Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0047 Bilag 1
Offentligt
2548643_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
Kommissionens forslag til rådets forordning om ændring af forord-
ning (EU) 2021/2085 om oprettelse af fællesforetagenderne under Ho-
risont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mikrochips
KOM (2022) 47 final
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM (2022) 47 final af 8. februar 2022 fremsendt forslag til
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2021/2085 om oprettelse af fæl-
lesforetagenderne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for
mikrochips.
Med etableringen af Fællesforetagendet for mikrochips ændres formålsbeskrivelsen
for det nuværende fællesforetagende for centrale digitale teknologier. Der tilføjes
en generel og fire specifikke yderligere målsætninger for fællesforetagendet for mik-
rochips.
Regeringen hilser forslaget om en forordning for mikrochips velkommen og støtter am-
bitionen om at styrke det europæiske økosystem for halvledere. Regeringen ser posi-
tivt på fælles indsatser på EU-plan, der kan bidrage til europæiske og danske virksom-
heders og offentlige institutioners stabile adgang til mikrochips. I lyset af den nuvæ-
rende mangel på mikrochips samt øget risiko for stormagtsrivalisering er dette vigtigt
med henblik på at sikre konkurrencedygtighed, velfærd og samfundskritiske funktioner.
Udvikling af nye innovative og energivenlige mikrochips samt adgang hertil spiller des-
uden en afgørende rolle i den digitale og grønne omstilling.
Regeringen finder det overordnet fornuftigt, at Europa-Kommissionen og offent-
lige og private aktører i EU’s medlemslande
- inden for mikrochipområdet
gives
mulighed for at koordinere F&I-dagsordener og etablere F&I-samarbejder, der
mere effektivt end nationale indsatser kan skabe løsninger på en af Europas store
samfundsmæssige udfordringer.
Regeringen finder det væsentligt, at midler fra hhv. Horisont Europa og Digitalt Eu-
ropa anvendes inden for rammerne af de overordnede formål med de to program-
mer, herunder at midler konkurrenceudsættes og i udgangspunktet udmøntes til
konsortier, hvori der indgår deltagere fra flere medlemsstater.
Regeringen finder det vigtigt, at eventuelt input fra alliancen for processorer og
halvlederteknologier alene er af vejledende karakter og ikke foregriber de vanlige
procedurer for fastlæggelse af fællesforetagenders arbejdsprogram.
Regeringen ser positivt på ambitionen om at etablere et europæisk netværk af
kompetencecentre og finder, at man i videst muligt omfang bør indtænke eksiste-
17. marts 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/6
kom (2022) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af fællesforetagenderne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mikrochips
2548643_0002.png
rende strukturer med henblik på at opnå synergier og undgå overlap. I den forbin-
delse mener regeringen ikke, at der bør være krav om, at der etableres kompeten-
cecentre i alle medlemsstater.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2022) 47 final af 8. februar 2022 fremsendt forslag
til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2021/2085 om oprettelse af
fællesforetagenderne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet
for mikrochips. Forslaget er oversendt til Rådet den 25. februar 2022 i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 187 og 188, stk. 1. Forslaget om
at oprette institutionaliserede europæiske partnerskaber er baseret på TEUF arti-
kel 187, som foreskriver, at Unionen kan oprette fællesforetagender eller enhver
anden struktur, der er nødvendig for korrekt gennemførelse af programmerne for
forskning, teknologisk udvikling og demonstration i Unionen. Forslaget skal be-
handles efter TEUF artikel 188, stk. 1, som foreskriver, at Rådet efter forslag fra
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og So-
ciale Udvalg vedtager de i artikel 187 omtalte bestemmelser.
Forslaget indgår i en pakke af initiativer (Chips Act-pakken), der har til formål at styrke
EU's forsyningssikkerhed, robusthed og teknologiske lederskab inden for halvle-
dere. Pakken består af fire initiativer: "Kommissionens
forslag til Europa-Parlamen-
tet og Rådets forordning om en ramme for foranstaltninger til styrkelse af det euro-
pæiske økosystem for halvledere (mikrochipforordningen)”
(KOM (2022) 46), med-
delelsen
”En lovpakke om europæiske mikrochips”
(KOM (2022) 45), henstillingen
”En fælles EU-værktøjskasse
til afhjælpning af manglen på halvledere og en EU-
mekanisme til overvågning af økosystemet for halvledere”
(C (2022) 782) samt for-
slag til ændring af forordningen om fællesforetagenderne under Horisont Europa
”Ændring af forordning (EU) 2021/2085 om oprettelse af fællesforetagenderne un-
der Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mikrochips”
(KOM
(2022) 47).
Chips Act-pakken kommer som opfølgning på, at kommissionsformand Ursula von
der Leyen i sin årlige tale om Unionens tilstand i september 2021 annoncerede, at
Kommissionen ville lancere en retsakt for halvledere.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3. Formål og indhold
Forslaget til mikrochipforordningen har til formål at nå den strategiske målsætning
om at øge modstandsdygtigheden af Europas økosystem for halvledere og øge
Europas globale markedsandel. Det har også til formål at lette en tidlig anvendelse
af nye mikrochips i den europæiske industri og øge dens konkurrenceevne.
Med hensyn til opfyldelsen af disse målsætninger er et af målene med den fore-
slåede mikrochipforordning at oprette Mikrochips til Europa-initiativet for at støtte
kapacitetsopbygning i stor skala gennem investering i grænseoverskridende og al-
ment tilgængelige forsknings-, udviklings- og innovationsinfrastrukturer, der er
etableret i Unionen, med henblik på at gøre det muligt at udvikle næste generation
Side 2/6
kom (2022) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af fællesforetagenderne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mikrochips
2548643_0003.png
af banebrydende halvlederteknologier, der vil styrke EU's kapacitet med hensyn til
avanceret udformning, systemintegration og mikrochipproduktion, herunder med
fokus på opstartsvirksomheder og vækstvirksomheder.
Med etableringen af Fællesforetagendet for mikrochips ændres formålsbeskrivel-
sen for det nuværende fællesforetagende for centrale digitale teknologier. Der til-
føjes en generel og fire specifikke yderligere målsætninger for fællesforetagendet
for mikrochips. Den generelle målsætning har fokus på at øge kapaciteten i stor
skala i hele Unionen inden for næste generation af banebrydende halvledertekno-
logier, mens de fire specifikke mål fokuserer på opbygning af omfattende kapacitet
med hensyn til udformning af integrerede halvlederteknologier, forbedring af eksi-
sterende pilotlinjer og udvikling af nye, opbygning af avanceret teknologisk og in-
geniørmæssig kapacitet til at fremskynde udviklingen af kvantechips og oprettelse
af et netværk af kompetencecentre i hele Europa.
Aktionerne under fællesforetagendet vil blive gennemført gennem det ændrede og
omdøbte nuværende fællesforetagende for centrale digitale teknologier. Dette fæl-
lesforetagende tilvejebringer i øjeblikket omfattende støtte til erhvervsstyret forsk-
ning, teknologisk udvikling og innovation inden for elektroniske komponenter og
systemer og relaterede software- og systemteknologier. Disse aktiviteter vil blive
en del af fællesforetagendet for mikrochips.
Der lægges i forslaget op til, at 2,875 mia. euro af i alt 3,3 mia. euro fra det fore-
slåede Mikrochip for Europa-initiativet vil blive udmøntet gennem fællesforetagen-
det for mikrochips. De midler der allerede er afsat til fællesforetagende for centrale
digitale teknologier vil også indgå i budgettet for fællesforetagendet for mikrochips.
Der er dermed lagt op til et samlet budget for fællesforetagendet for mikrochips på
4,174 mia. euro. Tilvejebringelsen af den økonomiske ramme for initiativet beskri-
ves i den overordnede mikrochipforordning, og der henvises til grund- og nær-
hedsnotat om denne for yderligere uddybning.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4. Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEUF artikel 188, stk. 1 skal Europa-Parlamentet høres.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget, og tidspunktet for Eu-
ropa-Parlamentets behandling kendes ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Forskning er delt kompetence mellem Unionen og dets medlemsstater. På områ-
derne for forskning, teknologisk udvikling og rummet har Unionen kompetence til
at gennemføre tiltag, navnlig at fastlægge og iværksætte programmer, dog såle-
des at udøvelsen af denne kompetence ikke kan føre til, at medlemsstaterne for-
hindres i at udøve deres kompetence, jf. TEUF artikel 4, stk. 3.
Kommissionen anfører, at forslaget fokuserer på områder, hvor der er en påviselig
merværdi ved at handle på EU-plan i medfør af skalaen, hastigheden og omfanget
Side 3/6
kom (2022) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af fællesforetagenderne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mikrochips
2548643_0004.png
af den indsats, der kræves, for at EU kan opfylde sine langsigtede traktatmålsæt-
ninger og opfylde sine strategiske politiske prioriteter og forpligtelser. Kommissio-
nen anfører endvidere, at forslaget også bør supplere og styrke de nationale og
subnationale aktiviteter på samme område. Hvert europæisk partnerskab, herun-
der fællesforetagendet for mikrochips, er baseret på en langsigtet strategisk forsk-
nings- og innovationsdagsorden og er velegnet til at tackle komplekse grænse-
overskridende udfordringer.
Regeringen er enig i Kommissionens vurderingen af, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Fællesforetagendet er etableret mellem Unionen, private parter og deltagende
medlemsstater. Danmark deltager og bidrager med en national medfinansiering til
danske deltagere i det nuværende fællesforetagende for centrale digitale teknolo-
gier. Det er op til den deltagende medlemsstat selv at definere størrelsen på natio-
nal medfinansiering. Det skal undersøges nærmere, om forslaget giver anledning
til at justere den allerede forventede danske medfinansiering. En eventuel juste-
ring vil ske med udgangspunkt i, at afledte nationale udgifter som følge af EU-rets-
akter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
For yderligere uddybning af de statsfinansielle konsekvenser ved den overlig-
gende mikrochipforordning henvises til grund- og nærhedsnotat herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
For yderligere uddybning af de samfundsøkonomiske konsekvenser ved den over-
liggende mikrochipforordning henvises til grund- og nærhedsnotat herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
I forhold til det længere sigte kan indsatserne rettet mod at styrke EU’s teknologi-
ske og innovative kapaciteter inden for halvlederområdet indebære nye forret-
ningsmuligheder for danske virksomheder grundet bedre adgang til innovative og
energivenlige teknologiske løsninger, infrastruktur i form af europæiske kompeten-
cecentre samt kvalificeret arbejdskraft.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Side 4/6
kom (2022) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af fællesforetagenderne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mikrochips
2548643_0005.png
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for forskning i perioden 28. fe-
bruar - 9. marts 2022. Der er modtaget følgende høringssvar:
Dansk Industri:
"Vi er helt med på, at forsyningskrisen på mikrochips er og har været betydelig.
Det står ikke klart for os, hvordan vi fra dansk side kan involvere os i etablering,
udvikling og drift af fællesforetagendet, men vi kan kun bakke op om initiativet. Det
afgørende bliver, at det ikke kun bliver de store industrier, som kommer til at drive
det, men at det også blive muligt for mere almindelige danske og europæiske virk-
somheder at deltage i leverandørkæder på markedsvilkår."
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til forsla-
get.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser forslaget om en forordning for mikrochips velkommen og støtter am-
bitionen om at styrke det europæiske økosystem for halvledere. Regeringen ser posi-
tivt på fælles indsatser på EU-plan, der kan bidrage til europæiske og danske virksom-
heders og offentlige institutioners stabile adgang til mikrochips. I lyset af den nuvæ-
rende mangel på mikrochips samt øget risiko for stormagtsrivalisering er dette vigtigt
med henblik på at sikre konkurrencedygtighed, velfærd og samfundskritiske funktioner.
Udvikling af nye innovative og energivenlige mikrochips samt adgang hertil spiller des-
uden en afgørende rolle i den digitale og grønne omstilling.
Regeringen finder det overordnet fornuftigt, at Europa-Kommissionen og offentlige
og private aktører i EU’s medlemslande
- inden for mikrochipområdet
gives mu-
lighed for at koordinere F&I-dagsordener og etablere F&I-samarbejder, der mere
effektivt end nationale indsatser kan skabe løsninger på en af Europas store sam-
fundsmæssige udfordringer.
Regeringen finder det væsentligt, at midler fra hhv. Horisont Europa og Digitalt Eu-
ropa anvendes inden for rammerne af de overordnede formål med de to program-
mer, herunder at midler konkurrenceudsættes og i udgangspunktet udmøntes til
konsortier, hvori der indgår deltagere fra flere medlemsstater.
Regeringen finder det vigtigt, at eventuelt input fra alliancen for processorer og
halvlederteknologier alene er af vejledende karakter og ikke foregriber de vanlige
procedurer for fastlæggelse af fællesforetagenders arbejdsprogram.
Regeringen finder, at man i forhold til et europæisk netværk af kompetencecentre i
videst muligt omfang bør indtænke eksisterende strukturer med henblik på at opnå
synergier og undgå overlap. I den forbindelse mener regeringen ikke, at der bør
være krav om, at der etableres kompetencecentre i alle medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Side 5/6
kom (2022) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af fællesforetagenderne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mikrochips
2548643_0006.png
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Det bemær-
kes dog, at forordning (EU) 2021/2085 om oprettelse af fællesforetagenderne un-
der Horisont Europa har været forelagt Folketingets Europaudvalg. Regeringen fo-
relagde forhandlingsoplæg vedrørende denne forordning den 23. september 2021.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/6