Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0579 Bilag 1
Offentligt
2464922_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Enhed:
HPA
Dato:
18-10-2021
Sagsnummer:
2021-8952
Bilag:
-
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om anvendelse af
et arrangement med generelle toldpræferencer og om ophævelse af Eu-
ropa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 978/2012 (GSP-forord-
ningen)
KOM (2021) 0579
2021/0297 (COD)
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning om anvendelse af et arrangement med gene-
relle toldpræferencer (GSP), der skal erstatte den nuværende GSP-forordning, der udløber
ved udgangen af 2023. Den foreslåede GSP-forordning bevarer de grundlæggende elementer
af den nuværende forordning med tre ordninger: almindelig GSP, GSP+ og alt-undtagen vå-
ben (EBA). I forslaget lægges op til en række begrænsede justeringer. Disse omfatter bl.a. en
tilpasning af betingelserne for at kunne opnå GSP+, en opdatering af konventionslisten og
en justering af grundlag og procedure for tilbagetrækning af præferencer. Forordningen forven-
tes at træde i kraft den 1. januar 2024 og gælde i 10 år. Forslaget har ingen konsekvenser
for dansk ret. Forslaget ventes at medføre statsfinansielle konsekvenser via det danske bidrag
til EU-budgettet, idet forslaget vil medføre tab af toldindtægter. Regeringen støtter generelt en
åben, fair og bæredygtig GSP-ordning, der kan bistå udviklingslandene med at blive integre-
ret i den internationale handel og derigennem bidrage til at skabe bæredygtig vækst, beskæfti-
gelse og fattigdomsreduktion i landene.
2. Baggrund
Kommissionen har den 22. september 2021 fremlagt forslag nr. 2021/0297
(KOM (2021) 0579) til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om anven-
delse af et arrangement med generelle toldpræferencer og om ophævelse af
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 978/2012 (GSP-forord-
ningen). Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 23. septem-
ber 2021. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
EU har siden 1971 givet udviklingslande handelspræferencer gennem et arran-
gement med generelle præferencer
(GSP). GSP er et af EU’s vigtigste handels-
instrumenter til at hjælpe udviklingslande med at blive en del af verdensøkono-
mien, bekæmpe fattigdom og støtte bæredygtig udvikling ved at fremme
1
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
grundlæggende menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, miljøbeskyt-
telse og god regeringsførelse.
EU’s nuværende GSP-forordning
(forordning nr. 978/2012) består af tre ord-
ninger:
Almindelig GSP: For lavindkomst- og lavere middelindkomstlande,
hvor told på 2/3 af EU’s toldlinjer nedsættes eller afskaffes.
Denne
ordning omfatter på nuværende tidspunkt 11 lande.
GSP+: Den særligt ansporende ordning for bæredygtig udvikling og
god regeringsførelse, hvor tolden for sårbare lavindkomst- og lavere
middelindkomstlande, der ratificerer og gennemfører 27 centrale inter-
nationale konventioner om menneskerettigheder, arbejdstagerrettighe-
der, miljøbeskyttelse og god regeringsførelse, afskaffes helt for stort set
de samme toldlinjer, som omfattes af almindelig GSP. Denne ordning
omfatter på nuværende tidspunkt 9 lande.
Alt-undtagen-våben (EBA (Everything
But Arms)):
Den særlige ordning
for de mindst udviklede lande (LDC’er), der giver told-
og kvotefri ad-
gang til EU-markedet for alle varer undtagen våben og ammunition.
Denne ordning omfatter på nuværende tidspunkt 47 lande.
Forslaget er fremsat, idet den nuværende GSP-forordning finder anvendelse
indtil den 31. december 2023. Hvis der ikke vedtages en ny GSP-forordning,
ophører ordningerne almindelig GSP og GSP+, hvorved importen fra de om-
fattede udviklingslande pålægges
EU’s almindelige toldsatser (MFN-toldsat-
ser). Importen fra de mindst udviklede lande (LDC’er) vil stadig være omfattet
af EBA-ordningen, der ikke har en udløbsdato.
3. Formål og indhold
Forslaget til en ny GSP-forordning vil forny arrangementet i yderligere 10 år
med ikrafttræden den 1. januar 2024. GSP-ordningens tre overordnede formål
fastholdes: 1) at bidrage til fattigdomsbekæmpelse, 2) at bidrage til bæredygtig
udvikling og god regeringsførelse og 3) at sikre, at EU’s økonomiske interesser
beskyttes i forbindelse med arrangements funktion. Der lægges op til at bevare
de grundlæggende elementer af den nuværende forordning, således bevares de
tre ordninger almindelige GSP, GSP+ og EBA. Der ændres ikke ved antallet
af toldlinjer, som er omfattet af ordningerne.
I forslaget lægges op til en række begrænsede justeringer, der sigter på at finju-
stere og effektivisere GSP for at sikre, at ordningen overordnet set forbliver
relevant:
Berettigede og begunstigede lande
Rusland, Kina, Hongkong og Macao fjernes fra listen over berettigede lande,
fordi de som stærke økonomier med en stærk position i international handel
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
ikke bør betragtes som udviklingslande i GSP-sammenhæng. Disse lande er
under den nuværende forordning berettigede, men er ikke begunstiget under
nogen af de tre ordninger, idet landene ikke opfylder kriterierne herfor.
Der lægges op til at ændre sårbarhedskriterierne, der skal opfyldes for at kunne
ansøge om GSP+. Dette sker særligt med henblik på at lette adgangen til
GSP+ for det stigende antal af mindst udviklede lande
(LDC’er),
der som
følge af højere indkomstniveau står til miste status som LDC-lande og dermed
deres EBA-status inden for de kommende år. Gennem ændringen afskaffes
sårbarhedskriteriet for eksportkonkurrenceevne (tærskelværdi for
EU’s import
af varer under GSP fra det pågældende land set i forhold til EU’s samlede im-
port under GSP), som bl.a. ville have forhindret Bangladesh i at ansøge om
GSP+. Sårbarhedskriteriet vedrørende eksportdiversifikation fastholdes.
Der tilføjes krav om, at GSP+ kandidatlande skal forelægge en handlingsplan
for effektiv gennemførelse af de internationale konventioner, som skal ratifice-
res og gennemføres for at kunne blive omfattet af GSP+.
Konventionslisten
Konventioner om miljø og god regeringsførelse ligestilles med konventioner
om menneske- og arbejdstagerrettigheder på listen over centrale internationale
konventioner. Dermed vil muligheden for at trække præferencer tilbage fra al-
mindelige GSP-lande og EBA-lande ved alvorlige og systematiske overtrædel-
ser af principperne i konventionerne på konventionslisten blive udvidet til
også at omfatte konventionerne om miljø og god regeringsførelse. Dette gæl-
der uanset om landene har ratificeret pågældende konventionerne (negativ
konditionalitet). Under den nuværende forordning kan præferencer kun træk-
kes tilbage fra almindelige GSP-lande og EBA-lande ved alvorlige og systema-
tiske overtrædelserne af principperne i de 15 menneskerettigheds- og arbejds-
tagerrettighedskonventionerne på listen over 27 centrale internationale kon-
ventioner uanset om landene har ratificeret konventionerne.
Der foreslås endvidere tilføjet yderligere seks internationale konventioner til
konventionslisten, som GSP+ lande skal ratificere og gennemføre. Det drejer
sig om 1) Den valgfri protokol til konventionen om barnets rettigheder vedrø-
rende inddragelse af børn i væbnede konflikter (2000), 2) Konventionen om
rettigheder for personer med handicap (2007), 3) ILO-konvention nr. 81 om
arbejdstilsyn (1947), 4) ILO-konvention nr. 144 om trepartsforhandlinger
(1976), 5)
FN’s konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organise-
ret kriminalitet (2000) og 6) Parisaftalen om klimaændringer (2015). Det be-
mærkes, at
Parisaftalen erstatter Kyotoprotokollen til FN’s rammekonvention
om klimaændringer (1998). Den negative konditionalitet for almindelige GSP-
lande og EBA-lande vil også gælde for disse konventioner.
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
Midlertidig tilbagetrækning af præferencer
Betingelserne og proceduren for midlertidig tilbagetrækning af præferencer ju-
steres på flere punkter:
Manglende overholdelse af forpligtigelse til tilbagetagelse af egne stats-
borgere tilføjes til listen over årsager, der kan medføre midlertidig tilba-
getrækning af præferencer.
Der tilføjes en hurtig tilbagetrækningsprocedure i tilfælde af alvorlige
overtrædelser af de GSP-relevante konventioner, hvor der er behov for
en hurtig reaktion.
Der gives mulighed for at justere tilbagetrækningsforanstaltninger, hvis
årsagerne til tilbagetrækningen ændrer sig eller i tilfælde af ekstraordi-
nære omstændigheder.
Der indføres bestemmelse om, at Kommissionen skal tage hensyn til de
socioøkonomiske virkninger, når der foreslås midlertidig tilbagetræk-
ning af præferencer.
Overgangsordning
Der foreslås en overgangsordning for nuværende GSP+ lande, som vil kunne
anmode om at blive omfattet af GSP+ i henhold til den nuværende forordning
indtil den 31. december 2025. Inden udløbet af denne periode skal nuværende
GSP+ lande anmode igen om GSP+ med henblik på at opfylde kravene under
den nye forordning.
Øvrige ændringer
Rapporteringsperioden for GSP+ lande ændres fra 2 til 3 år. Intervallet for
Kommissionens beretning til Europa-Parlamentet og Rådet ændres fra hvert
andet år til hvert tredje år.
Tærsklerne for at indføre beskyttelsesforanstaltninger ændres, så disse fastsæt-
tes baseret på importværdi i stedet for importmængde.
Tærsklerne for varegraduering (suspension af præferencer for særligt konkur-
rencedygtige varer) for lande under almindelig GSP sænkes med 10 pct., hvil-
ket har til hensigt at udelukke de mest konkurrencedygtige produkter i at drage
fordel af GSP-ordningen. GSP+ og EBA-lande er ikke omfattet af varegradue-
ring, hvorfor ændringen kan skabe mere plads til varer fra de fattigste og mest
sårbare udviklingslande.
Der indføres en særlig proces for at tillade kumulation med tredjelande på bag-
grund af det anmodende lands udviklingsmæssige, finansielle og handelsmæs-
sige behov.
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
Det fastslås i forslagets præambel, at der kan klages over overtrædelser af
GSP-forpligtigelser til Det centrale kontaktpunkt, der er Kommissionens kla-
gemekanisme under Kommissionens Øverste ansvarlige for håndhævelse af
handelsaftaler (Chief
Trade Enforcement Officer (CTEO)).
I forslagets præambel præciseres den brede inddragelse af informationskilder,
herunder oplysninger fra arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet, til over-
vågning af efterlevelse af ordningen. I begrundelsen for forslaget foreslår
Kommissionen endvidere, at der offentliggøres retningslinjer for overvåg-
ningsprocessen for de involverede aktører og mulighederne for inddragelse af
civilsamfundet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 207, stk. 2 høres. Der forelig-
ger endnu ikke en
udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt, idet den fælles
handelspolitik jf. artikel 3 i TEUF er et af de områder, hvor Unionen har ene-
kompetence, og nærhedsprincippet i henholdt til artikel 5 stk. 3 i traktaten om
Den Europæiske Union (TEU) ikke finder anvendelse på områder, hvor Unio-
nen har enekompetence.
Idet Unionen har enekompetence fsva. handelspolitik kan regeringen tilslutte
sig Kommissionens vurdering. Nærhedsprincippet anses således at være over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget vil have statsfinansielle konsekvenser via det danske bidrag til EU-
budgettet. De statsfinansielle konsekvenser som følge af forslaget skal ses på
baggrund af et tab af toldindtægter, der uden forslaget ville have tilgået finan-
sieringen af EU’s budget. Forslaget vurderes at medføre et årligt tab af told-
indtægter anslået til 2,98 mia. euro. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s
budget, hvorfor forslaget dermed har statsfinansielle konsekvenser gennem
EU’s budget på årligt ca. 440 mio. kr.
Det bemærkes, at Kommissionen vurde-
rer, at indtægtstabet som følge af den foreslåede forordning vil blive noget la-
vere end under den nuværende GSP-forordning, idet
EU’s toldindtægtstab
mindskes med 256 mio. euro som følge af, at betingelserne for graduering af
konkurrencedygtige varer strammes. Derudover vil nogle lande vil miste dæk-
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
2464922_0006.png
ning som følge af, at de opnår højere indkomststatus eller indgår frihandelsaf-
taler med EU. Kommissionen fremhæver endvidere i forslaget, at der inden
for EU’s budget vil være yderligere omkostninger forbundet med monitorering
og teknisk bistand.
Forslaget ventes ikke at have afledte administrative konsekvenser i forhold til
den gældende forordning. Udgifterne til administrationen forbundet med for-
slaget forventes at holdes under de eksisterende rammer.
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konse-
kvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i handelspolitisk specialudvalg fra den 29. sep-
tember til den 11. oktober 2021. Høringen har medført følgende bemærknin-
ger:
DI finder det afgørende, at revisionen af GSP-forordningen ikke giver anled-
ning til øget EU-protektionisme. Det er især vigtigt i lyset af Covid-19 og de
konsekvenser, som sundhedskrisen har haft for verdens fattigste lande, samt
de tiltagende forsyningsudfordringer, som aktuelt udfolder sig globalt, hvortil
en begrænsning af handel med GSP-landene vil have en negativ effekt. I den
henseende opfordrer DI til, at man er særligt opmærksom på, at de foreslåede
ændringer af tærskler for varegraduering og anvendelse af safeguards netop
ikke baner vejen for unødig protektionisme. DI bakker op om, at Parisaftalen
tilføjes listen af konventioner, der skal overholdes for at modtage præference-
behandling under GSP-forordningen. DI anser det samtidig for positivt, at
FN’s Verdensmål og EU’s Green Deal er nævnt i forordningen, men DI så
gerne en stærkere inkludering af disse i selve rammen for forordningen og for-
målet med denne. Af samme årsag opfordrer DI til, at man overvejer, hvordan
man kan sikre en endnu mere grøn GSP-forordning, inspireret af både Dan-
marks og EU’s høje ambitioner på klimaområdet. Konkret foreslår DI, at
Kommissionen opfordres til at se på mulighederne for at udvikle positive øko-
nomiske incitamentsstrukturer inden for rammerne af GSP, som belønner
lande der gør en særlig indsats ift. klima
en slags GSP Green Deal. Positive
incitamentsstrukturer kan eksempelvis udformes ud fra følgende modeller: A.)
Tilbyde præferentiel markedsadgang til lande, som ellers ikke ville opfylde ind-
komstkriterierne for EU’s
GSP-ordninger -
relevant for lande i både EU’s
standard GSP, GSP+ og Everything But Arms-ordning, hvor flere lande er på
vej til at nå et højere indkomsttrin. B.) Tilbyde udvidet adgang til EU’s indre
marked -
relevant for lande i EU’s standard GSP-ordning
og GSP+-ordning,
hvor der er told på flere varegrupper. DI mener derudover, at man bør være
særlig opmærksom på indførelsen af konventionskrav med negativ konditiona-
litet, da denne tilgang kan give anledning til indirekte protektionisme. Derfor
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
2464922_0007.png
bør mulighederne for positive incitamentsstrukturere for visse områder over-
vejes, ikke mindst set i lyset af de øgede krav om tiltrædelse af nye konventio-
ner, som kan få utilsigtet negative økonomiske konsekvenser for udviklingslan-
dene. DI kvitterer for, at Kommissionen i deres forslag til revision af GSP-for-
ordningen lægger op til, at det skal være muligt for GSP-lande på tværs af regi-
oner at kumulere deres produkter og stadig fastholde deres præferentielle ad-
gang til EU’s indre marked, idet regional kumulation har
stor betydning for, at
GSP-landene kan udvikle deres værdikæder og blive mere integreret i den glo-
bale økonomi. DI opfordrer derfor regeringen til at arbejde for, at muligheden
for at kumulere på tværs af regioner fastholdes i den reviderede GSP-forord-
ning. Det bør også prioriteres, at EU ikke stiller unødigt høje krav til GSP-lan-
denes dokumentation for, at de har behov for at kumulere deres produkter
med regionale partnere, da det vil svække incitamentet til at investere i regio-
nale værdikæder. Endeligt finder DI det positivt, at reformforslaget ligger op
til øget transparens ift. overvågningsmekanismer. Transparens og forudsigelig-
hed er ikke mindst vigtigt, når det gælder de foreslåede hurtigere tilbagetræk-
ningsmuligheder, eftersom hurtig og uforudset tilbagetrækning af præference-
behandling også vil ramme den del af EU-industri, som aftager varer fra GSP-
lande. Regeringen bør derfor arbejde for, at tilstrækkelige varslingsmekanismer
implementeres, så både EU-industri og modtagere af GSP-præferencebehand-
ling bliver rettidigt informeret om tilbagerulning af allerede tildelt præference-
behandling. Hertil kan EU’s antidumpingplatform bruges som eksempel for et
velfungerende varslingssystem.
Dansk Metal mener overordnet, at øget samhandel er en gevinst hele vejen
rundt, ikke mindst for industriens ansatte. I Dansk Metals årlige tillidsrepræ-
sentantundersøgelse mener kun 3 procent af deres tillidsrepræsentanter, at
øget handel gennem for eksempel handelsaftaler er negativt, mens mere end
80 procent er positive over for mere samhandel med verden. For Dansk Metal
handler handelspolitikken, herunder GSP-forordningen, derfor først og frem-
mest om at sikre gode rammer for en bæredygtig samhandel, ligesom det er
helt afgørende, at revisionen af GSP-forordningen ikke fører til mere protekti-
onisme. Dansk Metal har en række specifikke kommentarer. For det første
bakker Dansk Metal op på en række positive elementer, som er tilføjet. Det
gælder specifikt tilføjelse af to nye ILO-konventioner, nummer 81 og nummer
144, om henholdsvis arbejdstilsyn og trepartssamarbejde, og det gælder tilføjel-
sen af Parisaftalen samt FN’s verdensmål og EU’s Green Deal. Dansk Metal
ser gerne en endnu stærkere betoning af disse elementer i rammen for forord-
ningen. For det andet bakker Dansk Metal op om det styrkede fokus på klage-
adgang, overvågning og håndhævelse gennem den såkaldte CTEO. Det er af-
gørende, at der er gennemsigtighed og forudsigelighed for civilsamfundet,
virksomheder og arbejdsmarkedets parter, herunder når det drejer sig om de i
forslaget beskrevne hurtigere tilbagetrækningsmuligheder. Her er det dels afgø-
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
2464922_0008.png
rende med involvering af og information til arbejdsmarkedets parter i forbin-
delse med optag af lande under GSP+, dels er det det afgørende med vars-
lings-instrumenter omkring tilbagetrækning,
så EU’s forsyningskæder ikke bli-
ver ramt til skade for europæiske og danske virksomheder og lønmodtagere.
For Dansk Metal skal det derfor understreges, at overvågning og håndhævelse
også skal følges af transparens og inddragelse. For det tredje ser Dansk Metal
gerne, at man inden for GSP-forordningen giver positive incitamenter for ek-
sempelvis lande, der løfter en særlig indsats for klimaet og den grønne omstil-
ling, således at klimalederskab bliver belønnet med markedsadgang. Det vil
være i tråd med forordningens betoning af Paris-aftalen og Green Deal.
FH
har vurderet forslaget med udgangspunkt i sigtelinjerne fra FH’s bud fra
2020 på en visionær handelspolitik, der bidrager til at opfylde FN’s verdens-
mål. FH finder det positivt, at arrangementet med generelle toldpræferencer
kan videreføres i ti år efter udløbet af den nuværende forordning ved udgan-
gen af 2023. FH noterer med tilfredshed, at kravene til lande, som omfattes af
GSP+-ordningen forstærkes, bl.a. med tilføjelse af to nye ILO-konventioner
(nr. 81 om arbejdstilsyn og nr. 144 om trepartssamarbejde). FH finder det lige-
ledes positivt, at der er tilføjet øvrige konventioner og aftaler, herunder Paris-
aftalen om klimaforandringer. FH bemærker, at der vil være et stærkere fokus
på overvågning og håndhævelse, og at der i den forbindelse henvises til den
nye øverste ansvarlige for håndhævelse af handelsaftaler (CTEO) samt den nye
klagemekanisme. FH er meget enige i en forbedret klagemulighed og monito-
rering, der aktivt inddrager civilsamfundet. FH mener, at en sådan aktiv ind-
dragelse af civilsamfundsorganisationerne må følges op af EU støtte til kapaci-
tetsopbygning af civilsamfundet i GSP- og GSP+-landene, således at de bliver
i stand til at indgå i monitoreringen af landets overholdelse af de omfattede
konventioner. Det gælder i særlig grad arbejdsmarkedets parter. FH bemærker,
at Kommissionen jf. artikel 14 hvert tredje år skal aflægge en beretning om sta-
tus for ratificeringen af de relevante konventioner. I forbindelse med udarbej-
delse af konklusionerne vil Kommissionen bl.a. vurdere oplysninger fra civil-
samfundet og arbejdsmarkedets parter. FH henviser i den forbindelse til artikel
10, stk. 3, og foreslår, at man på tilsvarende vis informerer arbejdsmarkedets
parter, når man har modtaget en anmodning fra et land om at blive omfattet af
GSP+-ordningen, idet det vil kunne bidrage til at få et så fuldstændigt billede
som muligt af de faktiske forhold i det pågældende land.
Landbrug & Fødevarer (L&F) støtter generelt op om GSP-ordningen, som
kan bidrage væsentligt til eksporten til EU af bl.a. en række landbrugs- og fø-
devarer, som udgør vigtige indtægtskilder for en række udviklingslande, og
samtidig sikre de rette politiske incitamenter til at overholde en lang række in-
ternationale konventioner. Konkret støtter L&F en revision og fornyelse af
GSP-forordningen, som sikrer, at ordningen på effektiv vis kan videreføres til
fordel for vækst og udvikling i de omfattede udviklingslande. Her er elementet
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
vedr. justering af landegradueringen central. Den reviderede GSP-forordnin-
gen vil som følge heraf også fremadrettet udgøre et vigtigt konkret supplement
til EU’s omfattende indsats via bistandsmidlerne. L&F anerkender herunder
det særlige formål med at styrke GSP-ordningens negative konditionalitet til at
omfatte flere konventioner og bestemmelser ift. miljø, bæredygtighed og god
regeringsførelse. Dette er emner, som udgør væsentlige prioriteter på EU’s in-
terne dagsorden ift. bl.a. landbrugs- og fødevareområdet. Det er kun naturligt,
at en revision og styrkelse af den eksisterende GSP-forordning også bidrager
aktivt til at forfølge denne dagsorden i udviklingslandene. Dertil kommer, at
en større grad af tilpasning til de internationale konventioners eksisterende
overvågningsbestemmelser
som det også foreslås - vil hjælpe de begunsti-
gede lande med at kunne reagere på udfordringer ift. at overholde konventio-
nerne. Dette vil forbedre funktionen og effektiviteten af GSP-ordningen, til
fordel for både EU og EU’s aftalepartnere.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
GSP-ordningen er et af EU's vigtigste handelsinstrumenter til at bistå udvik-
lingslandene med at blive integreret i den internationale handel og derigennem
bidrage til at skabe bæredygtig vækst, beskæftigelse og fattigdomsreduktion i
landene. Inden for den grundlæggende ramme om at bruge dette handelspoliti-
ske instrument aktivt ift. at fremme bæredygtig udvikling og god regeringsfø-
relse bør udviklingshensynet stå centralt i forbindelse med forhandlingerne af
Kommissionens forordningsforslag.
Regeringen støtter generelt en åben, fair og bæredygtig GSP-ordning, der fo-
kuserer på lande med størst behov. Regeringen arbejder for, at ordningen har
en realistisk balance mellem de opstillede betingelser og den begrænsede kapa-
citet i de fattigste og mest sårbare udviklingslande. Samtidig bør forordningen
være i overensstemmelse med det øgede fokus på efterlevelse og håndhævelse
i handelspolitikken. Regeringen støtter endvidere, at ordningen bidrager til at
fremme universelle værdier som respekten for menneskerettigheder og ar-
bejdstagerrettigheder, inklusiv ILO’s til enhver tid gældende grundlæggende
principper og rettigheder, og håndtering af de klima- og miljømæssige udfor-
dringer, samt at der tages hensyn til behovet for øget sammenhæng mellem
EU’s politikker, herunder migrationspolitikken.
GSP-forordningen bør desuden bygge på gennemsigtighed og forudsigelighed
til fordel for erhvervslivet i både udviklingslande og EU med henblik på at
fremme ordningens udnyttelse mest muligt.
kom (2021) 0579 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle toldpræferencer (GSP-forordningen)
Herudover lægger regeringen vægt på, at udgifterne forbundet med forslaget
sker inden for de afsatte rammer i EU’s budget
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.