Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0580 Bilag 1
Offentligt
2467189_0001.png
1/2
25. oktober 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om gennemgang af EU’s tilsynsrammer
for forsikrings- og genforsikringsselskaber i forbindelse med genop-
retning af EU efter pandemien, KOM (2021) 580
1. Resumé
Som en del af en pakke på forsikringsområdet fremsatte Kommissionen den
22. september 2021
meddelelse om gennemgang af EU’s tilsynsrammer for
forsikrings- og genforsikringsselskaber i forbindelse med genopretning af
EU efter pandemien. Den danske sprogversion af meddelelsen blev over-
sendt til Rådet den 27. september 2021. Pakken indeholder også to forslag:
1) forslag til revision af Solvens II-direktivet og 2) forslag til et nyt og di-
rektiv om genopretning og afvikling af forsikringsselskaber
1
. De to forslag
er endnu ikke oversendt i dansk sprogversion.
Formålet med meddelelsen er at beskrive Kommissionens gennemgang af
EU’s tilsynsramme for forsikrings-
og genforsikringsselskaberne og de
tekniske overvejelser, der ligger bag Kommissionens forslag til revision af
Solvens II-direktivet og forslag til et nyt direktiv for genopretning og afvik-
ling af forsikringsselskaber. Meddelelsen gennemgår også Kommissionens
forventninger til efterfølgende ændringer af den delegerede retsakt og vur-
dering af en mulig harmonisering af reglerne for nationale forsikringsga-
rantiordninger. Endelig beskrives Kommissionens overvejelser om videre
arbejde med forsikringers rolle under pandemier samt andre vidtrækkende
og ødelæggende begivenheder, herunder en dialog med relevante interes-
senter om modstandsdygtighed over for klimaændringer og klimarisici.
Regeringen støtter overordnet indholdet af Kommissionens meddelelse. I
forhold til forslag til revision af Solvens II-direktivet og forslag til direktiv
om genopretning og afvikling, vil forslagene blive gennemgået nærmere i
kommende særskilte grund- og nærhedsnotater.
Regeringen vil tage stilling til de forslåede ændringer af den delegerede
Solvens II-forordning i forhandlingerne af Solvens II-direktivet, idet æn-
dringerne afhænger af hvilke beføjelser Kommissionen får pba. direktivet.
Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen konkretiserer de påtænkte
1
KOM (2021) 581 og KOM (2021) 582.
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0002.png
2/9
ændringer af Solvens II-forordningen, således at konsekvenserne kan vur-
deres nærmere og der kan udformes en holdning til de foreslåede ændrin-
ger af de samlede Solvens II-regler.
Regeringen støtter, at Kommissionen har besluttet ikke at fremsætte for-
slag til harmonisering af regler for nationale forsikringsgarantiordninger
for forsikringstagere i EU på nuværende tidspunkt. Hvis der på et senere
tidspunkt skal arbejdes videre med harmonisering af reglerne for nationale
forsikringsgarantiordninger, lægger regeringen vægt på, at reglerne tager
højde for de danske regler.
Regeringen kan ift. Kommissionens videre arbejde støtte, at Kommissionen
igangsætter en dialog med interessenter om modstandsdygtighed over for
klimaændringer og klimarisici. Regeringen vil herudover tage nærmere
stilling til konkrete initiativer samt forslag, når de eventuelt fremsættes.
2. Baggrund
EU’s overordnede regelsæt for forsikringsselskaber udgøres af Solvens II-
reglerne, der består af Solvens II-direktivet
2
og tilknyttede delegerede rets-
akter, dvs. Solvens II-forordningen
3
inkl. senere ændringer. Solvens II-
direktivet har fundet anvendelse siden 1. januar 2016.
Formålet med Solvens II-reglerne er at sikre beskyttelse af forsikringsta-
gerne, at understøtte den finansielle stabilitet, at give forsikringsselska-
berne ensartede regler inden for det indre marked og at øge europæiske
forsikringsselskabers konkurrenceevne internationalt.
Solvens II-reglerne omfatter de fleste typer af forsikringsselskaber, herun-
der skadesforsikringsselskaber, genforsikringsselskaber samt livsforsik-
ringsselskaber. Livsforsikringsselskaber er selskaber med pensionsordnin-
ger, der indebærer udbetalinger i tilfælde af dødsfald eller pensionsudbeta-
linger så længe den forsikrede fortsat er i live (en såkaldt livrente). De fle-
ste danske pensionsselskaber er livsforsikringsselskaber og er dermed un-
derlagt Solvens II. I Danmark er det derudover besluttet, at de fleste danske
pensionsselskaber, der ikke er livsforsikringsselskaber (dvs. tværgående
pensionskasser), også skal være underlagt Solvens II-reglerne, ud fra hen-
synet om kunderne i hele pensionssektoren skal have en ensartet beskyt-
telse
4
.
Solvens II-reglerne fastsætter bl.a. regler for tilsyn samt kapitalkrav for
forsikrings- og pensionsselskaber, der skal sikre, at de er solvente og kan
imødekomme deres fremtidige forpligtelser over for deres kunder (fx for-
sikrings- og pensionsudbetalinger).
2
3
Direktiv 2009/138/EF
Kommissionens delegerede forordning 2015/35
4
Den eneste type pensionsselskab, der ikke er underlagt Solvens II-reglerne, er de så-
kaldte firmapensionskasser, der har sit eget lovgrundlag (lov om firmapensionskasser).
De udgør ca. 1 pct. af markedet målt på alle selskabernes hensættelser til pension.
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0003.png
3/9
Solvens II-direktivet fastsætter, at der senest 1. januar 2021 skal foretages
en evaluering af de eksisterende regler.
Derudover offentliggjorde Kommissionen i september 2020 en handlings-
plan
5
for at fremme kapitalmarkedsunionen (”Capital Markets Union” –
CMU), der er en samlebetegnelse for tiltag, der skal fremme investeringer
samt styrke kapitalmarkederne på tværs af EU og øge deres integration. Et
af tiltagene i handlingsplanen er en målrettet revision af Solvens II mhp. at
understøtte, at forsikringsvirksomheder kan foretage flere langsigtede in-
vesteringer, dvs. investeringer som har en lang horisont. Dette blev støttet
i Rådets konklusioner
6
om handlingsplanen, der blev vedtaget på ECOFIN
1. december 2020, idet Rådet understregede, at revisionen fortsat skal un-
derstøtte finansiel stabilitet, investorbeskyttelse og en risikobaseret tilgang
til selskabernes kapitalkrav.
Evaluering af Solvens II-reglerne
og EIOPA’s anbefalinger til ændringer
af reglerne
Kommissionen anmodede i februar 2019 Den Europæiske Tilsynsmyndig-
hed for Forsikrings og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) om at
lave en forberedende teknisk evaluering af Solvens II-reglerne og om at
udarbejde en række anbefalinger til brug for Kommissionens forberedelse
af forslag til revisionen.
EIOPA’s evaluering konkluderede, at Solvens II-reglerne
overordnet er
velfungerende, men at reguleringen på enkelte områder bør justeres, samt
at der også er plads til at udvikle regelsættet. EIOPA anbefaler en udvikling
og justering af regelsættet frem for grundlæggende ændringer af de eksi-
sterende regler (såkaldt ”evolution frem for en revolution”).
EIOPA fremlagde 17. december 2020 sine anbefalinger til Kommissionen
til indholdet af en revision af Solvens II-reglerne. Anbefalingerne falder
under tre overordnede områder
7
:
1. En balanceret opdatering af de regulatoriske krav, der afspejler, at
Solvens II-reglerne overordnet er velfungerende, men bør justeres.
2. En anerkendelse af den økonomiske situation med lave og negative
renter.
3. Sikring af en komplet regulatorisk værktøjskasse med bedre forsik-
ringstagerbeskyttelse.
5
Meddelelse fra Kommissionen vedr. En kapitalmarkedsunion for mennesker og virk-
somheder
ny handlingsplan:
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cel-
lar:61042990-fe46-11ea-b44f-01aa75ed71a1.0019.02/DOC_1&format=PDF
6
Rådets konklusioner om Kommissionens handlingsplan for kapitalmarkedsunionen:
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-12898-2020-REV-1/da/pdf
7
Link til EIOPA’s anbefalinger og analyser vedr. revision af Solvens II-reglerne:
https://www.eiopa.europa.eu/document-library/opinion/opinion-2020-review-of-sol-
vency-ii_en
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0004.png
4/9
Kommissionen er i sit forslag ikke forpligtet
til af følge EIOPA’s anbefa-
linger.
3. Formål og indhold
Som en del af en pakke på forsikringsområdet har Kommissionen den 22.
september 2021 fremsat en meddelelse om gennemgang af EU’s tilsyns-
rammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i forbindelse med gen-
opretning af EU efter pandemien. Pakken indeholder også to forslag: 1)
forslag til revision af Solvens II-direktivet og 2) forslag til et nyt direktiv
om genopretning og afvikling af forsikringsselskaber
8
. De to forslag er
endnu ikke oversendt og offentliggjort i dansk sprogversion.
Meddelelsen beskriver Kommissionens forarbejde og vurderinger i forhold
til hvilke elementer, der indgår i revisionen af Solvens II-reglerne m.v.
Meddelelsen behandler fem overordnede emner:
a) Forslag til revisionen af Solvens II-direktivet og tilhørende supple-
rende delegerede retsakter (der samlet udgør 'Solvens II-reglerne').
b) Formålet med forslag til direktiv om genopretning og afvikling.
c) De kommende delegerede retsakter under den reviderede Solvens
II-ramme
d) Kommissionens vurdering af behovet for at harmonisere reglerne
for nationale forsikringsgarantiordninger.
e) Kommissionens overvejelser om forsikringers rolle under pande-
mier samt andre vidtrækkende og ødelæggende begivenheder
Ad a) Forslag til revisionen af Solvens II-reglerne
Det beskrives på et overordnet niveau, hvad der foreslås ændret i Solvens
II-reglerne. De foreslåede ændringer kræver både revision af Solvens II-
direktivet og tilhørende delegerede retsakter,
jf. endvidere c).
Forslaget til revision af Solvens II-direktivet vil blive nærmere beskrevet
og vurderet i det kommende særskilte grund- og nærhedsnotat.
Ad b) Forslag til direktiv om genopretning og afvikling
Forslaget har til formål at sikre, at forsikringsselskaber og relevante myn-
digheder er bedre rustet til at håndtere tilfælde af økonomisk uføre i sel-
skaberne. Hertil skal de nationale myndigheder have de nødvendige værk-
tøjer til at hjælpe med at opretholde forsikringsdækningen for forsikrings-
tagere m.fl., samt sikre velordnet afvikling, hvis det er nødvendigt.
Forslaget til direktiv om genopretning og afvikling vil blive nærmere be-
skrevet og vurderet i det kommende særskilte grund- og nærhedsnotat om
forslaget.
8
KOM (2021) 581 og KOM (2021) 582.
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0005.png
5/9
Ad c) Kommende delegerede retsakter den reviderede Solvens II-ramme
Solvens II-direktivet giver på en række områder Kommissionen beføjelse
til at vedtage visse regler ved hjælp af delegerede retsakter. Den første de-
legerede retsakt, den såkaldte Solvens II-forordning
9
, er siden løbende ble-
vet ændret. Samlet betegnes disse som "Solvens II-forordningen".
Solvens II-forordningen følger overordnet set af Solvens II-direktivet og
fastsætter bl.a. de nærmere beregningsregler ('kvantitative regler') for sel-
skabernes kapitalkrav. Kommissionen redegør på en række områder for
sine overvejelser om de fremtidige ændringer af den delegerede retsakt, der
følger af direktivrevisionen,
jf. a).
Kommissionens overvejelser går bl.a. på ændringer af beregningsreglerne
for de forsikringsmæssige forpligtelser og deraf følgende forsikringsmæs-
sige hensættelser, dvs. beregninger af, hvor stort et beløb selskabet skal
hensætte til at dække sine fremtidige forpligtelser over for forsikringsta-
gere og andre begunstigede efter forsikringsaftalerne. Herunder overvejes
flere ændringer af beregningen af den rente, som pensionsselskaberne be-
regner deres fremtidige forpligtelser og hensættelser ud fra. Der overvejes
endvidere at foretage justeringer af beregningsreglerne for kapitalkravene,
bl.a. så disse kan håndtere negative renter. Endelig overvejes justeringer af
regler for aktivers kapitalkrav på enkelte områder, herunder bl.a. lempelse
af udvælgelseskriterierne for klassificering af investeringer som "langsig-
tede egenkapitalinvesteringer", der giver adgang til et lavere kapitalkrav.
De fleste af Kommissionens overvejede ændringer af Solvens II-
forordningen afspejler de foreslåede ændringer i Solvens II-direktivets be-
føjelser til at vedtage delegerede retsakter. Der vil derfor skulle tages sam-
let stilling til de foreslåede ændringer af beføjelserne i Solvens II-
direktivet, og hvilke ændringer disse efterfølgende vil kunne medføre i den
delegerede forordning.
Der henvises derfor til kommende grund- og nærhedsnotat om forslag til
revision af Solvens II-direktivet, hvor der vil indgå en foreløbig vurdering
af konsekvenserne af forslagets elementer. Det vil dog kræve en yderligere
konkretisering af de påtænkte ændringer af Solvens II-forordningen, før
konsekvenserne af de samlede ændringer kan vurderes nærmere.
Ad d) Kommissionens vurdering af en mulig harmonisering af reglerne
for nationale forsikringsgarantiordninger
Kommissionen har i forbindelse med gennemgangen af EU’s tilsynsramme
for forsikring og genforsikring vurderet en mulig ensretning (harmonise-
ring) af reglerne for nationale forsikringsgarantiordninger. Der findes på
nuværende tidspunkt ingen harmoniserede rammer for sådanne ordninger
i EU.
9
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/35 af 10. oktober 2014 om supple-
rende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og
udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II)
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0006.png
6/9
Det er Kommissionens vurdering, at indførelsen af fælles minimumsregler
(minimumsharmonisering) for disse ordninger i EU kan medføre betyde-
lige gennemførelsesomkostninger for forsikringsselskaberne. Det gælder
særligt i EU-lande, som på nuværende tidspunkt ikke allerede har en sådan
ordning, eller hvor det vil være nødvendigt at foretage større ændringer i
eksisterende ordninger for at overholde evt. nye rammer.
Kommissionen har på den baggrund vurderet
grundet den økonomiske
usikkerhedshed relateret til covid-19-pandemien samt behovet for fokus på
økonomiske genopretning
at det på nuværende tidspunkt ikke er hen-
sigtsmæssigt at ensrette reglerne for de nationale forsikringsgarantiordnin-
ger. Kommissionen vil dog på et senere tidspunkt revurdere hensigtsmæs-
sigheden af en ensretning (harmonisering) af reglerne for nationale forsik-
ringsgarantiordninger.
Ad e) Kommissionens overvejelser om forsikringers rolle under pande-
mier samt andre vidtrækkende og ødelæggende begivenheder
Kommissionen beskriver, at den som følge af COVID-19-pandemien vil
arbejde videre med forsikringers rolle på nogle områder. Kommissionen
vil bl.a. sammen med EIOPA analysere forbrugernes behov og forventnin-
ger efter pandemien, herunder ift. klarere og enklere oplysninger om betin-
gelser for dækning fra forsikringer. Hertil vil Kommissionen på længere
sigt overveje metoder til at øge modstandsdygtigheden over for pandemier,
samt vurdere forsikringssektorens evne til at tilbyde øget forsikringsdæk-
ning mod pandemirelaterede risici og virksomhedsafbrydelser.
Endelig vil Kommissionen senest i 2022 indlede en dialog med forsikrings-
selskaber, offentlige myndigheder og andre relevante interessenter om
modstandsdygtighed over for klimaændringer og forsikringsdækning over
for klimarisici.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Danmark har ved lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber op-
rettet en forsikringsgarantiordning på skadesforsikringsområdet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en meddelelse, som ikke i sig selv har lovgivningsmæssige
konsekvenser.
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0007.png
7/9
Kommissions forslag til revision af Solvens II-direktivet og forslag til di-
rektiv om genopretning og afvikling af forsikringsselskaber kan have lov-
givningsmæssige konsekvenser. Disse konsekvenser vil blive vurderet i
særskilte grund- og nærhedsnotater om forslagene.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Meddelelsen omtaler dog Kommissions forslag til revision af Solvens II-
direktivet og forslag til direktiv om genopretning og afvikling af forsik-
ringsselskaber, der begge ventes at have økonomiske konsekvenser. Disse
konsekvenser vil blive vurderet i særskilte grund- og nærhedsnotater om
forslagene. I henhold til retningslinjerne for den danske EU-
beslutningsprocedure skal væsentlige delegerede retsakter endvidere fore-
lægges for Europaudvalget og skal i så fald vurderes i et notat til udvalget
efter fremsættelse.
8. Høring
Meddelelsen har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den fi-
nansielle sektor med frist for bemærkninger den 7. oktober 2021.
Forsikring & Pension (F&P) hilser Kommissionens beslutning om ikke at
fremsætte forslag til harmonisering af garantifondsområdet velkommen.
F&P bemærker, at de generelt har været imod harmonisering af forsik-
ringsgarantiordninger og har i den forbindelse særligt lagt vægt på, at EU-
regler om garantifonde ikke vil give en ensartet beskyttelse af forbrugerne
på tværs af EU i tilfælde af et forsikringsselskabs konkurs. Det skyldes
bl.a., at de enkelte medlemslande kan vælge at lave en udvidelse af garan-
tiordningernes dækningsområde, ligesom der er forskelle i nationale vel-
færds- og skattesystemer, konkursret mv. Ligeledes vil selv minimumshar-
monisering medføre betydelige ekstraomkostninger til etablering og drift
af de enkelte garantiordninger; omkostninger som i sidste ende vil blive
væltet over på forbrugerne.
Før øvrige bemærkninger henvises til kommende grund- og nærhedsnota-
ter vedrørende hhv. forslag til revision af Solvens II-direktivet og forslag
til direktiv om genopretning og afvikling
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte en revision af Solvens II-reglerne.
Landene ventes at fastlægge deres nærmere holdning til Kommissionens
meddelelse og de konkrete forslag ifm. de kommende forhandlinger i Rå-
det.
Trods Kommissionens meddelelse om, at det ikke er det rette tidspunkt for
harmonisering af regler om nationale forsikringsgarantiordninger, vil
nogle lande muligvis alligevel fremsætte ønske om dette. Andre lande vil
omvendt dele Kommissionens vurdering.
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0008.png
8/9
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet indholdet af Kommissionens meddelelse.
Forslag til revision af Solvens II-reglerne og direktiv om genopretning og
afvikling
Regeringen vil som led i forhandlingerne om forslaget til revision af Sol-
vens II-direktivet tage nærmere stilling til de beføjelser som Kommissio-
nen herved får til at ændre den delegerede Solvens II-forordning. Regerin-
gen vil i den sammenhæng arbejde for, at Kommissionen konkretiserer de
påtænkte ændringer af Solvens II-forordningen, således at konsekvenserne
kan vurderes nærmere og der kan udformes en holdning til de foreslåede
ændringer af de samlede Solvens II-regler.
Der tages nærmere stilling til Kommissionens forslag til revision af Sol-
vens II-reglerne samt det nye direktiv om genopretning og afvikling, her-
under forslagenes økonomiske konsekvenser, i kommende separate grund-
og nærhedsnotater om forslagene.
Harmonisering af reglerne for nationale forsikringsgarantiordninger
Regeringen støtter, at revisionen af Solvens II-reglerne ikke omfatter en
harmonisering af nationale garantiordninger på forsikringsområdet. Rege-
ringen deler Kommissionens betragtning om, at der aktuelt er stor forskel
mellem EU-landene på området, og regeringen mener overordnet, at det er
for tidligt at arbejde videre med en harmonisering af reglerne.
Regeringen lægger vægt på, at eventuelt harmonisering af nationale garan-
tiordninger på forsikringsområdet tager hensyn til velfungerende nationale
ordninger, såsom Garantifonden for skadesforsikringsselskaber i Dan-
mark
10
, samt at der skal sikres reel merværdi ved nye regler. Hvis der på et
senere tidspunkt arbejdes videre med harmonisering af regler for nationale
forsikringsgarantiordninger, vil regeringen derfor lægge vægt på, at reg-
lerne tager højde for de danske regler.
Kommissionens overvejelser om forsikringers rolle under pandemier og
håndteringen af klimarelaterede risici m.v.
Regeringen støtter overordnet, at Kommissionen analyserer, hvordan for-
brugerne kan sikres klarere og enklere oplysninger om betingelserne for,
hvad deres forsikringer dækker. Regeringen støtter en dialog med relevante
interessenter og myndigheder om modstandsdygtighed over for klimaæn-
dringer og forsikringsdækning over for klimarisici. Regeringen vil tage
nærmere stilling til konkrete initiativer samt forslag, når de eventuelt frem-
sættes.
10
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber er en garantiordning oprettet ved lov, der
for forbrugerforsikringer i skadesforsikringsselskaber ved konkurser yder erstatninger og
dækninger til de sikrede, dvs. dem der har ret til erstatninger mv. fra forsikringsselskabet.
Garantifonden er oprettet med lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og
finansieres ved bidrag opkrævet på forbrugernes forsikringspolicer, dvs. den finansieres
af forbrugerne selv. Bidraget fastsættes årligt af Finanstilsynet ud fra hensynet til at sikre,
at der er en formue i fonden til dækning af konkurser.
kom (2021) 0580 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber efter corona (Solvens II)
2467189_0009.png
9/9
Der henvises i øvrigt til regeringens foreløbige generelle holdning beskre-
vet i samlenotat ifm. ECOFIN 5. oktober 2021.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg d. 1. ok-
tober 2021 ifm. forelæggelsen af ECOFIN d. 5. oktober 2021.