SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
27. maj 2022
Kommissionens forslag til ændring af direktiv 2003/25/EF for så vidt
angår medtagelsen af forbedrede stabilitetskrav og tilpasning til sta-
bilitetskrav defineret af Den Internationale Søfartsorganisation
KOM (2022) 53
Revideret notat ift. grund- og nærhedsnotat.
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 18. februar 2022 forslag til ændring af Eu-
ropa-Parlamentet og Rådets direktiv om særlige stabilitetskrav til "ro-ro"-
passagerskibe. Det vil sige skibe, som har en konstruktion, hvor last kan
køres fra kajen og direkte ombord og ud af skibet igen, fx bilfærger. Med
forslaget skabes der sammenhæng med de nyligt ajourførte standarder for
passagerskibes stabilitet i tilfælde af læk (lækstabilitet) defineret i regi af
FN's søfartsorganisation (IMO). Forslaget forenkler og strømliner reg-
lerne for passagerskibssikkerhed samtidig med, at det nuværende sikker-
hedsniveau for ro-ro-passagerskibe som minimum fastholdes.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af anbefalinger fra Kommissionens
REFIT-program,
der har evalueret EU’s
lovgivning for sikkerhed på pas-
sagerskibe.
Forslaget vurderes ikke at medføre statsfinansielle konsekvenser eller at
have væsentlige lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen stiller sig
positiv over for Kommissionens forslag om at ændre og modernisere di-
rektiv 2003/25/EF. Regeringen støtter regulering af passagersejlads, som
bidrager til fastholdelsen af et højt sikkerhedsniveau.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2022) 53 af 18. februar 2022 fremsat
forslag om ændring af direktiv 2003/25/EF om særlige stabilitetskrav til ro-
ro-passagerskibe for så vidt angår medtagelsen af forbedrede stabilitetskrav
og tilpasning til stabilitetskrav defineret af Den Internationale Søfartsorga-
nisation (IMO). Dansk sprogversion blev modtaget den18. februar 2022.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, om transport