Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
www.danskemedier.dk
Til Kulturministeriet
21. januar 2022
Høringssvar vedr. forordningen om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med poli-
tisk reklame
–
KOM (2021)731
Danske Medier har med tak modtaget Kulturministeriets høringsbrev af 10. december 2021 med op-
fordring til at fremkomme med bemærkninger til forslag om forordningen om gennemsigtighed og
målretning i forbindelse med politisk reklame
–
KOM (2021)731.
Generelle bemærkninger
Forslag om forordningen om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame er
særligt relevant for mediesektoren, og især private nyhedsmedier, som bl.a. formidler politiske an-
noncer både under og uden for valgperioder. Politisk reklame udgør et væsentligt element i vores de-
mokratiske processer, som i lyset af nye udfordringer relateret til bevidst politiske disinformation
med rette har påkaldt sig særlig opmærksomhed.
I politisk sammenhæng har både nyhedsmedier og afsendere af politiske budskaber et særligt ansvar
over for offentligheden, der rækker udover det ansvar, der normalt påhviler kommerciel annonce-
ring. Annoncebærende medier følger derfor allerede særlige retningslinjer og er underlagt nationale
regler på området. Disse regler bør naturligvis løbende taget op til vurdering, for at sikre at de er til-
strækkelige og gavnlige.
Omvendt er det tilsvarende vigtigt, at tiltag til at modvirke politisk disinformation hverken begrænser
den politiske ytringsfrihed eller pålægge udbydere af annonceplads disproportionale byrder, som i
sidste ende skader mere end de gavner. Danske Medier mener, at forslaget i sin nuværende form in-
deholder en lang række unødige og uhensigtsmæssige tiltag, som vi gerne vil uddybe nærmere, men
helt overordnet er det brancheforeningens opfattelse at:
1) Politiske reklamer tjener et legitimt og væsentligt samfundsmæssigt formål af stor betydning
for et sundt demokrati, og de bør som udgangspunkt ikke være underlagt større restriktioner
end de regler, der gælder for markedsføring af kommercielle varer eller ydelser (med undta-
gelse af punkt 6).
2) Udbydere af annonceplads ikke bør pålægges yderligere administrative byrder og restriktio-
ner i forbindelse med publicering af politiske reklamer end de regler, der gælder for kommer-
cielle varer eller ydelser.