Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0061 Bilag 1
Offentligt
2543346_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
14. marts 2022
Kommissionens meddelelse om ’Kommissionens bidrag til
det
europæiske forsvar, KOM (2022) 60 final, og
’Køreplan for kri-
tiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar, KOM (2022) 61
final
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) offentliggjorde den 15. februar
2022 dens forsvarspakke bestående af dels en meddelelse om
’Kom-
missionens bidrag til det europæiske forsvar (KOM (2022) 60 final),
dels en meddelelse om en
’Køreplan
for kritiske teknologier inden for
sikkerhed og forsvar’ (KOM (2022) 61 final).
Forsvarspakken skal ses i lyset af det forværrede trusselsbillede i og
omkring Europa,
der har skabt fremdrift i EU’s forsvars-
og sikkerheds-
politik. Forsvarspakken indeholder initiativer inden for en række områ-
der af væsentlig betydning for opretholdelse af
EU’s
sikkerhed og skal
bl.a. ses som Kommissionens indspil til EU’s
kommende Strategiske
Kompas, der skal sætte retning for EU’s forsvars-
og sikkerhedspolitik
det næste årti. Initiativerne adresserer et bredt spektrum af områder
fra forsvarsindustri og kapabiliteter inden for flere domæner til hybride
trusler, cyberangreb, trusler i rummet, militær mobilitet, klimaforan-
dringer samt nye og disruptive teknologier. Formålet med forsvarspak-
ken er således at styrke EU’s evne til at imødegå de
komplekse trusler,
som Europa står over for, ved brug af en bred palet af redskaber i en
verden, der er i konstant udvikling.
Forsvarspakken er Kommissionens egen, hvorfor medlemslandene ikke
har været involveret i udarbejdelsen af forsvarspakken. Forsvarspakken
er en sammenfatning af initiativer på tværs af forsvars- og sikkerheds-
området og får ikke umiddelbart konsekvenser af økonomisk og lovgiv-
ningsmæssig karakter for Danmark. I det omfang Kommissionens med-
delelser udmøntes i konkrete forslag, vil det skulle vurderes, om det vil
Side 1 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
medføre lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
Regeringen er foreløbigt positivt indstillet over for de foreslåede initia-
tiver, idet der lægges op til en styrkelse af Europas sikkerhed gennem
en række vigtige initiativer inden for forsvars- og sikkerhedsområdet.
Regeringen ser frem til opfølgende drøftelser om mulig implementering
af de enkelte initiativer i Rådet. Regeringen tilslutter sig således med-
delelsen med forbehold for, at de økonomiske konsekvenser endnu ikke
er kendt, og der vil skulle ses på de enkelte initiativers eventuelle øko-
nomiske konsekvenser ved udmøntning af initiativerne i konkrete for-
slag.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 15. februar 2022 offentliggjort dens
forsvarspakke. Forsvarspakken består af dels en meddelelse om
’Kom-
missionens bidrag til det europæiske forsvar (KOM (2022) 60 final), dels
en ’Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar’ (KOM
(2022) 61 final).
Forsvarspakken skal ses i lyset af det forværrede trusselsbillede i og
omkring Europa,
der har skabt fremdrift i EU’s forsvars-
og sikkerheds-
politik. Konflikter og kriser i Europas nærområde har en naturlig ind-
virkning på europæisk sikkerhed. På den baggrund finder Kommissio-
nen, at EU bør blive mere modstandsdygtig og bedre rustet til at imø-
degå udfordringer gennem tættere samarbejde på forsvarsområdet
med henblik på at gøre EU til en stærkere sikkerhedsaktør.
Endvidere skal særligt meddelelsen ’Køreplan for kritiske teknologier
inden for sikkerhed og forsvar’ ses i lyset af Kommissionens opdaterede
industristrategi fra 2021 (KOM (2021) 350), der blandt andet fokuserer
på identificering og imødekommelse af Europas strategiske
afhængigheder, heriblandt udvikling af kapaciteter. Til dette formål
blev den opdaterede industristrategi suppleret af et arbejdsdokument
fra Kommissionens tjenestegrene vedrørende en analyse af Europas
strategiske afhængigheder (SWD (2021) 352).
Rum-, forsvars- og sikkerhedsindustrierne er af strategisk betydning
for Europa. Det Europæiske Råd understregede i dets konklusioner den
2. oktober 2020, at strategisk autonomi og samtidig bevarelse af en
åben økonomi er et centralt mål for Unionen, og opfordrede til at ud-
vikle EU's autonomi i rumsektoren og et mere integreret forsvarsindu-
strielt grundlag.
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 2 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Forsvarspakken indeholder initiativer inden for en række områder af
væsentlig betydning for opretholdelse af EU’s sikkerhed.
Initiativerne
adresserer et bredt spektrum af områder fra forsvarsindustri og kapa-
biliteter inden for flere domæner til hybride trusler, cyberangreb, trus-
ler i rummet, militær mobilitet, klimaforandringer samt nye og disrup-
tive teknologier.
Overordnet sigter forsvarspakken mod en mere fælleseuropæisk til-
gang til forsvarsområdet, herunder inden for kapabilitetsudvikling og -
anskaffelse. Derudover tager forsvarspakken højde for, at trusler mod
europæisk sikkerhed i stigende grad også har ikke-militær karakter
med hybride trusler som f.eks. cyberangreb, desinformation og senest
instrumentalisering af migration.
Kommissionen bebudede, at den ville præsentere køreplanen for kriti-
ske teknologier inden for sikkerhed og forsvar i Kommissionens hand-
lingsplan for synergier mellem civil-, forsvars- og rumindustrierne af
22. februar 2021. Heraf fremgik det, at Kommissionen ville udvikle tek-
nologikøreplaner for at sætte skub i innovationen inden for kritiske tek-
nologier til forsvar, rumfart og relaterede civile sektorer samt stimulere
grænseoverskridende samarbejde inden for EU ved hjælp af alle rele-
vante EU-instrumenter.
Forsvarspakken er Kommissionens egen, hvorfor medlemslandene ikke
har været involveret i udarbejdelsen af forsvarspakken. Forsvarspak-
ken skal bl.a. ses som et indspil til det videre arbejde med udvikling af
EU’s Strategiske Kompas, der skal sætte retningen for EU’s forsvars-
og sikkerhedspolitik det næste årti. Kompasset har særlig fokus på kri-
sestyring, partnerskaber, kapabiliteter og modstandskraft og forventes
vedtaget på det kommende EU-ministermøde blandt udenrigs- og for-
svarsministre den 21. marts 2022 og endosseret af stats- og regerings-
cheferne på Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2022.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forsvarspakke
er at styrke EU’s evne til
at imødegå de komplekse trusler, som Europa står over for, ved brug
af bred palet af redskaber i en verden, der er i konstant udvikling.
Forsvarspakken initiativer er inddelt i følgende hovedafsnit:
Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar
Investeringer i forsvarsforskning og -kapaciteter
Fremme af synergier mellem civil og forsvarsrelateret forskning og
innovation samt mindsket strategisk afhængighed
Fælles indkøb af kapaciteter
Eksportkontrol
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 3 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543346_0004.png
Rummet
Modstandsdygtighed, herunder hybride trusler, cybersikkerhed og
-forsvar, militær mobilitet og klimaforandringer
Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Kritiske teknologier og strategisk afhængighed på sikkerheds- og
forsvarsområdet
Fremme af forskning, teknologisk udvikling og innovation for kriti-
ske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Mindsket strategisk afhængighed, hvad angår kritiske teknologier
og værdikæder inden for sikkerhed og forsvar
Ekstern dimension
Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar
Investeringer i forsvarsforskning og -kapaciteter
Den Europæiske Forsvarsfond er Kommissionens største og mest ambiti-
øse investeringsprogram for forsvarsforskning og kapabilitetsudvikling.
Inden udgangen af 2022 vil Kommissionen have investeret 1.9 mia. EUR
i forsknings- og udviklingsaktiviteter som svar på medlemsstaternes ka-
pabilitetskrav. Dette vil initiere grænseoverskridende udviklingssamar-
bejde målrettet kritiske og prioriterede teknologiområder og stimulere in-
novation på forsvarsområdet med særligt fokus på små og mellemstore
virksomheder (SMV).
Den Europæiske Forsvarsfond vil i perioden 2021-2027 investere ca. 8
mia. EUR til forskning i, og udvikling af, store og komplekse forsvarsplat-
forme og systemer, disruptive teknologier og fremme af dual-use fra især
SMV’er.
Finansieringen af den Europæiske Forsvarsfond sker inden for EU
budgettet og er vedtaget i rammerne for den flerårige finansielle ramme
2021-2027.
Kommissionen har, med udgivelse af forsvarsfondens flerårige perspek-
tiv, mulighed for at indarbejde medlemsstaternes prioriterede kapabili-
tetsområder som følge af endossementet af det Strategiske Kompas.
Forsvarsfonden danner, med incitamenterne for grænseoverskridende
forsknings- og udviklingsaktiviteter samt mængden af fondsmidler,
grundlag for målrettet investering i den europæiske forsvarsteknologiske
og industrielle base (EDTIB).
Kommissionen vil i forsvarspakken skabe yderligere incitamenter for
medlemsstaternes fælles investeringer i udvikling af strategiske forsvars-
kapaciteter, herunder ved fælles anskaffelse på baggrund af de udviklede
kapaciteter.
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 4 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543346_0005.png
Fremme af synergier mellem civil og forsvarsrelateret forskning og inno-
vation samt mindsket strategisk afhængighed
I sin køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar ud-
stikker Kommissionen en kurs for at fremme forskning, teknologisk ud-
vikling og innovation og mindske EU's strategiske afhængighed, når det
gælder kritiske teknologier og værdikæder inden for sikkerhed og forsvar.
Køreplanen er et bud på de næste skridt for EU og medlemsstaterne, når
det kommer til:
at udpege teknologier, der er kritiske for EU's sikkerhed og forsvar
fra starten at fremme en EU-dækkende strategisk og koordineret
tilgang til disse kritiske teknologier ved at udnytte potentialet i
forsknings-, teknologiudviklings- og innovationsprogrammer
at mindske strategiske afhængighedsforhold.
I Observatoriet for Kritiske Teknologier vil der blive indført en mekanisme
til at kortlægge vurderinger af den kritiske betydning, som visse tekno-
logier har for sikkerheds- og forsvarssektoren, på grundlag af input fra
medlemsstaterne og industrien. Resultater vil få afgørende betydning
med hensyn til at styrke Unionens forskning, teknologiudvikling og inno-
vation inden for disse teknologier ved hjælp af en EU-dækkende koordi-
neret tilgang.
Kommissionen vil også udarbejde en tilgang, der tilskynder til forskning
og innovation med dobbelt anvendelse på EU-plan, og indføre en ordning
for forsvarsinnovation til støtte for innovation og iværksætteri inden for
kritiske teknologier i tæt samarbejde med det innovationsknudepunkt på
forsvarsområdet, der skal oprettes af Det Europæiske Forsvarsagentur.
Fælles indkøb af kapaciteter
Fælles indkøb af europæisk-udviklede forsvarskapaciteter styrker inter-
operabiliteten mellem medlemsstaternes væbnede styrker samt støtter
konkurrenceevnen hos den europæiske forsvarsteknologiske og industri-
elle base.
Til at understøtte fælles indkøb er der særligt to instrumenter:
Den Europæiske Forsvarsfond, hvor medlemsstater angiver en in-
tention om fælles anskaffelse af projekternes slutprodukt eller ko-
ordineret anvendelse af de udviklede teknologier. Intentionen er en
forudsætning for fondstildeling.
Forsvars- og sikkerhedsdirektivet (2009/81/EC) indeholder en de-
dikeret undtagelse for offentlige udbudsregler for kooperative og
internationale forsknings- og udviklingsprojekter. Kommissionen
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 5 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543346_0006.png
har udgivet særskilte retningslinjer for anvendelse af undtagelses-
artiklen (13C).
Kommissionen vil i forsvarspakken skabe yderligere incitamenter for
fælles indkøb af fællesudviklede forsvarsprodukter, bl.a. ved en
genovervejelse af forsvarsfondens bonusordning (mulighed for øget fi-
nansieringsgrad) for medlemsstater, der forpligter sig (fremfor angiver
en intention) om fælles indkøb eller optag af ejerskab for de udviklede
kapaciteter.
Yderligere vil Kommissionen fremsætte forslag om momsfritagelse for
fællesindkøb af forsvarskapaciteter.
Eksportkontrol
Kommissionen opfordrer til at fortsætte bestræbelserne på øget har-
monisering i medlemslandenes tilgange til eksportkontrol. Kommissio-
nen har særligt fokus på, hvordan medlemslandene kan håndtere ek-
sportkontrolprocedurer for forsvarskapabiliteter produceret i fælles-
skab, herunder med midler fra Den Europæiske Forsvarsfond. Hensig-
ten er bl.a. at sikre disse produkters konkurrencedygtighed på det in-
ternationale marked. Der henvises i denne sammenhæng til de igang-
værende drøftelser i regi af EU-arbejdsgruppen for kontrol med kon-
ventionelle våben (COARM), som bl.a. har nedsat en uformel fokus-
gruppe, der skal komme med forslag til at håndtere eksportkontrolpro-
cedurer for fællesproducerede forsvarskapabiliteter. Samtidig under-
streges det, at eksportkontrol er national kompetence.
Rummet
Kommissionen har til hensigt at styrke forsvarsdimensionen af rumområ-
det på EU-niveau gennem en række initiativer. Den overordnede ramme
for dette vil være det Strategiske Kompas og i forlængelse heraf forslaget
om en EU rumstrategi for sikkerhed og forsvar. Kommissionen vil derud-
over have fokus på hhv. EU rumbaserede tjenesters modstandsdygtighed
og beskyttelsen af EU rumkapaciteter. Derfor foreslås der bl.a. en forord-
ning, om oprettelse af EU-programmet for sikker konnektivitet for 2022-
2027. Kommissionen vil undersøge mulighederne for at reducere eksiste-
rende strategisk teknologisk afhængighed, bl.a. ved brug af EU finansie-
ringsinstrumenter, samt udrulle en mere modstandsdygtig og bedre sik-
ret Copernicustjeneste til statslige formål. Slutteligt vil Kommissionen i
samarbejde med
EU’s
Højtstående Repræsentant udforske mulighederne
for at drage nytte af solidaritet, gensidig assistance og krisehåndterings-
mekanismer i tilfælde af angreb på rumbaserede kapaciteter eller angreb
der stammer fra rummet.
Modstandsdygtighed
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 6 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Kommissionen bemærker, at Europas modstandsdygtighed bør styrkes.
Det anerkendes, at sikkerhed og forsvar generelt hører under medlems-
staternes nationale kompetence, men det bemærkes, at visse trusler går
på tværs af landegrænser, herunder bl.a. cyberområdet og klimahændel-
ser. Derfor finder Kommissionen det vigtigt, at EU's tilgang til disse trusler
også samtænkes på tværs af medlemsstaterne og på tværs af det civile
og militære område.
Hybride trusler
Kommissionen præsenterer i sin meddelelse en række initiativer med
henblik på at styrke EU’s modstandsdygtighed over for hybride trusler.
Baggrunden for initiativerne er ikke mindst det igangværende arbejde
med at udvikle en hybrid værktøjskasse, der har til hensigt at styrke EU’s
evne til at detektere, mitigere og levere koordinerede modsvar på hybride
trusler og angreb, der går på tværs af domæner. Den hybride værktøjs-
kasse vil indgå i det Strategiske Kompas og refererer i øvrigt til strategien
for
EU’s
sikkerhedsunion fra 2020, hvori hybride trusler identificeres som
et prioriteret indsatsområde for EU og dets medlemsstater. Konkret læg-
ger Kommissionen op til, at man efter vedtagelsen af det Strategiske
Kompas vil bidrage til at levere et overblik fsva. de instrumenter af hhv.
intern og ekstern karakter, som EU og dets medlemsstater i dag har til
sin disposition, samt igangværende og kommende initiativer som yderli-
gere vil kunne bringes i anvendelse inden for rammerne af den hybride
værktøjskasse. Kommissionen vil yderligere overveje, hvordan man kan
være behjælpelig med at stille eksperter til rådighed for de forventede
Hybrid Rapid Response Teams, der i givet fald vil indgå som et element i
den hybride værktøjskasse, hvilket vil muliggøre, at der vil kunne udsen-
des nationale- og EU-eksperter dels til støtte for medlemslande og dels
til støtte for partnerlande samt
eventuelt også i regi af EU’s
missioner og
operationer. Foruden ovenstående fremlægger Kommissionen sin inten-
tion om i 2023 at gennemføre en undersøgelse og vurdering af medlems-
staternes opfyldelse af en række referencekrav til modstandsdygtighed
(resilience baselines).
Cybersikkerhed og -forsvar
Kommissionen præsenterer i sin meddelelse en række initiativer, der skal
styrke EU’s forsvar mod cybertruslen. Baggrunden for
initiativerne er
blandt andet målsætningerne i EU’s strategi for cybersikkerhed
(2020),
der styrker Europas kollektive modstandsdygtighed over for cybertrusler.
For at øge modstandsdygtigheden på cyberområdet er flere initiativer al-
lerede iværksat, heriblandt
forordningen om cybersikkerhed, EU’s værk-
tøjskasse til 5G-sikkerhed og Direktivet for foranstaltninger, der skal sikre
et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele
Unionen (NIS-direktivet), der er under revision med Kommissionens for-
slag om NIS2-direktivet. Også anbefalingen om en fælles cyberenhed
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 7 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
(JCU), det ventede forslag om en styrkelse af cyber- og informationssik-
kerheden i EU’s institutioner og den kommende retsakt for modstands-
dygtighed på cyberområdet, hvor Kommissionen overvejer at indarbejde
en forsvarsdimension, skal understøtte EU’s strategi for cybersikkerhed.
Anskaffelsen af sikker kvantenetværkskommunikation (Euro QCI) skal
herudover styrke den kritiske kommunikationsinfrastruktur mellem med-
lemsstater og med tredjelande. For at styrke de igangværende initiativer
og værktøjer, forbereder Kommissionen nye forslag til sikkerhedsmæs-
sige foranstaltninger. Heriblandt skal yderligere styrkelse af de teknolo-
giske kapabiliter på cyberområdet styrkes med en strategisk dagsorden
for Cyberkompetencecentret (CCCN), der kan være med til at afsøge mu-
lige synergier mellem civile og militære teknologier til dual-use brug.
Kommissionen arbejder ligeledes på etableringen af både nationale sik-
kerhedsoperationscentre (SOCs) og grænseoverskridende platforme til
at dele efterretningsmæssig viden om cybertruslen (EU SOCs).
Militær mobilitet
Militær mobilitet anses af Kommissionen som et flagskib inden for EU-
NATO samarbejdet. Der er afsat 1,69 mia. euro til formålet
i EU’s budget
for 2021-2027. Ved udgangen af 2022 vil Kommissionen sammen med
EU’s Højtstående
Repræsentant foreslå en opdatering af den fælles hand-
lingsplan for militær mobilitet. Hensigten er at dække konstaterede behov
i relation til digitalisering i transport, transportinfrastrukturens resiliens
mod cyber-angreb og kunstig intelligens.
Klimaforandringer
Kommissionen understreger i sin meddelelse dels behovet for at forsvars-
sektoren skal tilpasse sig de ændrede operationsvilkår, som følge af kli-
maforandringer, og dels at forsvarsområdet skal bidrage til de generelle
målsætninger under den europæiske grønne aftale. Konkret vil Kommis-
sionen, EU’s Udenrigstjeneste
og Det Europæiske Forsvarsagentur fore-
lægge en statusrapport for implementeringen af køreplanen for klimaæn-
dringer og forsvar fra 2020. Kommissionen vil ligeledes evaluere initiati-
ver relateret til klima og forsvar i rammerne af Kommissionens eksiste-
rende instrumenter med henblik på at styrke eventuelle synergier. Der-
udover nævnes en ny politikramme, hvor energiefterspørgslen skal ned-
bringes og energi-modstandsdygtighed styrkes, ligesom styrkelse af
energirelaterede direktiver ift. det militære infrastrukturområde. Kom-
missionen og EU's Højtstående Repræsentant vil desuden øge samarbej-
det på medarbejderniveau med NATO, FN samt relevante bilaterale part-
nere fsva. klima, sikkerhed og forsvar. Endelig fokuserer Kommissionen
på sikring af investeringer til forsvarsindustrien, bl.a. gennem initiativer
vedrørende bæredygtig finansiering. Dog bemærker Kommissionen, at
operationelt virke fortsat er prioriteret i arbejdet med at gøre forsvars-
området grønnere.
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 8 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543346_0009.png
Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Europas velstand, sikkerhed og levevis sikres ved at forblive på forkant
med den teknologiske udvikling.
Med køreplanen for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
følges der op på en anmodning fra Det Europæiske Råd af 25.-26. fe-
bruar 2021 om at forelægge en køreplan for at fremme forskning, tek-
nologisk udvikling og innovation (FTU&I) og mindske Unionens strate-
giske afhængighed, når det gælder kritiske teknologier og værdikæder
inden for sikkerhed og forsvar.
Køreplanen blev forelagt på det uformelle topmøde i Paris den 10.-11.
marts 2022, og den vil indgå i det Strategiske Kompas. I køreplanen
beskrives Unionens og medlemsstaternes kommende tiltag med hen-
blik på i fællesskab at nå ovennævnte mål, navnlig ved at:
udpege teknologier af kritisk betydning for Unionens sikkerhed og
forsvar og fremme disse gennem Unionens FTU&I-programmer
sikre, at forsvarshensyn tages mere i betragtning dels i Unionens
civile FTU&I-programmer og dels i industri- og handelspolitikker, alt
efter hvad der er relevant, samtidig med at der i FTU&I-program-
merne på forsvarsområdet også tages bedre højde for teknologiers
civile anvendelsesmuligheder
fra første færd fremme en EU-dækkende strategisk og koordineret
tilgang til kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar for at
gøre bedst mulig brug af Unionens og medlemsstaternes FTU&I-
programmer, opnå synergier mellem civile og forsvarsrelaterede
kredse inden for forskning, teknologisk udvikling og innovation og
afbøde den strategiske afhængighed af eksterne kilder og
så vidt muligt koordinere med andre ligesindede partnere såsom
USA og NATO på gensidigt fordelagtige vilkår.
Kritiske teknologier og strategiske afhængigheder inden for sikkerhed
og forsvar
I Kommissionens handlingsplan for synergier mellem civil-, forsvars-
og rumindustrierne anerkendes den voksende betydning, som disrup-
tive teknologier og støtteteknologier fra det civile område har for Euro-
pas fremtidige sikkerhed og forsvar, og behovet for at fremme gensidig
inspiration og synergier mellem civile og forsvarsrelaterede teknolo-
gier.
De særlige træk ved sikkerheds- og forsvarssektorerne
Strukturen af Unionens forsvarsindustri spænder bredt, idet den består
af store multinationale selskaber og små og mellemstore aktører. Ef-
terspørgslen kommer næsten udelukkende fra de nationale regeringer,
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 9 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
som også holder kontrol med alle indkøb af forsvarsrelaterede produk-
ter og teknologier samt eksporten heraf. Uensartetheden, hvad angår
nationale krav og nationale offentlige udgifter og investeringer, frag-
menterer fortsat Unionens forsvarsmarked. Forsvarssektoren følger
derfor ikke de konventionelle regler og forretningsmodeller. Dette gør
det vanskeligt for industrien at gennemføre betydelige selvfinansierede
FTU&I-projekter på forsvarsområdet.
Unionens sikkerhedsindustri står over for de samme udfordringer.
Kommissionen vil forelægge en undersøgelse af Unionens sikkerheds-
marked i 2022 for at opnå yderligere indsigt i denne komplekse sektor.
Kommissionen vil i første halvår af 2022 sammenfatte forslag med hen-
blik på at fremme vedtagelsen af de kapacitetsdrevne tilgange, der skal
anvendes på tværs af sikkerhedssektorer.
Kortlægning af kritiske teknologier og strategisk afhængighed på sik-
kerheds- og forsvarsområdet
Kommissionen fremfører, at der er behov for en større indsats for yder-
ligere at øge forståelsen af Unionens strategiske afhængighed, og hvor-
dan den kan udvikle sig og risikere at føre til yderligere sårbarheder.
Arbejdet omfatter en anden runde af dybdegående undersøgelser af
følsomme økosystemer og et overvågningssystem inden for rammerne
af Observatoriet for Kritiske Teknologier ("observationscentret").
Kommissionen har påbegyndt arbejdet på dybdegående undersøgelser
af forsvars- og sikkerhedsteknologiske områder, herunder cybersikker-
hedsområdet, for at støtte den opdaterede industristrategi og udviklin-
gen af observationscentret. Der er gennemført to indledende casestu-
dier inden for de forsvarsteknologiske områder autonome systemer og
halvledere. Formålet var at udpege fælles mønstre på tværs af disse
forsvarsteknologiske områder, navnlig hvad angår årsagerne til af-
hængighed og de dermed forbundne risici samt de indledende mulig-
heder for at afbøde dem.
En struktureret tilgang, i overensstemmelse med EU-reglerne, er nød-
vendig, for at Unionen kan holde sig på forkant med kritiske teknologier
og tillige afdække og afbøde strategisk afhængighed på sikkerheds- og
forsvarsområdet. Denne køreplan har til formål at tilvejebringe en så-
dan tilgang, der vil skulle integreres i det Strategiske Kompas.
Observatoriet for Kritiske Teknologier
Observationscentret skal bidrage til et mere struktureret fremsyn og
strategiske overvejelser angående kritiske teknologier inden for sikker-
hed og forsvar med henblik på at udpege prioriterede områder for der-
igennem at fremme forskning og innovation, nedbringe den eksiste-
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 10 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543346_0011.png
rende strategiske afhængighed og undgå, at afhængighedsforhold op-
står på andre områder. Endvidere vil der blive taget højde for at undgå
dobbeltarbejde ift. andre initiativer.
Observationscentret vil udpege, overvåge og vurdere kritiske teknolo-
gier for rumsektoren, forsvarssektoren og relaterede civile sektorer.
Det vil også udpege, overvåge og analysere eksisterende og forvente-
lige teknologikløfter samt grundlæggende årsager til strategiske af-
hængighedsforhold og sårbarheder. En mekanisme i form af en særlig
ekspertgruppe til udveksling og drøftelse i et fortroligt miljø med med-
lemsstaterne vil blive oprettet i observationscentret.
Kommissionen vil inden udgangen af 2022 og derefter hvert andet år
på grundlag af data fra observationscentret forelægge medlemssta-
terne en klassificeret rapport om kritiske teknologier og risici i forbin-
delse med strategiske afhængighedsforhold, der påvirker sikkerheden,
rummet og forsvaret. Kommissionen vil på grundlag af disse rapporter
udarbejde teknologikøreplaner, som vil omfatte afbødende foranstalt-
ninger med henblik på dels at fremme FTU&I og dels mindske den stra-
tegiske afhængighed inden for sikkerhed og forsvar.
Når observationscentrets aktiviteter er veletablerede, kan dets opgaver
udvides til at omfatte andre sektorer som anført i den opdaterede in-
dustristrategi.
Fremme af forskning, teknologisk udvikling og innovation for kritiske
teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Teknologikøreplanerne, som Kommissionen vil udarbejde på grundlag
af observationscentrets vurderinger, vil underbygge aktiviteter fra
FTU&I-programmering inden for kritiske teknologier til udvikling af
større flagskibsinitiativer, der vil bidrage til at styrke Unionens konkur-
renceevne og modstandsdygtighed i sikkerheds- og forsvarssekto-
rerne. Anvendelsen af de disponible finansielle ressourcer må effektivi-
seres gennem en bedre koordinering af Unionens og de nationale eksi-
sterende FTU&I-programmer og -instrumenter.
Overvindelse af skellet mellem Unionens civile og forsvarsrelaterede
FTU&I
Kommissionen forpligtede sig til senest i 2022 at styrke den interne
koordinering mellem EU-programmer og
–instrumenter,
for at frigøre
de enorme fordele for økonomisk vækst, det indre marked og de euro-
pæiske borgeres sikkerhed, der opstår i kraft af synergier mellem civil
og forsvarsrelateret FTU&I. Gennemførelsen af dette mål kan viderefø-
res i 2023.
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 11 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Kommissionen vil i 2023 lette udvekslingen mellem den civile sektor og
forsvarssektoren ved at forberede en tilgang på EU-plan, som skal gen-
nemføres fuldt ud på mellemlang til lang sigt på tværs af EU-program-
mer og -instrumenter, med henblik på at fremme FTU&I med dobbelt
anvendelse. Denne indsats vil også indgå i midtvejsevalueringen af re-
levante sektorprogrammer, f.eks. fondene, som er omfattet af forord-
ningen om fælles bestemmelser, herunder midler til beredskab på
sundhedsområdet.
Sammenkædning af EU-programmer og -instrumenter med nationale
programmer og instrumenter til støtte for FTU&I målrettet kritiske tek-
nologier inden for sikkerhed og forsvar
EU-programmer og -instrumenter yder en betydelig finansiering til
FTU&I-aktiviteter. En EU-dækkende koordinering er påkrævet for at
opnå teknologisk suverænitet på visse kritiske teknologiområder, da
medlemsstaterne finansierer størstedelen af sådanne aktiviteter.
Medlemsstaterne opfordres til i det Strategiske Kompas at påtage sig
fra første færd sammen med Kommissionen at udvikle en EU-dæk-
kende strategisk koordineret tilgang til kritiske teknologier, der er re-
levante for sikkerhed og forsvar. Kommissionen vil tage hensyn til an-
dre koordineringsstrukturer såsom det nye EU-Innovationscenter for
Indre Sikkerhed, der ledes af Den Stående Komité for det Operationelle
Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI), og det nye EU-Innovati-
onscenter for Forsvar, som Det Europæiske Forsvarsagentur skal op-
rette.
De klassificerede rapporter om kritiske teknologier og de teknologikø-
replaner, som Kommissionen har forberedt, danner et udgangspunkt
for drøftelser mellem medlemsstaternes myndigheder og Kommissio-
nen. Målet vil være ud fra teknologikøreplanerne at udpege de områ-
der, hvor indsatsen haster mest, og mobilisere Unionens og medlems-
staternes programmer, instrumenter og politikker for at håndtere dem
på en koordineret måde i overensstemmelse med EU-statsstøttereg-
lerne.
Prioriteterne ajourføres regelmæssigt for at sikre, at de fortsat er rele-
vante, og at der skabes værdi for pengene. Kommissionen vil samar-
bejde med medlemsstaterne om at finde frem til den bedste meka-
nisme til at lette dette koordineringsarbejde (f.eks. observationscen-
trets ekspertgruppe).
Støtte til innovation og iværksætteri på sikkerheds- og forsvarsområdet
oprettelse af en EU-ordning for forsvarsinnovation
Kommissionen har støttet innovative nystartede virksomheder og
SMV'er, som beskæftiger sig med sikkerhed, inden for rammerne af
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 12 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Horisont 2020. Horisont Europa vil fortsætte denne støtte, men nystar-
tede virksomheder og SMV'er på sikkerhedsområdet vil stadig have be-
hov for yderligere målrettet støtte for at lette deres adgang til marke-
det. Ved at udforske nye instrumenter med henblik på at støtte inno-
vation med dobbelt anvendelse kan deres produktionskapacitet, kon-
kurrenceevne og bæredygtighed styrkes.
Kommissionen har iværksat lignende aktiviteter inden for rammerne af
Den Europæiske Forsvarsfond for at udvikle en værktøjskasse for for-
svarssektoren og innovation med dobbelt anvendelse. Der arbejdes i
øjeblikket på følgende værktøjer, der dækker forsvarssektoren, nye
teknologier og dobbelt anvendelse: Forsvarsinnovation gennem for-
svarsfonden, en blandingsfacilitet for forsvarsinvesteringer under In-
vestEU og CASSINI-initiativ målrettet forsvarsområdet, som alle vil
kunne understøtte start-ups og SMV’er
inden for forsvarsområdet.
Kommissionen vil i 2022 oprette et innovationsvæksthus, der skal
støtte udviklingen af nye teknologier og forme innovation med dobbelt
anvendelse i tråd med handlingsplanen for synergier, som kan spille en
vigtig rolle med hensyn til at bygge bro over kløften mellem civile og
forsvarsrelaterede FTU&I-programmer. Efter en systematisk analyse af
resultaterne af den teknologiske udviklings tidlige fase vil væksthuset
fremhæve projekter og/eller teknologier, der potentielt kan anvendes i
sikkerheds-, rum- eller forsvarssektoren, over for relevante tjenester i
Kommissionen og medlemsstaterne med henblik på potentiel udbre-
delse. Kommissionen vil vurdere, hvordan adgangen til yderligere fi-
nansieringsmuligheder, f.eks. EIC's overgangsfinansieringsordning el-
ler Den Europæiske Forsvarsfond, kan lettes for disse fremhævede pro-
jekter, hvis det er relevant.
Kommissionen vil identificere, hvordan værktøjskassen kan knyttes til
instrumenter, der understøtter innovation inden for sikkerhedsdomæ-
net (f.eks. Horisont Europa) eller cybersikkerhed.
Kommissionens og Den Europæiske Forsvarsfonds komplementære
stærke sider bør samles under en "EU-ordning for forsvarsinnovation".
I ordningen vil Kommissionen, på grundlag af sine erfaringer med gen-
nemførelsen af EU-budgettet med henblik på at støtte FTU&I til for-
svarsformål, civile formål og dobbelte anvendelsesformål, spille en cen-
tral rolle med hensyn til at stimulere innovation inden for rammerne af
EDTIB. Den Europæiske Forsvarsfond vil yderligere sammenknytte og
understøtte medlemsstaternes indsats via sit forsvarsinnovationscenter
i kraft af sin forsvarsekspertise, herunder med hensyn til at sammen-
føre nye og disruptive teknologier og militære kapacitetsbehov. Kom-
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 13 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543346_0014.png
missionen og Den Europæiske Forsvarsfond vil i et tæt og synergipræ-
get samarbejde fremskynde sikkerheds- og forsvarsinnovation for Uni-
onen og dens medlemsstater.
Kommende tiltag:
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til i det Strategiske
Kompas at påtage sig fra første færd at udvikle en EU-dækkende
strategisk koordineret tilgang til kritiske teknologier, der er rele-
vante for sikkerhed og forsvar.
I 2023 vil Kommissionen gennemgå eksisterende EU-instrumenter
og foreslå yderligere måder, hvorpå der på EU-niveau kan bakkes
op om FTU&I med dobbelt anvendelse.
Kommissionen vil støtte innovation og iværksætteri for kritiske tek-
nologier inden for sikkerhed og forsvar baseret på følgende værk-
tøjer: a) Den Europæiske Forsvarsfonds særlige aktioner, b) en ny
blandingsfacilitet for forsvarsinvesteringer inden for rammerne af
InvestEU, c) et nyt CASSINI-initiativ målrettet forsvarsområdet, d)
et nyt innovationsvæksthus for nye teknologier og innovation med
dobbelt anvendelse i 2022 og e) øget støtte til innovationsnetværk.
Kommissionen vil sammen med Den Europæiske Forsvarsfond og
dens forsvarsinnovationscenter oprette en EU-ordning for forsvars-
innovation for at øge tempoet i sikkerheds- og forsvarsinnovation
inden for Unionen og dens medlemsstater.
Mindsket strategisk afhængighed, hvad angår kritiske teknologier og
værdikæder inden for sikkerhed og forsvar
Kommissionen vil på baggrund af observationscentret, og i forlængelse
af den opdaterede industristrategi fra 2021, systematisk vurdere sik-
kerheds- og forsvarsdimensionerne ved implementering og revision af
eksisterende industripolitiske- og handelsinstrumenter samt ved plan-
lægning af nye.
I køreplanen oplister Kommissionen eksisterende instrumenter og ind-
satsområder, der kan bidrage til at reducere strategiske afhængigheder
i kritiske teknologier og værdikæder inden for sikkerheds- og forsvars-
området: Fokus på forsvarsområdet i udvalgte industrialliancer og
eventuelt i Important Projects of Common European Interest (IPCEI),
mere strategisk tilgang i EU-finansieringsprogrammer, anvendelse af
eksisterende og udvikling af nye standarder på hybrid/forsvarsområ-
det, screening af udenlandske investeringer, tiltag til forbedring af kri-
tisk infrastruktur, handlingsplan for opbygning af en cirkulær økonomi,
en dataforordning der skal give virksomheder og borgere bedre kontrol
over deres data, samt en bred handelspolitisk indsats.
I forhold til det videre arbejde fremhæves følgende tre indsatser:
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 14 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543346_0015.png
Kommissionen undersøger muligheden for et fokus på forsvarsom-
rådet i initiativer såsom industrialliancen for cloud- og edge samt
industrialliancen for halvledere.
Kommissionen vil sammen med medlemslandene identificere og i
2023 rapportere om behovet for at risikovurdere forsyningskæder
af kritisk infrastruktur, især på det digitale område, for bedre at
beskytte EU's sikkerheds- og forsvarsinteresser.
Kommissionen opfordrer alle medlemslande, der endnu ikke har en
national mekanisme til screening af direkte udenlandske investerin-
ger, til at oprette en sådan.
Ekstern dimension
Kommissionen og EU’s Højtstående repræsentant
vil, sammen med
NATO og i rammen af de fælles erklæringer om EU-NATO samarbejdet,
undersøge, hvordan man kan fremme samarbejdet om konkrete initia-
tiver i henholdsvis EU og NATO.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om
meddelelser fra Kommissionen.
7. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om
meddelelser fra Kommissionen.
8. Konsekvenser
Meddelelserne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige
konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien eller beskyttelsesniveauet. I det omfang Kommissionens medde-
lelser udmøntes i konkrete forslag, vil det skulle vurderes, om de en-
kelte forslag vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser eller kon-
sekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelses-
niveauet.
Det bemærkes, at Danmark som følge af forsvarsforbeholdet ikke del-
tager i udarbejdelsen, vedtagelsen og gennemførelsen af Unionens af-
gørelser og aktioner, som har indvirkning på forsvarsområdet. Dan-
mark vil derfor ikke have mulighed for at deltage i udmøntningen af de
initiativer i forsvarspakken, som vil være omfattet af forsvarsforbehol-
det.
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 15 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillings-
ramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
9. Høring
Specialudvalget for civilbeskyttelsesområdet samt øvrige relevante mi-
nisterier har været hørt ved udarbejdelsen af grund- og nærhedsnota-
tet.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelserne.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forsvarspakke velkommen. Regerin-
gen er foreløbigt positivt indstillet over for de foreslåede initiativer, idet
der lægges op til en styrkelse af Europas sikkerhed gennem en række
vigtige initiativer inden for forsvars- og sikkerhedsområdet. Regeringen
ser frem til opfølgende drøftelser om mulig implementering af de enkelte
initiativer i Rådet.
Regeringen stiller sig særdeles positivt over for, at Kommissionen med
nævnte meddelelse engagerer sig i spørgsmålet om en styrkelse af Uni-
onens og medlemsstaternes evne til imødegåelse af hybride trusler.
Med etableringen af en hybrid værktøjskasse vil Kommissionens bety-
delige pulje af instrumenter kunne bringes i spil på strategisk og koor-
dineret vis i forbindelse med hybride angreb. Derudover er regeringen
enig med Kommissionen i, at cybertruslen er kompleks og alvorlig, og
at EU’s cybersikkerhed
og cyberforsvar skal styrkes. Regeringen ser
frem til det videre arbejde med bl.a. NIS2-direktivet samt forhandlin-
gerne af den kommende retsakt for modstandsdygtighed på cyberom-
rådet. Regeringen finder det her vigtigt, at ny og eksisterende lovgiv-
ning samordnes, så der ikke skabes unødige administrative og økono-
miske byrder for virksomheder og offentlige myndigheder. Derudover
imødeser regeringen Kommissionens øgede grønne fokus på forsvars-
området som følge af klimaforandringer.
Regeringen støtter initiativer, der kan være med til at løse grænseover-
skridende udfordringer på EU’s forsvarsmarked. I arbejdet med tekno-
logiudvikling og innovation i forsvarssektoren, finder regeringen, at et
overordnet fokus på konkurrenceevne samt adgang for strategiske
samarbejdspartnere er vigtigt.
Regeringen støtter derudover ambitionen om, at EU skal have stærke
teknologiske kapaciteter og kompetencer samt stræbe efter lederskab
inden for visse kritiske teknologier. Her er det centralt, at identificerin-
gen af kritiske afhængigheder er evidensbaseret og sker på baggrund
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 16 af 17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
af grundig analyse. I arbejdet med teknologiudvikling og innovation i
forsvarssektoren, finder regeringen, at et overordnet fokus på konkur-
renceevne samt adgang for strategiske samarbejdspartnere er vigtigt.
Regeringen finder det formålstjenesteligt at forstå ’flagskibsprojekter’
som ’flagskibstemaer’
frem for udviklingsprojekter drevet af store enkelt-
virksomheder eller medlemsstater.
Regeringen ser positivt på Kommissionens etablering af et nyt Obser-
vatoriet for Kritiske Teknologier samt teknologikøreplaner, der kan
sikre en regelmæssig overvågning samt analyse. Regeringen finder det
i den forbindelse vigtigt, at identificeringen af kritiske teknologier sker
på baggrund af nærmere analyse og en transparent proces baseret på
klare kriterier. Regeringen hilser desuden velkomment, at Kommissio-
nen undersøger muligheden for et fokus på forsvarsområdet i regi af
industrialliancen for halvledere og industrialliancen for data, edge og
cloud.
Regeringen er endvidere enig med Kommissionen i, at Europa skal tage
et større sikkerhedspolitisk ansvar. En dagsorden, som Danmark aktivt
støtter inden for rammerne af det danske forsvarsforbehold. Regerin-
gen støtter desuden et udvidet samarbejde mellem EU og NATO, der kan
udnytte de forskellige styrker i de to organisationer.
Regeringen tilslutter sig meddelelsen med forbehold for, at de økono-
miske konsekvenser endnu ikke er kendt, og at der vil skulle ses på de
enkelte initiativers eventuelle økonomiske konsekvenser ved udmønt-
ning af initiativerne i konkrete forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagsnr.: 2022/000431
Dok.nr.: 347093
Side 17 af 17