Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0057 Bilag 1
Offentligt
2553182_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Parlamentets og Rådets forslag til forordning
om oprettelse af EU-programmet for sikker konnektivitet for perioden 2023-2027
KOM (2022) 57 final
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen har den 15. februar 2022 fremsat forslag om en forordning om op-
rettelse af EU-programmet for sikker konnektivitet for perioden 2023-2027.
Forslaget har til formål at oprette et sikkert satellitkommunikationssystem i EU,
som skal sikre global levering af sikre, fleksible og modstandsdygtige satellitkom-
munikationstjenester til myndigheder, virksomheder og borgere i Unionen. Initiati-
vet skal også udvikle højhastighedsbredbånd i hele Europa, fjerne døde zoner og
sikre sammenhængskraft på tværs af medlemsstaternes territorier, hvilket også
skal omfatte geografiske områder af strategisk interesse, heriblandt Afrika og Ark-
tis.
Forslaget foreslås finansieret
under EU’s flerårige finansielle ramme for
perioden
2021-2027 (MFF) gennem Horisont Europa, Unionens rumprogram, instrumentet
for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde, den Europæi-
ske Forsvarsfond (EUF), Digitalt Europa, Connecting Europe-faciliteten samt fra
den uudnyttede margen under område 1 og område 5 i MFF.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Regeringen støtter et fokus på
et initiativ med klare sikkerhedsperspektiver, som sigter på at beskytte offentlige
myndigheder og borgere mod cyber- og hybridtrusler ved at skabe sikre og pålide-
lige forbindelser i EU, og særligt initiativets sigte mod det arktiske område, som
har stor strategisk betydning for Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2022) 57 af 15. februar 2022 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af EU-programmet for
sikker konnektivitet for perioden 2023-2027. Forslaget er oversendt til Rådet den
4. marts 2022 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsendt med hjemmel i trakta-
tens (TEUF) artikel 189, stk. 2 og skal behandles efter proceduren for den almin-
delige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Med afsæt i Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse af 28. april 2021 om opret-
telse af Unionens rumprogram og Den Europæiske Unions Agentur for Rumpro-
grammet og om ophævelse af forordning (EU) nr. 912/2010, (EU) nr. 1285/2013
og (EU) nr. 377/2014 og afgørelse 541/2014/EU, som udgjorde det første skridt
21. marts 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Anders Mihle
Tel. 72 31 80 46
[email protected]
Side 1/6
kom (2022) 0057 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-programmet for et satellitkommunikationssystem for perioden 2023-2027
2553182_0002.png
hen imod et mål om modstandsdygtighed gennem etableringen af en særlig GOV-
SATCOM-komponent
1
i Unionens rumprogram, videreudvikler initiativet udnyttel-
sen af den eksisterende satellitkommunikationskapacitet for statslige brugere gen-
nem en sammenlægning og fælles udnyttelse af de tilgængelig nationale og pri-
vate ressourcer til satellitkommunikation i EU.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at oprette et sikkert EU-satellitkommunikationssystem, som
sikrer global levering af sikre, fleksible og modstandsdygtige satellitkommunikati-
onstjenester til myndighederne i Unionen og medlemsstaterne. Yderligere skal for-
slaget optimere udnyttelsen af den eksisterende satellitkommunikationskapacitet
for statslige brugere gennem en sammenlægning og fælles udnyttelse af de til-
gængelig nationale og private ressourcer til satellitkommunikation i EU.
Satellitkommunikation kan skabe forudsætninger for uafbrudt digital kommunika-
tion i zoner, hvor jordbaserede net er enten ikkeeksisterende (f.eks. i havområder,
i luftrummet under flyvninger eller i fjerntliggende egne/øer uden mobil- eller bred-
båndsdækning) eller er blevet ødelagt (f.eks. under oversvømmelser eller skov-
brande), eller hvor de lokale netværk kan være sikkerhedsmæssigt kompromitteret
(i krisesituationer eller under følsomme statslige operationer).
Forslaget har yderligere det sigte at give den private sektor mulighed for at levere
kommercielle tjenesteydelser. Sådanne kommercielle tjenester vil navnlig mulig-
gøre højhastighedsbredbånd og uafbrudt konnektivitet i hele Europa, eliminere zo-
ner uden dækning og øge kontinuitetsgraden på tværs af medlemsstaternes områ-
der, herunder landdistrikter, perifere, fjerntliggende og isolerede områder og øer,
og udbrede konnektiviteten over geografiske områder af strategisk interesse uden
for Unionen.
Forslaget består af 11 kapitler, som er struktureret som følgende:
Kapitel I fastlægger de generelle bestemmelser om forslagets genstand, som er at
oprette Unionens sikre kommunikationssystem for konnektivitet i perioden for Uni-
onens flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Der fastsættes også program-
mets mål samt dets anvendelsesområde og programmets infrastruktur.
I kapitel II fastlægges og defineres de tjenester, der skal leveres af programmet.
I kapitel III fastsættes programmets finansieringsramme, herunder bidraget fra EU-
budgettet.
EU-budgettet vil støtte programmet med 2,4 mia. EUR i løbende priser.
Finansieringen tilvejebringes gennem en omprioritering på 260 mio. EUR fra Unio-
nens rumprogram, 150 mio. EUR fra "stødpuden til nye udfordringer og prioriteter"
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
1
Den Europæiske Unions statslige satellitkommunikations-program (GOVSATCOM) har til formål at levere
sikre og omkostningseffektive kommunikationskapaciteter til sikkerheds- og sikkerhedskritiske missioner og ope-
rationer, der forvaltes af Den Europæiske Union og dens medlemsstater, herunder nationale sikkerhedsaktører og
EU-agenturer og -institutioner.
Side 2/6
kom (2022) 0057 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-programmet for et satellitkommunikationssystem for perioden 2023-2027
2553182_0003.png
under instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samar-
bejde (NDICI), 400 mio. EUR fra Den Europæiske Forsvarsfond (EUF), 440 mio.
EUR under programmet for et digitalt Europa (DEP) og 200 mio. EUR under den
digitale del af Connecting Europe-faciliteten (CEF) samt anvende 50 mio. EUR fra
den uudnyttede margen under udgiftsområde 1 og 100 mio. EUR fra den uudnyt-
tede margen under udgiftsområde 5 i MFF.
Yderligere øremærkes der midler til programmet fra Horisont Europa (430 mio.
EUR), fra Unionens rumprogram (220 mio. EUR) og fra instrumentet for naboskab,
udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde (150 mio. EUR).
I kapitel IV fastsættes reglerne for gennemførelsen af programmet, som gennem-
føres ved hjælp af kontrakter, som Kommissionen indgår med en kontrahent samt
reglerne for ejerskab over og anvendelse af de aktiver, der indgår i denne infra-
struktur.
Kapitel V omfatter forvaltningen af programmet og beskriver rollen for Kommissio-
nen, Den Europæiske Unions Agentur for Rumprogrammet, medlemsstaterne og
Den Europæiske Rumorganisation.
Kapitel VI omhandler sikkerhed, hvilket er særlig vigtigt i lyset af programmets
strategiske karakter og sammenhængen mellem rum- og sikkerhedsområdet. En
høj grad af sikkerhed skal sikres og opretholdes ved at indføre effektive forvalt-
ningsordninger. I lighed med alle andre programmer med en strategisk dimension
skal rumprogrammet endvidere gennemgå en uafhængig sikkerhedsgodkendelse i
henhold til passende standarder i denne henseende.
I kapitel VII fastsættes kriterierne for tredjelandes og internationale organisationers
deltagelse i programmet og deres adgang til programmets statslige tjenester.
Kapitel VIII og IX indeholder bestemmelser om henholdsvis programmering og
evaluering af programmet og om delegering og gennemførelsesforanstaltninger.
Forslaget lægger op til, at initiativet videreføres efter 2027, men det vil i lighed
med andre programmer under MFF'en skulle forhandles igen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at den globale skala og karakter af konnektiviteten
kalder på en EU-løsning, da ingen enkelte medlemsstater har kapaciteten til at op-
fylde alle de skiftende brugerbehov og afholde de forbundne omkostninger. Pro-
grammet vil kunne supplere de eksisterende EU GOVSATCOM-ordninger om
sammenlægning og fælles udnyttelse af den eksisterende statslige satellitkommu-
nikationskapacitet.
Europa-Kommissionen anfører også, at en EU-løsning vil skabe merværdi, idet
det vil føre til en bedre udnyttelse af eksisterende aktiver, større sikkerhed og
modstandsdygtighed, navnlig gennem kvantekryptografi, bredere dækning samt
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/6
kom (2022) 0057 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-programmet for et satellitkommunikationssystem for perioden 2023-2027
2553182_0004.png
levering af et større udbud af tjenester. Det vil også gavne andre af EU's og med-
lemsstaternes tematiske politikker.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorefter nærhedsprincippet vurderes at
være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvad angår erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, anfører Europa-
Kommissionen, at forslaget vil gavne medlemsstater, virksomheder og borgere i
EU, idet der udvikles et sikkert og autonomt rumbaseret tilslutningssystem til leve-
ring af garanteret og modstandsdygtig satellitkommunikation. Forslaget vil give eu-
ropæisk industri mulighed for at udnytte betydelige kommercielle markedsmulighe-
der i EU, som for nuværende konkurrerer globalt. Det må formodes, at ompriorite-
ringen af midlerne fra Horisont Europa til det nye program vil have konsekvenser
for det samlede hjemtag af forskningsmidler til Danmark.
Forslaget vurderes at have en direkte positiv virkning på samfundsmæssige udfor-
dringer, idet forslaget øger statslig satellitkommunikations modstandsdygtighed i
EU's infrastruktur og offentlige tjenester.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes in-
den for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejlednin-
gens bestemmelser herom.
Såfremt forslaget vedtages i sin nuværende form, skønnes de statsfinansielle mer-
udgifter finansieret via det danske bidrag til EU-budgettet. De statsfinansielle kon-
sekvenser som følge af forslaget lægger op til anvendelse af margen i EU-budget-
tet for 150 mio. EUR i perioden 2023-2027. Danmark finansierer ca. 2 pct.
af EU’s
budget. Forslaget har dermed statsfinansielle konsekvenser gennem EU’s budget
på ca. 27 mio. DKK.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning den 18. fe-
bruar 2022 med frist for høringssvar den 25. februar 2022. Der er modtaget hø-
ringssvar fra DTU.
DTU hilser initiativet velkomment og finder det meget relevant i forhold til den sti-
gende opbygning af vital rum-infrastruktur. DTU bemærker, at de har særlig inte-
resse og viden om
”secure connectivity”, STM og SSA og
samarbejder allerede
tæt sammen med Forsvaret og Uddannelses- og Forskningsministeriet inden for
EU SST området. Ligeledes er DTU langt fremme i forskning omkring STM bl.a.
baseret på UTM (Manned Aircraft System Traffic Management) til droneområdet.
På STM og SSA området arbejder DTU med perspektiverne inden for GNSS og
Geomagnetisme.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/6
kom (2022) 0057 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-programmet for et satellitkommunikationssystem for perioden 2023-2027
2553182_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslaget til
forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Regeringen støtter et fokus på
et initiativ med klare sikkerhedsperspektiver, som sigter på at beskytte virksomhe-
der, offentlige myndigheder og borgere mod cyber- og hybridtrusler ved at skabe
sikre og pålidelige forbindelser i EU og særligt initiativets sigte mod dækning af det
arktiske område.
Det arktiske område spiller i stigende grad en rolle for det danske Rigsfællesskab.
Klimaforandringerne har stor betydning for udviklingen i regionen, hvilket har skabt
nye adgangsveje til søs som følge af mindre mængder is i havene omkring Grøn-
land. Dette har øget det geopolitiske fokus på området og har skabt nye sikker-
hedsmæssige og teknologiske udfordringer for danske og europæiske interesser,
som opererer i området. Regeringen ser positivt på muligheden for at skabe en
europæisk tjeneste, der gør det muligt at kommunikere sikkert - også i det arktiske
område.
Regering finder det vigtigt, at kommunikation i EU er sikker, og at oplysninger for-
bliver fortrolige, hvilket vil blive endnu vigtigere i fremtiden, efterhånden som ver-
den bliver mere og mere digital. Det gælder særligt beskyttelse af nøgleinfrastruk-
turer, som fx overvågning af grænser og maritime områder, luft-, vej- og jernbane-
infrastrukturer, institutionel sikker kommunikation samt styring af systemer inden
for energi, finans og sundhed.
Regeringen er enig i vigtigheden i at styrke Unionens modstandsdygtighed og i
den henseende fremme udviklingen
af strategisk vigtige teknologier inden for EU’s
grænser, navnlig i forhold til at opnå teknologisk uafhængighed fra tredjelande og
muliggøre forbedret teknologisk suverænitet og sikkerhed i EU.
Sikker kommunikation er en aktuel problemstilling og bliver af flere lande i sti-
gende grad set ud fra et geostrategisk og sikkerhedspolitisk perspektiv. Dette skal
særligt ses i lyset af den nuværende situation med invasionen i Ukraine og den
geopolitiske situation i øvrigt, som har skabt en stigende trussel mod EU’s
interes-
ser og sikkerhed. Regeringen ser derfor positivt på forslaget og anser det som vig-
tigt at skabe sikrere og bedre tilgængelige forbindelser i EU, som fokuserer på
EU's sikkerhed og strategiske autonomi.
Konnektivitet udgør fundamentet for tilpasning til stadig stigende digitalisering af
samfundet. I Arktis er jordbaseret konnektivitet særdeles vanskelig og ressource-
tung at etablere. Regeringen vil derfor arbejde for, at den kommercielle satellit-
kommunikationstjeneste vil dække Arktis og bidrage til den regionale udvikling i
forhold til borgerkontakt, digital økonomi, erhverv, turisme mv.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/6
kom (2022) 0057 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-programmet for et satellitkommunikationssystem for perioden 2023-2027
2553182_0006.png
For så vidt angår udviklingen af kommercielle satellitkommunikationstjenester, har
regeringen endvidere fokus på, at forslaget ikke går på kompromis med princip-
perne om åbenhed og lige konkurrencevilkår i det indre marked.
Regeringen finder, at forslaget bør finansieres via omprioritering, således der ikke
pålægges yderligere nationale byrder i form af øgede EU-bidrag.
Regeringen har desuden fokus på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s
næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/6