig, at de negative konsekvenser, der er ved at omstille fa-
brikationen, vil blive mere end opvejet af den følgende stigning i omsætning. Dansk
Industri hilser forslaget velkommen ud fra en bæredygtighedsvinkel, og fordi det vil
forenkle produkterne. Dansk Industri understreger, at det samtidig er vigtigt, at for-
slaget også sikrer plads til innovation.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forsaget er blevet præsenteret og kort drøftet i Rådets arbejdsgruppe for teknisk
harmonisering. Der var overvejende positive meldinger fra de medlemsstater, der
udtalte sig om forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens ønske om at begrænse miljøbelastningen fra
mobilopladere, herunder ved at reducere materialeforbrug og elektronikaffald, og at
gøre det lettere og billigere for forbrugerne at vælge den rette oplader til deres udstyr.
Side 5/6
kom (2021) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om harmonisering af radioudstyr (mobilopladere)
2464777_0006.png
Regeringen er omvendt også opmærksom på forslagets indbyggede risiko for at
hænge fast i forældede teknologier. Med forslaget lægges det fast, at opladning frem-
over skal ske via USB-C-teknologien. Der er en risiko for, at der ikke vil være incita-
ment til at udvikle nye og bedre standarder, når det kræver en regelændring at intro-
ducere disse på markedet i EU. Forældede teknologier kan både have negative for-
brugermæssige, miljømæssige og økonomiske konsekvenser. Regeringen lægger
derfor vægt på, at forslaget udformes på en sådan måde, at det ikke hæmmer frem-
tidig innovation på området.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6