Grund- og nærhedsnotat
Kulturministeriet, 20. januar 2022
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemsigtighed og
målretning i forbindelse med politisk reklame KOM(2021) 731
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 fremlagt et forslag vedrørende
gennemsigtighed og målretning af politiske reklamer KOM (2021) 731, herefter
forslag om politisk reklame. Forslaget er en del af Kommissionens
"demokratipakke” som led i foranstaltninger til beskyttelse af valgintegriteten og
den åbne demokratiske debat.
Forslaget har til formål at bidrage til et velfungerende indre marked for politisk
reklame ved at fastsætte harmoniserede regler for en høj grad af gennemsigtighed
i politisk reklame og relaterede tjenester, der har til formål at forstærke og/eller
målrette politisk reklame. Reglerne tager sigte på hele spektret af politiske
reklameudgivere samt andre relevante tjenesteudbydere, herunder særligt
udbydere af online platforme, der tillader og kan anvendes til politisk reklame.
Formålet er også at beskytte fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger ved at fastsætte regler for anvendelse af målretnings- og
forstærkningsteknikker i forbindelse med politisk reklame. Disse regler skal gælde
for dataansvarlige og politiske reklameudgivere, som gør brug af sådanne
målretnings- og forstærkningsteknikker. De regler i forslaget, der omhandler
anvendelsen af målretning og forstærkning, er baseret på TEUF artikel 16 om
beskyttelse af personoplysninger.
Med forslaget fastlægger Kommissionen således en række nye forpligtelser og
sanktioner i forbindelse med brug af målrettet politisk reklame. Forpligtelserne vil
omfatte reklamer for eller på vegne af politiske aktører samt såkaldte emnebaserede
reklamer, som potentielt kan påvirke resultatet af et valg eller en folkeafstemning,
en lovgivningsmæssig eller en reguleringsmæssig proces eller stemmeadfærden i
forbindelse med de førnævnte situationer. Med forslaget vil betalt politisk reklame
fremadrettet skulle tydeligt angives og opfylde en række konkrete
gennemsigtighedsbetingelser.
Forslaget indeholder derudover betingelser for politiske målretnings- og
forstærkningsteknikker, hvor der anvendes følsomme personoplysninger såsom
etnisk oprindelse, religiøs overbevisning eller seksuel orientering. Sådanne
teknikker vil i udgangspunktet være forbudt. Forslaget vil desuden gøre det