Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0753 Bilag 1
Offentligt
2517320_0001.png
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT
16. januar 2022
2021-4092
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om foranstaltninger over for
transportvirksomheder, der letter eller delta-
ger i menneskehandel eller smugling af mi-
granter i forbindelse med ulovlig indrejse på
Den Europæiske Unions område
KOM (2021) 753
Nyt notat
1. Resume
Kommissionen har fremsat et forordningsforslag om foranstalt-
ninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i
menneskehandel eller smugling af migranter i forbindelse med
ulovlig indrejse på Unionens område.
Forslaget indebærer, at Kommissionen gennem vedtagelse af gen-
nemførelsesretsakter vil kunne indskrænke eller forbyde trans-
portvirksomheders aktiviteter til, fra, i eller over Unionen. Bag-
grunden for forslaget er de seneste udfordringer ved de ydre
grænser, hvor migranter instrumentaliseres som politisk pressi-
onsmiddel til fare for såvel personernes liv som sikkerheden ved
grænsen.
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige konsekvenser,
men kan medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet,
som skal oplyse passagerer om vedtagelsen af delegerede retsak-
ter.
Regeringen støtter forslagets formål, men finder det samtidig vig-
tigt, at der opnås afklaring om forslagets hjemmel og karakteren
af Kommissionens beføjelser. Herudover er det vigtigt, at Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder på transportområ-
det, overholdes.
kom (2021) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i menneskehandel eller smugling af migranter
2517320_0002.png
Side 2/8
2. Baggrund
Kommissionen har den 23. november 2021 fremsat forslag om for-
ordning om foranstaltninger mod transportvirksomheder, der del-
tager i eller letter menneskehandel og smugling af migranter i for-
bindelse med ulovlig indrejse på Den Europæiske Unions område.
Forslaget er oversendt til Rådet den 3. december 2021 i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og artikel 100,
stk. 2.
Forslaget skal ses i lyset af
udviklingen ved EU’s ydre grænse til Be-
larus efter, at præsident Lukasjenko i maj 2021 som modsvar til
EU’s økonomiske sanktioner annoncerede,
at Belarus fremover
ikke ville hindre migranter i at søge mod EU. Litauen, Polen og i
mindre grad Letland har efterfølgende set en eksplosiv stigning i
antallet af forsøg på irregulære indrejser.
Konflikten med Belarus har således vist, hvordan migranter instru-
mentaliseres til politiske formål, og hvordan visse transportvirk-
somheder har bidraget til menneskehandel og -smugling, hvorved
menneskers liv og sikkerheden ved Unionens ydre grænser er ble-
vet bragt i fare.
Med henblik på at imødegå det aktuelle
migrationspres på EU’s
ydre grænser til Belarus, præsenterede Kommissionen derfor den
23. november 2021 et forslag til en ny forordning med tiltag mod
transportører inden for luft-, sø-, vej- og jernbanesektoren, som fa-
ciliterer handel med eller smugling af migranter med henblik på
ulovlig indrejse i EU.
3. Formål og indhold
Med forordningen foreslås, at Kommissionen bemyndiges gennem-
førelsesbeføjelser til at iværksætte foranstaltninger mod transport-
virksomheder, der med forsæt enten aktivt medvirker til eller indi-
rekte understøtter smugling af migranter eller menneskehandel.
Det foreslås således, at Kommissionen på tværs af alle transport-
former kan suspendere de pågældende transportvirksomheders
rettigheder til at operere til, fra, i eller over Unionens territorium.
Varigheden af foranstaltningerne kan i udgangspunktet ikke over-
stige 12 måneder, men kan tages op til revision og om nødvendigt
forlænges.
kom (2021) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i menneskehandel eller smugling af migranter
2517320_0003.png
Side 3/8
Forud for vedtagelsen af eventuelle foranstaltninger sikrer Kom-
missionen, at den berørte transportvirksomhed får mulighed for at
blive hørt. Transportvirksomheden kan i den forbindelse opfordres
til straks at indstille sin deltagelse i eller lettelse af menneskehan-
del og smugling af migranter.
Hvis en transportvirksomhed er hjemhørende i et tredjelands, skal
Kommissionen inden iværksættelse af påtænkte foranstaltninger
rådføre sig med de relevante myndigheder i det pågældende tredje-
land med henblik på koordinering af deres foranstaltninger. Kom-
missionen kan i den forbindelse anmode disse myndigheder om at
træffe alle relevante foranstaltninger.
Der lægges op til, at Kommissionen skal kunne iværksætte foran-
staltninger ved hjælp af gennemførselsretsakter, der finder anven-
delse med øjeblikkelig virkning, i henhold til undersøgelsesproce-
duren i forordning (EU) nr. 182/2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kom-
missionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Senest 14 dage
efter vedtagelsen af en gennemførelsesretsakt skal Kommissionen
forelægge retsakten for et udvalg bestående af repræsentanter fra
medlemslandene, som kan afgive en negativ udtalelse og dermed
straks ophæve gennemførelsesretsakten.
Transportvirksomheder, nationale håndhævelsesmyndigheder, Det
Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, Den Europæiske Jernba-
neagentur, Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerheder og de
enheder, der forvalter havne, lufthavne, stationer og andre rele-
vante infrastrukturer på medlemsstaternes område, skal gøre pas-
sagerer opmærksom på vedtagelsen af gennemførelsesretsakter ef-
ter forordningen.
Passagerers rettigheder efter de gældende passagerrettighedsfor-
ordninger på tværs af transportformerne berøres ikke af forordnin-
gen, ligesom der lægges op til, at der ikke er tale om usædvanlige
omstændigheder, hvis transportaktiviteter aflyses som følge af an-
vendelsen af foranstaltninger truffet af Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivnings-
procedure, jf. TEUF artikel 294, medlovgiver. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
kom (2021) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i menneskehandel eller smugling af migranter
2517320_0004.png
Side 4/8
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at formålet med forordningsforslaget
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene, idet for-
målet er at sikre en harmoniseret tilgang til foranstaltninger over
for transportvirksomhederne. På grund af virkningerne, komplek-
siteten og den grænseoverskridende og internationale karakter er
det derfor Kommissionens vurdering, at formålet bedst kan opnås
på EU-plan, hvorfor Unionen kan vedtage foranstaltninger i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. TEU artikel 5.
Det er regeringens vurdering, at forslaget overholder nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Flyvninger i og over dansk territorium reguleres som udgangs-
punkt i luftfartsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober
2017 og senere lovændringer. Derudover er Chicagokonventionen
ratificeret i dansk ret, jf. bekendtgørelse nr. 17 af 30. marts 1948,
ligesom Transitoverenskomsten er ratificeret i dansk ret, jf. be-
kendtgørelse nr. 60 af 16. december 1948.
Vejtransport inden for og over de danske grænser er reguleret af
godskørselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november
2012 og senere lovændringer og buskørselsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1050 af 12. november 2012 og senere ændringer.
Det fremgår af udlændingelovens § 43, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1910 af 26. september 2021, at føreren
og den, der har rådighed
over et skib eller luftfartøj, som har bragt en udlænding her til lan-
det, samt dennes herværende repræsentant har pligt til uden udgift
for staten straks at sørge for udlændingens udrejse eller tilbagerejse,
såfremt udlændingen bliver afvist eller overført efter reglerne i lo-
vens kapitel 5 eller 5 a.
Sø- og lufttransportører vil endvidere få pligt til at erstatte statens
udgifter ved rømte eller agterudsejlede besætningsmedlemmer og
blindpassagerers ophold, tilbageførelse til skibet eller luftfartøjet el-
ler udsendelse,
jf. udlændingelovens § 43, stk. 2, 2. pkt.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 59 a, stk. 1 og 2, at den,
der bringer en udlænding her til landet, straffes med bøde, såfremt
den pågældende udlænding ved indrejse i Danmark eller i transit i
en dansk lufthavn ikke er i besiddelse af fornøden rejselegitimation
kom (2021) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i menneskehandel eller smugling af migranter
2517320_0005.png
Side 5/8
og visum, jf. udlændingelovens § 39. Både juridiske personer og fy-
siske personer kan pålægges strafansvar efter bestemmelsen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forbundet med for-
ordningsforslaget.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forordningsforslaget vurderes i sig selv ikke at med-
føre hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Der kan dog opstå administrative konsekvenser for erhvervslivet og
visse myndigheder, da disse, såfremt en delegeret retsakt efter for-
ordningen måtte vedtages, vil skulle oplyse passagerer herom på
websider og, hvor det er relevant, i deres lokaler.
De administrative konsekvenser kan dog på nuværende tidspunkt
ikke kvantificeres.
Andre konsekvenser
Danmark har i dag en række folkeretlige forpligtelser, der følger af
både internationale, europæiske og bilaterale transportaftaler, som
i forskelligt omfang giver tredjelandsoperatører adgang til dansk
territorium på henholdsvis luft-, sø- og vejtransportområdet. Gen-
nemførelsen af foranstaltninger mod transportvirksomheder, der
faciliterer handel med eller smugling af migranter, vil som ud-
gangspunkt medføre, at disse virksomheder ikke vil kunne forlade
sig på de nævnte transportaftaler og dermed ikke vil kunne operere
på dansk territorium. De nærmere retlige og politiske konsekven-
ser for Danmark og EU er endnu ikke til fulde afdækket, men disse
forhold undersøges nærmere i forbindelse med behandlingen af
forordningsforslaget.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalg for Transport den 7. ja-
nuar 2022 til den 14. januar 2022.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
kom (2021) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i menneskehandel eller smugling af migranter
2517320_0006.png
Side 6/8
Erhvervsflyvningens Sammensætning bemærker, at forslaget om-
fatter såvel EU-transportører som tredjelandstransportører og op-
fordrer i den forbindelse til, at dette bør fremgå tydeligere af for-
ordningen og om nødvendigt medføre forskellige bestemmelser
gældende for henholdsvis EU-transportører og tredjelandstrans-
portører.
Endvidere mener Erhvervsflyvningens Sammensætning, at det bør
betragtes som en usædvanlig omstændighed,
”[…]
såfremt et EU
luftfartsselskab får aflyst sin transport på grund af en aktivitet
under denne forordning, hvis f.eks. selskabet er uden viden om
dets inddragelse i en ulovlig indrejse til EU eller selskabets fly for-
sinkes på grund af foranstaltninger, som foretages imod ulovlig
indrejse i enten afgangs- eller ankomst lufthavn. Sådanne forhold
bør beskrives i forordningen.”
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter det overordnede formål med forslaget og
finder det rimeligt, at der skal kunne iværksættes sanktioner og an-
dre tiltag over for virksomheder, der letter eller medvirker til men-
neskesmugling.
Dansk Erhverv finder det dog nødvendigt at påpege, at virksomhe-
dernes retssikkerhed skal varetages. Som forordningsforslaget læ-
ses nu, vil Kommissionen før der foreligger dom eller anden afgø-
relse over virksomhederne i betragtelig grad kunne begrænse eller
de facto lukke en transportvirksomhed alene ud fra en mistanke.
På den baggrund kan Dansk Erhverv ikke støtte denne del af for-
slaget i den nuværende form og anmoder regeringen om at arbejde
for, at der skal indføres mere retssikkerhedsmæssigt betryggende
aktionsmuligheder i forbindelse med indførelse af lovgivningen.
Dansk PersonTransport
Dansk PersonTransport støtter på ingen måde smugling af migran-
ter eller menneskehandel, hvorfor der som udgangspunkt bakkes
op om alle proportionelle tiltag, der kan tjene til at bekæmpe dette.
Det er dog Dansk PersonTransports klare opfattelse, at man er
uskyldig til det modsatte er bevist, hvorfor det ikke er til EU-Kom-
missionen at afgørelse om en transportvirksomhed har været be-
vidst om medvirkning til menneskehandel. Denne opgave ligger
hos de nationale domstole.
kom (2021) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i menneskehandel eller smugling af migranter
2517320_0007.png
Side 7/8
Dansk PersonTransport bemærker, at hvis forordningsforslaget
vedtages i sin nuværende form vil EU-Kommissionen have hjem-
mel til at suspendere retten til at levere transporttjeneste fra, til el-
ler inden for EU i op til et år, hvis Kommissionen finder, at en virk-
somhed bevidst har medvirket til smugling af migranter eller men-
neskehandel.
Dansk PersonTransport anfører, at forordningen bør ændres såle-
des, at EU-Kommissionen først bør kunne suspendere retten til at
levere transporttjeneste, hvis og når en transportvirksomhed er
dømt for at udøve kriminel aktivitet.
9. Generelle forventninger til andre landes hold-
ninger
Det forventes, at der vil være bred støtte fra medlemslandene til
formålet med forordningsforslaget, da der er en interesse i at be-
skytte de ydre grænser og forhindre politisk instrumentalisering af
migranter. Det forventes dog samtidig, at flere lande vil efterspørge
juridisk afklaring om hjemmel for forslaget og de beføjelser, der til-
lægges Kommissionen.
Det forventes yderligere, at der vil blive efterspurgt en redegørelse
for sammenhængen mellem anvendelsen af forordningen og såvel
EU’s som medlemslandenes
internationale forpligtelser i henhold
til internationale konventioner samt de multilaterale og bilaterale
aftaler på transportområdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen står fast på, at lande har ret til at beskytte egne græn-
ser, og at man har en forventning om, at internationale forpligtel-
ser respekteres. Instrumentalisering af migranter til politiske for-
mål er uacceptabel. Situationen ved EU’s ydre grænse mod Belarus
har vist, at en sådan instrumentalisering udgør en trussel og kan
medføre store humanitære konsekvenser for uskyldige mennesker.
Derfor støtter regeringen forordningsforslagets baggrund og sigte.
Det er samtidig vigtigt for regeringen, at Danmark ikke alene har
en forventning om, at andre lande respekterer deres internationale
forpligtelser, men at Danmark ligeledes respekterer sine.
Regeringen finder det derfor vigtigt, at forslaget ikke lægger trans-
portvirksomheder til last, som i overholdelsen af internationale
kom (2021) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger over for transportvirksomheder, der letter eller deltager i menneskehandel eller smugling af migranter
2517320_0008.png
Side 8/8
forpligtelser eller på anden måde uforsætligt involveres i menne-
skehandel eller smugling af migranter
fx ved at komme nødstedte
til havs til undsætning.
Derfor er der behov for en nærmere afklaring af sammenhængen
mellem forordningsforslaget og Danmarks internationale forplig-
telser i henhold til internationale konventioner og aftaler, der giver
transportvirksomheder adgang til dansk territorium.
Dertil er det vigtigt for regeringen, at det juridiske grundlag for for-
slaget er det rette, og at de processuelle rammer for vedtagelsen af
delegerede retsakter efter forslaget beskrives nærmere, herunder at
der sættes passende grænser for Kommissionens beføjelser, samt
at det sikres, at transportørernes retssikkerhed ikke lider skade
som følge af vedtagelsen af delegerede retsakter.
Herudover finder regeringen, at det bør være tydeligt, at en even-
tuel vedtagelse af forordningsforslaget ikke skal anses som en udvi-
delse af Kommissionens beføjelser til at fastsætte trafikrettigheder
mellem EU og tredjelande, men at medlemslandene kan bevare
sine nuværende beføjelser til at regulere området.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen er tidligere forelagt af udlændinge- og integrationsministe-
ren til orientering den 2. december 2021 i forbindelse med rådsmø-
det (retlige og indre anliggende) den 9. december 2021.