Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0551 Bilag 7
Offentligt
2598118_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. juni 2022
J nr.
2022-1533
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. juni 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 424 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 424
Hvad kan ministeren oplyse om de samfundsøkonomiske omkostninger på både
EU-niveau og for de enkelte medlemslande set i forhold til anvendelse af prissigna-
ler/kvotepris/afgift for udledning af CO2? Der henvises til det seneste samlenotat
om byrdefordelingsaftalen, jf. KEF alm. del – bilag 192.
Svar
Byrdefordelingsaftalen fastsætter nationale reduktionsmål for de omfattede sekto-
rer, men stiller ingen krav til, hvordan disse reduktioner opnås. Omkostningen ved
at indfri de fastsatte reduktionsmål afhænger derfor af, hvilke nationale tiltag med-
lemslandene iværksætter for at indfri deres mål. Det er derfor meget vanskeligt at
skønne over de samlede omkostninger som følger af byrdefordelingsaftalen – både
på EU-niveau og for de enkelte medlemslande.
Grundlæggende er vurderingen dog, at byrdefordelingsaftalen ikke er det mest om-
kostningseffektive instrument til at opnå EU's overordnede klimamålsætninger. Det
skyldes, at EU ved at tildele medlemslandene nationale reduktionsmål ikke kan
sikre, at reduktionerne sker de steder, hvor det er mest omkostningseffektivt. Det
kan være tilfældet, hvis et medlemsland er tvunget til at reducere deres udledninger
for at indfri deres reduktionsmål, selvom en tilsvarende reduktion kunne have været
opnået billigere i et andet medlemsland. Byrdefordelingsaftalen indeholder en
række fleksibilitetsmekanismer, som har til hensigt at afhjælpe dette problem, men
vurderes ikke at være tilstrækkelige til at sikre fuld omkostningseffektivitet.
I modsætning til byrdefordelingsaftalen sætter kvotehandelssystemet ikke krav til, i
hvilke medlemslande reduktionerne skal ske i, hvilket sikrer en mere omkostnings-
effektiv reduktion end byrdefordelingsaftalen. Et kvotehandelssystem betragtes,
sammen med en bred CO
2
-afgift, generelt som det mest omkostningseffektive in-
strument til at reducere drivhusgasudledningerne, da det sikrer, at det er de billigste
reduktioner, som realiseres først.
Regeringen har i forhandlingerne generelt arbejdet for en mere omkostningseffektiv
omstilling, herunder bl.a. at kvotehandelssystemet omfatter så mange udledninger
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2021) 0551 - Bilag 7: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 423-426 vedr. kvotehandelsdirektivet
2598118_0002.png
som muligt og at omkostningseffektivitet vejer endnu tungere i fordelingen af de na-
tionale reduktionsmål under byrdefordelingsaftalen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2