Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0759 Bilag 1
Offentligt
2528170_0001.png
Dato:
Kontor:
11. februar 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Sofie Dahl-Larsen
Sagsnr.: 2021-000-0429
Dok.:
2326808
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om digitalise-
ring af retligt samarbejde og adgang til domstolsprøvelse i grænse-
overskridende civil-, handels- og strafferetlige sager og om ændring af
visse retsakter inden for retligt samarbejde
og
Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 2003/8/EF,
Rådets rammeafgørelse 2002/465/RIA, 2002/584/RIA, 2003/577/RIA,
2005/214/RIA, 2006/783/RIA, 2008/909/RIA, 2008/947/RIA og
2009/948/RIA og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/41/EU
for så vidt angår digitalisering af det retlige samarbejde
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Nyt notat.
KOM(2021) 759 endelig
KOM(2021) 760 endelig
1. Resumé
Kommissionen har den 1. december 2021 fremsat ovennævnte forordnings-
og direktivforslag, som har til formål at digitalisere det retlige samarbejde
i grænseoverskridende civil-, handels- og strafferetlige sager mv. Forsla-
gene er omfattet at det danske retsforbehold og har derfor hverken lovgiv-
ningsmæssige eller direkte statsfinansielle konsekvenser for Danmark. For-
ordningsforslaget har til formål at sikre bedre adgang til domstolene samt
effektiv og robust kommunikation ved samarbejde mellem retlige og andre
Side 1/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
kompetente myndigheder i grænseoverskridende sager på det civil-, han-
dels- og strafferetlige område. I forlængelse heraf har direktivforslaget til
formål at sikre, at eksisterende retsakter på det civil-, handels- og straffe-
retlige område lever op til kravene i forordningen. Fra dansk side er man
umiddelbart positivt indstillet over for forslagene, der skal styrke digitalise-
ringen af det retlige samarbejde og sikre bedre adgang til domstolene i visse
grænseoverskridende sager. Forslagene forhandles aktuelt i en arbejds-
gruppe under Rådet.
2. Baggrund
2.1. Forslag til forordning
Der findes på EU-plan instrumenter, der har til formål at styrke det retlige
samarbejde i grænseoverskridende civil-, handels- og strafferetlige sager.
En del af instrumenterne regulerer kommunikationen mellem myndigheder,
men giver ikke mulighed for kommunikation via digitale kanaler, som kan
sikre en hurtigere og mere effektiv proces. I de få tilfælde, hvor instrumen-
terne giver mulighed for kommunikation via digitale kanaler, er der andre
problematikker, såsom mangel på sikre og pålidelige digitale kommunikati-
onskanaler eller manglende anerkendelse af elektroniske dokumenter, un-
derskrifter mv.
Dertil har covid-19-pandemien vist, at kommunikation via traditionelle
kommunikationskanaler er særligt sårbare over for kriser. Medlemsstaterne
har under covid-19-pandemien været tvunget til at gennemføre forskellige
foranstaltninger, herunder nedlukning, som har gjort det vanskeligt for de
nationale domstole at opretholde de normale funktioner. De aktiviteter, der
har kunne gennemføres digitalt, har kunnet fortsætte, men idet mange af de
anvendte tekniske løsninger, der er blevet anvendt i den forbindelse, er ud-
viklet ad hoc i de enkelte medlemsstater, lever løsningerne ikke nødvendig-
vis i alle tilfælde op til den fornødne sikkerhed. Det retlige samarbejde og
adgangen til domstolsprøve er således blevet påvirket af covid-19-pande-
mien, hvilket har understreget behovet for at sikre robust kommunikation.
Kommissionen har på den baggrund ved KOM(2021) 759 af 1. december
2021 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om di-
gitalisering af retligt samarbejde og adgang til domstolsprøvelse i grænse-
overskridende civil-, handels- og strafferetlige sager og om ændring af visse
retsakter inden for retligt samarbejde. Forslaget er oversendt til Rådet den
14. januar 2022 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
artikel 81, stk. 1, og 82, stk. 2, i Traktaten om den Europæiske Unions
Side 2/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
2528170_0003.png
Funktionsmåde (TEUF) og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
2.2. Forslag til direktiv
For at sikre en ensartet kommunikation inden for rammerne af civil-, han-
dels- og strafferetlige EU-retsakter er det ifølge Kommissionen hensigts-
mæssigt, at visse bestemmelser, der allerede regulerer kommunikation, brin-
ges i overensstemmelse med ovennævnte forslag til forordning og det deri
indeholdte mål om at sikre en informationsudveksling, der som udgangs-
punkt er digital.
Kommissionen har på den baggrund ved KOM(2021) 760 af 1. december
2021 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af Rådets direktiv 2003/8/EF
1
, Rådets rammeafgørelse 2002/465/RIA
2
,
2002/584/RIA
3
,
2003/577/RIA
4
,
2005/214/RIA
5
,
2006/783/RIA
6
,
2008/909/RIA
7
, 2008/947/RIA
8
og 2009/948/RIA
9
og Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/41/EU
10
for så vidt angår digitalisering af det retlige
samarbejde.
1
Rådets direktiv 2002/8/EF af 27. januar 2003 om forbedret adgang til domstolene i græn-
seoverskridende tvister gennem fastsættelse af fælles mindsteregler for retshjælp i forbin-
delse med tvister af denne art.
2
Rådets rammeafgørelse 2002/465/RIA af 13. juni 2002 om fælles efterforskningshold.
3
Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og
om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne - Erklæringer fra en række med-
lemsstater i forbindelse med rammeafgørelsens vedtagelse.
4
Rådets rammeafgørelse 2003/577/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og
om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne.
5
Rådets rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om anvendelse af princippet
om gensidig anerkendelse på bødestraffe.
6
Rådets rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6. oktober 2006 om anvendelse af princippet om
gensidig anerkendelse på afgørelser om konfiskation.
7
Rådets rammeafgørelse 2008/909/RIA af 27. november 2008 om anvendelse af princip-
pet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraffe el-
ler frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske
Union.
9
Rådets rammeafgørelse 2008/947/RIA af 27. november 2008 om anvendelse af princippet
om gensidig anerkendelse på domme og afgørelser om prøvetid med tilsyn med henblik på
tilsyn med tilsynsforanstaltninger og alternative sanktioner.
8
Rådets rammeafgørelse 2009/829/RIA af 23. oktober 2009 om anvendelse mellem Den
Europæiske Unions medlemsstater af princippet om gensidig anerkendelse på afgørelser
om tilsynsforanstaltninger som et alternativ til varetægtsfængsling.
9
Rådets rammeafgørelse 2009/948/RIA af 30. november 2009 om forebyggelse og bilæg-
gelse af konflikter om udøvelse af jurisdiktion i straffesager.
10
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/41/EU af 3. april 2014 om den europæiske
efterforskningskendelse i straffesager.
Side 3/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
Forslaget er oversendt til Rådet den 14. januar 2022 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81, stk. 1, og 82, stk. 2,
og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF arti-
kel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
3.1 Forslag til forordning
Forordningsforslaget har til formål at sikre bedre adgang til domstolene
samt effektiv og robust kommunikation ved samarbejde mellem retlige og
andre kompetente myndigheder i grænseoverskridende sager på det civil-,
handels- og strafferetlige område.
Anvendelsesområde
Forslaget finder anvendelse på grænseoverskridende elektronisk kommuni-
kation mellem retlige og andre kompetente myndigheder, der medvirker i
det civil-, handels- og strafferetlige samarbejde, og på grænseoverskridende
elektronisk kommunikation mellem fysiske eller juridiske personer og ret-
lige og andre kompetente myndigheder i civile-, handels- og strafferetlige
sager. De EU-retsakter, som forslaget omfatter, er opført i forslagets bilag 1
og 2. Bilag 1 omfatter retsakter på det civil- og handelsretlige område, mens
bilag 2 omfatter retsakter på det strafferetlige område.
Forordningsforslaget finder ikke anvendelse på forkyndelse af dokumenter
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/1784 og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1393/2007 eller på be-
visoptagelse i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2020/1783 og Rådets forordning (EF) nr. 1206/2001, som begge allerede
indeholder bestemmelser om digitalisering af retligt samarbejde.
Forslagets indhold
Forslaget fastlægger en retlig ramme for elektronisk kommunikation mel-
lem retlige og andre kompetente myndigheder i forbindelse med procedurer
for civil-, handels- og strafferetligt samarbejde og for elektronisk kommu-
nikation mellem fysiske eller juridiske personer og retlige og andre kompe-
tente myndigheder i sager inden for dette område.
Med forslaget oprettes en sikker digital kanal i form af et decentralt IT-sy-
stem baseret på e-CODEX-systemet (e-Justice Communication via Online
Data Exchange) til udveksling af sagsrelaterede oplysninger mellem
Side 4/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
2528170_0005.png
domstolene og de andre kompetente myndigheder og mellem disse og fysi-
ske eller juridiske personer.
Den digitale kanal vil efter forslaget være obligatorisk at anvende i kommu-
nikationen mellem domstole og andre kompetente myndigheder. Forslaget
pålægger samtidig medlemsstaternes domstole og andre kompetente myn-
digheder at acceptere elektronisk kommunikation fra fysiske og juridiske
personer i retssager.
Det bemærkes, at anvendelsen af den digitale kanal vil være frivillig for fy-
siske og juridiske personer, som derfor frit vil kunne anvende traditionelle
kommunikationsmidler, herunder fysisk post, hvis de ønsker det. Der vil
med forslaget blive oprettet en europæisk elektronisk adgangsportal på den
europæisk e-justiceportal, som Kommissionen er ansvarlig for, og som fy-
siske og juridiske personer kan vælge at anvende i kommunikationen med
domstole og andre kompetente myndigheder.
Forslaget fastsætter endvidere regler for anvendelse og anerkendelse af
elektroniske tillidstjenester, f.eks. elektroniske signaturer og segl, for elek-
troniske dokumenters retningsvirkninger og for anvendelsen af videokonfe-
rence eller anden fjernkommunikationsteknologi ved afhøring af personer i
civil-, handels- og strafferetlige sager. Det vil med forslaget desuden blive
muligt at betale afgifter elektronisk.
Endelig indføres der med forslaget ændringer i en række forordninger
11
det civil-, handels- og strafferetlige område for at medtage henvisninger til
de digitale kommunikationsmidler etableret ved forslaget og for at undgå
uklarheder for så vidt angår de kommunikationsmidler, der skal anvendes i
henhold til de eksisterende retsakter.
11
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1896/2006 af 12. december 2006 om
indførelse af en europæisk betalingspåkravsprocedure, Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 861/2007 af 11. juli 2007 om indførelse af en europæisk småkravsproce-
dure, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 655/2014 af 15. maj 2014 om
indførelse af en procedure for en europæisk kendelse til sikring af bankindeståender med
henblik på at lette grænseoverskridende gældsinddrivelse på det civil- og handelsretlige
område og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1805 af 14. november
2018 om gensidig anerkendelse af afgørelser om indefrysning og afgørelser om konfiska-
tion.
Side 5/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
3.2 Forslag til direktiv
Direktivforslaget har til formål at sikre opfyldelse af målsætningerne i for-
ordningsforslaget ved at tilpasse eksisterende EU-retsakter på det civil-,
handels- og strafferetlige område.
Direktivet ændrer rammeafgørelser og direktiver på det civil-, handels- og
strafferetlige område, så der henvises til de digitale kommunikationsmidler,
der indføres med forordningsforslaget, og så det tydeliggøres, hvilke kom-
munikationsmidler der skal anvendes under de eksisterende retsakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet, og det er endnu ikke fastlagt, hvornår parlamentet skal
behandle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vedr. begge forslag vurderet, at en harmoniseret digita-
lisering af det grænseoverskridende retlige samarbejde ikke i tilstrækkelig
grad kan opnås af medlemsstaterne hver for sig, bl.a. på grund af manglende
garanti for interoperabilitet mellem medlemsstaternes og EU-agenturernes
og -organernes IT-systemer. Dette formål kan derfor bedre nås på EU-plan.
Kommissionen har ved vurderingen lagt vægt på, at grænseoverskridende
søgsmål ligger uden for de nationale retssystemers rækkevidde, da nationale
søgsmål ikke kan række ud over nationale grænser.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke dansk lovgivning på området, jf. dog straks nedenfor.
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forordnings- og direk-
tivforslaget, idet forslagene er omfattet af retsforbeholdet. Forordningen og
direktivet vil derfor ikke gælde i eller være bindende for Danmark.
Side 6/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
2528170_0007.png
Retsakter Danmark er omfattet af
Danmark er dog omfattet af en række af de retsakter, som er nævnt i bilag 1
og 2 til forordningsforslaget. Det gælder
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1215/2012 af
12. december 2012 om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
(omarbejdning
),
Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den eu-
ropæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem
medlemsstaterne,
Rådets rammeafgørelse 2003/577/RIA af 22. juli 2003 om fuldbyr-
delse i Den Europæiske Union af kendelser om indefrysning af for-
muegoder eller bevismateriale,
Rådets rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om an-
vendelse af princippet om gensidig anerkendelse af bødestraffe,
Rådets rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6. oktober 2006 om anven-
delse af princippet om gensidig anerkendelse på afgørelser om kon-
fiskation,
Rådets rammeafgørelse 2008/909/RIA af 27. november 2008 om an-
vendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i straf-
fesager om idømmelse af frihedsstraffe eller frihedsberøvende for-
anstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union,
Rådets rammeafgørelse 2008/947/RIA af 27. november 2008 om an-
vendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme og af-
gørelser om prøvetid med tilsyn med henblik på tilsyn med tilsyns-
foranstaltninger og alternative sanktioner,
Rådets rammeafgørelse 2009/829/RIA af 23. oktober 2009 om an-
vendelse mellem Den Europæiske Unions medlemsstater af princip-
pet om gensidig anerkendelse på afgørelser om tilsynsforanstaltnin-
ger som et alternativ til varetægtsfængsling,
Rådets rammeafgørelse 2009/948/RIA af 30. november 2009 om fo-
rebyggelse og bilæggelse af konflikter om udøvelse af jurisdiktion i
straffesager og
Rådets forordning (EF) nr. 4/2009 af 18. december 2008 om kom-
petence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og
samarbejde vedrørende underholdspligt.
12
12
Danmark er ikke omfattet af forordningens bestemmelser vedrørende lovvalg og samar-
bejde mellem centralmyndigheder.
Side 7/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
2528170_0008.png
For så vidt angår direktivforslaget er Danmark ligeledes omfattet af flere af
de retsakter, som ændres ved forslaget.
13
Med forslagene bliver det obligatorisk for de nævnte retsakter, som Dan-
mark er omfattet af, at kunne fremsende dokumenter via den e-CODEX-
baserede digitale kanal, som forordningen etablerer. Det er endnu ikke af-
klaret, hvordan Danmark kan anvende e-CODEX-systemet og dermed den
e-CODEX-baserede digitale kanal til elektronisk kommunikation i forbin-
delse med anvendelsen af de retsakter, som Danmark er omfattet af. Herud-
over vil forholdet til de databeskyttelsesretlige regler skulle afklares, hvis e-
CODEX-systemet skal tages i brug.
Retsakter Danmark ikke er omfattet af
For så vidt angår de retsakter som berøres af forslagene, men som Danmark
som følge af retsforbeholdet ikke er omfattet af, vil anvendelsen af den e-
CODEX-baserede digitale kanal
ikke
være obligatorisk for Danmark.
Særligt om e-CODEX-forordningen
Det bemærkes, at der aktuelt verserer et andet forslag om digitalisering af
det retlige samarbejde mellem medlemsstaterne, nemlig forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et IT-system til grænseoverskridende
kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX), og om ændring
af forordning (EU) 2018/1726 (forkyndelsesforordningen). E-CODEX-for-
slaget er i lighed med nærværende forordnings- og direktivforslag omfattet
af retsforbeholdet, og e-CODEX-forordningen vil derfor ikke gælde i eller
være bindende for Danmark. Danmark er i forhold til e-CODEX-forordnin-
gen dog omfattet af flere af de retsakter, som fremgår af forordningens bilag,
herunder forkyndelsesforordningen.
13
Det gælder Rådets rammeafgørelse 2002/465/RIA af 13. juni 2002 om fælles efterforsk-
ningshold, 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedu-
rerne for overgivelse mellem medlemsstaterne - Erklæringer fra en række medlemsstater i
forbindelse med rammeafgørelsens vedtagelse, 2003/577/RIA af 13. juni 2002 om den eu-
ropæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne,
2005/214/RIA af 24. februar 2005 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse
på bødestraffe, 2006/783/RIA af 6. oktober 2006 om anvendelse af princippet om gensidig
anerkendelse på afgørelser om konfiskation, 2008/909/RIA af 27. november 2008 om an-
vendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse
af frihedsstraffe eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den
Europæiske Union, 2008/947/RIA af 27. november 2008 om anvendelse af princippet om
gensidig anerkendelse på domme og afgørelser om prøvetid med tilsyn med henblik på
tilsyn med tilsynsforanstaltninger og alternative sanktioner, 2009/829/RIA af 23. oktober
2009 om anvendelse mellem Den Europæiske Unions medlemsstater af princippet om gen-
sidig anerkendelse på afgørelser om tilsynsforanstaltninger som et alternativ til varetægts-
fængsling og 2009/948/RIA af 30. november 2009 om forebyggelse og bilæggelse af kon-
flikter om udøvelse af jurisdiktion i straffesager .
Side 8/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
For så vidt angår nærværende forordnings- og direktivforslag er der derfor
tale om en situation svarende til forslaget til forordning om e-CODEX.
Det er ikke afklaret, hvordan Danmark kan anvende e-CODEX-systemet til
elektronisk kommunikation i forbindelse med anvendelsen af de retsakter,
som Danmark er omfattet af.
7.2. Økonomiske konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forordnings- og direk-
tivforslaget, idet forslagene er omfattet af retsforbeholdet. Forordningen og
direktivet vil derfor ikke gælde i eller være bindende for Danmark.
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes
indvirkning på EU-budgettet for i alt 19,8 mio. euro i perioden 2022-2027
via programmet for Digitalt Europa samt administrationsområdet inden for
rammerne af
EU’s flerårige finansielle ramme
(MFF 2021-2027), hvortil
det bemærkes, at Danmark finansierer ca. 2 pct. Derudover forventes forsla-
gene ikke at have
direkte
statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet
forslagene er omfattet af retsforbeholdet.
Det bemærkes, at forslagene vil kunne nødvendiggøre it-tilpasninger i den
grænseoverskridende dialog med myndigheder samt fysiske og juridiske
personer. Forslagene vil derfor potentielt kunne medføre
afledte
økonomi-
ske konsekvenser for Danmark, som vil skulle afdækkes nærmere.
Det er ikke afklaret, om Danmark vil skulle bidrage til udgifterne til driften
af e-CODEX-systemet, i det omfang Danmark vil skulle anvende e-
CODEX-systemet til elektronisk kommunikation i forbindelse med anven-
delsen af de retsakter, som Danmark er omfattet af. I givet fald vil dette
kunne medføre merudgifter for staten, der enten vil skulle håndteres via
dansk bidrag til EU-budgettet eller som en direkte bilateral betaling. Der vil
herudover i givet fald være statslige merudgifter forbundet med etablering
af et eller flere e-CODEX-adgangspunkter.
Det vurderes, at forslaget ikke vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vil forventeligt indebære administrative lettelser og dermed tillige
positive økonomiske konsekvenser for både myndigheder og fysiske og
Side 9/10
kom (2021) 0759 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om digitalisering af retligt samarbejde
juridiske personer, som deltager i grænseoverskridende retssager mv. på det
civil-, handels- og strafferetlige område.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter skal afholdes inden for de berørte myn-
digheders eksisterende bevillingsramme.
8. Andre konsekvenser
Det bemærkes, at den øgede digitalisering, som forslagene lægger op til, vil
bidrage til at automatisere sagsbehandlingen og mindske behovet for at
scanne, udskrive og manuelt registrere dokumenter. Forslagene forventes
derfor at have positiv indvirkning på miljøet og mindske de administrative
byrder.
9. Høring
Forslagene har været sendt i høring i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
11. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for initiativer, der sigter
til at digitalisere det retlige samarbejde og sikre bedre adgang til domstols-
prøvelse i grænseoverskridende civil-, handels- og strafferetlige sager.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folke-
tingets Europaudvalg har senest været forelagt forslaget om e-CODEX-for-
ordningen, som omtales i nærværende sag, den 3. juni 2021 forud for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juni 2021.
Side 10/10