Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0661 Bilag 1
Offentligt
2490637_0001.png
Den 29. november 2021
FVM 126
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2022 af fi-
skerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i
EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande
KOM (2021) 661
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder
for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i
visse andre farvande uden for Østersøen (forslaget om fiskerimuligheder). Forslaget omfatter dels EU-
bestande, dels bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande og dels autonome bestande, som
EU får adgang til. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC
1
for 2022 og fordele EU’s rådigheds-
mængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet i 2022. Forslaget skønnes at have en positiv virk-
ning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da forslaget tager højde for bestandssituationen for
de berørte bestande.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 661 af 3. november 2021 fremsat forslag til Rådets forordning om
fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende
i EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande. Forslaget er modtaget i en dansk sprog-
version den 3. november 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal.
Formål og indhold
Forslaget omfatter dels EU-fiskebestande, dels bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande, og
dels autonome bestande, som EU får adgang til at fiske. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for
2022 og fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne. For et stort antal bestande
er der i forsla-
get endnu ikke angivet et forslag til TAC, da disse bestande indgår i forhandlinger med tredjelande.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne udarbejdet af Det Interna-
tionale Havundersøgelsesråd (ICES) under hensyntagen til principperne for TAC-fastsættelse, som
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0002.png
fremgår af Kommissionens meddelelse om status og retningslinjer for fiskerimulighederne for 2022
(Kommissionens politikerklæring - KOM (2021) 279).
Det fremgår af Kommissionens politikerklæring, at fiskebestandene siden 2020 i overensstemmelse
med principperne i grundforordningen for EU’s fælles fiskeripolitik (EU 1380/2013) skal være forvaltet
efter målsætningerne om maksimalt bæredygtigt udbytte. Hovedmålsætningen for Kommissionens for-
slag til fastsættelse af fiskerimulighederne for 2022 vil derfor være at fastholde eller nå maksimalt bæ-
redygtigt udbytte (F
MSY
2
).
Det fremgår af politikerklæringen, at Kommissionen vil foreslå at anvende enten MSY-værdien
(maksimalt bæredygtigt udbytte) eller det MSY-interval, som ICES har angivet, forudsat at de flerårige
planer åbner mulighed for denne fleksibilitet, når der foreligger MSY-rådgivning. Der er en flerårig plan
for de demersale bestande i Nordsøen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/973) og
for de demersale bestande i Vestlige Farvande (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/472).
For bestande, hvor der ikke foreligger en fuld analytisk rådgivning, vil TAC/kvoter blive foreslået på
basis af den foreliggende videnskabelige rådgivning og uden at gå på kompromis med bevaringsbehovet
for bestandene. Hvor der ikke foreligger videnskabelig rådgivning, vil Kommissionen anvende forsigtig-
hedsprincippet på en systematisk, foruddefineret og gennemsigtig måde.
Landingsforpligtelsen er nu indført for alle fiskerier efter kvoterede arter i Nordsøen, Skagerrak, Katte-
gat, de nordvestlige og de sydvestlige farvande. Det betyder, at fiskerimulighederne skal fastsættes under
hensyntagen til, at de nu skal afspejle fangsterne i stedet for at afspejle landingerne, jf. grundforordnin-
gen (EU) 1380/2013. Der er ligeledes indført fleksibilitetsmekanismer, som kan indgå i forvaltningen af
bestandene med henblik på at tilpasse fiskerimulighederne til en fuld landingsforpligtelse. Dette omfat-
ter år-til-år-fleksibilitet og arts-fleksibilitet. Dertil kommer visse undtagelser fra landingsforpligtelsen
gennem de minimis-undtagelser
3
og undtagelser baseret på høj overlevelse. Kommissionen vil tage disse
sidstnævnte mekanismer i betragtning ved fastsættelsen af TAC for de enkelte bestande.
For visse bestande har ICES rådgivet om, at der ikke bør være nogen fangster. Hvis denne rådgivning
følges, vil det under landingsforpligtelsen indebære, at det ikke vil være muligt at fortsætte andre fiske-
rier, hvor disse bestande indgår som en uundgåelig bifangst. I sådanne situationer vil Kommissionen,
for at sikre balancen mellem hensynet til mulighederne for et fortsat fiskeri, herunder socioøkonomiske
hensyn, og hensynet til opnåelse af god økologisk tilstand for
bestandene, foreslå specifikke TAC’er til
bifangster. ICES’ rådgivning for torsk i Kattegat er ligesom for 2021 ingen fangster. TAC for torsk i Kat-
tegat har i en længere årrække været fastsat alene til bifangster. Det foreslår Kommissionen også for
2022. Kommissionen har for 2022 også foreslået at videreføre de supplerende foranstaltninger for be-
skyttelse af torsk i Kattegat, som blev indført for fiskeriet i 2020, i form af selektive redskaber eller pro-
jekt med fuldt dokumenteret fiskeri med kameramonitorering.
For en lang række bestande indgår der endnu ikke konkrete forslag til TAC for 2022. Det skyldes, at man
afventer resultater af bilaterale og trilaterale forhandlinger. Omfanget af bestande uden forslag til kon-
krete TAC’er er for 2022 meget stort som følge
af, at Storbritannien fra 1. januar 2021 er blevet en selv-
stændig kyststat.
2
3
Den fiskeridødelighed, der indebærer at man kan opnå maksimalt bæredygtigt udbytte.
Undtagelse for små fangster af visse arter.
2
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0003.png
Aftaler med tredjelande
Forslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2022 med en række tredjelande for så vidt
angår fiskerimuligheder, herunder Norge, Storbritannien, Færøerne og Grønland. Forslaget fordeler
desuden de kvoter, som vedtages blandt andet på årsmøder m.v. i NEAFC (Kommissionen for Fiskeriet
i det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for Fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav),
ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet), IATTC
(Den Inter-Amerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk) og CCAMLR (Konventionen om bevarelse af
de marine levende ressourcer i Antarktis) m.fl. Endelig fordeles de kvoter, der aftales i kyststatsforhand-
linger om makrel, atlanto-skandisk sild og blåhvilling.
EU-Norge-Storbritannien
De trilaterale konsultationer regulerer forvaltningen af seks fælles bestande i Nordsøen (torsk, kuller,
mørksej, hvilling, rødspætte og sild), der tidligere var reguleret bilateralt mellem EU og Norge. Af de
fælles forvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte, mørksej og sild af betydning for Danmark.
EU-Norge
De bilaterale konsultationer mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af syv fælles bestande i Ska-
gerrak (torsk, kuller, hvilling, rødspætte, rejer, sild og brisling). EU og Norge fastsætter i fællesskab en
samlet TAC for de respektive bestande, der fordeles til hver part efter en fast fordelingsnøgle. Af de fælles
forvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte, rejer og sild af betydning for Danmark. I aftalen udveks-
ler parterne også fiskerimuligheder for en række bestande i Nordsøen så som brisling, sperling, havta-
ske, jomfruhummer og rejer, samt blåhvilling i alle farvande og arktisk torsk, rødfisk, arktisk sej og kul-
ler i Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand. Ligeledes skal der aftales ad-
gangen til at fiske i hinandens farvande, der følger af aftalen om fiskerimulighederne for Skagerrak, samt
den bilaterale aftale mellem EU og Norge for Nordsøen, øvrige norske farvande, og visse EU-farvande.
EU-Storbritannien
De bilaterale konsultationer mellem EU og Storbritannien dækker forvaltningen af 76 fælles bestande i
Nordsøen, den Engelske Kanal og farvandene vest for de britiske øer. Konsultationerne dækker derved
bestande, der tidligere var forvaltet internt i EU, inden Storbritannien blev en selvstændig kyststat fra 1.
januar 2021. Fiskerisamarbejdet mellem EU og Storbritannien er baseret på Handels- og Samarbejds-
aftalen, der fastlægger betingelser i forhold til målsætninger og timing for de årlige konsultationer, og
fastlægger herudover en fordelingsnøgle for fiskerimulighederne for hver af de fælles bestande. Aftalen
indeholder desuden ændring i fordelingen mellem de to parter for de bestande, hvor Storbritannien i
perioden 2021-25 får overført yderligere kvotemængder
4
. Der er i Handels- og Samarbejdsaftalen mel-
lem EU og Storbritannien fastlagt fuld adgang til at fiske i hinandens farvande i 2022, hvorfor dette ikke
skal indgå som et årligt aftale-element.
4
Jf. Handels- og Samarbejdsaftalen, bilag 35.
3
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0004.png
Af de fælles forvaltede bestande, der indgår i efterårets konsultationer for 2022, er særligt jomfruhum-
mer, kulmule, havtaske samt en række fladfiskearter i Nordsøen af betydning for Danmark. Dertil kom-
mer visse bestande af betydning for Danmark, hvor fiskerimulighederne skal fastlægges i løbet af året,
da fiskeriåret ikke er overensstemmende med kalenderåret. Dette gælder tobis, brisling og sperling.
Handels- og Samarbejdsaftalen giver mulighed for direkte udveksling af fiskerimuligheder mellem den
enkelte EU-medlemsstat og Storbritannien. Der er iværksat en midlertidig løsning til implementering
af dette, mens man afventer, at en langsigtet løsning fastlægges gennem Specialudvalget om Fiskeri. Der
forventes på den baggrund ikke at være en balanceret udveksling af fiskerimuligheder mellem EU og
Storbritannien, som en del af aftalen.
Rådet har i efteråret 2021 vedtaget et generelt mandat for de årlige konsultationer om fiskerimuligheder
frem til 30. juni 2027 (Rådets afgørelse (EU) 2021/1875). Mandatet fastlægger de generelle principper
for EU's holdning i konsultationerne, der følger af målsætningerne i den fælles fiskeripolitik.
ICES anvender ikke EU’s forvaltningsplan i sin rådgivning for bestande, hvor der er andre parter (Norge
og Storbritannien), som har andel af de pågældende bestande, idet planen er EU’s tilgang til forvaltnin-
gen. ICES angiver dog fangstoptioner i rådgivningen ved en anvendelse af planen.
Fælles bestande
Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for
2022 og den danske kvoteandel. Den danske andel er angivet som dansk andel af EU 27-kvoten efter
Brexit.
Art
Torsk
i
Nordsøen,
Skagerrak
og
østlige
engelske ka-
nal (7d)
ICES’ rådgivning
for 2022
Rådgivning 14.276 tons (- 3 pct. i forhold til rådgivning for
2021).
MSY-rådgivning. Den estimerede gydebiomasse (SSB) er
under B
lim
5
(. Fiskeridødeligheden (F) vurderes at være over
grænseværdien F
MSY
. Rekrutteringen har generelt været lille
siden 2000. Rekrutteringen blev i 2020 vurderet til at være
større end rekrutteringen i de to foregående år.
TAC i 2021
13.246 tons i Nordsøen,
1.893 tons i Skagerrak og
772 tons i østlige engelske
kanal.
Supplerende tiltag er ved-
taget i EU og i Danmark
gennemført i en national
torskeplan bl.a. med krav
om tilstrækkeligt kvote-
grundlag eller selektive
redskaber.
42.785 tons i Nordsøen,
2.630 tons i Skagerrak og
4.767 tons i område 5b og
6a
Dansk andel af
EU 27's kvote
39 pct. i Nordsøen og
83 pct. i Skagerrak
Kuller
i
Nordsøen,
Skagerrak
og vest for
Skotland
(6a)
Rådgivning 128.708 tons (+86 pct. i forhold til rådgivning
for 2021).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) har fluktueret me-
get gennem årene og vurderes at være over MSY-niveau. Fi-
skeridødeligheden (F) ligger under F
MSY
.
33 pct. i Nordsøen
og
84 pct. i Skagerrak
Mørksej
i
Nordsøen og
Skagerrak /
Kattegat og
vest
for
Skotland (6)
Rådgivning 49.614 tons (-24 pct. i forhold til rådgivning for
2021).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
lidt under MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger over
F
MSY
.
59.511 tons i Nordsøen, og
Skagerrak/Kattegat
og
6.175 tons i område 6 mv.
10 pct. i Nordsøen og
Skagerrak/
Kattegat
B
LIM:
Grænseværdi for en bestands gydebiomasse
en nedre værdi. Inden for den biologiske rådgivning findes
der grænseværdier, der betyder, at der skal tages særlige tiltag for at genopbygge bestanden.
5
4
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0005.png
Art
Kulmule
i
Nordsøen
ICES’ rådgivning
for 2022
Rådgivning 75.052 tons (-27 pct. i forhold til rådgivning for
2021) for den samlede nordlige bestand.
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
langt over MSY. Fiskeridødeligheden (F) ligger lige omkring
F
MSY
.
Rådgivning 75.052 tons (-27 pct. i forhold til rådgivning for
2021) for den samlede nordlige bestand.
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
langt over MSY. Fiskeridødeligheden (F) ligger lige omkring
Fmsy.
Rådgivning 88.426 tons (+236 pct. i forhold til rådgivning
for 2021).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger under
F
MSY
.
Rådgivning 929 tons for 2021 og 2022 (+130 pct. i forhold
til rådgivning for 2019 og 2020).
Databegrænset bestand.
Rådgivning 142.508 tons (-15 pct. i forhold til rådgivning for
2021).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger under
F
MSY
.
Rådgivning 15.330 tons (-28 pct. i forhold til rådgivning for
2021).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger over F
MSY
.
Rådgivning 15.092 tons (-18 pct. i forhold til rådgivning for
2020 og 2021). Rådgivning gælder for både 2022 og 2023.
Databegrænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
ICES’ rådgivning dækker en række områder.
Rådgivning 15.092 tons (-18 pct. i forhold til rådgivningen
for 2020 og 2021). Rådgivning gælder for både 2022 og
2023).
Databegrænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
ICES’ rådgivning dækker en række
områder.
Ingen samlet rådgivning for hele Nordsøen.
ICES vurderer bestanden og fiskeritrykket for jomfruhum-
mer i Nordsøen for en række separate delområder i EU-far-
vande. TAC fastsættes dog for hele området samlet. ICES
rådgiver efter MSY-tilgangen/forsigtighedsprincippet.
Rådgivning 5.554 tons for de to første kvartaler af 2022
(+22 pct.).
Der rådgives efter EU/Norge langsigtet forvaltningsstrategi.
Gydebiomassen (SSB) vurderes at ligge under MSY-niveau
(og forvaltningsstrategiens referenceniveau). Fiskeridøde-
ligheden (F) ligger under F
MSY
.
Rådgivning 523.438 tons (+46 pct. i forhold til rådgivning
for 2021) /Bifangst: 8.745 tons (+36 pct. i forhold til rådgiv-
ning for 2021).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
lige over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger under
F
MSY
.
TAC i 2021
3.443 tons i Nordsøen
Dansk andel af
EU 27's kvote
71 pct.
Kulmule
i
Skager-
rak/Katte-
gat
Hvilling
i
Nordsøen og
østlige en-
gelske kanal
Hvilling
i
Skagerrak /
Kattegat
Rødspætte
i Nordsøen
og Skager-
rak
Tunge
Nordsøen
i
2.974 tons
rak/Kattegat
i
Skager-
92 pct.
21.306 tons i Nordsøen
28 pct.
929 tons
90 pct.
143.419 tons i Nordsøen,
19.188 tons i Skagerrak
28 pct. i Nordsøen og
79 pct. i Skagerrak
21.361 tons
4 pct.
Lange
Nordsøen
i
3.813 tons i Nordsøen
43 pct.
Lange
i
Skager-
rak/Kattegat
175 tons
60 pct.
Jomfru-
hummer
i
EU-far-
vande
i
Nordsøen
Rejer
i Ska-
gerrak
og
Norske
Rende
19.077 tons
39 pct.
5.016 tons i Skagerrak og
660 tons i Norske Rende.
65 pct. i Skagerrak
Sild
i Nord-
søen (NSAS)
356.357 tons (konsum),
7.750 tons (bifangst)
Variabel andel af
konsumkvoten
og
98 pct. af bifangst-
kvoten
5
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0006.png
Art
Sild
i Ska-
gerrak
/
Kattegat
ICES’ rådgivning
for 2022
Rådgivning på 0 tons for Østersøbestanden (samme rådgiv-
ning som for 2021) og 523.438 tons for Nordsøbestanden
(+46 pct. i forhold til rådgivning for 2021).
MSY-rådgivning. ICES rådgiver separat for Nordsøbestan-
den (NSAS) og Østersøbestanden (WBSS) (MSY-rådgiv-
ning), men der er en blanding af bestandene i Skager-
rak/Kattegat.
Rådgivning 106.715 tons for perioden 1. juli 2021 til 30. juni
2022 (-49 pct. i forhold til rådgivning for 2021).
MSY-rådgivning.
TAC i 2021
21.604 tons (konsum),
6.659 tons (bifangst)
Dansk andel af
EU 27's kvote
48 pct. af konsum-
kvoten og 85 pct. af
bifangstkvoten
Brisling
i
Nordsøen/
Skagerrak /
Kattegat
Brisling
i
den engelske
kanal
Tobis
i
Nordsøen,
Skagerrak
og Kattegat
Hestema-
krel
i Nord-
søen og Ka-
nalen
Rådgivning 2.879 tons (+100 pct. i forhold til rådgivning for
2021).
ICES rådgiver ud fra en MSY-tilgang.
Rådgivning foreligger februar 2022
TAC søges fastsat marts i forlængelse af modtagelse af den
biologiske rådgivning i februar med henblik på start af fi-
skeri efter tobis pr. 1 april 2022.
Rådgivning 8.969 tons (-36 pct. i forhold til rådgivningen
for 2020 og 2021).
Rådgivningen dækker 2022 og 2023.
Databegrænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
Rådgivning 71.138 tons (-13 pct. i forhold til rådgivning for
2021)).
MSY-rådgivning. Rådgivningen dækker et større område
end TAC.
Rådgivning 22.791 tons (+19 pct. i forhold til rådgivningen
for 2020 og 2021). Rådgivningen gælder for 2022 og 2023).
Databegrænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ me-
toder for databegrænsede bestande og bygger på trends i gy-
debiomassen.
19.529 tons i Skager-
rak/Kattegat (1. juli 2021
30. juni 2022).
87.186 tons i Nordsøen
(1. juli 2021
30. juni
2022).
1.446 tons
72 pct. i Skagerrak
94 pct. i Nordsøen
68 pct.
92.500 tons
96 pct.
14.014 tons
54 pct.
Hestema-
krel
i de
vestlige om-
råder
Havgalt
i
det nordøst-
lige Atlan-
terhav
70.254 tons
11 pct.
19.152 tons
26 pct.
Makrel
På baggrund af rådgivningen fra ICES blev kyststaterne EU, Norge, Storbritannien, Island, Grønland og
Færøerne den 27. oktober 2021 enige om en TAC for makrel i Nordøstatlanterhavet på 794.920 tons for
2022, svarende til en reduktion på 7 pct. i forhold til
TAC’en
for 2021. Kyststaterne indgik ikke en aftale
om en ny fordeling af bestanden, hvorfor hver part unilateralt fastsætter sin kvote for 2022.
Blåhvilling
På baggrund af rådgivningen fra ICES blev kyststaterne EU, Norge, Island, Færøerne og Storbritannien
den 26. oktober 2021 enige om en TAC på 752.736 tons for 2022 i henhold til forvaltningsstrategien,
svarende til en reduktion på 19 pct. i forhold til TAC’en for 2021. Kyststaterne indgik ikke aftale om en
ny fordeling af bestanden, hvorfor hver part unilateralt fastsætter sin kvote for 2022.
6
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0007.png
Atlanto-skandisk sild
På baggrund af rådgivningen fra ICES blev kyststaterne Norge, Island, Færøerne, Rusland og Storbri-
tannien den 26. oktober 2021 enige om en TAC på 598.588 tons for 2022 baseret på forvaltningsstrate-
gien,
svarende til et fald på 8 pct. i forhold til TAC’en for 2021.
Kyststaterne indgik ikke en aftale om en
ny fordeling af bestanden, hvorfor hver part unilateralt fastsætter sin kvote for 2022. Efter Brexit er EU
ikke længere kyststat og deltager i forvaltningen af fiskeriet som fiskeripart.
EU-bestande
Oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om TAC for EU’s autonome be-
stande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for 2022 samt TAC i 2021 og den danske kvoteandel:
Art
ICES’
rådgivning for 2022
EU-TAC
i
2021 i tons
Kommissi-
onens for-
slag til EU-
TAC i 2022
i tons
97 tons
(-21
pct.)
(Bifangst)
Dansk an-
del af EU´s
kvote
Torsk
i Kattegat
Tunge
i Skager-
rak/
Kattegat/
Østersøen
Rådgivning 0 (samme rådgivning som for 2021). Databe-
grænset bestand. Rådgivningen anvender ICES’ metoder
for databegrænsede bestande og bygger på trends i gyde-
biomassen, der viser et fald i bestanden og en lille rekrut-
tering i de senere år. Der rådgives ud fra forsigtigheds-
princippet.
MSY-rådgivning i henhold til EU-forvaltningsplanen med
en intervalrådgivning mellem 544 og 723 tons (+21 pct. i
forhold til rådgivning for 2021). F
MSY
er på 723 tons. Gy-
debiomassen (SSB) vurderes at være over MSY-niveau.
Fiskeridødeligheden (F) ligger under Fmsy.
123 tons
(Bifangst)
62 pct.
596 tons
Jomfruhummer
i
Skagerrak/
Kattegat
Rødspætte
i Kat-
tegat, Sundet og
Bælthavet
MSY rådgivning i henhold til EU-forvaltningsplanen med
en interval fangstrådgivning mellem 10.241 og 14.449
tons (-16 pct. i forhold til rådgivning for 2021). Hele inter-
vallet vurderes at være bæredygtigt. Fiskeridødelighed
angives som fangstrater. Fangstrate under F
MSY
. ICES gi-
ver en rådgivning, der tager højde for undtagelsen fra lan-
dingsforpligtelsen begrundet i høj overlevelse i intervallet
mellem 8.501 og 11.993 tons.
Rådgivning 8.821 tons (+70 pct. i forhold til rådgivning
for 2021).
MSY-rådgivning. Gydebiomassen (SSB) vurderes at være
langt over MSY-niveau. Fiskeridødeligheden (F) ligger
under F
MSY
. Inkluderer en andel i Sundet og Bælterne
(område 22-23).
12.360 tons
715
tons
(+20
pct.)
Der er fore-
taget et fra-
drag for ud-
smid under
de-minimis.
8.501 tons
(-31 pct.)
84 pct.
73 pct.
475 tons
i Kattegat
555 tons
(+17 pct.)
Der er fore-
taget et fra-
drag for ud-
smid under
undtagelse
for høj over-
levelse.
89 pct.
Kommissionen foreslår herudover
som i tidligere år
et forbud mod fiskeri efter visse sårbare arter.
Disse arter må, når de fanges utilsigtet, ikke skades og skal straks genudsættes. Dette gælder blandt
andet en række haj-arter.
7
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
Andre bestemmelser
År-til-år fleksibilitet
Forslaget indeholder endvidere regler for år-til-år fleksibilitet. Det fremgår heraf, at de hidtidige regler
om år-til-år fleksibilitet jf. rådsforordning 847/96 kun anvendes, når medlemsstaterne ikke anvender
den mulighed for år-til-år fleksibilitet, som fremgår af grundforordningen. Grundforordningens be-
stemmelser om år-til-år fleksibilitet kan anvendes for bestande omfattet af landingsforpligtelsen, hvilket
efter 2019 er alle kvoterede bestande omfattet af forordningen.
9 pct. artsfleksibilitet
Af grundforordningens artikel 15, stk. 8, fremgår, at fangster af arter, der er underlagt landingsforplig-
telsen, og som fanges ud over de tilladte kvoter for disse arter, eller hvor medlemslande ikke har kvoter,
kan afskrives på kvoterne for målarter, forudsat at de ikke overstiger kvoten for målarter med mere end
9 pct. Dette forudsætter dog, at ikke-målarterne er inden for sikre biologiske grænser. Kommissionen
har i forslaget
som i 2021 - anført, for hvilke bestande denne bestemmelse kan finde anvendelse.
Fodnoter
Den hidtidige bestemmelse om mulighed for afskrivning af tilhørende bifangster på hovedarten i visse
pelagiske fiskerier og industrifiskerier fastholdes i forslaget som i 2021. Det anføres fortsat i forslaget,
at bifangster, som fratrækkes kvoten i henhold til fodnoten, og bifangster af arter, der fratrækkes kvoten
i henhold til ovenfor anførte 9 pct.’s artsfleksibilitet, tilsammen ikke må overstige 9 pct. af kvoten.
Europæisk ål
ICES har den 4. november 2021 fremlagt sin rådgivning for ål. ICES anbefaler, at der ikke bør være
fangster af ål i nogen habitater i 2022, når forsigtighedsprincippet anvendes. Dette gælder både for
rekreative og erhvervsmæssige fangster og inkluderer fangster af glasål til udsætning og akvakultur.
ICES rådgiver endvidere om, at andre menneskeskabte dødeligheder for ål bør minimeres og elimineres,
hvor det er muligt. Kommissionen har endnu ikke fremlagt sit forslag om ål for 2022.
Intern fordeling af makrel
Ved en eventuel manglende aftale om makrel med Norge for 2022 kan der forudses drøftelser om den
andel af EU's makrelkvote, som allokeres til Danmark i norske farvande.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har ikke konse-
kvenser for EU’s budget.
Fastsættelse af fiskerimuligheder har erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der er både stigende og fal-
dende TAC’er af relevans for dansk fiskeri i forslaget. Forslaget i sin oprindelige form indeholder som
nævnt meget få konkrete forslag til TAC for 2022 for bestande af interesse for Danmark. En stor del af
TAC for disse bestande fastsættes som nævnt i forhandlinger med tredjelande, hvorfor forslag til TAC’er
8
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0009.png
ikke er inkluderet. De vigtigste og mest økonomisk betydende bestande for dansk fiskeri er således af-
hængige af disse forhandlinger med tredjelande. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil derudover
også afhænge af blandt andet udviklingen i afsætningspriserne samt omkostninger, herunder brændstof,
og af fiskerimønstre. Fiskerimulighedernes størrelse har selvsagt også afledte erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser for forarbejdningsindustrien.
Der var for 2020 og 2021 forudset visse erhvervsøkonomiske konsekvenser i de demersale fiskerier ved
supplerende tiltag til beskyttelsen af torsk i både Nordsøen, Skagerrak og Kattegat i forhold til indvirk-
ningen på hvor og hvordan, der må fiskes. Disse tiltag forventes fortsat i 2022. Beskyttelsestiltag for
torsken vurderes på længere sigt dog at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, da torskebe-
standen vil blive genopbygget. Tilsvarende var der for 2020 og 2021 forudsat visse statsfinansielle kon-
sekvenser gennem øgede kontrolfunktioner. Disse vurderes også at fortsætte i 2022. Kontrolomkostnin-
gerne holdes inden for egen ramme.
I forhold til erhvervsøkonomiske konsekvenser er det vigtigt, at der snarest muligt aftales adgang til
norske farvande fra årets begyndelse.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da forslaget
tager højde for bestandssituationen for de berørte bestande.
Høring
Sagen har været i høring i §5-udvalget (fiskeri) og §7-udvalget, hvilket gav anledning til følgende be-
mærkninger:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) bemærker, at det er vigtigt, at kvoterne er
på plads, så fiskeriet kan begynde 1. januar 2022. I forhold til rådgivningen for de fælles forvaltede be-
stande gør DFPO opmærksom på, at Storbritannien har anmodet ICES om en rådgivning for torsk, der
baseres på mere realistiske estimater for fangst i indeværende år. DFPO finder det besynderligt, at Kom-
missionen afviser at bruge denne opdaterede rådgivning, da Kommissionens så mener, at man risikerer
at sætte andre arter i spil. DFPO mener, at man bør bruge de mest relevante data, hvorfor man bør lægge
pres på Kommissionen for at revurdere synspunktet. Hvis man vælger at følge det forbedrede talgrund-
lag og DFPO’s anbefalinger, så bør det være muligt på bæredygtig vis at forøge TAC’en på torsk med helt
op til 70 pct. Selvom det vurderes, at dette næppe sker, mener DFPO generelt, at torsken ikke er i så
dårlig tilstand som nogle mener. Hvad angår kvoterne mener DFPO ikke, at Kommissionens insisteren
på, at de arter, der efter ICES-vurdering er mindre end Blim kun må fanges som bifangst, er konstruktiv.
DFPO er enige med Kommissionen i, at man skal tilstræbe, at kvoten kan dække fangsten i andre fiske-
rier hen over hele året, men mener, at det bør være op til de nationale myndigheder
gerne i samarbejde
med erhvervet
at sikre, at det sker.
DFPO er ikke enig i, at TAC for jomfruhummer i Skagerrak/Kattegat skal reduceres med 31 pct., som
Kommissionen foreslår. Kommissionen har valgt at sætte TAC væsentligt under det anbefalede fra ICES.
ICES vurderer, at bestanden er gået lidt tilbage og anbefaler en reduktion på 15,7 pct. i forhold til det de
anbefalede sidste år. TAC for 2021 blev imidlertid sat væsentligt under det anbefalede og tæt på det, som
DFPO mente var realistisk. Ifølge DFPO ser erhvervsfiskerne tegn på, at der er sket nogle ændringer i
fiskeriet og kan genkende den situation, der beskrives af ICES. Med dette som udgangspunkt, og i er-
kendelse af, at en TAC, der fastholdes på samme niveau som i 2021, vil være ca. 15 pct. mindre end det,
som ICES foreslår for 2022, anbefaler DFPO, at kvoten fastsættes som roll over af kvoten for 2021, hvil-
ket betyder en 15 pct. reduktion i forhold til det anbefalede sidste år. Hvad angår tunge anbefaler DFPO,
at TAC i 3a bør fastsættes til 723 tons som anbefalet af ICES. For torsk mener DFPO ikke, at situationen
i den vestlige Østersø og i Nordsøen/Skagerrak er så skidt, som Kommissionen opfatter. DFPO mener,
9
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0010.png
at den nuværende kvote for torsk i Kattegat repræsenterer en balance mellem det faktum, at bestanden
nærmest ikke er eksisterende og fiskeriets behov for at have en kvote, der dækker tilfældige fangster i
fiskeriet efter jomfruhummer, tunge og rødspætte. DFPO mener, at det er uansvarligt, at man sætter
kvoten for jomfruhummer, tunge og rødspætte under det, der kan fanges bæredygtigt for at beskytte en
art, der ikke er der. DFPO deler
ikke ICES’ opfattelse af tilstanden for
ål. Erfaringer fra fiskeriet viser en
anden udvikling end det, som ICES beskriver. DFPO gør opmærksom på, at fangsterne i bundgarnsfi-
skeriet efter ål har været gode gennem det sidste års tid. DFPO anerkender, at ålen måske ikke er på vej
tilbage, men den viser tegn på fremgang. DFPO mener grundlæggende ikke, at det er den rette tid til at
foretage flere tiltag eller begrænsninger i ålefiskeriet.
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) konstaterer, at det har været et hårdt år for dansk
fiskeri, hvorfor det er vigtigt, at EU arbejder for, at næste års aftaler med Norge og Storbritannien kom-
mer på plads rettidigt, så adgang og kvoter er på plads 1. januar 2022. DPPO er bekymrede for Storbri-
tanniens udmeldinger om lukning af store dele af Dogger Banke. Derfor mener DPPO, at den danske
regering må lægge pres på Kommissionen for at tage sagen op og undgå, at Storbritannien lykkes med
at forrykke balancen i Brexit-aftalen. DPPO er ligeledes bekymrede for Storbritanniens høring om den
fremtidige forvaltning af tobis og sperling i britiske farvande. DPPO mener også her, at regeringen bør
presse Kommissionen for, at sagen tages op inden for rammerne af Brexit-aftalen. DPPO finder det vig-
tigt, at Danmark ikke giver køb på principperne om relativ stabilitet. Særligt i forhold til det pres, der
har været omkring den danske makrel-kvote i norske farvande. Hvad angår makrel finder DPPO det
ligeledes problematisk, at man i kyststatsregi ikke er lykkedes med at finde en allokeringsnøgle for ma-
krel, men kun fastsættelsen af den overordnede TAC. DPPO opfordrer regeringen til at lægge pres på
Kommissionen for at nå frem til en permanent løsning, der kan skabe ro i det danske fiskeri.
DPPO mener ikke, at EU har været i stand til at sikre langsigtede forvaltningsplaner for en lang række
værdifulde bestande for danske fiskere. Det har den konsekvens, at danske fiskere nu risikerer at miste
mulighederne for at certificere og recertificere MSC. DPPO opfordrer derfor til at udviklingen af forvalt-
ningsplaner gøres til en dansk prioritet i EU og, at man fra dansk side sikrer nødvendige ressourcer i
rammeaftalen med DTU, så arbejdet kan understøttes videnskabeligt. DPPO gør opmærksom på, at sil-
debifangstkvoterne over en længere periode er blevet reduceret og nu har nået et niveau, hvor der er
risiko for lukning af industrifiskerierne. DPPO appellerer til, at der vises rettidigt omhu, når det gælder
forvaltningen af industrifiskeriet.
DPPO mener grundlæggende, at udvekslingen af fiskerimuligheder under fiskeriaftalen med Norge skal
være balanceret og proportionel. Derfor bør pelagiske fiskerimuligheder i EU-farvande, som tilbydes
Norge, i størst og muligt omfang balanceres af pelagiske fiskerimuligheder til EU i norske farvande.
Derfor
mener DPPO, at EU i udviklingen i balancen og EU’s ”køb” af torsk i Barentshavet ikke bør betyde
yderligere inddragelse af fangstmuligheder for pelagisk og industrifisk. For blåhvilling mener DPPO, at
den sydlige komponent af EU’s kvote bør anvendes
proportionelt med den nordlige i udvekslingen af
fiskerimuligheder med Norge. DPPO mener ikke, at det kan være rigtigt, at det i de bilaterale balancer,
er de lande, der bidrager med mindst, der får mest ud af det. DPPO mener, at såfremt Norge tildeles
brisling som en del af balancen, så bør det sikres, at denne tildeling afspejler det forhold, at brislinge-
kvoten nu omfatter både Nordsøen og 3a. DPPO anbefaler, at man for 2022 i videst mulig omfang bør
erstatte pelagiske fiskerimuligheder (brisling og blåhvilling) med lodde.
For sild i Nordsøen anbefaler DPPO, at der for 2022 sættes en konsumkvote for A-flåden på det F
MSY
niveau, som ICES anbefaler. DPPO anbefaler desuden, at der for 2022 anvendes principperne i den tid-
ligere vedtagne forvaltningsplan for nordsøsild og fastholder forvaltningsplanens retningslinje om, at
fiskeridødeligheden for juvenile sild ikke må overstige 0.05. For sild i Skagerrak/ Kattegat anbefaler
10
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0011.png
DPPO for 2022, at TAC fastsættes i overensstemmelse med principperne i den langsigtede ”harvest con-
trol rule”. Det betyder konkret en roll over,
indtil en forvaltningsplan er på plads, og man følger TAC
fastsættelsesproceduren for 3a. For sildebifangstkvoten anbefaler DPPO, at man følger gældende bereg-
ningsgrundlag og ligeledes indføres fleksibilitet (100 pct.) for bifangstkvoten mellem 3a og Nordsøen.
For vestlig hestemakrel anbefaler DPPO, at man fra dansk side anmoder Kommissionen om at diskutere
genopretningsplanens ”catch option” med Storbritannien i de bilaterale forhandlinger. Hvis planen ikke
accepteres anbefaler DPPO, at man følger ICES MSY-rådgivning og fastsætter TAC på 71.138 tons. For
blåhvilling anbefaler DPPO, at man i TAC/kvotereguleringen for 2022 fjerner område 3 fra forvaltnin-
gen. For atlantoskandisk sild anbefaler DPPO at man følger den videnskabelige rådgivning fra ICES.
Derudover anbefaler DPPO, at der hurtigst muligt opnås enighed med alle kyststater om en bæredygtig
langsigtet fordeling af bestanden. For havgalt anbefaler DPPO at fastsætte en TAC på 22.791 tons og
ligeledes, at et benchmark gennemføres i 2022. For hestemakrel anbefaler DPPO, at Kommissionen stil-
ler spørgsmål til ICES om at prioritere en opgradering af data. Derudover anbefaler DPPO, at Kommis-
sionen opfordres til at indlede drøftelser med ICES om muligheden for at give etårige bestandsvurde-
ringer frem for de nuværende toårige bestandsvurderinger. Slutteligt anbefaler DPOP, at man overvåger
bifangster og muligt udsmid af hestemakrel i andre fiskerier.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) er tilfredse med, at Kommissionen følger rådgivningen ICES
rådgivningen for alle de bestande, hvor der forelægger konkrete forslag til fangstmængder for 2022.
Hertil mener DN også, at det er fornuftigt, at Kommissionen foreslår et FMSY lower værdi for det mål-
rettede fiskeri, hvor bifangsten af en svag bestand kan forekomme. DN støtter Kommissionens forslag
om en lavere kvote for jomfruhummer og rødspætte i Skagerrak/Kattegat. Ligeledes støtter DN Kom-
missionens forslag om en mindre bifangstkvote for torsk i Kattegat. DN bakker op om en videreførelse
af det danske kameraforsøgsprojekt i Kattegat, særligt med henblik på at beskytte den truede torskebe-
stand. DN mener at et lignende projekt i Nordsøen, hvor torsken også er truet af høje bifangster ville
være velkomment.
DN er bekymrede for den dårlige bestandssituation for Nordsø torsken. DN mener, at EU i forhandlin-
gerne med Storbritannien og Norge skal sikre, at kvoten fastsættes i tråd med ICES rådgivningen. DN
er bekymrede for det høje antal ulovligt udsmid af torsk og det er vigtigt, at landingsforpligtelsen bliver
håndhævet. I den forbindelse mener DN, at EU bør indføre regler om en langt højere indsats af kontrol
til søs og på sigt kræve elektronisk monitorering på alle fartøjer, hvor der med høj risiko forekommer
bifangster af torsk. DN ønsker desuden at et indberetningskrav til de rekreative fiskere ville gavne be-
standsvurderingerne af torsk i Nordsøen. Ligeledes mener DN, at der skal overvejes en baglimit for det
rekreative fiskeri efter torsk i Nordsøen. I forhold til ål mener DN, at alt fiskeri efter ål, både det rekre-
ative og kommercielle samt glasål skal lukkes fra 2022. DN mener ikke, at de lukkeperioder, som blev
vedtaget for at beskytte ålen, er tilstrækkelige. DN er desuden uforstående over, at man har valgt lukke-
perioder i de tre måneder, hvor fangsten af ål er lavest. På grund af ålebestandens kritiske status mener
DN, at ålen skal være totalt fredet og al fiskeri skal være forbudt. DN opfordrer Danmark til at lukke alt
rekreativt fiskeri efter ål i 2022 og til at støtte et EU forbud for det kommercielle fiskeri efter ål i EU
forhandlingerne.
Dansk Amatørfiskeriforening (DAFF) forholder sig alene til europæisk ål. Grundlæggende bemærker
DAFF, at EU’s ålehandlingsplan fra 2007 virker som forventet, hvorfor det bedste tiltag ville være at få
alle medlemsstater til at implementere den. Vurderingen er, at ICES' nul rådgivning ikke adskiller sig
fra tidligere års rådgivning, men at retorikken i rådgivningen anderledes. DAFF mener ikke, at ICES har
ret i, at udsatte ål ikke øger gydebestanden på den endelige gydeplads i Sargassohavet. DAFF mener, at
anbefalingen om stop for glasål fiskeriet vil få begrænset betydning med henvisning til, at fiskeriet fore-
går i floder der ligger uden for den fælles fiskeripolitisk gyldighedsområde. Derfor mener DAFF, at det
ville være et bedre tiltag, hvis EU udbygger kontrollen med illegal handel med glasål. Generelt mener
11
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
2490637_0012.png
DAFF, at det er vigtigt, at man følger den linje som EU Kommissionen anfører i sin evaluering. Deri
anføres det bl.a., at der ingen grund er til, at EU's åleplan ikke skulle være effektiv over tid
der er blot
behov for bl.a. en vedvarende og robust implementering på medlemsstatsniveau, yderligere engagement
og handling på grænseoverskridende plan, og at der fremover bør lægges vægt på at tage fat på det men-
neskeskabte ikke-fiskerirelaterede kilder til dødelighed, understøttet af nødvendig forskning og økono-
misk støtte. Det nævnes også, at DTU Aqua fastslår, at fiskeriet efter voksne ål har en relativt lille ind-
virkning på biomassen af udvandrende ål til yngleområderne i Sargassohavet. Det nævnes, at der har
været bedre ålefangster de seneste år og gennemsnitsvægten af ål er faldet, svarende til at de yngre år-
gange udgør en større del af fangsten. DAFF finder det vigtigt, at der opretholdes såvel et erhvervsmæs-
sigt som et rekreativt ålefiskeri for at opretholde interessen for den europæiske ål og bestandens genop-
rettelse. DAFF gør opmærksom på, at ålefiskeriet i Danmark og øvrige Østersølande er kulturarv. Yder-
ligere begrænsninger i ålefiskeriet mener DAFF vil medvirke til at lukke fritidsfiskeriet. Desuden mener
DAFF, at det vil have store konsekvenser i de små havne og fiskerlejer.
Ferskvandsforeningen for Danmark (FFD)
har bemærkninger i forhold til ål. Det er FFD’s opfattelse,
at
Danmark har levet op til EU’s 80 årige handleplan for den europæiske ål, og derfor undrer et udspil om
en totalfredning af ål i 2022 FFD. Efter FFD’s opfattelse er det ikke nødvendigt med et så drastisk tiltag.
FFD bemærker, at da åleforvaltningsplanen kom tilbage i 2008, fik alle erhvervsfiskere i de ferske vande
begrænset deres antal af redskaber, og lodsejerne fik begrænset deres fangstperiode til 1. august til 15.
oktober, så allerede på det tidspunkt, blev der begrænsninger. FFD påpeger, at der efterfølgende er flere
erhvervsfiskere, som har valgt at opgive deres erhverv. Dermed er der mindre fangster af ål, som derved
taler imod ICES’ anbefaling om en total fredning. FFD mener, at ministeriet må kunne dokumentere, at
fangsten af ål er dalende, da alle skal indrapportere fangster. Det bemærkes, at hvis et forbud mod fangst
af glasål også kommer til at omfatte fangst til udsætning, vil det få den konsekvens, at udsætningsarbej-
det med de op imod 10 millioner ål, der årligt udsættes i Europa, kommer til at stoppe. Dette vil sand-
synligvis få en negativ indflydelse på den gydemodne bestand, der kan nå tilbage til yngleområderne.
FFD anfører, at såfremt Kommissionen mod forventning skulle følge ICES’ anbefalinger om en total
fredning, skulle det også indebære, at Gudenåens spærring ved Tange også skal elimineres i 2022. Det
understreges, at spærringen ved Tange udgør den største trussel mod bestanden af den europæiske ål i
Danmarks største samlede ferskvandsområde, og ikke det nuværende begrænset fiskeri.
Danmarks Sportsfiskerforbund (DSF) anfører i forhold til ål, at et eventuelt forbuddet mod fangst af
glasål vil få den konsekvens, at udsætningsarbejdet med de op imod 10 millioner ål, der årligt udsættes
i Europa, skal ophøre. Dette arbejde udføres i Danmark af engagerede frivillige, rekreative fiskere, der
bruger hundredvis af timer på opgaven. Det anføres, at hvis den manglende dokumentation for de ud-
satte åls bidrag til gydningen i Sargassohavet skyldes, at det er meget svært at dokumentere en effekt, så
bør det meget nøje overvejes, om der ikke fortsat skal være et fiskeri efter glasål, hvor det eneste formål
er at udsætte dem senere som en del af et veltilrettelagt udsætningsprogram. DSF’s erfaringer med ud-
sætning af laks har vist, at det kan lade sig gøre at ophjælpe en bestand på trods af, at alle individer i
løbet af deres livscyklus skal svømme 4.000-5.000 km på vejen fra ferskvand til de marine ædepladser
og tilbage igen. Ligesom ålen, der forlader ferskvand og svømmer de flere tusinde km tilbage til Sargas-
sohavet for at reproducere sig. Udsætninger kan altså ifølge DSF bidrage, selv om arten har en kompleks
livscyklus. DSF påpeger, at hvis det primært er den store dødelighed ved fangsten af glasålene, der er
hurdlen, så burde EU fokusere på at finde en metode, som er meget mere skånsom. Med en samtidig
øget kontrolindsats burde det i givet fald sikre, at glasålene udelukkende bliver anvendt til udsætninger.
DSF henviser også til EU-Kommissionens evaluering fra juni 2019 af forvaltningsplanen for ål. Det be-
mærkes, at en af konklusionerne, som kan læses i abstractet, var, at ”det forventes, at åleplanen vil få
den ønskede effekt over tid”. Det bemærkes, at der dog også står, at der er behov for store forbedringer
i forhold til den menneskeskabte dødelighed, der ikke skyldes fiskeriet. DSF vil derfor endnu en gang
appellere til, at alle de store spærringer, der findes i de danske vandløb
og overalt i ålens udbredelses-
12
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
område
bliver fjernet. Medmindre, der ligger nye tal til grund for rådgivningen, som er markant an-
derledes end dem, Kommissionen evaluerede ud fra i 2019, finder DSF, at det vil være alt for restriktivt
at forbyde ålefiskeriet i saltvand. DSF vil i stedet for et forbud opfordre til, at det erhvervsmæssige åle-
fiskeri reguleres med kvoter i stedet for antal redskaber, og at de rekreative ålefiskere i stedet får en
daglig fangstbegrænsning, der sikrer, at endnu flere ål kan bidrage til gydepopulationen. Fordi ålene
fanges i ruser og kan overleve genudsætning, så vil den form for regulering være meningsfuld.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages med et kvalificeret flertal i Rådet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Som generelt princip kan regeringen støtte, at kvoterne for 2022 fastsættes på grundlag af videnskabelig
rådgivning, målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i henhold til den fælles fiskeripo-
litik samt fastsatte forvaltningsplaner og -strategier.
Det er efter regeringens opfattelse meget vigtigt, at de trilaterale konsultationer mellem EU, Norge og
Storbritannien samt de bilaterale konsultationer mellem henholdsvis EU og Norge samt EU og Storbri-
tannien om fiskerimulighederne i 2022 afsluttes rettidigt i 2021, så der er klarhed om kvoterne fra årets
start, og fiskeriet i norsk farvand kan påbegyndes fra årets start i 2022. Hvis alle aftaler ikke er på plads
rettidigt, kan regeringen støtte, at EU fastsætter foreløbige fiskerimuligheder for eksempel i form af en
procentdel af de fastsatte fiskerimuligheder for 2021, hvor der tages hensyn til den videnskabelige råd-
givning, samt at visse fiskerier er sæson-fiskerier eller en anden ad hoc løsning.
Regeringen finder det desuden meget vigtigt, at relativ stabilitet fastholdes ved den interne fordeling af
fiskerimulighederne, herunder for makrel og sild.
Regeringen finder, at det er vigtigt, at bestanden af torsk i Nordsøen og Skagerrak genopbygges. Rege-
ringen arbejder i den sammenhæng for, at torskekvoten fastsættes på et niveau inden for rammerne af
den biologiske rådgivning og EU´s flerårige plan. Regeringen støtter i den sammenhæng en viderefø-
relse af supplerende tiltag målrettet beskyttelse af torsken med udgangspunkt i de foranstaltninger, som
er vedtaget for 2020 og 2021.
Regeringen støtter, at TAC for torsk i Kattegat fortsat fastsættes som en bifangstkvote på et niveau, som
indebærer, at der fortsat kan finde fiskeri sted i Kattegat efter andre arter. Regeringen finder, at det er
vigtigt, at der fortsat arbejdes for at genopbygge bestanden med supplerende foranstaltninger med krav
om redskaber med høj torskeselektivitet eller deltagelse i projekt med elektronisk monitorering i Katte-
gat. Med henblik på at understøtte projekter med elektronisk monitorering arbejder regeringen for, at
der fastsættes en supplerende, begrænset mængde til torskebifangster, som alene kan anvendes af far-
tøjer, der er omfattet af et projekt med elektronisk monitering med kamera.
Regeringen støtter ambitiøse EU-foranstaltninger for ål i lyset af bestandssituationen, idet regeringen
afventer Kommissionens udspil for ål med henblik på at fastlægge sin position.
Regeringen finder det meget vigtigt, at der sikres bedst mulig adgang til fiskeri i norske farvande.
Her vil det være vigtigt, at man i konsultationerne sikrer, at det rette kvotemiks stilles til rådighed til at
understøtte et blandet demersalt fiskeri i den norske del af Nordsøen. Regeringen arbejder derfor for at
optimere de traditionelle fiskerimuligheder
efter blandt andet havtaske, kulmule og ”andre arter” i norsk
zone af Nordsøen.
13
kom (2021) 0661 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerimuligheder i Nordsøen mv. for 2022
I tillæg hertil lægger regeringen vægt på, at et bæredygtigt industrifiskeri fortsat understøttes, også i
britiske farvande, herunder via en fortsættelse af eksisterende kvoteforvaltningstiltag, som for eksempel
de særlige betingelser om artsfleksibilitet.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at der i øvrigt findes praktiske løsninger til håndteringen af sær-
lige udfordringer i lyset af landingsforpligtelsen. Det gælder særligt i forhold til bifangster, som er be-
grænsende for andet fiskeri (”choke-species”), hvor der må findes løsninger, der tager højde for opret-
holdelse af relativ stabilitet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14