GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. december 2021
Kommissionens forslag om ændring af Solvens II-direktivet (direktiv
2009/138/EF), KOM (2021) 581
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 22. september 2021 forslag til ændring
af Solvens II-direktivet som del af en pakke på forsikringsområdet. Forsla-
get er oversendt i dansk sprogversion d. 17. november 2021.
De gældende Solvens II-regler finder i Danmark anvendelse på de fleste
forsikringsselskaber (herunder skadesforsikringsselskaber, genforsik-
ringsselskaber samt livsforsikringsselskaber) og stort set alle pensionssel-
skaber.
Forslaget indebærer målrettede justeringer af de eksisterende regler. Æn-
dringerne skal bl.a. bidrage til, at forsikrings- og pensionsselskaber kan
foretage flere langsigtede investeringer, fx i aktier, herunder for at under-
støtte den grønne omstilling. Derudover skal det sikres, at selskaberne er
robuste over for renterisikoen i den nuværende situation, hvor renterne er
meget lave, eller som det ses for nuværende i en række EU-lande, herunder
Danmark, ligefrem negative. Reglerne for beregningen af renterisiko tager
i dag bl.a. ikke højde for, at renterne kan falde yderligere i en situation,
hvor renteniveauet allerede er under nul.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag til ændring af Solvens
II-direktivet, der målrettet udvikler de eksisterende regler. Det er vigtigt,
at kapitalkravene fortsat sikrer, at forsikrings- og pensionsselskaber er
solvente og kan imødekomme deres forpligtelser til gavn for forsikringsta-
gerne. Forsikrings- og pensionsselskaberne skal også i højere grad kunne
understøtte langsigtede investeringer, særligt mhp. at kunne understøtte
den grønne omstilling, ligesom det er vigtigt, at selskabernes kapitalkrav
fortsat er risikofølsomme, dvs. de afspejler de reelle risici fra eksempelvis
det lave renteniveau.
Forslaget ventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. For-
slaget forventes samtidig at kunne have statsfinansielle konsekvenser samt
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Generelt bemærkes, at æn-
dringerne af Solvens II-direktivet skal udmøntes i en kommende ændring
af den delegerede Solvens II-forordning. Først herefter kan de samlede
økonomiske konsekvenser af forslaget vurderes nærmere, herunder konse-
kvenser for danske pensionsopsparere, investeringer i den grønne omstil-
ling og statsfinansielle konsekvenser. Ændringen af den delegerede Sol-
vens II-forordning vil formelt ske efter ikrafttrædelsen af det ændrede Sol-
vens II-direktiv.