Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0767 Bilag 1
Offentligt
2528024_0001.png
Dato:
11. februar 20222
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Benjamin Vynne
schinsky
Sagsnr.: 2022-3050-0132
Dok.:
2309841
Mu-
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af Rådets afgørelse 2005/671/RIA for så vidt angår tilpasnin-
gen af afgørelsen til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Nyt notat.
KOM (2021) 767.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 1. december 2021 et direktivforslag om æn-
dring af Rådets afgørelse 2005/671/RIA om udveksling af oplysninger og
samarbejde vedrørende terrorhandlinger. Formålet med forslaget er at til-
passe rådsafgørelsen til reglerne i retshåndhævelsesdirektivet. Kommissio-
nen foreslår med direktivforslaget, at der foretages målrettede ændringer af
rådsafgørelsen med henblik på at præcisere formålet med behandlingen af
personoplysninger samt kategorien af de personoplysninger, der kan ud-
veksles. Direktivforslaget er omfattet af det danske retsforbehold. Det be-
mærkes, at Danmark er bundet af rådsafgørelsen i sin nuværende form. Sa-
gen vurderes hverken at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forslaget i sin
nuværende form.
2. Baggrund
Side 1/4
kom (2021) 0767 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af personoplysninger
I henhold til artikel 62, stk. 6, i retshåndhævelsesdirektivet skulle Kommis-
sionen inden den 6. maj 2019 gennemgå de EU-retsakter, der blev vedtaget
inden retshåndhævelsesdirektivet, og som regulerer retshåndhævende myn-
digheders behandling af personoplysninger til retshåndhævelsesformål, for
at afdække eventuelle behov for at tilpasse reglerne i disse retsakter til rets-
håndhævelsesdirektivet. Hvis det i den forbindelse viste sig hensigtsmæs-
sigt, skulle Kommissionen efter bestemmelsen fremsætte forslag til ændring
af de relevante retsakter, der måtte være nødvendige for at sikre en konse-
kvent tilgang til beskyttelse af personoplysninger inden for retshåndhævel-
sesdirektivets anvendelsesområde.
Kommissionen fremlagde resultaterne af gennemgangen af disse EU-rets-
akter i en meddelelse med titlen ”Det
videre forløb med tilpasning af den
tidligere tredje søjle i EU-retten til databeskyttelsesreglerne”
af 24. juni
2020. Denne meddelelse angiver i alt ti retsakter, som skal tilpasses retshån-
dhævelsesdirektivet, herunder Rådets afgørelse 2005/671/RIA om udveks-
ling af oplysninger og samarbejde vedrørende terrorhandlinger. Kommissi-
onen meddelte på den baggrund, at den ville fremsætte forslag til ændring
af Rådets afgørelse 2005/671/RIA i første halvår af 2021. Det er således
baggrunden for dette direktivforslag.
Rådets afgørelse 2005/671/RIA blev vedtaget, inden det danske retsforbe-
hold på området for retlige og indre anliggender blev omfattet af Lissabon-
traktaten. Det følger af artikel 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, at
hvis der foretages ændringer i retsakter, som Danmark er omfattet af, og
hvis dette sker med hjemmel i Lissabontraktatens nye bestemmelser, som er
omfattet af retsforbeholdet, vil Danmark som udgangspunkt stadig være om-
fattet af de gamle retsakter. Danmark er derudover i henhold til nævnte pro-
tokols artikel 2a i visse tilfælde ikke bundet af regler fastlagt på grundlag af
artikel 16 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Nærværende ændringsforslag er baseret på TEUF artikel 16, stk. 2, og er
ikke bindende for Danmark. Direktivforslaget er således omfattet af den
danske retsforbehold.
Direktivforslaget er oversendt i dansk sprogversion den 17. januar 2022 og
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
3. Formål og indhold
Side 2/4
kom (2021) 0767 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af personoplysninger
Forslaget har til formål at tilpasse databeskyttelsesreglerne i Rådets afgø-
relse 2005/671/RIA til de principper og regler, der er fastsat i retshåndhæ-
velsesdirektivet for at sikre en konsekvent tilgang til beskyttelse af person-
oplysninger inden for retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde.
Kommissionen lægger op til at foretage enkelte målrettede ændringer af Rå-
dets afgørelse 2005/671/RIA med henblik på at præcisere formålet med be-
handlingen af personoplysninger samt fastlægge hvilke kategorier af per-
sonoplysninger, der kan udveksles.
Kommissionen foreslår således konkret, at det i artikel 2, stk. 3, i Rådets
afgørelse 2005/671/RIA tilføjes, at hvert medlemsland sikrer, at personop-
lysninger udelukkende behandles med henblik på forebyggelse, efterforsk-
ning, afsløring eller retsforfølgning af terrorhandlinger. Det foreslås derud-
over tilføjet i artikel 2, stk. 4 og. 6, i Rådets afgørelse 2005/671/RIA, at de
kategorier af personoplysninger, der kan videregives til Europol samt ud-
veksles mellem medlemslandene, fortsat er begrænset til dem, der er om-
handlet i afsnit B, punkt 2, i bilag II til forordning (EU) 2016/794 (Europol-
forordningen).
Forslagets øvrige bestemmelser vedrører ajourføring af henvisningerne til
retsakterne om regulering af driften af Europol, ligesom forslaget indeholder
bestemmelser om bl.a. fristen for gennemførelse af direktivet samt ikraft-
trædelsesdatoen herfor.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget og har endnu ikke fastlagt
sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet kun EU kan vedtage en retsakt om ændring af Rådets afgø-
relse 2005/671/RIA.
Det er ligeledes regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende ret
Direktivforslaget er omfattet af det danske retsforbehold. Rådets afgørelse
2005/671/RIA om udveksling af oplysninger og samarbejde vedrørende
Side 3/4
kom (2021) 0767 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af personoplysninger
2528024_0004.png
terrorhandlinger, som forslaget har til formål at ændre, er ikke omfattet af
retsforbeholdet og finder derfor anvendelse i Danmark.
Det bemærkes, at retshåndhævelsesdirektivet er gennemført i dansk ret med
retshåndhævelsesloven,
1
der gælder for retshåndhævende myndigheders,
herunder politiets, behandling af personoplysninger til retshåndhævelsesfor-
mål.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser
Forslaget giver på det foreliggende grundlag ikke anledning til at fremhæve
andre konsekvenser.
8. Høring
Grund- og nærhedsnotatet blev den 9. februar 2022 sendt i høring i special-
udvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for intentionerne bag for-
slaget, navnlig at sikre en konsekvent tilgang til beskyttelse af personoplys-
ninger inden for retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Direktivforslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
1
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger.
Side 4/4