Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0955 Bilag 1
Offentligt
2467952_0001.png
Side1af2
Notat
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til
ændringsbudget nr. 6
til EU’s budget for 2021
KOM (2021) 955
Nyt notat
1. Resume
27. oktober 2021
Kommissionen præsenterede
d. 11. oktober forslag til ændringsbudget 6 til EU’s 2021-budget,
som bl.a. vedrører indkøb af 200 mio. COVID-19 vaccinedoser til lav- og lavmellemindkomst-
lande samt yderligere bidrag til civilbeskyttelsesmekanismen til at afhjælpe nødhjælpssituationer
resten af året. Ændringsbudgettet medfører samlet set en mobilisering af 1.361 mio. euro i for-
pligtelser, hvoraf 888 mio. euro finansieres via omprioriteringer. Forslaget indebærer desuden en
stigning i betalinger på 450 mio. euro, som alle finansieres via omprioriteringer.
Dertil indebærer Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 en justering af indtægtskilden base-
ret på ikke-genanvendt plastemballage, som fører til en reduktion i det danske EU-bidrag i
2021.
Vedtages forslag til ændringsbudget 6 uændret reduceres det danske EU-bidrag i 2021 isoleret
set med ca. 3,5 mio. kr.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 til 2021-
budgettet, idet der lægges vægt på, at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprio-
riteringer.
2. Baggrund
Kommissionen
har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 6 til EU’s budget for
2021 (KOM (2021) 955). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet og finansforordningens art. 44
1
.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 medfører en samlet stigning i for-
pligtelser på 1.361,3 mio. euro,
jf. tabel 1.
Heraf udgør omprioriteringer 887,8 mio.
euro. Nettomerudgiften på 473,5 mio. euro håndteres i overvejende grad ved en
mobiliseringen af fleksibilitetsinstrumentet på 470 mio. euro.
For så vidt angår betalingsniveauet foreslår Kommissionen at mobilisere 450 mio.
euro i 2021 under fleksibilitetsinstrumentet, hvilket modsvares af en tilsvarende
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2021) 0955 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringsbudget nr. 6 til EU's budget for 2021
2467952_0002.png
Side 2 af 4
reduktion i betalinger under landdistriktsstøtten. Således medfører Kommissio-
nens forslag ikke en nettojustering til det samlede betalingsniveau.
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6
Mio. euro, 2021-priser
Bruttomerudgifter
Heraf tilførsel af 200 mio. COVID-19-vaccinedo-
ser
Heraf styrkelse af EU’s
civilbeskyttelsesmeka-
nisme (rescEU)
Heraf fiskeriaftale
Omprioriteringer
Heraf EU’s nødhjælpsinstrument (ESI)
Heraf Instrument for naboskab, udviklingssamar-
bejde og internationalt samarbejde (NDICI)
Heraf Landdistriktsstøtte
Heraf Det Europæiske Center for Forebyggelse
af og Kontrol med Sygdomme (ECDC)
Heraf Det Europæiske Lægemiddelagentur
(EMA)
Nettomerudgifter
Forpligtelser
1.361,3
1.300,0
57,8
3,5
-887,8
-400,0
-450,0
-
-20,0
-17,8
473,5
Betalinger
450,0
450,0
-
-
-450,0
-
-
-450,0
-
-
-
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 for EU’s 2021-budget.
COVID-19 vacciner til tredjelande
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6
til EU’s 2021-budget
vedrører pri-
mært mobilisering af midler mhp. at tilbyde yderligere 200 mio. COVID-19-vacci-
nedoser til lav- og lavmellemindkomstlande. Kommissionen oplyser, at man ved
vedtagelsen af forslaget forventer at kunne udrulle vaccinedoserne i første halvår
2022.
Kommissionen oplyser, at det er nødvendigt at mobilisere 450 mio. euro i betalin-
ger. Disse betalingsbevillinger modsvares af et mindreforbrug under landdistrikts-
støtten på 450 mio. euro,
jf. tabel 1,
eftersom der ved slutning af august 2021 fore-
kommer et samlet mindreforbrug under landdistriktsstøtten på i alt 617 mio. euro.
Dette mindreforbrug kan ifølge Kommissionen henføres til, at COVID-19 relate-
rede engangsbetalinger til landbrug
og SMV’er inden for fødevareforarbejdning
har været lavere end forventet. Derudover kan mindreforbruget henføres til for-
sinket vedtagelse af de underliggende retsakter.
Styrkelse af EU-Civilbeskyttelsesmekanismen samt fiskeriaftale
Kommissionen foreslår endvidere en forøgelse af forpligtelsesbevillingerne til ci-
vilbeskyttelsesmekanismen (rescEU) på 57,8 mio. euro. Der har været stort træk
på civilbeskyttelsesmekanismen i år sfa. evakueringer fra Afghanistan samt nød-
hjælp til Haiti pga. jordskælv. Kommissionen forventer, at der bliver brug for
yderligere midler til at afhjælpe nødhjælpssituationer resten af året. Merudgifterne
modsvares delvist af mindreforbrug under Det Europæiske Lægemiddelagentur
kom (2021) 0955 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringsbudget nr. 6 til EU's budget for 2021
Side 3 af 4
(EMA) på 17,8 mio. euro og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kon-
trol med Sygdomme (ECDC) på 20 mio. euro.
Endelig foreslås at øge forpligtigelsesbevillingerne til fiskeriaftaler med 3,5 mio.
euro sfa. implementering af færdigforhandlede fiskeriaftaler med en række tredje-
lande, herunder Cookøerne, Mauretanien, Kiribati, Madagaskar, Liberia, Grønland
og Gabon.
Indtægtssiden - Opdaterede skøn for plastbidrag
Baseret på opdaterede data vedr. genanvendelse af plastemballage for Tjekkiet,
Tyskland, Spanien, Kroatien, Italien, Ungarn, Østrig og Slovakiet har Kommissio-
nen opjusteret indtægtsgrundlaget fsva. EU-landenes samlede plastbidrag i 2021,
så EU-landenes samlede plastbidrag øges med 20 mio. euro til i alt ca. 5,8 mia.
euro. Det medfører en tilsvarende nedjustering af medlemslandenes BNI-baserede
bidrag. Der forventes i forlængelse heraf justeringer til Kommissionens ændrings-
brev 1 til forslaget om EU’s 2022-budget.
Denne tekniske korrektion af indtægtssiden medfører isoleret set en reduktion i
det danske BNI-bidrag på ca. 3,5 mio. kr. i 2021.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer samlet set en bruttoforøgelse af forpligtelsesniveauet med
1.361,3 mio. euro, idet omprioriteringer udgør 887,8 mio. euro. Således udgør net-
toforøgelsen af forpligtelsesniveauet 473,5 mio. euro.
Fsva. betalingsniveauet er der tale om en bruttoforøgelse på 450 mio. euro, idet
omprioriteringer udgør 450 mio. euro. Således medfører Kommissionens forslag
ikke en nettojustering til betalingsniveauet. For et givent finansår er det alene beta-
lingerne på EU-budgettets udgiftsside, der påvirker det danske EU-bidrag.
Vedtages ændringsbudgettet uændret reduceres det danske EU-bidrag i 2021 isole-
ret set med ca. 3,5 mio. kr. sfa. de opdaterede skøn for medlemslandenes plastbi-
drag på EU-budgettets indtægtsside.
kom (2021) 0955 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringsbudget nr. 6 til EU's budget for 2021
Side 4 af 4
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser ud over de statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har heller ikke kon-
sekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 6.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændrings-
budget 6.
COVID-19 udgør en stor trussel for sundhedssituationen og samfundsøkonomien
i Europa såvel som i resten af verden.
Regeringen støtter derfor, at der fra EU’s
side gøres en aktiv indsats på områder, der understøtter vaccineindsatsen i lav- og
lavmellemindkomstlande.
Regeringen støtter ligeledes EU’s indsats ved humanitære kriser og naturkatastro-
fer i tredjelande.
Regeringen anerkender, at merudgifterne i forslaget til ændringsbudget 6 delvist
modgås ved omprioriteringer inden for de i 2021-budgettets fastsatte bevillinger.
Regeringen ser dog gerne mulighederne for yderligere omprioriteringer udforsket
nærmere.
Således vil regeringen - i stil med andre merudgifter på EU-budgettet - søge at fi-
nansiere disse ved omprioriteringer frem for ved merbidrag fra medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.