Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0664 Bilag 6
Offentligt
2537980_0001.png
Eva Kjer Hansen
Formand for Europaudvalget
Udtalelse om Kommissionens forslag til gennemførelse af Basel III-
standarderne i EU-lovgivningen
Europaudvalget har i brev af 26. januar 2022 anmodet Erhvervsudvalget om
at behandle Kommissionens forslag til revision af EU’s kapitalkrav til kreditin-
stitutter, KOM (2021) 0664, som bl.a. har til formål at gennemføre anbefalin-
ger fra Basel-komitéen i EU-lovgivningen.
Erhvervsudvalget har på sit møde den 24. februar 2022 afgivet udtalelse over
forslaget.
Et flertal i udvalget (Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti,
Uffe Elbæk (FG) og Hans Kristian Skibby (UFG) bemærker følgende:
Flertallet finder ikke, at forslaget indeholder brud på nærhedsprincippet.
Flertallet mener, at Kommissionens forslag indeholder gode elementer, der
samlet set vil kunne bidrage til at styrke reguleringen af kreditinstitutter i EU.
Flertallet finder det dog vigtigt, at gennemførelsen af Basel-anbefalingerne i
EU tager hensyn til særlige europæiske forhold og velfungerende forretnings-
modeller.
Forslaget har stor politisk betydning i Danmark på grund af de store implikati-
oner for det danske finansielle og økonomiske system, herunder ikke mindst
det danske lavrisiko-realkreditsystem, som har en central rolle i den danske
økonomi ved at udbyde lån til husholdninger og virksomheder til lave omkost-
ninger.
Det danske realkreditsystem har eksisteret i mere end 200 år, og det danske
realkreditobligationsmarked er blandt de største markeder i verden for så-
kaldt dækkede obligationer. Omkring 65 pct. af det samlede udlån i Danmark
stammer fra realkreditinstitutionerne, hvilket svarer til omkring 125 pct. af det
24. februar 2022
J.nr.: 21-000683-15
Folketingets
Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 2
kom (2021) 0664 - Bilag 6: Erhvervsudvalgets udtalelse om Kommissionens forslag til gennemførelse af Basel III-standarderne i EU-lovgivningen
2537980_0002.png
danske bruttonationalprodukt (BNP). Hertil kommer, at danske realkreditinsti-
tutter historisk set har haft meget lave tab, hvilket også gælder under kriser
som f.eks. finanskrisen. De årlige tab har i mange år ikke oversteget 0,2 pct.
af de samlede udlån, og ingen danske realkreditinstitutter er nogensinde ble-
vet erklæret nødlidende.
Et centralt element i Kommissionens forslag er indførelsen af det såkaldte ka-
pitalgulv, der skal sikre, at kapitalkravet for kreditinstitutter, der bruger interne
modeller, ikke undervurderes og bliver uforholdsmæssigt lavt. Erhvervsudval-
get støtter formålet med kapitalgulvet, men finder, at kapitalgulvet kan føre til
mindre risikofølsomhed og føre til stigninger i kapitalkrav, der ikke svarer til
den reelle risiko for velfungerende forretningsmodeller med udlån med lav ri-
siko som f.eks. den danske realkredit.
Flertallet sætter derfor pris på, at Kommissionens forslag indeholder en over-
gangsordning for kapitalgulvet, så det tilpasses til særlige europæiske forhold
og velfungerende forretningsmodeller som det danske lavrisiko-realkreditsy-
stem. Overgangsordningens lavere risikovægte for især boliglån med lav ri-
siko ved beregning af kapitalgulvet afspejler bedre virkeligheden i en dansk
kontekst.
Flertallet vil dog på det kraftigste anmode om, at overgangsordningen gøres
permanent, således at der permanent tages hensyn til særlige europæiske
forhold og herunder det danske lavrisiko-realkreditsystem.
Flertallet ser endvidere gerne, at overgangsordningen for risikovægte under
kapitalgulvet udvides til at gælde generelt for standardmetoden, så der ikke
gøres forskel på store og små kreditinstitutioner.
Med venlig hilsen
Anni Matthiesen,
Formand
Side 2 | 2