Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0812 Bilag 6
Offentligt
2580036_0001.png
Transportministeren
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
20. maj 2022
2021-911
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Som opfølgning på min forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
den 5. maj 2022, fremsendes hermed skriftligt svar på Kim Valen-
tins (V) spørgsmål vedrørende Kommissionens forslag til revision
af TEN-T-forordning.
Kim Valentin (V) fremførte på mødet, at Venstre ønsker, at opgra-
deringen af den jyske transportkorridor indgår på TEN-T-vejnettet.
Opgraderingen vedrører konkret to vejstrækninger:
1) Anlæggelse af den jyske parallelmotorvej
2) Den 3. limfjordsforbindelse
Regeringens generelle holdning er, at det skal tilstræbes at fast-
holde det eksisterende TEN-T-net med henblik på at sikre, at TEN-
T-nettet er implementeret inden for de fastsatte frister. Dette gæl-
der særligt for TEN-T-hovednettet, der skal stå færdigt med udgan-
gen af 2030.
Regeringen er dog åben for at drøfte, om der er specifikke stræk-
ninger, hvor det giver mening at tilføje dem til TEN-T-nettet.
Transportministeriet har foretaget en nærmere vurdering af de to
vejstrækninger, som Venstre ønsker tilføjet til TEN-T-vejnettet.
For så vidt angår den jyske parallelmotorvej vurderer Transportmi-
nisteriet, at det ikke på nuværende tidspunkt er hensigtsmæssigt at
tilføje strækningen til TEN-T-vejnettet. Det skyldes, at der med In-
frastrukturplan 2035 alene er afsat midler til anlæg af motorvej fra
Løvel ved Rute 13 nord for Viborg til Rute 13 ved Klode Mølle nord
for Bording samt midler til anlæg af en motorvej fra Give til Grind-
stedvej vest for Billund. Der er således ikke afsat midler til den re-
sterende del af den midtjyske motorvej på denne side af 2035.
Det er Transportministeriets vurdering, at det først vil være me-
ningsfuldt at arbejde for at gøre den midtjyske motorvej til en del
af TEN-T-vejnettet, såfremt det besluttes efter 2035 at afsætte
kom (2021) 0812 - Bilag 6: Opfølgning på Europaudvalgets møde 5/5-22 vedr. om den jyske transportkorridor indgår på TEN-T-vejnettet
2580036_0002.png
Side 2/2
midler til den resterende del af motorvejen, således at der er tale
om en sammenhængende motorvejstrækning på TEN-T-nettet.
For så vidt angår den 3. Limfjordsforbindelse bemærkes det, at
Kommissionen over for Transportministeriet mundtligt har tilken-
degivet, at det ikke er muligt at tilføje nye strækninger til TEN-T-
nettet, såfremt der er tale om direkte parallelstrækninger til alle-
rede eksisterende strækninger på TEN-T-nettet.
Idet Limfjordstunnellen og E45-vejstrækningerne ved Aalborg alle-
rede indgår på TEN-T-vejnettet i dag, er Transportministeriets
vurdering, at man fra Kommissionens side ikke vil acceptere, at
den 3. Limfjordsforbindelse tilføjes som en vejstrækning på TEN-
T-nettet. Transportministeriet indgår dog gerne i en nærmere dia-
log med Kommissionen i de videre forhandlinger i forhold til mu-
lighederne for at få tilføjet denne strækning.
Kim Valentin nævnte ligeledes på mødet den 5. maj 2022, at der er
mulighed for at opnå EU-støtte til de to ovenstående infrastruktur-
projekter, såfremt vejstrækningerne indgår på TEN-T-nettet.
Transportministeriet forudsætter, at der her henvises til, at det vil
være muligt at søge om EU-støtte
gennem EU’s infrastrukturfond,
Connecting Europe Facility (CEF).
Transportministeriet skal i den forbindelse bemærke, at mulighe-
den for at søge om EU-støtte til vejinfrastrukturprojekter gennem
CEF er meget begrænset under den eksisterende programperiode,
der strækker sig fra 2021-2027. Det skyldes, at der alene kan opnås
støtte til anlæg af nye vejstrækninger, såfremt vejstrækningen er
kategoriseret som en præidentificeret vejstrækning i CEF-forord-
ningen. I en dansk kontekst indgår der alene én præidentificeret
vejstrækning; den faste forbindelse over Femern Bælt.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen