Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0734 Bilag 1
Offentligt
2526787_0001.png
Grund- og nærhedsnotat: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr.
1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut for og finansiering af europæiske politiske
partier og europæiske politiske fonde
KOM (2021) 734
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 stillet forslag til omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Den
danske sprogversion er modtaget den 16. januar 2022. Formålet med forslaget er blandt andet at styrke kontrol
og gennemsigtighed med finansielle kilder, især med donationer og finansiering fra kilder uden for EU; lette
administrative byrder og styrke retssikkerheden. Kommissionen ønsker også at styrke europæiske politiske
partier og fondes finansielle bæredygtighed og at lette deres samspil med de nationale medlemspartier, herunder i
forbindelse med nationale kampagner om EU-spørgsmål. Der lægges også op til at øge kravene til
gennemsigtighed i forhold til politisk reklame.
Forslaget indeholder blandt andet konkrete tiltag til styrkelse af transparens og kontrol med finansiering samt
reducering af administrative byrder. Det tydeliggøres også, at forpligtigelsen
til at efterleve EU’s traktatfæstede
grundlæggende værdier ikke blot gælder for europæiske politiske partier og fonde men også for deres nationale
medlemspartier og medlemsorganisationer. En række bestemmelser omhandler øget gennemsigtighed omkring
politisk reklame, herunder ved brug af målretnings- eller forstærkningsteknikker, der indebærer behandling af
personoplysninger. I denne henseende stilles der krav om, at europæiske politiske partier skal sikre, at de
udbydere af politiske reklametjenester, som de anvender i forbindelse med politisk reklame, overholder relevante
bestemmelser i den kommende forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
(KOM(2021) 731).
Forslaget lægger endvidere op til at ændre i en række finansieringsbestemmelser. Ændringerne indebærer, at
europæiske politiske partier og fonde vil kunne modtage økonomiske bidrag fra deres medlemspartier og
medlemsorganisationer i Europarådets lande, samt at medfinansieringskravet sænkes. En række bestemmelser
indeholder skærpede krav til europæiske politiske partiers nationale medlemspartier. Endelig fjernes forbuddet
mod, at europæiske politiske partier og fonde kan anvende midler fra EU-budgettet i
folkeafstemningskampagner om spørgsmål vedrørende gennemførelsen af traktaterne.
Regeringen støtter generelt forslagets overordnede formål om at opdatere og sikre hensigtsmæssige rammer for de
europæiske politiske partiers virke og deres samvirke med de nationale medlemspartier. For regeringen er det
centralt, at der med forslaget lægges op til at fremme respekten for
EU’s grundlæggende værdier.
Regeringen
støtter samtidig, at der med forslaget lægges op til øget transparens og kontrol omkring finansielle donationer og
partiernes anvendelse af midler samt mulighed for mere graduerede sanktioner. Regeringen støtter hensigten med
krav om gennemsigtighed i forbindelse med politiske reklamer, herunder de særligt skærpede krav, der særligt
gælder for digitale reklamer, som gør brug af målretnings- og forstærkningsteknikker, der indebærer behandling
af følsomme personoplysninger.
1
kom (2021) 0734 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omarbejdning af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
2526787_0002.png
Regeringen er skeptisk over for forslaget om eksplicit at tillade bidrag fra medlemmer af europæiske politiske
partier fra ikke-EU-lande. Regeringen er kritisk over for muligheden for, at europæiske politiske partier og
fonde med forslaget får mulighed for at kunne finansiere kampagner i regi af folkeafstemninger vedrørende
gennemførelse af traktaten.
For så vidt angår finansiering finder regeringen, at der fortsat bør sikres en tilstrækkelig grad af egenfinansiering
fra partierne. Endeligt bør det undgås, at nationale myndigheder pålægges nye uforholdsmæssigt store
administrative byrder. Nye tiltag i forbindelse med omarbejdning af forordningen bør finansieres inden for de
eksisterende økonomiske rammer på EU-niveau.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2021) 734 af 25. november 2021 fremsat forslag om
omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af
22. oktober 2014 om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske
politiske fonde. Forslaget er oversendt til Rådet den 16. januar 2022 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 224 og artikel 106a i traktaten om oprettelse
af det Europæiske Atomenergifællesskab og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget blev bebudet i kommissionsformand Ursula von der Leyens politiske retningslinjer og
Kommissionens arbejdsprogram for 2021. Det udspringer af Kommissionens prioritet om at
sætte nyt skub i de europæiske demokratier. Forslaget indgår i Kommissionens såkaldte
”Demokratipakke” og
hænger tæt sammen med de andre initiativer i pakken. Forslaget er
endvidere udarbejdet som led i Handlingsplanen for europæisk demokrati (KOM(2020) 790),
som omfatter en række initiativer, der skal bidrage til at beskytte valgintegriteten og fremme
demokratisk deltagelse.
Forslaget bygger endvidere på Europa-Parlamentets (A9-0294/2021) og Kommissionens
(KOM(2021) 717) evalueringer af den gældende Forordning om statut for og finansiering af
europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen bl.a. at forbedre europæiske politiske partiers
og fondes finansielle levedygtighed, og at lette deres samspil med de nationale medlemspartier,
således at europæiske politiske partier fx lettere kan deltage i nationale kampagner om EU-
emner. Forslaget adresserer desuden en række spørgsmål knyttet til finansieringskilder og
gennemsigtighed i finansieringen af europæiske politiske partier og fonde. Desuden foreslås der
specifikke ændringer af forordningen, som ifølge Kommissionen er rettet mod at sikre høje
gennemsigtighedsstandarder samt at modgå risikoen for udenlandsk indblanding og brud på
databeskyttelsesreglerne i forbindelse med politisk reklame.
Med henblik på at opnå dette foreslår Kommissionen bl.a. følgende hovedændringer af
forordning (EU) nr. 1141/2014:
Øget transparens og kontrol med finansiering samt reducering af administrative byrder
2
kom (2021) 0734 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omarbejdning af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
2526787_0003.png
Der indføres en due-diligence-mekanisme, hvormed europæiske politiske partier og fonde
skal indhente identifikationsoplysninger fra donorer, som giver donationer til en værdi af
over EUR 3.000, således at donoren kan identificeres korrekt.
Myndigheden for Europæiske Politiske Partier og Europæiske Politiske Fonde får beføjelse
til at anmode om yderligere oplysninger direkte fra donorer, hvis den har grund til at
formode, at der er givet en donation i strid med forordningen.
I de seks måneder, som leder op til et europaparlamentsvalg, skal det, på ugentlig basis,
indberettes til Myndigheden for Europæiske Politiske Partier og Europæiske Politiske
Fonde, hvilke udgifter europæiske politisk partier og fonde har finansieret via de
donationer, som de har modtaget.
Det skal være muligt i højere grad at pålægge europæiske politiske partier og fonde
graduerede finansielle sanktioner for ikke-kvantificérbare overtrædelser af forordningen.
Derudover hæves grænsen for varigheden af en sanktion fra 5 til 10 år.
For at beskytte Unionens finansielle interesser skal udbetalinger til partier, der afregistreres,
stoppes hurtigere. Det sker ved at afskaffe tremåneders-perioden mellem en beslutning om
at afregistrere et parti, og indtil beslutningen træder i kraft.
For at muliggøre mere retvisende klassificering af indtægter oprettes en ny kategori for
såkaldte
”egne indtægter”, som et europæisk politisk parti eller en europæisk politisk
fond
har genereret gennem fx konferencegebyrer, salg og publikationer. Indtægten må ikke
udgøre mere end 5% af partiets eller fondens samlede årlige budget.
Kravet om at europæiske politiske partier og fonde skal udarbejde årsregnskaber på
grundlag af de internationale regnskabsstandarder bortfalder. Det sker ifølge
Kommissionen, fordi kravet ikke i praksis tilføjer megen ekstra information, udover hvad
partierne og fondene i forvejen skal oplyse i henhold til de øvrige revisionskrav, de i
forvejen er underlagt.
Tydeligere krav om efterlevelse af de grundlæggende værdier
Det tydeliggøres,
at forpligtigelsen til at efterleve EU’s traktatfæstede grundlæggende
værdier ikke blot gælder for europæiske politiske partier og fonde, men også for deres
nationale medlemspartier og medlemsorganisationer. De europæiske partier og fonde skal
således fremadrettet afgive erklæring om, at også deres nationale medlemmer respekterer de
grundlæggende værdier. Dette er en forudsætning for, at de europæiske partier kan
registreres og dermed opnå økonomiske tilskud fra EU-budgettet.
Øget gennemsigtighed omkring politisk reklame
Der skabes mere gennemsigtighed omkring politisk reklame ved at fastlægge en nærmere
definition
af begreberne ”politisk reklame”, ”politisk annonce” og ”politiske
reklametjenester”,
i overensstemmelse med definitionerne i den kommende forordning
(KOM(2021) 731) om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame.
Der stilles krav til europæiske politiske partier om, at de skal have en politik for deres brug
af politisk reklame, som de, ved ansøgning om EU-midler, skal kunne dokumentere, at de
har implementeret gennem de forudgående 12 måneder. Europæiske politiske partier skal
årligt udgive en rapport om implementeringen af deres politik for politisk reklame.
Rapporten skal indeholde information om de politiske annoncer, som partiet har
3
kom (2021) 0734 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omarbejdning af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
2526787_0004.png
offentliggjort inden for de seneste fem år, samt information om konkrete skridt, som partiet
har taget for at overholde forordningens krav vedrørende politisk reklame. Rapporten skal
være tilgængelig på partiets hjemmeside.
Samtidig skal europæiske politiske partier sikre, at kontrakter indgået med udbydere af
politiske reklametjenester, som de samarbejder med, forpligter udbyderne til at overholde
artikel 7 (vedrørende gennemsigtighed ifm. politiske annoncer) og artikel 12 (om målretning
og forstærkning) i den kommende forordning om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame (KOM(2021) 731).
Ligeledes skal de europæiske partier også selv overholde artikel 12 i KOM(2021) 731,
såfremt de anvender såkaldte målretnings- eller forstærkningsteknikker, der indebærer
behandling af personoplysninger til brug for politisk reklame.
Når europæiske partier sponserer eller offentliggør en politisk reklame, skal dette, inden for
fem dage, oplyses til Myndigheden for Europæiske Politiske Partier og Europæiske Politiske
Fonde, som skal offentliggøre oplysningerne.
Der kan via vedtagelse af delegerede retsakter, hvis der opstår behov herfor, tilføjes eller
fjernes elementer fra listen over oplysninger, der skal fremsendes til databasen, som
administreres af Myndigheden for Europæiske Politiske Partier og Europæiske Politiske
Fonde, og de oplysninger, der indgår i politikken for anvendelse af politisk reklame.
Endelig forpligtes medlemsstaterne til at udpege uafhængige nationale myndigheder eller
organer til at føre tilsyn med overholdelsen af forordningens krav vedrørende
gennemsigtighed i forbindelse med politisk reklame. Desuden skal de nationale
tilsynsmyndigheder, der er omhandlet i artikel 51 i KOM(2016) 679 (GDPR), føre tilsyn
med europæiske politiske partiers overholdelse af artikel 12 i den nye forordning
KOM(2021) 731 ved anvendelse af målretnings- eller forstærkningsteknikker, der indebærer
behandling af personoplysninger til brug for politisk reklame.
Ændrede finansieringsbestemmelser
Forslaget indebærer, at europæiske politiske partier og fonde kan modtage økonomiske
bidrag fra deres medlemspartier og medlemsorganisationer i Europarådets lande. Sådanne
bidrag må dog ikke overstige 10 % af de samlede medlemsbidrag, som samtidig ikke må
overstige 40 % af et europæisk politisk partis eller fonds årlige budget.
Medfinansieringskravet for europæiske politiske partier sænkes generelt fra 10 % til 5 % og
yderligere til 0 % i de år, hvor der er valg til Europa-Parlamentet.
Justerede bestemmelser om politisk kampagneføring
Definitionen af ”europæisk politisk parti”
ændres for at indarbejde et princip om, at
europæiske politiske partier bør kunne afholde tværnationale kampagner. Forslaget lægger
op til at præcisere begrebet
”indirekte
finansiering”.
Totalforbuddet mod at europæiske politiske partier kan anvende midler fra EU-budgettet i
forbindelse med folkeafstemningskampagner erstattes med en bestemmelse, der tillader
finansiering af folkeafstemninger, såfremt disse vedrører implementering af traktaten.
Skærpede krav til nationale medlemspartier
4
kom (2021) 0734 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omarbejdning af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
Der stilles krav om, at de europæiske partier, i deres statutter, skal pålægge deres nationale
medlemspartier at vise det europæiske partis logo øverst på forsiden af de nationale partiers
hjemmesider.
Der stilles krav om, at de europæiske partiers statutter skal indeholde regler for ligelig
kønsfordeling. Derudover pålægges de europæiske politiske partier at dokumentere, at deres
nationale medlemspartier, på deres hjemmesider, har information om kønsfordelingen
blandt deres kandidater til det seneste Europa-Parlamentsvalg og om udviklingen i
kønsfordelingen blandt deres medlemmer i Europa-Parlamentet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294)
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at de foreslåede ændringer er i fuld overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da der kun på EU-plan kan fastsættes regler vedrørende statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Regeringen deler den
vurdering.
6. Gældende dansk ret
Der er ingen nationale regler i Danmark for statut for og finansiering af europæiske partier og
europæiske politiske fonde.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Forslaget kan medføre statsfinansielle konsekvenser i form af afledte nationale udgifter
forbundet med kravet om nye nationale tilsynsopgaver i forhold til de europæiske politiske
partiers anvendelse af politisk reklame. Det må forventes, at ressourceforbruget stiger hos den
eller de myndigheder, der udpeges til håndhævelsesmyndigheder, i det omfang forordningen
medfører en øget sagsmængde eller en udvidet opgaveportefølje. Det er dog på nuværende
tidspunkt ikke muligt at kvantificere udgifterne. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter
som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte myndigheders eksisterende
bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Forslaget vil have begrænsede budget- og personalemæssige implikationer i relation til EU-
budgettet. Kommissionen oplyser i forslaget, at udgifterne skal afholdes inden for det
eksisterende budget, idet dette vil kræve ændringer i de bidragende myndigheders
stillingsfortegnelser.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos alle danske partier, som er opstillingsberettigede til
Folketinget og/eller til Europa-Parlamentet. Der er ikke modtaget nogen høringssvar.
5
kom (2021) 0734 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omarbejdning af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
2526787_0006.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne befinder sig fortsat i en meget tidlig fase. Den generelle forventning er, at
forslagets generelle formål vil kunne støttes af en bred kreds af medlemslande.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslagets overordnede formål om at opdatere og sikre
hensigtsmæssige rammer for de europæiske politiske partiers virke og for deres samvirke med
de nationale medlemspartier.
For regeringen er det centralt, at der med forslaget lægges op til at fremme respekten for
EU’s
grundlæggende værdier, idet også de nationale medlemspartiers erklæring om efterlevelse af de
grundlæggende værdier fremadrettet vil være en forudsætning for, at de europæiske politiske
partier kan registreres og opnå økonomisk støtte.
Regeringen støtter samtidig, at der med forslaget lægges op til øget transparens og kontrol
omkring finansielle donationer og partiernes anvendelse af midler, samt at der indføres
mulighed for mere graduerede sanktioner afhængig af forskellige forseelsers karakter.
Regeringen støtter hensigten med øget regulering af politiske reklamer, herunder de særligt
skærpede krav, der gælder for ikke mindst digitale reklamer, som gør brug af særlige
målretnings- og forstærkningsteknikker, der indebærer behandling af personoplysninger. Det er
dog samtidig vigtigt for regeringen, at legitime politiske aktørers mulighed for at benytte politisk
reklame som led i den demokratiske debat ikke forringes eller mistænkeliggøres.
Regeringen er skeptisk over for forslaget om eksplicit at tillade bidrag fra medlemmer af
europæiske politiske partier fra ikke-EU-lande.
Regeringen er kritisk over for muligheden for, at europæiske politiske partier og fonde med
forslaget får mulighed for at finansiere kampagner i regi af folkeafstemninger vedrørende
gennemførelse af traktaten.
Regeringen finder, at der fortsat bør sikres en tilstrækkelig grad af egenfinansiering fra partierne
mhp. at sikre ejerskab til og kvalitet i anvendelsen af partiernes samlede midler.
Endelig bør det undgås, at nationale myndigheder pålægges nye uforholdsmæssigt store
administrative byrder. Nye tiltag i forbindelse med omarbejdning af forordningen bør
finansieres inden for de eksisterende økonomiske rammer på EU-niveau.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt særskilt for Folketingets Europaudvalg, men indgik som
delelement i en overordnet forelæggelse af Kommissionens Demokratipakke d. 20. januar 2022.
6