Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Kulturministeriet, 23. maj 2022
23. maj 2022
MFA
Forhandlingsoplæg om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame KOM (2021) 731 og om
bestemmelserne vedrørende politisk reklame i forslag til
omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut for
og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske
politiske fonde KOM (2021) 734
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 fremlagt et forslag vedrørende
gennemsigtighed og målretning af politiske reklamer KOM (2021) 731, herefter
"forslag om politisk reklame". Forslaget er en del af Kommissionens
"demokratipakke” som led i foranstaltninger til beskyttelse af valgintegriteten og
den åbne demokratiske debat. I pakken indgår også et forslag til omarbejdning
af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde (KOM (2021) 734), herefter "forslag vedr. europæiske
politiske partier og fonde", der bl.a. indeholder bestemmelser om politisk
reklame, herunder med referencer til forslaget om politisk reklame.
Formålet med forslaget om politisk reklame er todelt. For det første har forslaget
til formål at bidrage til et velfungerende indre marked for politisk reklame ved at
fastsætte harmoniserede regler for en høj grad af gennemsigtighed i politisk
reklame og relaterede tjenester. Reglerne tager sigte på hele spektret af politiske
reklameudgivere samt andre relevante tjenesteudbydere, herunder særligt
udbydere af online platforme, der tillader og kan anvendes til politisk reklame.
For det andet har forslaget til formål at beskytte fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger ved at fastsætte regler for anvendelse af
målretnings- og forstærkningsteknikker i forbindelse med politisk reklame. Disse
regler skal gælde for dataansvarlige og politiske reklameudgivere, som gør brug
af sådanne målretnings- og forstærkningsteknikker. De regler i forslaget om
politisk reklame, der omhandler anvendelsen af målretning og forstærkning, er
baseret på TEUF artikel 16 om beskyttelse af personoplysninger.
Med forslaget om politisk reklame fastlægges således en række nye forpligtelser
og sanktioner i forbindelse med brug af målrettet politisk reklame.
Jour. nr. 27160