Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0722 Bilag 1
Offentligt
2534662_0001.png
21. februar 2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Jr.nr. 21-016621
Kommissionens forslag til ændring af forordning (EU) 2015/760 for så
vidt angår omfanget af investerbare aktiver og investeringer, porteføl-
jesammensætning og diversificeringskrav, lån af kontanter samt an-
dre fondsregler og for så vidt angår krav vedrørende godkendelse af
og investeringspolitikker og driftsbetingelser for europæiske langsig-
tede investeringsfonde, KOM (2021) 722
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 25. november 2021 et forslag til revision
af forordning om europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF). For-
slaget blev fremsat som en del af en bredere pakke vedr. kapitalmarkeds-
unionen i EU med et samlet formål om at forbedre vilkårene for investe-
ringer i kapitalmarkederne i EU.
Formålet med forslaget er dels
at gøre ELTIF’er mere attraktive for pro-
fessionelle investorer i forhold til andre alternative investeringsfonde ved
at lempe en række krav, dels at sænke eksisterende krav, der kan begrænse
detailinvestorers adgang til at investere i ELTIF’er. Revisionen skal desu-
den gøre det muligt for en ELTIF at foretage investeringer i flere typer af
virksomheder/projekter, så
flere investorer vil benytte ELTIF’er og dermed
foretage flere langsigtede investeringer i økonomien. Lempelserne ventes
at reducere forvalteres omkostninger ifm. deres drift.
Regeringen støtter generelt revisionen af forordningen for ELTIF for at
sikre, at rammen er anvendelig og relevant for investorer samtidig med, at
der er tillid til produktet.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om justeringer i fondsstruktur
og investeringsgrundlag for at gøre ordningen mere attraktiv for særligt
professionelle investorer og give forvaltere mere fleksibilitet i indretning
af fondene. Regeringen finder dog,
at man bør fastholde ELTIF’ens grund-
karakter som en særlig type fond med en langsigtet investeringshorisont.
Regeringen finder det vigtigt, at en yderligere udvidelse af ELTIF’er til
detailinvestorer følges af et højt investorbeskyttelsesniveau og støtter der-
for, at ELTIF underlægges kravene om investorbeskyttelse i MiFID II-
reglerne, og vil samtidigt arbejde for, at kravene i ETLIF udvides til også
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0002.png
2/10
at omfatte krav om produktgodkendelse og sikre krav om passende inve-
steringsrådgivning, der findes i anden finansiel lovgivning.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 25. november 2021 et forslag til revision
af forordning om europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
1
.
ELTIF-forordningen trådte i kraft i 2015. Med denne blev ELTIF indført
som en ny særlig type alternativ investeringsfond (AIF)
2
. En ELTIF ad-
skiller sig fra en generel AIF under FAIF-forordningen
3
bl.a. ved, at det er
en fond med en meget lang investeringshorisont, som skal investere stør-
stedelen af sin kapital i bestemte aktiver (såkaldte investerbare aktiver), og
som under visse betingelser kan markedsføres til såvel professionelle som
detailinvestorer i hele Unionen ved brug af et europæisk markedsføring-
spas, det såkaldte
”EU marketing passport”.
Enkelte skærpede krav gælder
for ELTIF’er, der markedsføres og/eller distribueres til detailinvestorer.
4
En ELTIF er per definition illikvid, idet en andelshaver i en ELTIF som
udgangspunkt ikke kan trække sig
ud af sin investering, før ELTIF’ens le-
vetid udløber, hvor fondens aktiver likvideres, og investorernes andele ind-
løses.
Årsagen er, at ELTIF’er netop har til formål at kanalisere langsigtet,
tålmodig kapital til langsigtede projekter og SMV’ers vækst.
Investerbare aktiver for en ELTIF er eksempelvis aktier eller andre former
for ejerandele eller kvasi-egenkapitalinstrumenter
5
udstedt af en kvalifice-
ret porteføljevirksomhed, dvs.
noterede SMV’er eller unoterede selskaber,
gældsinstrumenter såsom virksomhedsobligationer udstedt af en kvalifice-
ret porteføljevirksomhed, låneudstedelse til en kvalificeret porteføljevirk-
somhed samt realaktiver. Realaktiver omfatter individuelle fysiske aktiver
med en værdi på investeringstidspunktet på mindst 10 mio. EUR (svarende
til DKK 74,4 mio.), der giver en økonomisk og social fordel og genererer
forudsigelige pengestrømme, så som infrastrukturprojekter. Sådanne pro-
jekter kan bl.a. vedrøre bygningsinfrastruktur (fx skoler, hospitaler eller
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/760 af 29. april 2015 om europæ-
iske langsigtede investeringsfonde.
2
En AIF er en kollektiv investeringsvirksomhed eller en afdeling deraf, der ikke er en
godkendt UCITS, og som rejser kapital fra en række investorer med henblik på at inve-
stere den i overensstemmelse med en defineret investeringspolitik til fordel for disse in-
vestorer. I modsætning til en UCITS kan en AIF både investere i likvide og illikvide ak-
tiver, og den kan både være enten en åben eller en lukket fond.
3
Direktiv 2011/61/EU.
4
AIF’er under FAIF-reglerne
kan alene markedsføres grænseoverskridende til professio-
nelle investorer, mens markedsføring til detailinvestorer er reguleret nationalt.
5
Et kvasi-egenkapitalinstrumenter er et finansieringsinstrument, der er en kombination af
en virksomheds egenkapital og gæld, hvis afkast for indehaveren af instrumentet afhænger
af overskud eller tab i virksomheden, og hvor der ikke er fuld sikkerhed for tilbagebetaling
af instrumentet i tilfælde af misligholdelse. Det er fx underordnede lån, passive kapital-
andele, lån med deltagerrettigheder, rettigheder til profitandele og konvertible obligatio-
ner.
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0003.png
3/10
fængsler), transportinfrastruktur (fx veje, massetransitsystemer og luft-
havne), energiinfrastruktur (fx klimatilpasningsprojekter, kraftværker og
rørledninger), vandforvaltningsinfrastruktur (fx vandforsyningssystemer
og kloakker), kommunikationsinfrastruktur (fx netværk) og affaldsforvalt-
ningsinfrastruktur (fx genvindings- og indsamlingssystemer). Immaterielle
rettigheder er også omfattet.
ELTIF’er skal have en forvalter
(FAIF
6
), der har tilladelse til at forvalte
AIF’er.
Forvalteren skal overholde alle reglerne i lov om alternative inve-
steringsfonde mv. for forvaltere med tilladelse. Derudover skal forvalteren
også opfylde flere krav, som fremgår af ELTIF-forordningen.
Markedsfører en ELTIF’s forvalter fonden overfor detailinvestorer, skal
den også overholde en række specifikke investorbeskyttelsesregler. Der er
bl.a. krav om, at forvalteren i hver EU-land, hvori den markedsfører en
ELTIF til detailinvestorer, skal etablere faciliteter for tegning, løbende be-
talinger, tilbagekøb af andele og indløsning samt formidling af informa-
tion. Dette kan i visse EU-lande udløse et krav om, at forvalteren etablerer
fysiske faciliteter. Forvalteren skal også forud for distribution til detailin-
vestorer
fastsætte interne procedurer for vurdering af, om ELTIF’en er eg-
net til detailinvestorer samt sørge for at vurdere den enkelte kundes viden
og erfaring med lignende investeringer samt kundens finansielle situation
og investeringsbehov. Dette ligner i nogen grad de regler, der gælder i Mi-
FID II
7
om produktvurdering og vurdering af investors egnethed.
Det er også en betingelse for at kunne markedsføre en ELTIF til detailin-
vestorer, at kunden modtager
”tilstrækkelig” investeringsrådgivning.
Kra-
vet om ”tilstrækkelighed” er specifikt for ELTIF-forordningen,
og det er
uklart, hvad der skal til for at leve op til dette. Der er fastsat tærskler for at
træde ind i en ELTIF, idet detailkunder, der har en samlet investeringspor-
tefølje på under 500.000 EUR, maksimalt må investere 10 pct. af dette
samlet set i ELTIF’er, og
en investering skal være på minimum 10.000
EUR. Formålet er at beskytte mindre detailinvestorer mod at gå ind i
ELTIF’er, der kræver langsigtede investeringer, som investoren måske
ikke er i stand til at opretholde, men heller ikke let kan komme ud af, da
ELTIF’er per definition har lang løbetid og er illikvide.
Formålet med den eksisterende ELTIF-forordning er at samle kapital fra
både professionelle og detailinvestorer til finansiering af projekter af of-
fentlig karakter, såsom infrastrukturprojekter,
og til at finansiere SMV’er
og unoterede virksomheders vækst. Det kræver således, at kapitalen er
bunden over lang tid. Hensigten med
ELTIF’er
er, at de skal udgøre en
alternativ finansieringskilde til bankfinansiering.
6
7
Forvalter af alternativ investeringsfond.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU.
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0004.png
4/10
Det var ved vedtagelsen af forordningen hensigten, at udbredelsen af
ELTIF’er
skulle være med til at lede den europæiske økonomi i retning af
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst i overensstemmelse med Europa
2020-strategien. Siden indførelsen i 2015 er der kun givet tilladelse til 67
ELTIF’er
8
, og disse er koncentreret i fem EU-lande: Luxembourg, Frank-
rig, Italien, Spanien og Irland. Heraf markedsføres 12 i Danmark.
Forslaget til ændring af ELTIF-forordningen er udarbejdet som følge af
den lovpligtige revidering, som følger af forordningens revisionsklausul.
Reglerne om ELTIF hænger uløseligt sammen med reglerne for forvaltere
af alternative investeringsfonde (AIFMD), idet en ELTIF er en særlig type
AIF, der forvaltes af en FAIF med tilladelse. Forslaget skal derfor ses i
sammenhæng med et forslag fra Kommissionen til ændring af FAIF-
direktivet og UCITS-direktivet, jf. separat Grund- og Nærhedsnotat herom.
Forslagene er en del af Kommissionens pakke af forslag, der skal bidrage
til den fælles udvikling af EU-landenes finansielle markeder, kapitalmar-
kedsunionen (”Capital Markets Union”).
Forslaget hænger også sammen
med en række andre af EU’s strategier og initiativer,
herunder den euro-
pæiske grønne pagt, den europæiske energiunion, genoprettelse efter Co-
vid-19-pandemien, mm.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114(1) i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgi-
vere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med revisionsforslaget er at understøtte
udbredelsen af ELTIF’er
i EU, der ifølge Kommissionen ikke har opnået den ønskede udbredelse og
popularitet blandt hverken professionelle eller detailinvestorer, til gavn for
den europæiske økonomi og investorer. Dette vil ifølge forslaget under-
støtte den fortsatte udvikling af kapitalmarkedsunionen, som også har til
formål at gøre det lettere for EU-virksomheder at få adgang til mere stabile
og alternative kilder til langsigtet finansiering.
3.1. Udvidelse af aktivtyper omfattet som investerbare aktiver
Kommissionen foreslår at gøre det muligt for en ELTIF at investere i flere
aktiv- og virksomhedstyper end under den nuværende regulering. Det skal
gøre denne fondstype mere attraktiv for aktivforvaltere og nemmere at an-
vende.
For det første
foreslår Kommissionen at ændre definitionen
af ”kvalificeret
porteføljevirksomhed”. Derved udvides
fx rammerne for, hvilke virksom-
heder en ELTIF kan yde lån til, og for hvilke virksomhedstyper en ELTIF
kan investere i. Under den gældende forordning omfatter betegnelsen
8
I henhold til
ESMA’s register for ELTIF’er per
februar 2021, tilgængelig via:
Register
of authorised European long-term investment funds (ELTIFs) (europa.eu).
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0005.png
5/10
”kvalificeret porteføljevirksomhed”
unoterede selskaber og noterede
SMV’er med en markedskapitalisering
9
under 500 mio. EUR. Med forsla-
get fordobles denne grænse for markedskapitalisering til 1 mia. EUR, og
det præciseres, at dette alene vurderes på tidspunktet, hvor ELTIF’en
fore-
tager sin indledende investering i virksomheden. Der bliver altså mulighed
for at investere i større virksomheder end under den gældende forordning.
For det andet
foreslår Kommissionen, at en ELTIF skal kunne investere i
andele eller kapitalandele
i UCITS’er og AIF’er i tilføjelse til den nuvæ-
rende mulighed for at investere i andre specifikke fondstyper som
ELTIF’er, EuVECA’er
10
og EuSEF’er
11
. En ELTIF må ifølge forslaget er-
hverve maksimalt 30 pct. af andele eller aktier i én anden fond, hvilket
foreslås hævet fra nuværende 25 pct.,
og ELTIF’ens samlede investeringer
i disse fonde må maksimalt udgøre 40 pct. af dens egen samlede kapital
mod 20 pct. i dag. Dette er på betingelse af, at disse fonde selv investerer i
aktiver, som en ELTIF selv må investere i direkte, altså er kategoriseret
som
”investerbare
aktiver
for ELTIF’er”
eller i UCITS-aktiver, dvs. vær-
dipapirer eller visse andre likvide finansielle aktiver.
For det tredje
vil en ELTIF med forslaget kunne investere i flere realakti-
ver (dvs. aktiver, der har en indre værdi som følge af deres substans og
egenskaber fx fast ejendom), idet realaktivet kan have en lavere værdi end
hidtil. Et realaktiv vil skulle have en værdi på mindst 1 mio. EUR på tids-
punktet for ELTIF’ens investering, mod 10 mio.
EUR i dag. Dette giver
altså flere investeringsmuligheder for ELTIF’er.
Endelig
foreslår Kommissionen, at alle
ELTIF’er må investere i
simple,
transparente og standardiserede (STS) securitiseringer, som er reguleret i
STS-forordningen
12
, og som har eksponeringer over for boliglån, kommer-
cielle lån med pant i fast ejendom, lån og leasing til virksomheder og sel-
skaber samt tilgodehavender og andre eksponeringer, der har til formål at
finansiere langsigtede investeringer. Det vil sige finansielle produkter,
hvor en långiver/kreditor, fx et pengeinstitut, refinansierer en række lån,
eksponeringer eller tilgodehavende, fx boliglån, ved at omdanne dem til
omsættelige værdipapirer.
3.2. Mere fleksible rammer for porteføljesammensætning og diversifice-
ring
9
Markedskapitalisering er den samlede værdi på børsen af de børsno
EuVECA står for europæiske venturekapitalfonde, som er underlagt en tilsvarende re-
gulering i forordning
som ELTIF’er.
11
EuSEF står for europæiske sociale iværksætterfonde, som er underlagt en tilsvarende
regulering i forordning som ELTIF’er.
12
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2402 af 12. december 2017 om
en generel ramme for securitisering og om oprettelse af en specifik ramme for simpel,
transparent og standardiseret securitisering og om ændring af direktiv 2009/65/EF,
2009/138/EF og 2011/61/EU og forordning (EF) nr. 1060/2009 og (EU) nr. 648/2012.
10
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0006.png
6/10
Kommissionen foreslår, at en ELTIF skal investere mindst 60 pct. af sin
samlede kapital
i ”investerbare aktiver”
(imod nuværende 70 pct.). Det be-
tyder modsat, at en ELTIF kan investere 40 pct. i UCITS-aktiver (værdi-
papirer og andre likvide finansielle aktiver).
13
Formålet er at gøre det nem-
mere at forbedre ELTIF-forvalteres mulighed for også at inddrage mere
likvide aktiver i ELTIF’ens
portefølje.
Samtidigt foreslår Kommissionen at løsne såkaldte diversificeringsregler,
der skal sikre, at en ELTIF spreder sine investeringer tilstrækkeligt ud over
forskellige aktiver og dermed spreder risikoen. ELTIF’er kun
rettet mod
professionelle investorer undtages helt disse diversificeringsregler.
Derudover foreslår Kommissionen at hæve maksimumgrænsen for, hvor
meget
indlån af kontanter må udgøre ud af en ELTIF’s
samlede kapital
14
fra nuværende max. 30 pct. til max. 50 pct.
for ELTIF’er
rettet mod detai-
linvestorer og max.
100 pct. for ELTIF’er
kun rettet mod professionelle
investorer.
ELTIF’er må dog kun tage imod indlån af kontanter kortvarigt
med hensigt på at investere dem i aktiver, hvorfor denne del af forslaget vil
have en mere begrænset effekt.
3.3.
Lempede krav til ELTIF’er
kun markedsført til professionelle investo-
rer
For at gøre ELTIF mere attraktive for forvaltere, der vil markedsføre fonde
til professionelle, foreslår Kommissionen en række undtagelser. Det gæl-
der bl.a. reglerne om porteføljesammensætning og diversificering, koncen-
trationsgrænser (for investering i andre fonde) og om grænser for
ELTIF’ers lån af kontanter.
Dermed vil
ELTIF’er,
som kun er til professi-
onelle investorer, i højere grad ligne
AIF’er
under FAIF-lovgivningen.
3.4. Reducere begrænsninger for detailinvestorers adgang til at investere
i ELTIF’er
For at give detailinvestorer lettere
adgang til at investere i ELTIF’er fore-
slår Kommissionen helt at fjerne kravene om minimumsinvesteringsbeløb
på 10.000 EUR og om at investorer med en investeringsportefølje under
500.000 EUR maksimalt må investere samlet 10 pct.
i ELTIF’er.
Dertil
foreslås at fjerne krav om investeringsrådgivning som betingelse for mar-
kedsføring af ELTIF’er til detailkunder.
For at sikre fortsat investorbeskyttelse foreslår Kommissionen at erstatte
eksisterende regler om investorvurdering med indførelse af alle de krav til
egnethedstests, der gælder i MiFID II, som en betingelse for, at en ELTIF
kan udbydes til detailinvestorer, dvs. udvidede vurderinger af investorerne.
13
En ELTIF kan som nævnt ikke investere i andre aktiver end disse to overordnede kate-
gorier.
14
Situationen opstår, når en ELTIF tager imod investorer og får deres indskud indbetalt
men ikke investerer dem med det samme. En ELTIF må ikke være en pengetank, så pen-
gene skal investeres på et tidspunkt, og en væsentlig del skal være investeret fra starten.
Men der kan være en andel, som ELTIFen venter med at investere over en kortere periode.
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0007.png
7/10
Det foreslås dog undtaget, når en ELTIF markedsføres til ledere, porteføl-
jeforvaltere, direktører, agenter eller ansatte af ELTIF-forvalteren eller en
filial af forvalteren, som samtidig
har tilstrækkelig viden om ELTIF’en.
I øvrigt ønsker Kommissionen med forslaget at fjerne bestemmelsen om
krav til forvaltere om at være fysisk tilstede med kontorer mv. i hvert EU-
land, hvor de agter at markedsføre sig til detailinvestorer.
3.5. Indførelse af et valgfrit ordre-matching-system (likviditetsvindue)
En ELTIF er en lukket fond og er per definition illikvid, fordi investoren i
dag ikke kan trække sine penge ud af fonden, før denne er afviklet. Kom-
missionen foreslår at give bedre muligheder for at forlade/gå ind i fonden
i løbet af dens levetid ved
at indføre en valgfri periodisk ”likviditetsvindue-
mekanisme”
(”liquidity
window mechanism”).
ELTIF-forvaltere
vil da
have muligheden for under en række betingelser at oprette og drive et pe-
riodisk ordre-matching-system, hvor ordrer fra investorer, der gerne vil ud
af investeringen, matches med købere, der gerne vil ind (tegningsordre/-
anmodninger).
3.6. Indførelse af muligheden for master-feeder-struktur
for ELTIF’er
Endelig foreslår Kommissionen, at der bliver mulighed for
såkaldte ”ma-
ster-feeder”-strukturer
for ELTIF’er,
dvs. hvor en ELTIF (feeder-ELTIF)
kan investere alle eller næsten alle sine aktiver i en anden ELTIF (master-
ELTIF). Derved kan én eller flere feeder-ELTIF’er
lægge deres aktiver
sammen i/med én master-ELTIF. Da kan alle aktiverne forvaltes samlet,
mens de forskellige feeder-institutter kan forblive placeret på forskellige
markeder. Ifølge Kommissionen kan konstruktionen give stordriftsfordele.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentet har i 2020 vedtaget en rapport
15
om den videre udvik-
ling af kapitalmarkedsunionen, hvori de har opfordret til at se nærmere på
og udtrykt støtte til områder og tiltag, der er omfattet i Kommissionens
forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen foreslår ændringer til eksisterende bestemmelser i EU-
regulering, der regulerer aktiviteter og risici forbundet med ELTIF’er.
Kommissionen anfører, at ensartede krav vedr. investeringer og håndtering
af ELTIF’er, der sikrer den nødvendige tillid til ELTIF’er og deres forval-
tere samt sikrer ensartede konkurrencebetingelser såvel som investorbe-
skyttelse, ikke kan opnås af EU-landene enkeltvis, men skal finde sted på
EU-niveau.
15
Link til Europa-Parlamentets rapport om videre udvikling af kapitalmarkedsunionen af
16.
september
2020:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2020-
0155_EN.pdf
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0008.png
8/10
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering om, at øgede brug af
ELTIF navnet og produktet vil kræve en ændring i reglerne for at gøre dem
mere attraktive i EU og kan ikke opnås ved nationale ændringer. Regerin-
gen finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
For at opfylde forordningens betingelser for at kunne opnå betegnelsen
”europæisk langsigtet investeringsfond” eller ”ELTIF”
skal fonden være
klassificeret som en AIF. AIF’er er underlagt indirekte tilsyn i Danmark
via deres forvaltere (FAIF’er). FAIF’er er underlagt
lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde mv., som bl.a. implementerer FAIF-
direktivet.
ELTIF-forordningen er direkte gældende i Danmark og dermed gældende
uden national implementeringslovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning, som er direkte gældende i Danmark.
Forslaget vil ikke føre til tilpasning af national dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen anfører, at forslaget vurderes at kunne have begrænsede
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det ventes i nogen grad
at kunne lette adgangen til langsigtet finansiering af virksomheders vækst,
herunder små- og mellemstore virksomheder, og af langsigtede projekter,
der giver en social og økonomisk fordel på tværs af EU. Det kan i et be-
grænset omfang bidrage positivt til vækst, beskæftigelse og grøn omstilling
i EU-landene. Adgang til en større investerbar aktivmasse med færre krav
om spredning af investeringer vil dog samtidig kunne tilføre nye risici i
ELTIF’en.
Disse samfundsøkonomiske konsekvenser forudsætter dog, at ELTIF som
fondstype opnår en større popularitet blandt investorer og forvaltere af
fonde, end den har i dag. Det er usikkert, hvilken effekt ændringerne reelt
vil have
for ELTIF’ers popularitet blandt professionelle investorer.
For de-
tailinvestorer ventes effekten begrænset. Lettere adgang for detailinvesto-
rer til investering i ELTIF’er kan øge udbredelsen
af disse fonde. Udbre-
delsen må dog ikke ske ved en eventuel svækkelse af investorbeskyttelsen
ved investeringer, idet det
vil kunne medføre reduceret tillid til ELTIF’erne
og dermed optaget af dem. De foreslåede lempelser til eksisterende be-
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0009.png
9/10
grænsninger af detailinvestorernes deltagelse i ELTIF’er, porteføljesam-
mensætning mv. foreslås modsvaret af indførelse af krav til investorvurde-
ringer, som er kendt fra MiFID-området. Det vil kunne bidrage til en god
investorbeskyttelse og bedre forståelse af produktet hos detailinvestorer,
men forslaget medfører ikke et beskyttelsesniveau på fuld højde med det
som er kendt fra MIFID-området. Et højere beskyttelsesniveau kan opnås
ved at udvide anvendelsen af MiFID II-regler ift. Kommissionens forslag
ved også at indføre krav om produktgodkendelse (POG)
16
.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekven-
ser. Lempelserne i reglerne ventes at kunne reducere forvalteres omkost-
ninger ifm. driften, især for ELTIF målrettet professionelle investorer, hvor
den mere fleksible lovgivningsramme kan reducere omkostninger ved at
tilpasse fonden til den professionelle investors behov. Grundet den be-
grænsede udbredelse af ELTIF som fondstype i dag er det ikke muligt
kvantitativt at opgøre besparelser mv.
Lempelserne for ELTIF’er rettet
mod detailinvestorerne modsvares i et vist omfang af tiltag, der skal styrke
investorbeskyttelsen.
ELTIF-forordningen
giver FAIF’er med tilladelse
mulighed
for at vælge at
benytte ELTIF som fondstype. Dvs. hvis en FAIF ikke finder det forret-
ningsmæssigt velegnet (fx for administrativt tungt) at oprette en investe-
ringsfond som en ELTIF, kan den stadig oprette fonden som en AIF. Det
har i sig selv betydning for, at de foreslåede ændringer af ELTIF-
forordningen ikke forventes at have betydelige administrative konsekven-
ser for (potentielle) forvaltere af ELTIF.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger d. 15. december 2021. Der er ind-
kommet høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk, der ingen bemærkninger
havde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget. I de indledende tekniske drøftelser i Rådet har en
række EU-lande udtrykt generel støtte til formålet med forslaget. Der er
skepsis fra nogle EU-lande ift. åbningen mod detailinvestorer og tilsva-
rende betoning af vigtigheden af et højt niveau af investorbeskyttelse. Flere
andre EU-lande støtter dog denne åbning.
16
Reglerne om produktgodkendelsesprocedurer er fastlagt i MiFID II samt Kommissio-
nens delegerede direktiv (EU) 2017/593 og inkluderer organisatoriske krav til produktud-
viklere og distributører, herunder krav til at afgrænse målgruppen for et produkt og til-
passe produktet allerede i produktudviklingsfasen, løbende vurdering af produktet samt at
fastlægge en passende distributionsstrategi.
kom (2021) 0722 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
2534662_0010.png
10/10
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag til revision af forord-
ningen for europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF) for at sikre,
at rammen er anvendelig og relevant for investorer samtidig med, at der er
tillid til produktet.
Regeringen støtter forslaget om justeringer i fondsstrukturen og investe-
ringsgrundlag for at gøre ordningen mere attraktiv for særligt professio-
nelle investorer og give forvaltere mere fleksibilitet i indretning af fondene.
Regeringen mener, at ELTIF bør være fokuseret på at sikre flere langsig-
tede investeringer, herunder mhp. at understøtte den digitale og bæredyg-
tige omstilling af økonomien. Derfor er regeringen skeptisk overfor Kom-
missionens forslag om at gøre reglerne for porteføljesammensætning mere
fleksible for at udbrede brugen af ELTIF. Regeringen vil arbejde for, at det
undgås, at tiltag til at udbrede brugen af ELTIF i praksis medfører et paral-
lelt regime til almindelige alternative investeringsfonde (AIF) med næsten
ensartede regler og anvendelse.
Det er vigtigt for regeringen, at investeringer i finansielle produkter ledsa-
ges af en høj grad af investorbeskyttelse. Regeringen støtter som udgangs-
punkt ikke, at forslaget søger at udbrede komplekse produkter som ELTIF
til flere detailinvestorer, samt at nogle af de eksisterende krav til beskyt-
telse af detailinvestorer fjernes. Regeringen finder det vigtigt, at en yderli-
gere udvidelse af ELTIF til detailinvestorer følges af andre investorbeskyt-
telsestiltag. Regeringen støtter derfor, at forslaget underlægger ELTIF
nogle af kravene om investorbeskyttelse i MiFID II-reglerne. Regeringen
vil derudover arbejde for, at kravene i ELTIF udvides ift. Kommissionens
forslag til også at omfatte krav om produktgodkendelse (POG) og krav om
passende rådgivning baseret på egnethedstesten, på linje med eksisterende
krav på andre områder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering
den 2. december 2021 under punktet "Kommissionens pakke om kapital-
markedsunionen
præsentation af forslag".