Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0055 Bilag 1
Offentligt
2531537_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2021/954 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af inter-
operable covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater
(EU’s digitale covid-
certifikat) for så vidt angår tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på
medlemsstaternes område under covid-19-pandemien.
KOM(2022) 55
Nyt notat
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Thomas Svenningsen
Dato:
22.02.2022
Sagsnummer:
[2021-7060]
Bilag:
-
Kommissionen har den 3. februar 2022 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EU) 2021/954 om en ramme for udstedelse, kontrol
og accept af interoperable covid-19-vaccinations-, test-
og restitutionscertifikater (EU’s digitale
covidcertifikat) for så vidt angår tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på
medlemsstaternes område under covid-19-pandemien. Forslaget blev oversendt i dansk sprog-
version den 17. februar 2022.
Forslaget har til formål at sikre, at den foreslåede forlængelse samt tilpasninger i forslaget til
ændring af EU’s digitale covidcertifikat (Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om æn-
dring af forordning om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-19-
vaccinations-, test- og restitutionscertifikater for at lette fri bevægelighed under covid-19-pan-
demien) også finder anvendelse for tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på
medlemsstaternes område under covid-19-pandemien og dermed kan få udstedt covidcertifika-
ter (ændring af forordning (EU) 2021/954)
Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold, men udgør en udbygning af Schengen-reglerne.
Danmark skal derfor inden seks måneder efter en evt. vedtagelse beslutte, om Danmark vil
gennemføre retsakten i dansk ret og dermed være bundet på mellemstatsligt grundlag. Regerin-
gen er positivt indstillet over for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2022) 55 af 3. februar 2022 fremsendt forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets om ændring af forordning (EU) 2021/954 om en ramme
for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-19-vaccinations-, test- og re-
stitutionscertifikater
(EU’s digitale covidcertifikat) for så vidt angår tredjelandsstats-
borgere, der lovligt opholder sig eller bor på medlemsstaternes område under covid-
19-pandemien. Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 294. Rådet træf-
fer afgørelse med kvalificeret flertal.
1
kom (2022) 0055 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU's digitale covidcertifikat vedr. tredjelandsborgere (coronapas)
Forslaget er oversendt til Rådet den 17. februar 2022 i dansk sprogversion. Forslaget
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b) vedrørende grænsekontrol
ved de ydre grænser. Da forslaget således er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del,
afsnit V, er forslaget omfattet af retsforbeholdet, hvorfor Danmark i henhold til pro-
tokol nr. 22 til Lissabontraktaten om Danmarks stilling ikke deltager i vedtagelsen af
forslaget, ligesom forslaget ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Da
forordningen imidlertid udbygger Schengen-reglerne, skal Danmark i henhold til arti-
kel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder efter Rådets vedtagelse
træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre, at Kommissionens forslag af 3. februar 2022 om æn-
dring af forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat tillige finder anvendelse for for-
ordning (EU) 2021/954, som sikrer, at tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig
eller bor på medlemsstaternes område under covid-19-pandemien omfattes af forord-
ningen om
EU’s digitale covidcertifikat.
Der henvises til grund- og nærhedsnotat
herom.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF ar-
tikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets formål om at forlænge anvendelsen af forord-
ning (EU) 2021/954 ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene alene,
idet manglende handling på EU-plan ifølge Kommissionen vil medføre, at forordning
(EU) 2021/954 ophører med at finde anvendelse og resultere i at tredjelandsstatsbor-
gere, der lovligt opholder sig eller bor på medlemsstaternes område og der har ret til
at rejse til andre medlemsstater i henhold til EU-retten, ikke længere vil kunne anmode
om og anvende interoperable covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, og stk. 3, er det muligt at afvise indrejse
for udlændinge, der ikke allerede har lovligt ophold i Danmark, hvis sundhedsmæssige
grunde tilsiger, at personen ikke bør have ophold her i landet. Det følger endvidere af
udlændingelovens § 2, stk. 3, at loven kun finder anvendelse på udlændinge omfattet
af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler.
I medfør af epidemilovens § 40 kan Sundhedsministeren efter forhandling med ved-
kommende minister fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet fra eller
har bopæl i nærmere angivne lande, skal fremvise dokumentation for, at de ikke har en
nærmere bestemt alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at de skal lade sig under-
søge for, om de pågældende har en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at de
skal lade sig isolere, eller at de om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på
et sygehus. Sundhedsministeren har på denne baggrund udstedt en bekendtgørelse, der
kom (2022) 0055 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU's digitale covidcertifikat vedr. tredjelandsborgere (coronapas)
fastsætter regler for test og isolation efter rejser (Bekendtgørelse om krav om test og
isolation efter indrejse i Danmark i forbindelse med håndtering af COVID-19).
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser, da der alene er tale om en udvidelse af personkredsen ift. hovedforslaget
om ændring af forordningen om EU’s digitale covidcertifikat (KOM(2022)
50).
Forslagene vurderes samlet set at medføre positive samfundsøkonomiske konsekven-
ser, da forslaget fortsat ventes at bidrage til øget rejseaktivitet på tværs af medlemslan-
dene.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
beslutning om indførelse og ophævelse af rejserestriktioner som følge af COVID-19
fortsat er overladt til medlemslandene.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive over for en forlængelse af forord-
ning (EU) 2021/954.
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være det nødvendige flertal i Rådet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag om, at tredjelands-
statsborgere med lovligt ophold eller bopæl i EU fortsat omfattes af forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Ændringsforslaget har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalget.
Forordning (EU) 2021/954 har den 6. april 2021 været forelagt udvalget til orientering.