Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0784 Bilag 1
Offentligt
2533286_0001.png
Dato:
Kontor:
23. februar 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Signe Hovmøller Elle-
mose
Sagsnr.: 2021-3050-0026
Dok.:
2323704
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om elektronisk udveksling af data med henblik
på politisamarbejde (Prüm II), om ændring af Rådets afgørelse
2008/615/RIA og 2008/616/RIA og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2018/1726, 2019/817 og 2019/81
Nyt notat.
KOM(2021) 784 final
1. Resumé
Kommissionen har den 8. december 2021 fremsat forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om elektronisk udveksling af data med henblik
på politisamarbejde (Prüm II). Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
Forslaget har til formål at forbedre, strømline og lette udvekslingen af op-
lysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder med
henblik på at bidrage til EU’s indre sikkerhed. Fra dansk side er man umid-
delbart positivt indstillet over for forslagets materielle dele, som må forven-
tes at styrke det europæiske politisamarbejde. Hvis forslaget vedtages i sin
nuværende form, står Danmark over for at skulle forlade Prüm-samarbej-
det, som Danmark ellers deltager i i dag. Regeringen undersøger derfor ak-
tivt mulighederne for at finde en løsning, hvor Danmarks fremtidige delta-
gelse i Prüm-samarbejdet sikres.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
kom (2021) 0784 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om elektronisk udveksling af data med henblik på politisamarbejde (Prüm II)
2. Baggrund
Ved KOM(2020) 605 af 24. juli 2020 fremlagde Kommissionen sin strategi
for EU’s sikkerhedsunion. Et af initiativerne heri er en EU-kodeks
for poli-
tisamarbejde og koordinering af politiet i krisesituationer, som også er et
element i Kommissionens Schengenstrategi (KOM(2021) 277 af 2. juni
2021).
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 8. december 2021 tre forslag,
der tilsammen udgør en fælles kodeks for politisamarbejde. Udover nærvæ-
rende forslag til en forordning om automatiseret dataudveksling med hen-
blik på politisamarbejde (Prüm II) fremsatte Kommissionen således også
forslag til rådshenstilling om operationelt politisamarbejde og forslag til et
direktiv om udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshånd-
hævende myndigheder.
Forslaget til forordning er oversendt til Rådet den 26. januar 2022 i dansk
sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 16(2),
87(2)(a) og 88(2) og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stil-
ling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der fo-
reslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel
2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje
del, afsnit V, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i
Danmark (”retsforbeholdet”).
Danmark tager derfor ikke del i vedtagelsen af forordningen, som ikke er
bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark.
Det bemærkes, at Danmark i dag deltager i Prüm-samarbejdet på mellem-
statsligt grundlag, da de rammeafgørelser, der ligger til grund for samarbej-
det, ikke er omfattet af det danske retsforbehold.
Prüm-samarbejdet kan overordnet inddeles i to søjler: En søjle om informa-
tionsudveksling og en søjle om operativt politisamarbejde. Søjlen om infor-
mationsudveksling omhandler adgangen for medlemsstaternes retshåndhæ-
vende myndigheder til at foretage automatiske søgninger i andre medlems-
staters registre over DNA- og fingeraftryksoplysninger via en hit/no-hit-
fremgangsmåde samt direkte i andre landes motorkøretøjsregistre.
Side 2/8
kom (2021) 0784 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om elektronisk udveksling af data med henblik på politisamarbejde (Prüm II)
Prümafgørelserne indebærer i relation til DNA-oplysninger og fingeraftryk,
at der gives hver medlemsstat en begrænset adgang til de andre medlems-
staters dna- og fingeraftryksregistre med henblik på at få oplyst, om en dna-
profil eller et fingeraftryk er kendt i en anden medlemsstat (et såkaldt "hit").
Hvis den søgende medlemsstat vil have yderligere oplysninger, må der
fremsættes anmodning til den pågældende medlemsstat efter reglerne om
retshjælp m.v.
I forhold til oplysninger i køretøjsregistre medfører Prümafgørelserne, at
medlemsstaterne ligesom det er tilfælde for DNA- og fingeraftryksoplys-
ninger kan søge direkte ned i andre medlemsstaters køretøjsregistre. For så
vidt angår køretøjsregistre er der dog
ikke
kun tale om hit/no-hit-fremgangs-
måde, idet medlemsstaterne i visse tilfælde tillige har direkte adgang til
visse oplysninger vedrørende ejere og køretøjer.
Søjlen om operativt politisamarbejde angår bl.a. bistand i visse beredskabs-
situationer og findes i artikel 17-23 i rådsafgørelse 2008/615/RIA. Disse og
en række andre bestemmelser i rådsafgørelserne berøres ikke af forslaget og
ændres således ikke som følge af forslaget. Danmark vil derfor også frem-
over kunne deltage i denne del af Prüm-samarbejdet.
3. Formål og indhold
Forslaget har overordnet til formål at forbedre, strømline og lette udvekslin-
gen af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndighe-
der med henblik på forebyggelse, afsløring og efterforskning af strafbare
handlinger og terrorhandlinger mellem medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheder samt Europol.
Mere specifikt har forslaget til formål at i) tilvejebringe en bedre og mere
effektiv it-løsning til automatisk udveksling af oplysninger mellem med-
lemsstaternes retshåndhævende myndigheder, ii) sikre at mere relevant data
er tilgængelig for medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder i form
af en udvidelse af de datakategorier, der kan søges i, iii) integrere Europol i
Prüm-rammen og sikre adgang til relevante data fra Europols databaser i
den forbindelse og iv) give medlemsstaterne hurtig og effektiv adgang til de
bagvedliggende centrale oplysninger i tilfælde af at en søgning medfører et
match.
Central router
Side 3/8
kom (2021) 0784 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om elektronisk udveksling af data med henblik på politisamarbejde (Prüm II)
Med forslaget lægges der op til at etablere en central router til brug for søg-
ning i biometriske data, som skal fungere som forbindelsespunkt mellem
medlemsstaterne. Det vil indebære, at de nationale databaser i hver med-
lemsstat forbindes til den centrale router i stedet for at oprette forbindelse til
hinanden. Routeren erstatter således Prüm-samarbejdets nuværende it-
struktur, der er baseret på bilaterale forbindelser mellem medlemsstaternes
nationale databaser. Der lægges op til at lade EU’s Agentur for den
Opera-
tionelle forvaltning af Store IT-systemer inden for Området med Frihed,
Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) stå for udvikling og drift af den cen-
trale router.
Det bemærkes, af den centrale router ikke indebærer, at data lagres centralt.
Således vil data ifølge forslaget som hidtil blive indsamlet og lagret natio-
nalt.
Derudover foreslås det også at oprette et egentligt europæisk politiregister-
indekssystem (EPRIS) som konsekvens af, at politiregistre foreslås tilføjet
som datakategori, jf. nedenfor.
Udvidelse af datakategorier
Med forslaget lægges der op til at tilføre to yderligere datakategorier i form
af ansigtsbilleder og politiregistre til Prüm-samarbejdet, udover de oplys-
ninger der hidtil har været omfattet af samarbejdet, dvs. DNA-oplysninger,
fingeraftryksoplysninger og oplysninger i køretøjsregistre.
Det bemærkes, at der lægges op til at gøre deltagelse i udvekslingen af po-
litiregistre frivillig.
Med hensyn til ansigtsbilleder bemærkes det, at medlemsstaterne ifølge for-
slaget ikke må stille data til rådighed, som gør det muligt direkte at identifi-
cere en fysisk person. Derudover bemærkes det, at Kommissionen i sin kon-
sekvensanalyse af forslaget har understreget, at den foreslåede tilføjelse af
ansigtsbilleder til Prüm-samarbejdet ikke forudsætter nogen form for kun-
stig intelligens, ligesom forslaget heller ikke indebærer profilering.
Forslaget indebærer ikke en forpligtelse for medlemsstaterne til at lagre nye
datakategorier, men alene en mulighed for at søge i hinandens eksisterende
databaser.
Europol
Side 4/8
kom (2021) 0784 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om elektronisk udveksling af data med henblik på politisamarbejde (Prüm II)
Der lægges op til at tilføje Europol til Prüm-samarbejdet, dels ved at give
medlemsstaterne mulighed for at søge i biometriske data fra tredjelande,
som er i Europols besiddelse, dels ved at give Europol mulighed for at søge
i medlemsstaternes registre. Dette vil ifølge Kommissionen både styrke Eu-
ropol, men også tilføje vigtige oplysninger om mistænkte og dømte terrori-
ster og kriminelle fra flere tredjelande til gavn for medlemsstaterne.
Opfølgende udveksling af oplysninger efter et hit
Det foreslås videre at indføre en ny, opfølgende proces i tilfælde af, at en
søgning resulterer i et match. Det foreslås således, at den anmodede med-
lemsstat senest 24 timer efter, at et match er bekræftet, sender en række op-
lysninger, herunder om navn, fødselsdato og nationalitet, til den anmodende
medlemsstat. Det fremgår videre af forslaget, at enhver udveksling af oplys-
ninger herudover bør reguleres af Kommissionens forslag til et direktiv om
udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheder.
Det bemærkes, at de nuværende regler i Prüm-samarbejdet ikke indeholder
regler for udveksling af oplysninger efter et match. Udveksling af oplysnin-
ger efter et match sker i dag via de sædvanlige procedurer om gensidig rets-
hjælp.
Søgeformål
Endelig foreslås det at tilføje et nyt søgeformål til Prüm-samarbejdet. Der
lægges således op til at give medlemsstaterne mulighed for at søge efter for-
svundne personer og uidentificerede menneskelige rester. Derudover vide-
reføres de hidtidige formål bag søgninger i Prüm-samarbejdet, nemlig at fo-
rebygge, afsløre og efterforske strafbare handlinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet anført, at der er behov for
en fælles EU-indsats for at imødegå begrænsningerne i det nuværende
Prüm-samarbejde.
Side 5/8
kom (2021) 0784 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om elektronisk udveksling af data med henblik på politisamarbejde (Prüm II)
2533286_0006.png
Kommissionen anfører videre, at forbedringen af informationsudveksling
mellem politi- og retshåndhævende myndigheder i EU ikke i tilstrækkelig
grad opfyldes af medlemsstaterne isoleret set på grund af kriminalitetsbe-
kæmpelsens og sikkerhedsspørgsmålenes grænseoverskridende karakter.
Medlemsstaterne er derfor gensidigt afhængige i den henseende.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Prüm-samarbejdet er i dag reguleret i to rådsafgørelser 2008/615/RIA om
intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæm-
pelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet og 2008/616/RIA
om gennemførelse af afgørelse 2008/615/RIA om intensivering af det græn-
seoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og
grænseoverskridende kriminalitet. Samarbejdet kan overordnet inddeles i to
søjler. En søjle om informationsudveksling og en søjle om operativt politi-
samarbejde.
Rådsafgørelserne er gennemført i dansk ret ved lov nr. 479 af 17. juni 2008
om ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven, lov
om registrering af køretøjer og lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet (Gennemførelse af Prümafgørelsen om udveksling af oplys-
ninger om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer m.v.).
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
De lovgivningsmæssige konsekvenser vil skulle afklares nærmere. Såfremt
Danmark må forlade Prüm-samarbejdet vedrørende informationsudveks-
ling, er der som udgangspunkt ikke længere behov for hjemmel til, at rets-
håndhævende myndigheder i andre medlemsstater må foretage elektronisk
søgning i de danske registre over henholdsvis DNA-oplysninger, fingeraf-
tryksoplysninger og oplysninger fra Køretøjsregistret ifølge henholdsvis lov
om Det Centrale DNA-profil-register, retsplejeloven og lov om registrering
af køretøjer.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, og det er derfor ikke bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Side 6/8
kom (2021) 0784 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om elektronisk udveksling af data med henblik på politisamarbejde (Prüm II)
En vedtagelse af forslaget vil få indvirkning på eu-LISA’s
og Europols bud-
get og personalebehov, hvortil det bemærkes, at Danmark finansierer ca. 2
pct.
For eu-LISA anslås det, at der vil være behov for et yderligere budget på ca.
16 mio. EUR og ca. 10 yderligere stillinger i den samlede FFR-periode for
at sikre, at eu-LISA har de nødvendige ressourcer til at håndhæve de opga-
ver, der er tildelt agenturet i dette forslag til forordning. Det budget, der er
afsat til eu-LISA, vil blive modregnet i instrumentet for grænseforvaltning
og visa (IGFV).
For Europols vedkommende anslås det, at der vil være behov for et yderli-
gere budget på ca. 7 mio. EUR og ca. 5 yderligere stillinger i den samlede
FFR-periode for at sikre, at Europol har de nødvendige ressourcer til at
håndhæve de opgaver, der er tildelt agenturet i dette forslag til forordning.
Det budget, der er afsat til Europol, vil blive modregnet i Fonden for Intern
Sikkerhed (ISF).
Danmark har en samarbejdsaftale med Europol, som indebærer, at Danmark
bidrager til Europols indtægter med et årligt beløb, der beregnes i henhold
til Danmarks bruttonationalindkomst (BNI) som en procentdel af de delta-
gende landes, herunder Danmarks, BNI. Danmark modtager imidlertid re-
fusion for de forbeholdsramte dele heraf baseret på den danske BNI-andel,
der vurderes at kunne finansiere Danmarks direkte betaling for deltagelse i
Europol-samarbejdet, jf. Europol-aftalens artikel 22.
Såfremt Danmark kan deltage i det fremtidige Prüm-samarbejde, jf. pkt. 10
nedenfor, vil yderligere statsfinansielle konsekvenser skulle vurderes sær-
skilt, herunder behovet for tilpasninger og udvikling af it samt behovet for
yderligere personaleressourcer i bl.a. politiet. Dette vil forventeligt medføre
væsentlige yderligere merudgifter.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter skal afholdes inden for de berørte myn-
digheders eksisterende bevillingsramme.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke umiddelbart at have andre konse-
kvenser for Danmark.
Side 7/8
kom (2021) 0784 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om elektronisk udveksling af data med henblik på politisamarbejde (Prüm II)
8. Høring
Forslaget og grund- og nærhedsnotatet har været sendt i høring hos Special-
udvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
Amnesty International bemærker, at forslaget giver anledning til generelle
såvel som konkrete menneskeretlige bekymringer. Amnesty International
stiller sig således grundlæggende kritisk over for forslaget om at tilføje an-
sigtsbilleder og politiregistre som nye datakategorier til Prüm-samarbejdet.
Amnesty International advarer også mod forslagets opfølgende procedure
samt Europols nye rolle i Prüm-samarbejdet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forslagets materielle
elementer, som må forventes at styrke det grænseoverskridende politisam-
arbejde, navnlig ved at smidiggøre udvekslingen af oplysninger mellem
medlemsstaternes politimyndigheder.
Hvis forslaget vedtages i sin nuværende form, står Danmark over for at
skulle forlade Prüm-samarbejdet, fordi forslaget er omfattet af retsforbehol-
det. Det er Justitsministeries vurdering, at en situation, hvor Danmark må
forlade Prüm-samarbejdet om dataudveksling, vil stille dansk politi dårli-
gere end i dag i samarbejdet med de øvrige EU-lande. Regeringen undersø-
ger derfor aktivt mulighederne for at finde en løsning, hvor Danmarks frem-
tidige deltagelse i Prüm-samarbejdet sikres, herunder om forslaget helt eller
delvist vil kunne udgøre en videreudvikling af Schengenreglerne med den
virkning, at Danmark efter forslagets vedtagelse vil kunne tilslutte sig for-
slaget i medfør af den såkaldte Schengenmekanisme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8/8