Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0664 Bilag 8
Offentligt
2605416_0001.png
Asger Christensen
Christel Schaldemose
Karen Melchior
Kira Peter-Hansen
Linea Søgaard-Lidell
Margrete Auken
Marianne Vind
Morten Helveg Petersen
Morten Løkkegaard
Niels Fuglsang
Nikolaj Villumsen
Pernille Weiss
Peter Kofod
Søren Gade
Kære danske medlemmer af Europa-Parlamentet,
Som I ved, har Kommissionen i oktober sidste år fremlagt et forslag til EU’s gen-
nemførelse af de seneste Basel-anbefalinger vedr. kapitalkrav til kreditinstitutter.
Forslaget har stor betydning for rammevilkårene for danske penge- og realkreditin-
stitutter. Forslaget forhandles aktuelt i Rådet, ligesom Europa-Parlamentet også er
i gang med at fastlægge sin holdning.
Kommissionens forslag indebærer bl.a. et kapitalgulv for kreditinstitutter, som un-
der regulering og tilsyn selv beregner deres kapitalkrav med egne risikomodeller.
Gulvet betyder, at kapitalkravet, som institutterne selv beregner, ikke kan blive min-
dre end 72,5 pct. af kapitalkravet beregnet efter en standardmetode, som er fastlagt
i reguleringen, og som bl.a. fastlægger kapitalkrav til boliglån og erhvervslån.
Kommissionens forslag indeholder nogle overgangsordninger i form af en midler-
tidig undtagelse fra standardmetoden, når kreditinstitutter beregner kapitalgulvet.
Ordningerne omfatter bl.a. boliglån og lån til virksomheder uden en kreditvurde-
ring. Disse lån kan til og med 2032 opnå et lavere kapitalkrav, såfremt lånene er af
en tilstrækkelig god kvalitet, dvs. har en lav risiko for tab. Det indebærer et hensyn
til danske penge- og realkreditinstitutter. Den midlertidige løsning kan forlænges
efter forslag fra Kommissionen.
Ordføreren i Europa-Parlamentets Økonomi- og Valutaudvalg (ECON) har den
30. maj 2022 offentliggjort et udkast til rapport med ændringsforslag til Kommissi-
onens forslag.
1
Rapporten er nu i intern høring i Europa-Parlamentet, hvor I har
mulighed for bemærkninger frem til den 11. juli 2022.
30. juni 2022
Link til udkastet til rapport fra ordføreren i ECON-udvalget:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do-
cument/ECON-PR-731818_EN.pdf.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2021) 0664 - Bilag 8: Brev fra finansministeren til de danske medlemmer af Europa-Parlamentet vedr. EU’s gennemførelse af Basel-anbefalingerne
Side 2 af 3
Rapportudkastet vedr. revision af kapitalkravsforordningen er på nogle vigtige om-
råder i modstrid med danske prioriteter, særligt vedr. kapitalgulvet og de af Kom-
missionen foreslåede overgangsordninger:
Ordningernes varighed (ændring 297 side 151-52):
I rapportudkastet
slettes muligheden for, at ordningerne forlænges efter 2032 med et forslag
fra Kommissionen, dvs. en permanent ordning udelukkes. Kommissionens
forslag indebærer, at ordningerne skal evalueres af Den Europæiske Bank-
tilsynsmyndighed (EBA) og potentielt kan forlænges med et nyt forslag.
Ordningernes anvendelsesområde (ændring 288 side 148 og ændring
293 side 150):
I rapportudkastet begrænses ordningen vedr. lavrisiko lån til
boliger med højeste energieffektivitet. Ordningen vedr. lavrisikolån til virk-
somheder uden kreditvurdering begrænses til mindre virksomheder med en
årlig omsætning under 500 mio. euro. Kommissionens forslag indeholder
ikke disse begrænsninger, idet ordningerne kan omfatte alle boliglån og lån
til virksomheder uden kreditvurdering, som har en lav risiko for tab.
Brugen af markedsværdi til værdiansættelse af ejendomme ifm. belå-
ning (ændring 198 side 104-5):
Værdien af en ejendom har betydning for,
hvor stort et lån en husholdning eller virksomhed kan optage med sikkerhed
i ejendommen. I rapportudkastet slettes muligheden for, at en ejendom ifm.
belåning (bolig eller erhverv) kan værdiansættes over værdien ved lånets
indgåelse. I Kommissionens forslag kan ejendommen værdiansættes til et
gennemsnit af værdien over de seneste hhv. tre år for erhvervsejendomme
og seks år for boliger.
Regeringen støtter ikke ordførerens udkast til rapport, når det gælder kapitalgulvet
og overgangsordningerne samt værdiansættelse af ejendomme.
Regeringen arbejder derimod for, at ordningerne gøres permanente og ikke udløber
i 2032, da de vurderes berettigede henset til danske forhold og en dokumenterbar
relativt lille risiko for tab på fx realkreditlån. Det er i den forbindelse vigtigt, at
ordningerne kan anvendes på alle boliglån og lån til virksomheder uden kreditvur-
dering, hvor risikoen for tab er tilstrækkelig lav.
Regeringen er generelt optaget af, at kapitalkrav til kreditinstitutter er retvisende for
risikoen for tab på institutternes udlån, samt at danske penge- og realkreditinstitut-
ter kan rummes i fælles og harmoniserede EU-regler. Regeringen er meget optaget
af at sikre, at Basel-anbefalingerne gennemføres i EU på en måde, som tager hensyn
til særlige europæiske forhold, herunder velfungerende forretningsmodeller med på-
vist lav risiko som fx dansk realkredit. Overgangsordningerne vil kunne imøde-
komme disse hensyn, hvis de i højere grad bliver permanente og ikke begrænses.
Princippet om markedsværdi til værdiansættelse af ejendomme er af stor betydning
for dansk realkredit, hvorfor det er vigtigt at fastholde Kommissionens forslag.
Regeringen sikrer tæt og løbende inddragelse af Folketinget i sagen. Det er indtryk-
ket, at der i Folketinget er bred støtte til den ovenfor nævnte linje.
kom (2021) 0664 - Bilag 8: Brev fra finansministeren til de danske medlemmer af Europa-Parlamentet vedr. EU’s gennemførelse af Basel-anbefalingerne
Side 3 af 3
Forhandlingerne er vanskelige for Danmark, idet der er mange, som lægger stor
vægt på, at EU-reglerne holder sig tæt til Basel-anbefalingerne. Jeg vil derfor værd-
sætte, hvis I kan støtte regeringens tilgang og hver især vil gøre jeres indflydelse
gældende i forbindelse med Europa-Parlamentets behandling af forslaget i form af
konkrete ændringsforslag i høringen med frist den 11. juli, som trækker i retning af
permanente overgangsordninger og i hvert fald fastholder udgangspunktet i form
af Kommissionens forslag, samt fastholder markedsværdiprincippet.
Jeg værdsætter vores hidtidige dialog og samarbejde om denne sag, som jeg ser frem
til at fortsætte mhp. at opnå det bedst mulige resultat for Danmark. Jeg står natur-
ligvis til rådighed, såfremt I skulle have spørgsmål.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister