Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0016 Bilag 1
Offentligt
2539964_0001.png
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
Kommissionens meddelelse om en europæisk strategi for universite-
ter og forslag til rådshenstilling om brobygning med henblik på et ef-
fektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
COM (2022) 16, COM (2022) 17
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 18. januar 2022 en videregående uddannelses-
pakke bestående af meddelelsen om en europæisk strategi for universiteter med
tilhørende forslag til rådshenstilling om brobygning med henblik på et effektivt eu-
ropæisk samarbejde om videregående uddannelse. Formålet hermed er at videre-
udvikle den igangværende proces med at skabe et tættere samarbejde mellem de
videregående uddannelsesinstitutioner, som bygger på både excellence og inklu-
sion. Der sættes i den forbindelse fire overordnede mål der skal indfris per 2024:
-
Styrke den europæiske dimension i videregående uddannelse og forsk-
ning.
-
Understøtte universiteter som fyrtårne for den europæiske levevis.
-
Fremme universiteter som forandringsagenter på den digitale og grønne
dagsorden.
-
Underbygge
universiteternes rolle som drivkraft i EU’s globale position.
Regeringen støtter overordnet op om strategien og ambitionen om at styrke de vi-
deregående uddannelsesinstitutioner gennem tættere samarbejde. Særligt hilses
det velkomment, at både forskning, innovation og videregående uddannelser nu
for første gang er sammentænkt i en fælles strategi på EU niveau. Regeringen fin-
der, at størstedelen af tiltagene i strategien positivt bygger videre på de eksiste-
rende indsatser og programmer samt følger det hidtidige omdrejningspunkt om vi-
densdeling og erfaringsudveksling.
Regeringen mener, at samarbejdet om videregående uddannelser i Europa fortsat
bør have sit udgangspunkt i, at der ligger en styrke i diversitet i uddannelsessyste-
merne landene i mellem, og at samarbejdet ikke skal fokusere på ensretning af de
nationale uddannelsessystemer. Der må ikke blive rykket ved institutionernes au-
tonomi eller den nationale kompetence på uddannelsesområdet. I forlængelse
heraf er regeringen kritisk over for forslagene om en europæisk grad samt en juri-
disk vedtægt for europæiske universiteter.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 18. januar 2022 en videregående uddannelses-
pakke bestående af meddelelsen om en europæisk strategi for universiteter med
tilhørende forslag til rådshenstilling om brobygning med henblik på et effektivt eu-
ropæisk samarbejde om videregående uddannelse. Forslagene er oversendt til
Side 1/8
kom (2022) 0016 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
2539964_0002.png
Rådet i dansk sprogversion den 8. februar 2022. Baggrunden er, at der i de tidli-
gere meddelelser om skabelsen af et europæisk uddannelsesrum i 2025 (COM
(2020) 625) og meddelelsen om et nyt europæisk rum for forskning og innovation
(COM (2020) 628) var et fokus på styrke det transnationale samarbejde mellem
universiteter med henblik på, at studerende og forskere opnår de rette kompeten-
cer og færdigheder.
Endvidere skal meddelelsen bygge videre på den udvikling, der blev sat i gang
med lanceringen af Europæiske Universiteter initiativet med første ansøgnings-
runde i 2019 i regi af Erasmus+. Formålet med Europæiske Universiteter er at ud-
vikle tættere og mere strategiske samarbejder mellem udvalgte europæiske viden-
institutioner, herunder oprettelse af fælles uddannelser og øget udveksling af stu-
derende og ansatte.
3. Formål og indhold
Kommissionens formål med en videregående uddannelsespakke er at videreud-
vikle den igangværende proces med at skabe et tættere samarbejde mellem de vi-
deregående uddannelsesinstitutioner, som bygger på både excellence og inklu-
sion. Der sættes i den forbindelse fire overordnede mål, der skal indfries per 2024:
- Styrke den europæiske dimension i videregående uddannelse og forsk-
ning.
- Understøtte universiteter som fyrtårne for den europæiske levevis.
- Fremme universiteter som forandringsagenter på den digitale og grønne
dagsorden.
-
Underbygge universiteternes rolle som drivkraft i EU’s globale position.
Meddelelsen om en europæisk strategi for universiteter COM (2022) 16
Kommissionens meddelelse er bygget op omkring ovenstående fire mål.
Under overskriften om at
styrke den europæiske dimension i videregående uddan-
nelse og forskning
lanceres fire flagskibsinitiativer. De nuværende 41 alliancer un-
der initiativet om Europæiske Universiteter skal øges til i alt 60 alliancer i 2024,
der skal involvere mere end 500 universiteter, med et samlet budget i Erasmus+
programmet 2021-2027 på 1,1 milliarder euro. Der skal arbejdes mod en juridisk
vedtægt for universitetsalliancer per 2024, som muliggør deling af personale, data,
infrastruktur, økonomiske ressourcer med mere på tværs af deltagende institutio-
ner. Der skal arbejdes mod skabelsen af en fælles europæisk grad per 2024
i
første omgang ved i 2022 at introducere et fælles europæisk
”label”,
der kan tilde-
les grader, som lever op til bestemte fælles kriterier. Det allerede igangsatte initia-
tiv med et Europæisk Studiekort skal udvides til at omfatte alle studerende på mo-
bilitetsophold.
Ud over de fire flagskibsinitiativer vil Kommissionen under denne overskrift blandt
andet gennemføre en revision af rådshenstillingen om europæisk samarbejde in-
den for akkreditering, med henblik på at skabe et europæisk system for akkredite-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/8
kom (2022) 0016 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
2539964_0003.png
ring og anerkendelse. Kommissionen vil desuden indføre brugen
af et ”seal of ex-
cellence” i Erasmus+ programmet, samt sætte fokus på synergi mellem europæisk
og national finansiering af Europæiske Universiteter initiativet.
Under overskriften
understøtte universiteter som fyrtårne for den europæiske leve-
vis
vil Kommissionen styrke fokus på færdigheder og kompetencer ved at frem-
sætte forslag i 2023 om en europæisk ramme for attraktive og bæredygtige karrie-
rer inden for videregående uddannelse, understøtte samarbejde mellem virksom-
heder og videregående uddannelsesinstitutioner med fokus på udvikling af færdig-
heder og kompetencer, udvide det nuværende European Institute of Innovation
and Technology (EIT) label til at omfatte efter- og videreuddannelse samt styrke
brugen af Erasmus+ på praktikområdet.
Under samme overskrift vil Kommissionen med henblik på at fremme ligestilling og
demokratiske værdier blandt andet udvikle en europæisk ramme for diversitet og
inklusion, styrke repræsentationen af kvinder inden for STEM, opfordre universite-
ter til at sætte frivillige mål for inklusion, opfordre til at medlemsstater understøtter
flygtninges adgang til videregående uddannelse, i 2024 foreslå retningsgivende
principper for fremme af akademisk frihed samt understøtte implementering af ret-
ningslinjer for fremmed indblanding i forskning og innovation.
Under overskriften om
forandringsagenter for den grønne og digitale omstilling
vil
Kommissionen blandt andet fremme, at videregående uddannelsesinstitutioner
indtænker bæredygtighed på tværs af deres organisation, styrke et grønt og blåt
Erasmus+, der er bæredygtigt og beskytter havene, understøtte udviklingen af mi-
cro-credentials inden for den grønne omstilling, undersøge etableringen af en fæl-
les digital platform for samarbejde om videregående uddannelser samt under-
støtte videregående uddannelsesinstitutioners fokus på digitale færdigheder
blandt andet gennem Digital Europe programmet.
Som en del af
universiteter som
drivkraft i EU’s globale position
vil Kommissionen
videreudvikle ”Team Europe” tilgangen med udvikling af
en fælles portal for til-
trækning af internationale studerende fra tredje lande. Kommissionen vil desuden
opfordre til, at medlemsstater behandler visumansøgninger fra studerende fra
tredje lande i god tid inden studiestart samt understøtte brugen af Erasmus Mun-
dus Fællesgrader i globale samarbejder.
Endelig vil Kommissionen som en del processen omkring opfølgning og imple-
mentering af strategien samle dets nuværende dataindsamling på det videregå-
ende uddannelsesområde i et såkaldt Europæisk Videregående Uddannelser Ob-
servatorie, der vil skulle udvikle et Europæisk Videregående Uddannelsessektor
Scoreboard, der skal følge implementeringen af strategien på en række udvalgte
indikatorer.
Rådshenstilling om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde
om videregående uddannelse COM (2022) 17
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/8
kom (2022) 0016 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
2539964_0004.png
Formålet med rådshenstillingen om brobygning med henblik på et effektivt euro-
pæisk samarbejde om videregående uddannelse er at følge op på det overord-
nede mål om at styrke den europæiske dimension i videregående uddannelse og
forskning og særligt lanceringen af de fire flagskibsinitiativer om udbygning af de
europæiske universitetsalliancer, udvikling af en europæisk vedtægt, udvikling af
en europæisk grad samt videreudvikling af det europæiske studiekort.
I forslaget til rådshenstilling opfordres medlemsstaterne til at understøtte, at vide-
regående uddannelsesinstitutioner indgår i tests af muligheder og behov for en
fælles juridisk vedtægt, der muliggør ressourcedeling mellem deltagende institutio-
ner i en Europæisk Universitetsalliance. Ligeledes opfordres medlemsstaterne til
at understøtte de videregående uddannelsesinstitutioners deltagelse i udviklingen
af en fælles europæisk grad.
I forlængelse heraf opfordres medlemsstaterne til at understøtte institutioners ud-
vikling af hensigtsmæssige tilgange til spørgsmål om optag, undervisningssprog,
brug af virtuel undervisning, brug af micro-credentials, anvendelse af ECTS, an-
vendelse af akkrediteringsprocesser i overensstemmelse med European Standard
and Guidelines (ESG) samt udvikling af fælles grader.
Endvidere opfordres medlemsstater til at understøtte øget udvekslingsmobilitet
ved blandt andet at se på udfordringer i form af optagssystemer, akademiske ka-
lendere og studieafgifter.
Medlemsstater opfordres desuden til at tilvejebringe vedvarende finansiering af
Europæiske Universiteter tiltaget, fremme og beskytte institutionel autonomi,
fremme virtuelt samarbejde om undervisning, understøtte tværdisciplinære til-
gange samt tilskynde videregående uddannelsesinstitutioner til at involvere stude-
rende, undervisere og forskere i deres styringsprocesser.
Desuden opfordres medlemsstaterne til at arbejde mod brug af ekstern instituti-
onsakkrediteringssystemer frem for programakkreditering, med brug af den euro-
pæiske tilgang for akkreditering af fællesgrader uden yderligere nationale krav.
Medlemsstater anbefales at indsende en handlingsplan for opfølgning på rådshen-
stillingen til Kommissionen inden for 6 måneder efter vedtagelsen.
Endelig inviteres Kommissionen i forslaget til at arbejde mod udviklingen af en juri-
disk vedtægt for alliancer af videregående uddannelsesinstitutioner samt udviklin-
gen af en europæisk grad per 2024. Herunder igangsætte pilotprojekter i 2022
omkring første skridt i denne retning inden for rammerne af eksisterende europæi-
ske instrumenter.
Kommissionen inviteres desuden til at fortsætte udviklingen af Europæiske Univer-
siteter initiativet med fokus på at tilvejebringe en vedvarende finansieringsmodel
samt udvide udrulningen af det europæiske studiekort.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/8
kom (2022) 0016 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
2539964_0005.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget til rådshenstilling er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, idet forslaget har til formål at støtte og styrke det tværnatio-
nale samarbejde inden for de videregående uddannelser, og tværnationale samar-
bejdsspørgsmål i sagens natur behandles bedst på EU-plan. Samtidig henvises til,
at medlemsstaterne kan træffe uafhængige lovgivningsmæssige beslutninger og
gennemføre foranstaltninger, der tager sigte på at fremme et tættere samarbejde
mellem videregående uddannelsesinstitutioner.
Kommissionen baserer forslaget til rådshenstilling på artikel 165(4) og art. 166(4)
TEUF om bl.a. udvikling af et højt uddannelsesniveau gennem samarbejde mel-
lem medlemsstater. Kommissionen understreger, at evt. forpligtelser er baseret på
frivillighed for medlemsstaterne og med fuld respekt for national kompetence.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen i sig selv medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen og rådshenstillingen i sig selv vurderes ikke at få konsekvenser for
lovgivningen, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
En eventuel opfølgning herpå gennem implementering af visse af forslagene vil af-
hængigt af nationale beslutninger kunne medføre lovgivningsmæssige konsekven-
ser på det det videregående uddannelsesområde.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes in-
den for de berørte myndigheders eksisterende bevillingsramme,
jf. budgetvejlednin-
gens bestemmelser herom.
Regeringen finder, at der på nuværende tidspunkt er uafklarede forhold omkring
de over tid afledte konsekvenser af en evt. juridisk vedtægt og en europæisk grad,
som omtalt i forslaget til rådshenstillingen, der kræver yderligere afklaring.
8. Høring
Meddelelsen og rådshenstillingen blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget
vedr. uddannelse og ungdom den 20. januar 2022. Der indkom følgende hørings-
svar, som nedenfor gengives i deres fulde længde.
Side 5/8
kom (2022) 0016 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
2539964_0006.png
Akademikerne
Akademikerne finder, at internationalt samarbejde er afgørende for uddannelse og
forskning på højeste niveau. Det er afgørende, at der afsættes midler til at sikre
mobiliteten, herunder særligt for medarbejdere.
Vi ved, at det generelt er mere vanskeligt at få undervisere til at deltage i udveks-
ling. Det er derfor afgørende, at der i det videre arbejde kommer et større fokus på
at etablere muligheder, der gør det attraktivt for fx undervisere at deltage i videre-
gående uddannelsessamarbejder i Europa.
Samtidig vil Akademikerne understrege, at det er vigtigt, at internationale samar-
bejder på universitetsniveau er baseret på excellence i forskning og uddannelse.
Det medfører også, at vi vil opfordre til at udvælgelsen af samarbejder sker på
baggrund af parametre for kvalitet i forskning og uddannelse. Det følger naturligvis
heraf, at forskningsfrihed og ytringsfrihed er fundamentet for høj kvalitet.
Endelig er det essentielt, at der i forbindelse med etablering af eventuel fælles eu-
ropæisk grad ikke må gå på kompromis med kvalitetssikringen af de videregående
uddannelser i Danmark
Danske Universiteter
Danske Universiteter takker for meddelelse om en europæisk strategi for universi-
teter (COM(2022)16) og et forslag til rådshenstilling om brobygning
(COM(2022)17), som er modtaget i høring via EU-specialudvalget for uddannelse
og ungdom den 20. januar 2022.
Den fælles europæiske strategi og rådshenstillingen skal styrke “opportunities for
innovative transnational cooperation in the higher education sector, as working to-
gether more closely is essential for the EU to consolidate its role as a global
player.”
Danske Universiteter deler fuldt ud ambitionen om internationalt samarbejde om
forskning og uddannelse, som både en akademisk og samfundsmæssig nødven-
dighed.
Nogle af de konkrete instrumenter (herunder legal statute og EU-degree) er ikke
udfoldet i strategien, derfor har vi ikke konkrete bemærkninger endnu.
Aktuelt er 7 danske universiteter engageret i European Universities Initiative (EUI).
Som nævnt i rådshenstillingen har alliancerne allerede vist stort potentiale og
samtidig tydeliggjort, at der er en række udfordringer for samarbejdet pga. national
regulering.
Danske Universiteter vil derfor i forlængelse af rådshenstillingen opfordre til en
langsigtet reform af gældende lovgivning vedr. internationalt uddannelses- og
forskningssamarbejde.
Konkret vil vi understrege behovet for at adressere følgende barrierer for danske
universiteters deltagelse i EUI-samarbejde:
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/8
kom (2022) 0016 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
2539964_0007.png
• Lovhjemmel til virtuel mobilitet. Overordnet har der gennem en årrække været
stigende brug af digitale og blandede uddannelsesformater. I Danmark er der ikke
hjemmel til mobilitet, der inkluderer virtuelle elementer, og den manglende hjem-
mel begrænser danske studerendes muligheder og udgør en stopklods for at
indgå fuldt ud i EUI-samarbejdet.
• Engelsksprogede studiepladser. Reduktion
af engelsksprogede studiepladser
har konsekvenser for antallet af engelsksprogede kurser og uddannelser. Euro-
pean Universities forudsætter en stor cirkulation mellem studerende og VIP mel-
lem alliancernes deltagere. Dette kan danske universiteter kun leve op til med et
bredt udbud af hele uddannelser på engelsk.
• Finansiering. Danske Universiteter opfordrer til national medfinansiering af uni-
versiteternes arbejde i regi af European Universities Initiative.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
FA takker for høringen.
FA bakker op om forslaget til rådshenstilling, som skal bidrage til et mere effektivt
samarbejde mellem universiteterne i EU om forskning og videregående uddan-
nelse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen er overordnet blevet hilst velkommen blandt medlemslandene. En
række andre lande har dog udtrykt sig kritiske over for tiltagene om en juridisk
vedtægt for europæiske universitetsalliancer samt en fælles europæisk grad, her-
under at der fortsat er en række udeståender, herunder forholdet til den nationale
kompetence.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet op om strategien og ambitionen om at styrke de vi-
deregående uddannelsesinstitutioner gennem tættere samarbejde. Særligt hilses
det velkomment, at både forskning, innovation og videregående uddannelser nu
for første gang er sammentænkt i en fælles strategi på EU niveau. Regeringen fin-
der, at størstedelen af tiltagene i strategien positivt bygger videre på de eksiste-
rende indsatser og programmer, samt følger det hidtidige omdrejningspunkt om vi-
densdeling og erfaringsudveksling.
Regeringen mener, at samarbejdet om videregående uddannelser i Europa fortsat
bør have sit udgangspunkt i, at der ligger en styrke i diversitet i uddannelsessyste-
merne landene i mellem, og at samarbejdet ikke skal fokusere på ensretning af de
nationale uddannelsessystemer. Der må ikke blive rykket ved institutionernes au-
tonomi eller national kompetence.
Side 7/8
kom (2022) 0016 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
2539964_0008.png
I forlængelse heraf er regeringen kritisk over for forslagene om en europæisk grad
samt en juridisk vedtægt for europæiske universiteter. Der er tidligere blevet lagt
op til, at der skulle foretages et studie af behovet for disse to, samt afklaring af
hvad disse tiltag konkret vil medføre i forholdet til national lovgivning. Det virker
derfor præmaturt allerede nu at forpligte sig på indførelsen af disse tiltag, inden
det forberedende arbejde er tilendebragt.
Regeringen finder, at en europæisk grad og særligt en juridisk vedtægt på sigt, af-
hængig af den nærmere udformning, vil kunne rykke ved den nationale kompe-
tence på det videregående uddannelsesområde. Regeringen understreger, at for-
slagene vil skulle udformes med respekt for national kompetence og national lov-
givning.
I forhold til udviklingen af det europæiske studiekort mener regeringen, at dette
fortsat skal ske med respekt for den enkelte institutions autonomi.
For så vidt angår udviklingen af europæiske rammer for akkreditering mener rege-
ringen ligeledes, at dette bør være en proces baseret på frivillighed, som det hidtil
har været tilfældet i Bologna processen og med samtidig opretholdelse af den na-
tionale kompetence.
Endvidere er der behov for nærmere at få beskrevet tiltag såsom et Europæisk Vi-
deregående Uddannelsessektor Scoreboard, samt en ny europæisk platform for
videregående uddannelser i flere detaljer, for at have mulighed for at afklare de
nærmere implikationer heraf.
Endelig finder regeringen, at udarbejdelse af nationale handlingsplaner på uddan-
nelsesområder er et nationalt anlæggende, hvorfor rådshenstillingen ikke bør for-
udsætte udfærdigelsen heraf.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8/8