Transportministeren
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
20. maj 2022
2021-911
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Som opfølgning på min forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
den 5. maj 2022, fremsendes hermed skriftligt svar på Henning
Hyllesteds (EL) spørgsmål vedrørende Kommissionens forslag til
revision af TEN-T-forordningen.
Henning Hyllested spurgte i sine bemærkninger ind til status for
elektrificering af jernbanestrækningen fra Aalborg til Frederiks-
havn.
Transportministeriet kan oplyse, at regeringen (Socialdemokratiet)
sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne
med infrastrukturplan 2035 blev enige om at afsætte en ramme på
650 mio. kr. til etablering af den nødvendige ladeinfrastruktur til
batteritogsdrift på blandt andet den statslige strækning nord for
Aalborg, så elektrificering her kan ske ved udrulning af batteritogs-
drift.
Såfremt der er partier, som ønsker at prioritere konventionel elek-
trificering med køreledninger nord for Aalborg, er én mulighed at
ønsket rejses, når reservationen til Togfonden skal udmøntes. En
anden mulighed er, at ønsket bringes i spil efter 2035 som led i
kommende infrastrukturplaner.
I forhold til kravene om elektrificering i TEN-T-forordningen føl-
ger det af forordningen, at visse strækninger kan undtages fra kra-
vet om elektrificering ved køreledninger, såfremt det ud fra et sam-
fundsøkonomisk hensyn ikke kan betale sig at foretage investerin-
gen.
Infrastrukturaftalen er udtryk for et ønske om at gøre brug af
denne undtagelsesmulighed for jernbanen nord for Aalborg, så
elektrificering ved køreledninger kan erstattes af elektrificering ved
batteritogsdrift, da det fortsat er målet, at hele den statslige togtra-
fik skal være CO2-neutral.