Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0061 Bilag 1
Offentligt
2543347_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 15.2.2022
COM(2022) 60 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar
DA
DA
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
1. Indledning
Internationalt står Den Europæiske Union i dag over for øget global ustabilitet og
geopolitiske gnidninger,
hvilket anerkendes i den første omfattende EU-trusselsanalyse, der i
november 2020 blev foretaget som led i forberedelserne til EU's kommende strategiske kompas.
Samtidig med at konflikter og kriser i og uden for vores nabolande indvirker direkte på vores
egen sikkerhed, er vores samfund og økonomier selv mål for udefrakommende sofistikerede
hybride trusler, herunder cyberangreb og desinformationskampagner. Imens skaber klimakrisen
og biodiversitetstabet udfordringer for den globale sikkerhed i almindelighed og for civil-
militære operationer i særdeleshed.
Alt det, der foregår og har fundet sted på og omkring vores grænser på land, i luften og til søs
samt i cyberspace, langs vigtige søruter og i det ydre rum, understreger, at vi skal være bedre
forberedt, mere kompetente og mere modstandsdygtige. I lyset af det høje tempo i det
teknologiske kapløb mellem USA og Kina skal Den Europæiske Union udbygge og sikre sit
teknologiske forspring. Unionen er nødt til at udvikle sig i takt med udviklingen i de geopolitiske
forbindelser og med ændringerne i miljøet. I den forbindelse må den intensivere og fremskynde
sin kollektive evne til at forsvare og sikre sine grundlæggende værdier og sine borgere.
Et
kvantespring inden for europæisk forsvar er en integreret og uundværlig forudsætning for
at sikre Unionen og dens borgere i de kommende årtier.
Nuværende og tidligere begivenheder er en påmindelse om, at europæerne er nødt til at indgå et
tættere forsvarssamarbejde, både for at sikre deres
egen
sikkerhed og samtidig blive en stærkere
garant for
andres
sikkerhed, ved brug af Unionens enestående og alsidige række værktøjer. EU
tager allerede aktivt del i forsøg på at løse de mange åbne og fastfrosne konflikter i vores østlige
og sydlige nabolande samt i flere regioner på vores nabokontinent Afrika. Den nylige
russiske
militære opbygning langs Ukraines østlige grænse, i Belarus og i Sortehavsregionen
er
sammen med Moskvas forsøg på at forstyrre, splitte og omlægge sikkerhedsarkitekturen i Europa
en udfordring for den internationale regelbaserede orden. Det er også en påmindelse til os om, at
vi er nødt til at opbygge et stærkere europæisk forsvar i tæt partnerskab med Den Nordatlantiske
Traktats Organisation (NATO). Den bratte afslutning på den internationale militærmission i
Afghanistan
i august 2021 lærte os, at Europa skal være bedre rustet til selv at håndtere
komplekse stabiliseringsopgaver og akutte nødsituationer. Vi har set, hvordan ustabilitet kan
danne grobund for terrorisme og sende mennesker på flugt, og hvordan globale og regionale
magter kan udnytte sådanne situationer til at opnå indflydelse og adgang til ressourcer. Desuden
skaber klimaændringerne endnu større potentiale for konflikter i og mellem stater, hvilket øger
kompleksiteten.
Samtidig er EU nødt til at øge sit eget beredskab og sin egen kapacitet og modstandsdygtighed
for bedre at kunne beskytte sine borgere.
Vi ser en stigende tendens til, at truslerne mod EU's
sikkerhed ikke kun er af militær karakter.
Vi står over for mere skadelige cyberangreb, der er
rettet mod vores kritiske enheder, og som lammer industrianlæg, energiforsyningsfaciliteter,
byforvaltninger og hospitaler, alt imens udenlandsk informationsmanipulation og indblanding
også truer selve kernen i vores demokratier. Lukasjenkoregimets statssponsorerede hybride
angreb, der udnytter migranter i et politisk spil, er et klart eksempel på en ny type hybride
1
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0003.png
kampagner, der har til formål at undergrave, tvinge og manipulere os uden brug af væbnede
angreb. EU har reageret på situationen ved at yde humanitær støtte, tage diplomatisk kontakt til
tredjelande, støtte vores medlemsstater og sanktionere de ansvarlige. Covid-19-pandemien har
samtidig understreget behovet for øget modstandsdygtighed, eftersom det i pandemiens tidlige
faser i 2020 var de væbnede styrker, der ydede logistisk, sikkerhedsmæssig og medicinsk bistand
til de civile myndigheder. Under disse hurtigt skiftende omstændigheder
er Den Europæiske
Union nødt til at styrke sit beredskab, sine kompetencer og sin modstandsdygtighed ved
navnlig at forbedre sine stødabsorptionsmekanismer og udvide sin værktøjskasse, så den
kan benyttes i alle relevante sektorer.
Medlemsstaterne arbejder på at kunne imødegå alle trusler og udfordringer med større robusthed
ved hjælp af EU's nye
strategiske kompas
("det strategiske kompas"), der skal vedtages af
medlemsstaterne i marts 2022. Med kompasset vil der blive fastlagt en fælles strategisk vision
for det næste årti, og der vil blive udstukket en kurs for, hvordan EU vil styrke sin evne til at
handle og reagere på forskellige kriser og udfordringer, hvordan det vil sikre sine interesser og
beskytte sine borgere, hvordan det vil investere og innovere for i fællesskab at kunne udvikle de
nødvendige kompetencer og teknologier, samt hvordan det vil udbygge partnerskaber baseret på
EU's værdier og interesser. Med nærværende meddelelse yder Europa-Kommissionen endnu et
bidrag til denne indsats.
Den Europæiske Union må handle nu for at styrke sin forsvarskapacitet i den aktuelle kontekst
og samtidig sætte EU i stand til at klare sig på fremtidens kamppladser med en ny generation af
avancerede teknologier, der kan imødegå cyber- og hybride trusler, trusler fra rummet og fra
samarbejdsbaserede og autonome systemer baseret på konnektivitet og kunstig intelligens (AI).
Samtidig er det industrielle økosystem, der udgøres af forsvarssektoren, luft- og rumfartssektoren
og sikkerhedssektoren, et
højteknologisk industrielt økosystem,
der ikke blot er en afgørende
drivkraft for Europas åbne strategiske autonomi og teknologiske suverænitet, men også en vigtig
bidragyder til vækst og innovation. Ud over at være med til at garantere borgernes sikkerhed i
Den Europæiske Union kan den europæiske forsvarssektor bidrage til en bæredygtig
økonomisk
genopretning
efter pandemien og til den generelt innovative karakter af et økosystem, der
potentielt kan bidrage betydeligt til den grønne omstilling og have positivt afsmittende
virkninger i form af civile anvendelsesformål.
Vi kan kun nå vores mål ved at
udvikle, indkøbe og anvende militærudstyr i fællesskab.
EU
har indført nye værktøjer og instrumenter
1
for at modvirke de langvarige fragmenteringer, der
gør Europas forsvarssektor mindre effektiv og gør Unionen og medlemsstaterne dårligere i stand
til at opbygge næste generation af forsvarskapaciteter, som vil være afgørende for både Europas
egen fremtidige sikkerhed og dets evne til at garantere sikkerheden i og uden for sine nabolande.
Navnlig Den Europæiske Forsvarsfond
2
er med et budget på næsten 8 mia. EUR for 2021-27
allerede en banebrydende faktor i oprettelsen af et europæisk forsvarsøkosystem, der kan
1
2
Heri indgår Den Europæiske Forsvarsfond, det permanente strukturerede samarbejde (PESCO) og den
samordnede årlige gennemgang vedrørende forsvar (CARD).
PE/11/2021/INIT.
2
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0004.png
tilvejebringe topmoderne interoperable forsvarsteknologier og interoperabelt forsvarsmateriel,
som vil styrke Unionens handlefrihed og teknologiske suverænitet og konkurrenceevne.
På baggrund af disse udfordringer vil Europa-Kommissionen fortsat arbejde tæt sammen med
den højtstående repræsentant og medlemsstaterne om at:
o
sikre en
effektiv og målrettet gennemførelse
af de innovative instrumenter og initiativer,
som vi har iværksat, såsom Den Europæiske Forsvarsfond og handlingsplanen for militær
mobilitet, bl.a. gennem en række supplerende foranstaltninger som foreslået i denne
meddelelse
o
støtte et
tættere forsvarssamarbejde mellem medlemsstaterne og mellem
industrisektorer,
understøttet af de nødvendige finansielle ressourcer og øgede udgifter
forbundet med samarbejdet i overensstemmelse med eksisterende forpligtelser med det
formål at øge omkostningseffektiviteten, styrke interoperabiliteten, fremme innovation og
forbedre industriens konkurrenceevne og modstandsdygtighed
o
styrke vores evne til at
reagere, både over for akutte kriser,
herunder cyberangreb og
hybride kampagner,
og over for langsigtede udfordringer og geopolitisk strid i
strategiske områder,
baseret på en tilgang på tværs af ministerier og myndigheder, og
styrke teknologier med dobbelt anvendelse samt civil-militære synergier på tværs af en bred
vifte af kommissionsledede politikker, værktøjer og instrumenter
o
opretholde og styrke det
tætte samarbejde med NATO
i overensstemmelse med de
indgåede forpligtelser og aftalte principper for samarbejdet mellem EU og NATO i henhold
til de fælles erklæringer samt med andre vigtige internationale partnere såsom De Forenede
Nationer (FN) og ligesindede bilaterale partnere, herunder USA, Norge
3
og Canada.
I en geopolitisk og teknologisk kontekst, der ændrer sig konstant, og i lyset af det kommende
uformelle topmøde i Paris den 10.-11. marts 2022 rummer denne meddelelse et bud på
konkrete,
nye foranstaltninger og initiativer på en række kritiske områder
samt udpegelse af centrale
succesfaktorer, der er nødvendige for at opnå et mere konkurrencedygtigt og harmoniseret
europæisk forsvarsmarked, herunder:
-
-
-
-
øgede investeringer i forsvarsforskning og -kapaciteter, der er udviklet inden for en
EU-samarbejdsramme
fremme af synergier mellem civil og forsvarsrelateret forskning og innovation samt
mindsket strategisk afhængighed
tilskyndelse til fælles indkøb af forsvarskapaciteter, der er udviklet gennem
samarbejde inden for EU
opfordring til medlemsstaterne til fortsat at strømline og samordne deres praksis
yderligere inden for eksportkontrol, navnlig for så vidt angår forsvarskapaciteter, som
er udviklet inden for en EU-ramme
styrkelse på EU-plan af sikkerheds- og forsvarsdimensionen i rummet
-
3
Som medlem af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
3
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0005.png
-
styrket europæisk modstandsdygtighed, bl.a. ved at øge cybersikkerheden og afbøde
cybertrusler og andre hybride trusler, forbedre den militære mobilitet og håndtere de
udfordringer, som klimaændringerne skaber på forsvarsområdet.
Ved hjælp af disse byggesten og ved at trække på synergierne mellem interne og eksterne
politikker, herunder dem, der blev skabt i forbindelse med strategien for sikkerhedsunionen af
2020, vil Kommissionen i de kommende år gennem målrettede initiativer og projekter fortsat
bidrage aktivt til opbygningen af en
europæisk forsvarsunion,
idet den benytter alle sine
tilgængelige værktøjer til bedre at kunne afbøde de hastigt skiftende og komplekse trusler, vi står
over for.
2. Øgede investeringer i forsvarsforskning og -kapaciteter, der er udviklet inden for en
EU-samarbejdsramme
Den Europæiske Forsvarsfond er et
ambitiøst, afbalanceret og inklusivt program,
der sikrer et
stærkt engagement fra medlemsstaterne, således at de finansierede projekter opfylder de
væbnede styrkers operationelle behov ved at bane vejen for fremstilling og indkøb.
Kriterierne
for støtteberettigelse
sikrer, at markedet holdes åbent, samtidig med at den europæiske
forsvarsindustris konkurrenceevne styrkes, og EU's sikkerhed og strategiske interesser beskyttes.
Ved udgangen af 2022 vil Europa-Kommissionen have investeret 1,9 mia. EUR i projekter
vedrørende forsvarsforskning og kapacitetsudvikling og vil dermed have imødekommet
medlemsstaternes kapacitetsbehov. Dette vil
igangsætte et vigtigt storstilet samarbejde om
kapacitetsudvikling
med udbedring af kritiske mangler og
fremme af innovation på
forsvarsområdet,
herunder navnlig inden for nicheområder. Samarbejdet vil omfatte mindre
projekter og åbne indkaldelser, der øger deltagelsen af nystartede virksomheder og små og
mellemstore virksomheder (SMV'er) på tværs af grænserne, idet op til 8 % af fondens budget for
2021 er afsat til finansiering af disruptive forsvarsteknologier, og ca. 6 % er afsat til åbne
indkaldelser for SMV'er. De udgør 48 % af de 1 100 enheder, der har indsendt forslag, og 20 %
af den samlede finansiering
4
, som der er anmodet om i forbindelse med indkaldelserne under
Den Europæiske Forsvarsfond i 2021
5
. Kommissionen vil fortsat arbejde for, at flere SMV'er
deltager på tværs af EU, bl.a. ved at tilskynde til integration af de mest innovative og
konkurrencedygtige SMV'er i forsyningskæderne.
I forbindelse med de første indkaldelser af forslag, der blev offentliggjort i
2021, planlægges det
allerede at afsætte ca. 700 mio. EUR til projekter vedrørende store og komplekse
forsvarsplatforme og -systemer
såsom næste generation af kampsystemer, en køretøjsflåde,
multifunktionelle og modulære offshorepatruljefartøjer og et ballistisk missilforsvar.
4
5
Inklusive underentreprenører.
Under forløberen for Den Europæiske Forsvarsfond, programmet for udvikling af den europæiske
forsvarsindustri, udgjorde SMV'er i 2020, som der er tilgængelige opgørelser for, 35 % af enhederne, og de
modtog 30 % af den samlede finansiering af de 26 projekter, uden at deltagelsen af underleverandører, der ofte er
SMV'er, er medregnet.
4
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0006.png
Via det forudgående udviklingsprogram
6
blev der også
ydet et samlet tilskud på
ca. 140 mio. EUR til to store kapacitetsudviklingsprojekter af stor strategisk betydning.
Gennem MALE RPAS støttes udviklingen af en drone til brug i mellemstor højde og med lang
flyvetid. Projektet bidrager til opbygningen af teknologisk suverænitet inden for droner, som er
et kritisk aktiv for medlemsstaternes væbnede styrker. Den europæiske sikre softwaredefinerede
radio (ESSOR) vil forbedre interoperabiliteten ved at skabe en europæisk standardisering inden
for sikre kommunikationsteknologier på forsvarsområdet. Andre relevante finansierede projekter
har bl.a. fokus på kommando og kontrol, beslutningstagning, der bygger på kunstig intelligens
(AI), samarbejdsbaseret krigsførelse, cyberforsvar eller rumbaseret observation.
Udvikling af forsvarskapaciteter er en langsigtet proces, der kræver koordineret og forudgående
planlægning.
De strategiske retningslinjer for Den Europæiske Forsvarsfond fastlægges i
overensstemmelse med de forsvarskapaciteter, som medlemsstaterne i fællesskab har
udpeget som prioriteter inden for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
(FSFP),
herunder navnlig i forbindelse med kapacitetsudviklingsplanen (CDP) og i
overensstemmelse med andre EU-forsvarsrelaterede initiativer såsom den samordnede årlige
gennemgang vedrørende forsvar (CARD) og det permanente strukturerede samarbejde (PESCO).
For at sikre gennemsigtighed og forudsigelighed, navnlig med henblik på planlægningen af de
nationale forsvarsbudgetter, har Kommissionen desuden udarbejdet
et vejledende og fleksibelt
flerårigt perspektiv
for de kommende fire år, som hvert år skal tages op til fornyet overvejelse i
lyset af udviklingen på området. Ud over at sikre både gennemsigtighed og forudsigelighed
sikrer perspektivet overensstemmelse mellem de forskellige samarbejdsprojekter vedrørende
forsvarskapaciteter såvel som sammenhæng i arbejdsprogrammerne i hele Den Europæiske
Forsvarsfonds løbetid. I den henseende vil Kommissionen og medlemsstaterne fortsat styrke det
flerårige årlige perspektiv
under hensyntagen til centrale kapaciteter og strategiske
katalysatorer, som medlemsstaterne vil udpege som prioriteter efter vedtagelsen af det
strategiske kompas.
I kraft af sin funktion som katalysator vil Den Europæiske Forsvarsfond således fortsat bane
vejen for målrettede forsvarsinvesteringer til støtte for den europæiske forsvarsteknologiske
og -industrielle base (EDTIB) og tilsvarende prioriteter, som EU-medlemsstaterne i fællesskab
har udpeget. For bedre at kunne støtte udviklingen af storstilede projekter vedrørende
forsvarskapaciteter bør det i forbindelse med midtvejsevalueringen af Den Europæiske
Forsvarsfond vurderes at muliggøre flerårige arbejdsprogrammer. Det er ligeledes vigtigt at
sikre, at andre horisontale politikker
såsom initiativer vedrørende bæredygtig finansiering
fortsat er i overensstemmelse med Den Europæiske Unions bestræbelser på at gøre det
lettere for den europæiske forsvarsindustri at få tilstrækkelig adgang til finansiering og
investeringer.
For at styrke både samarbejdet inden for rammerne af Den Europæiske Forsvarsfond og
integrationen af det indre marked for forsvarsmateriel yderligere vil Kommissionen også fortsat
6
Programmet for udvikling af den europæiske forsvarsindustri.
5
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0007.png
samarbejde med medlemsstaterne om at udnytte mulighederne i direktiv 2009/43/EF
7
om
overførsel af forsvarsrelaterede produkter inden for Unionen med henblik på at lette overførsler i
forbindelse med EU-finansierede samarbejdsprojekter. Ved at rådgive om reglerne og
procedurerne i direktiv 2009/43/EF og arbejde for at skabe konsensus blandt medlemsstaterne vil
Kommissionen søge at forenkle overførslen af forsvarsrelaterede produkter inden for det indre
marked, navnlig inden for rammerne af EU-finansierede samarbejdsprojekter, og gøre det lettere
at udveksle bedste praksis.
Hvis den overordnede effektivitet af forsvarsudgifterne i EU skal øges, er det af afgørende
betydning at styrke koordineringen, målrette indsatsen og højne niveauet i forbindelse med
samarbejdsbaserede forsvarsinvesteringer, samtidig med at der også tages hensyn til eksisterende
tilsagn såsom dem, der er indgået i PESCO-sammenhæng, om regelmæssigt at øge
forsvarsbudgetterne. Den kollektive tilvejebringelse af strategiske forsvarskapaciteter kan kun
opnås gennem koordineret planlægning samt EU-investeringer og nationale offentlige
investeringer, der er rettet mod fælles forsknings- og udviklingsprioriteter på forsvarsområdet.
På den baggrund vil Kommissionen også
videreudvikle incitamenter, der kan tilskynde
medlemsstaterne til i fællesskab at investere i strategiske forsvarskapaciteter, især når
disse er udviklet og/eller indkøbt inden for en EU-samarbejdsramme.
Kommissionen agter
at medtage et kapitel med bemærkninger om udvikling, hindringer og muligheder i forbindelse
med
multinationale forsvarskapacitetsprojekter i den årlige rapport om det indre marked,
som normalt offentliggøres i forbindelse med det europæiske semesters efterårspakke. I den
forbindelse kunne Kommissionen også overveje, hvordan den kollektive indsats for at sikre og
koordinere den del af medlemsstaternes medfinansiering, der kanaliseres via Den Europæiske
Forsvarsfond, kan øges med henblik på at få mere valuta for pengene.
Kommende tiltag
Med Den Europæiske Forsvarsfond vil Kommissionen fortsat aktivt tilskynde
medlemsstaterne til at afgrænse prioriteterne og katalysatorerne for strategiske
forsvarskapaciteter nærmere efter vedtagelsen af det strategiske kompas på grundlag af
den reviderede CDP og resultaterne af CARD. Det vil bidrage til at afstemme
forsvarsplanlægningen og de kollektive udgifter til at understøtte udviklingen heraf.
Kommissionen vil videreudvikle incitamenter, der kan tilskynde medlemsstaterne til i
fællesskab at investere i strategiske forsvarskapaciteter, navnlig dem, der skal udvikles
og/eller indkøbes inden for en EU-samarbejdsramme, og den vil rapportere om
udviklingen, hindringerne og mulighederne i forbindelse med multinationale
forsvarskapacitetsprojekter i den årlige rapport om det indre marked.
I 2022 vil Kommissionen fortsat samarbejde med medlemsstaterne om at lette overførsel
af EU-finansierede forsvarsrelaterede produkter inden for det indre marked ved især at
fremme den fulde udnyttelse af mulighederne i direktiv 2009/43/EF.
7
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/43/EF af 6. maj 2009 om forenkling af vilkår og betingelser for
overførsel af forsvarsrelaterede produkter inden for Fællesskabet.
6
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0008.png
3. Fremme af synergier mellem civil og forsvarsrelateret forskning og innovation samt
mindsket strategisk afhængighed
I sin køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar, der vedtages parallelt med
nærværende meddelelse
8
, udstikker Kommissionen en kurs for at fremme forskning, teknologisk
udvikling og innovation og mindske EU's strategiske afhængighed, når det gælder kritiske
teknologier og værdikæder inden for sikkerhed og forsvar.
Køreplanen, der bygger på ajourføringen af "den nye industristrategi fra 2020: opbygning af et
stærkere indre marked til fremme af Europas genopretning
9
" og handlingsplanen om synergier
mellem civil-, forsvars- og rumindustrierne
10
, er et bud på de næste skridt for EU og
medlemsstaterne, når det kommer til:
at udpege teknologier, der er kritiske for EU's sikkerhed og forsvar
fra starten at fremme en EU-dækkende strategisk og koordineret tilgang til disse kritiske
teknologier ved at udnytte potentialet i forsknings-, teknologiudviklings- og
innovationsprogrammer
at mindske strategiske afhængighedsforhold.
Dette kræver større bevidsthed om den kritiske betydning, som visse teknologier såsom
halvledere har for sikkerheds- og forsvarssektoren, samt nærmere kortlægning af de dertil
knyttede strategiske afhængighedsforhold og mulige afbødningsforanstaltninger under
overvejelse af det alsidige udvalg af kilder og risikoen for, at den operationelle anvendelse af
teknologien kan kompromitteres eller nægtes
11
. Som led i Observatoriet for Kritiske
Teknologier
12
("observatoriet") vil der blive indført en særlig mekanisme til at kortlægge
sådanne vurderinger på grundlag af input fra medlemsstaterne og industrien. Observatoriets
resultater vil få afgørende betydning med hensyn til at styrke Unionens forskning,
teknologiudvikling og innovation inden for disse teknologier ved hjælp af en EU-dækkende
koordineret tilgang. Dette arbejde supplerer en bredere indsats for at sikre forsyningen af kritiske
civile varer på bl.a. sundheds- og energiområdet
13
.
Kommissionen vil også udarbejde
en tilgang, der tilskynder til forskning og innovation med
dobbelt anvendelse på EU-plan,
og indføre en ordning for forsvarsinnovation til støtte for
innovation og iværksætteri inden for kritiske teknologier i tæt samarbejde med det
8
9
10
11
12
13
COM(2022) 61 final.
COM(2021) 350 final.
COM(2021) 70 final.
For så vidt angår halvledere henvises der til den ledsagende køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed
og forsvar, afsnit 2.2, og Kommissionens meddelelse, "En lovpakke om europæiske mikrochips" (COM(2022)
45 final).
I samarbejde med Kommissionens relevante tjenestegrene og Det Europæiske Forsvarsagentur.
I overensstemmelse med Kommissionens forslag COM(2021) 577 af 16.9.2021 om en ramme for
foranstaltninger til sikring af forsyninger af kriserelevante medicinske modforanstaltninger i tilfælde af en
folkesundhedsmæssig krisesituation, COM(2021) 660 af 13.10.2021 om håndtering af stigende energipriser og
COM(2021) 350 om ajourføring af den nye industristrategi.
7
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0009.png
innovationsknudepunkt på forsvarsområdet, der skal oprettes af Det Europæiske Forsvarsagentur
(EDA).
Endelig vil Kommissionen med henblik på at mindske strategiske afhængighedsforhold fortsat
systematisk vurdere sikkerheds- og forsvarshensyn ved gennemførelse og revision af
eksisterende — eller ved udformning af nye — EU-instrumenter.
4. Tilskyndelse til fælles indkøb af kapaciteter, der er udviklet gennem samarbejde inden
for EU
Medlemsstaternes
fælles indkøb af europæiske forsvarskapaciteter øger
i væsentlig grad de
europæiske nationale væbnede styrkers
interoperabilitet og styrker EDTIB's
konkurrenceevne,
navnlig gennem større stordriftsfordele.
Medlemsstaterne har imidlertid endnu ikke opfyldt det mangeårige europæiske
samarbejdsbaserede kollektive benchmark for indkøb af forsvarsmateriel
14
på 35 % af de
samlede udgifter til forsvarsmateriel, som de har forpligtet sig til inden for rammerne af PESCO-
samarbejdet
15
. Ifølge EDA brugte medlemsstaterne
16
i 2020 ca. 37 mia. EUR på indkøb af
forsvarsmateriel (dvs. indkøb af nyt forsvarsmateriel). Af dette beløb blev kun ca. 11 %
(ca. 4,1 mia. EUR)
17
brugt på europæisk samarbejdsbaseret indkøb af forsvarsmateriel (dvs.
indkøb af nyt forsvarsmateriel i samarbejde med andre medlemsstater). Det vil sige, at
størstedelen af medlemsstaternes udgifter til indkøb af forsvarsmateriel (ca. 89 %) blev afholdt
på nationalt plan og/eller i samarbejde med tredjelande.
2020 er ikke nogen undtagelse og kan endda betragtes som del af en tendens, der i de seneste år
er gået i negativ retning. Faktisk har procentdelen af europæiske samarbejdsbaserede indkøb af
forsvarsmateriel været konstant faldende siden 2016, og tallet for 2020 er det hidtil laveste, siden
man begyndte at indsamle sådanne data (i 2005).
To EU-instrumenter baner allerede vejen for fælles indkøb.
Som en betingelse for finansiel
støtte til udviklingstiltag kræves det i henhold til forordningen om
Den Europæiske
Forsvarsfond,
at medlemsstaterne har til hensigt at indkøbe det endelige produkt eller anvende
teknologien på en koordineret måde.
Direktiv 2009/81/EF om offentlige indkøb af
forsvarsmateriel
indeholder bestemmelser om en særlig undtagelse fra reglerne om offentlige
indkøb for samarbejdsprojekter baseret på forskning og udvikling (FoU)
18
. Undtagelsen gælder
også for de senere faser af et produkts livscyklus end FoU-fasen, hvis indkøbskontrakterne
tildeles inden for rammerne af samme samarbejdsprojekt. I 2019 offentliggjorde Kommissionen
en meddelelse
19
om vejledning om de forskellige muligheder for udbudssamarbejde i henhold til
14
15
16
17
18
19
I november 2007 godkendte EDA-styringsrådet fire kollektive benchmarks for investeringer, herunder
benchmarket om at bruge 35 % af de samlede udgifter til materiel på europæiske samarbejdsbaserede indkøb af
materiel.
EUR-Lex - 32021H1117(01) - DA - EUR-Lex (europa.eu).
Med undtagelse af Danmark.
På grundlag af data fra 11 medlemsstater.
Artikel 13 i direktiv 2009/81/EF.
2019/C 157/01.
8
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0010.png
direktivet. Der vil være yderligere støtte til rådighed for medlemsstaterne, navnlig gennem
Ekspertgruppen vedrørende Forsvars- og Sikkerhedsindkøb.
Kommissionen agter i endnu højere grad at
tilskynde medlemsstaterne til fælles indkøb af
europæiske forsvarskapaciteter,
herunder i forbindelse med drift og vedligeholdelse. I den
henseende er der imidlertid en række praktiske finansielle og skattemæssige forhindringer, der
skal overvindes.
Kommissionen vil undersøge muligheden for en
momsfritagelse til støtte for fælles indkøb og
fælles ejerskab af forsvarskapaciteter, der er udviklet gennem samarbejde inden for EU.
Disse kapaciteter vil være til medlemsstaternes rådighed med henblik på missioner og
operationer inden for rammerne af FSFP
20
eller inden for rammerne af FN, NATO og nationale
tiltag. En sådan foranstaltning kan især være til gavn for kapaciteter, der er udviklet inden for en
EU-samarbejdsramme (Den Europæiske Forsvarsfond og/eller PESCO og/eller inden for
rammerne af EDA). Det kan i den forbindelse overvejes med afsæt i det europæiske konsortium
for en forskningsinfrastruktur
21
at fastsætte en retlig ramme, der indeholder en momsfritagelse
for materiel, som medlemsstaternes konsortier ville købe og eje.
På grundlag af erfaringerne fra den foreløbige evaluering af Den Europæiske Forsvarsfond vil
Kommissionen ligeledes overveje at styrke det nuværende
bonussystem i Den Europæiske
Forsvarsfond for at give et finansielt incitament
på betingelse af, at
medlemsstaterne
forpligter sig til i fællesskab at erhverve og/eller eje de forsvarskapaciteter, der er under
udvikling
22
. Dette vil give et stærkere incitament til at sikre, at samarbejdet går videre end FoU-
fasen til også at omfatte erhvervelse samt drift og vedligeholdelse.
På grundlag af arbejdet i Ekspertgruppen vedrørende den Finansielle Værktøjskasse kan
nye
finansieringsløsninger
desuden føre til, at medlemsstaterne i højere grad anvender allerede
eksisterende enheder til fælles indkøb såsom EDA eller Den Fælles Organisation for
Forsvarsmaterielsamarbejde (OCCAR, forkortelse for
Organisation Conjointe de Coopération
en matière d'Armement).
Kommissionen vil navnlig vurdere, om det ifølge bestemmelserne i
forordningen om Den Europæiske Forsvarsfond, f.eks. bestemmelserne vedrørende
prækommercielle udbud
23
, er muligt at yde finansiel støtte til ordregivende myndigheder og
enheder til fælles indkøb med henblik på nærmere at koordinere disses udbudsprocedurer,
herunder ved at dække administrations-/transaktionsomkostninger forbundet med fælles indkøb
af forsvarsforsknings- og -udviklingstjenester.
Kommende tiltag
Senest i begyndelsen af 2023 vil Kommissionen fremlægge forslag om at muliggøre en
20
21
22
23
I overensstemmelse med de multinationale styrker, der er omhandlet i artikel 42, stk. 3, i traktaten om Den
Europæiske Union.
I forbindelse med det europæiske konsortium for en forskningsinfrastruktur (ERIC) er der anvendt en særlig
oprettelsesform, der fremmer etablering og drift af forskningsinfrastrukturer af europæisk interesse.
Ud over støtteberettigelseskravet i artikel 21, stk. 3, litra a), i forordningen om Den Europæiske Forsvarsfond,
ifølge hvilken der skal være en hensigt om at indkøbe det endelige produkt eller anvende teknologien på en
koordineret måde.
Artikel 17 i forordningen om Den Europæiske Forsvarsfond.
9
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0011.png
momsfritagelse
til støtte for fælles indkøb og ejerskab af forsvarskapaciteter, der er
udviklet
gennem
samarbejde inden for EU, under overholdelse af
Verdenshandelsorganisationens regler.
Senest medio 2023 vil Kommissionen på grundlag af den allerede tilgængelige ekspertise
bygge videre på arbejdet i Ekspertgruppen vedrørende den Finansielle Værktøjskasse med
henblik på at foreslå
nye finansieringsløsninger
for at lette medlemsstaternes fælles
indkøb af strategiske EU-forsvarskapaciteter.
Efter den foreløbige evaluering af Den Europæiske Forsvarsfond
24
vil Kommissionen
undersøge muligheden for at ændre artikel 13 i forordning (EU) 2021/697 om oprettelse
af Den Europæiske Forsvarsfond for at styrke
bonussystemet i Den Europæiske
Forsvarsfond, hvis medlemsstaterne forpligter sig til i fællesskab at erhverve og/eller
eje de forsvarskapaciteter, der er under udvikling.
5. Opfordring til medlemsstaterne om fortsat i højere grad at strømline og samordne
deres praksis inden for eksportkontrol
Selv om medlemsstaterne har ansvaret for at udstede eksporttilladelser vedrørende militærudstyr,
vurderer de deres afgørelser på grundlag af Rådets fælles holdning
25
, hvori der fastsættes fælles
kriterier for kontrol med eksport af militærteknologi og -udstyr. Heri indføres der også
procedurer for meddelelse af afslag og konsultationer med henblik på øget konvergens i
medlemsstaternes anvendelse af deres politikker for eksport af forsvarsrelaterede produkter.
Da det gradvist vil blive normen snarere end undtagelsen at udvikle fælles forsvarskapaciteter i
EU,
vil medlemsstaterne imidlertid kunne drage fordel af øget udveksling af bedste praksis
og en deraf følgende gradvist mere samordnet tilgang til kontrol med våbeneksport.
grundlag af det forudgående arbejde og i erkendelse af, at eksport er en afgørende succesfaktor
for forretningsmodellen i den europæiske forsvarsindustri, bakker Kommissionen op om, at
medlemsstaterne gradvist strømliner og samordner deres praksis yderligere inden for
våbeneksportkontrol, især hvad angår de forsvarskapaciteter, som de udvikler sammen, navnlig
inden for rammerne af Den Europæiske Forsvarsfond.
I den forbindelse
glæder Kommissionen sig over Rådets igangværende overvejelser
26
om
eksport af kapaciteter, der er udviklet inden for en EU-ramme, og opfordrer medlemsstaterne til
at fortsætte disse drøftelser med henblik på at lette eksportkontrolprocedurerne for sådanne
produkter. I den proces kan der også trækkes på erfaringerne fra bilaterale og multilaterale aftaler
mellem medlemsstaterne om kapaciteter, der er udviklet i fællesskab.
For ikke at hæmme samarbejdet bør dette arbejde fremme fastlæggelsen af klare og let
gennemførlige procedurer. Der bør fastlægges effektive eksportkontrolforanstaltninger for at
24
25
26
Den foreløbige evaluering skal foretages senest fire år (i 2025) efter påbegyndelsen af gennemførelsesperioden
for fonden, jf. artikel 29 i forordningen om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond.
Fælles holdning 2008/944/FUSP.
I Undergruppen vedrørende Eksport af Konventionelle Våben (COARM), som hører under Ikkesprednings- og
Våbeneksportgruppen.
10
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0012.png
sikre produkter, der er finansieret inden for rammerne af Den Europæiske Forsvarsfond,
tilstrækkelig og konkurrencedygtig adgang til de internationale markeder, med respekt for
medlemsstaternes suveræne beslutninger, under fuld overholdelse af deres relevante retlige
forpligtelser og under hensyntagen til deres nationale sikkerhedsinteresser. For fortsat at gøre det
attraktivt at udvikle fælles forsvarskapaciteter
opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til
at tilstræbe en tilgang, hvor de i princippet ikke forhindrer hinanden i at eksportere
militærudstyr og -teknologi, der er udviklet i samarbejde, til et tredjeland.
Dette kunne
gælde for planlagt eksport af materiel eller teknologi, der indeholder komponenter fra en anden
medlemsstat, og som overstiger en vis bagatelgrænse.
Kommende tiltag
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at undersøge, hvordan de kan strømline og
gradvist samordne deres praksis inden for våbeneksportkontrol yderligere, især hvad
angår de forsvarskapaciteter, der er udviklet i fællesskab, navnlig inden for en EU-
ramme, og derved sikre produkter, der er finansieret inden for rammerne af Den
Europæiske Forsvarsfond, tilstrækkelig og konkurrencedygtig adgang til de internationale
markeder, uden at det berører medlemsstaternes suveræne beslutninger.
6. Styrkelse på EU-plan af forsvarsdimensionen i rummet
Rummet er et strategisk område, hvad angår
EU's handlefrihed og sikkerhed.
Samtidig er det
et mere og mere omstridt område med stadig større trængsel og et område, der præges af en
tiltagende magtkamp.
Der er et presserende behov for at løse disse udfordringer. En ny EU-rumstrategi for sikkerhed
og forsvar, som medlemsstaterne i øjeblikket overvejer i forbindelse med det strategiske kompas,
bør bidrage til at opbygge en fælles forståelse af rumrelaterede risici og trusler, udvikle passende
måder at reagere bedre og hurtigere på i tilfælde af kriser, styrke vores modstandsdygtighed og
gøre fuld brug af de fordele og muligheder, der er forbundet med rumområdet. Uden at foregribe
indholdet af den fremtidige fælles strategi vil følgende tiltag blive overvejet:
For det første bør EU's rumaktiver
27
beskyttes bedre for at øge EU's modstandsdygtighed
både i rummet og over for trusler fra rummet.
I den fælles meddelelse om
styring af trafikken i rummet
28
giver Kommissionen og den
højtstående repræsentant konkrete retningslinjer for, hvordan man kan forbedre beskyttelsen af
EU's rumaktiver og fremme en mere bæredygtig udnyttelse af rummet. Kommissionen vil
navnlig styrke sine
rumovervågningsaktiver
ved at udvide sine tjenester til
overvågning og
sporing i rummet (SST)
og udvikle beslægtede teknologier såsom automatisk
kollisionsforebyggelse eller kunstig intelligens.
27
28
EU's rumprogram består af fire komponenter: Galileo/EGNOS til positionsbestemmelse, navigation og
tidsbestemmelse, Copernicus til jordobservation, GOVSATCOM til sikker statslig satellitkommunikation og
SSA til kendskab til situationen i rummet.
JOIN(2022) 4 final.
11
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0013.png
Kommissionen vil også bakke yderligere op om udvikling af projekter vedrørende
kendskab til
situationen i rummet (SSA) og kapaciteter til tidlig varsling på forsvarsområdet.
Sådanne
projekter vil bidrage til opbygningen af avancerede kommando- og kontrolkapaciteter i rummet
(SC2), forbedrede SSA-sensorer og systemer for tidlig varsling mod trusler fra ballistiske
missiler og nye hypersoniske missiler
29
.
For det andet vil Kommissionen styrke sikkerheds- og forsvarsdimensionen i de
eksisterende og fremtidige EU-ruminfrastrukturer
i samarbejde med den højtstående
repræsentant.
Galileos statsregulerede tjeneste (PRS)
30
tilbyder en navigationstjeneste, der er forbeholdt
statsligt autoriserede brugere, til følsomme applikationer. Disse kræver en høj grad af
tjenestekontinuitet ved hjælp af robuste, krypterede signaler, navnlig på sikkerheds- og
forsvarsområdet. PRS-tjenesten er udformet til at kunne tilbyde ubegrænset og uafbrudt adgang
til tjenesten i hele verden. Den er et klart bevis på, at en fælles infrastruktur under civil kontrol
kan opfylde forsvars- og sikkerhedsbehovene.
Forslaget til forordning om oprettelse af
EU-programmet for sikker konnektivitet
for 2022-
2027
31
, der vedtages parallelt med denne meddelelse som en del af rumpakken, vil ved hjælp af
sikker statslig kommunikation gøre EU mere modstandsdygtigt på konnektivitetsområdet. Det vil
helt fra starten omfatte forsvarskrav for så vidt angår modstandsdygtighed, og konstellationen
med satellitter i en jordnær bane (LEO) vil gøre det muligt at medbringe nyttelaster, der bidrager
til andre komponenter i EU's rumprogram. Systemet vil blive udviklet med udgangspunkt i
GOVSATCOM og synergier med Den Europæiske Forsvarsfond.
I den videre udvikling af Copernicus bør der også så vidt muligt tages hensyn til
forsvarsbehovene,
idet der lægges særlig vægt på de fornødne sikkerheds- og
præstationsniveauer, og arbejdet underbygges af den rette forvaltning baseret på tillid.
For at bidrage til udviklingen af forsvarsdimensionen af eksisterende og kommende EU-
ruminfrastrukturer vil Kommissionen støtte udviklingen af
rumforsvarskapaciteten gennem
Den Europæiske Forsvarsfond.
Til dato er der afsat ca. 130 mio. EUR til finansiering af
rumrelaterede foranstaltninger under fonden og dens forgængerprogrammer.
Kommissionen støtter udviklingen af platforme for samarbejde om fremtidige
forsvarsudfordringer og søger også at forbedre deres resultater ved at gøre bedst mulig brug af
eksisterende og fremtidige europæiske rumaktiver. For eksempel medfinansieres projektet
"Galileo
for EU Defence"
(GEODE) med 44 mio. EUR
32
og har til formål at udvikle
europæiske standardiserede militære navigationsmodtagere, der er kompatible med Galileo PRS.
Der vil også blive investeret over 22 mio. EUR i at forbedre sensorer og kommando- og
29
30
31
32
Projekterne understøttes af Den Europæiske Forsvarsfond og forløberne herfor.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1104/2011/EU af 25. oktober 2011 om reglerne for adgang til den
statsregulerede tjeneste, der leveres af det globale satellitbaserede navigationssystem etableret under Galileo-
programmet (EUT L 287 af 4.11.2011, s. 1).
COM(2022) 57 final.
Via programmet for udvikling af den europæiske forsvarsindustri.
12
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0014.png
kontrolinfrastruktur (C2) til militær EU-rumovervågningsbevidsthed samt i at udvikle en
rumbaseret kapacitet til tidlig varsling.
Som led i arbejdsprogrammet for Den Europæiske Forsvarsfond for 2021 vil fonden afsætte 50
mio. EUR til både
rum- og jordbaseret overvågning af navigationskrigsførelse (NAVWAR)
og europæiske
teknologier til satellitkommunikation, der er modstandsdygtige over for
jamming.
For det tredje vil Kommissionen arbejde på at mindske EU's dermed forbundne
strategiske afhængighed af kritiske teknologier,
f.eks. inden for mikrochips, kvanteteknologi
og kunstig intelligens. For at opnå dette vil Kommissionen tilstræbe størst mulig synergi med
rumrelaterede initiativer, der gennemføres under Kommissionens eksisterende instrumenter
(herunder Den Europæiske Forsvarsfond, Horisont Europa
33
, rumprogrammet, Det Europæiske
Innovationsråd og InvestEU), og vil gøre brug af Observatoriet for Kritiske Teknologier.
Kommissionen vil også styrke
modstandsdygtigheden i rumrelaterede europæiske
forsyningskæder
for at sikre ruminfrastrukturernes integritet, sikkerhed og drift.
For det fjerde vil Kommissionen i samarbejde med den højtstående repræsentant og i
overensstemmelse med hver sit mandat gennemføre udvidelsen af den nuværende
trusselsreaktionsmekanisme
34
under Galileo til at omfatte systemer og tjenester under de
andre
komponenter
i
EU's
rumprogram.
Dette
vil
yderligere
styrke
sikkerhedsforvaltningen af EU's ruminfrastrukturer, så der kan reageres bedre på trusler,
og det vil fremme indførelsen af en passende forvaltning blandt de relevante aktører. De vil også
forbedre situationsbevidstheden på EU-plan gennem bedre anvendelse af rumdata i tæt
samarbejde med medlemsstaterne og systematisk samarbejde mellem relevante
agenturer/organer, der driver EU-infrastrukturer.
Kommissionen og den højtstående repræsentant vil også bidrage til medlemsstaternes
bestræbelser på yderligere at øge den gensidige bistand og styrke krisereaktionsmekanismerne,
herunder gennem øvelser og ved at øge beredskabet over for trusler, fremme interoperabilitet og
støtte en fælles strategisk tilgang.
Kommende tiltag
Efter vedtagelsen af det strategiske kompas vil Kommissionen og den højtstående
repræsentant foreslå en fælles EU-rumstrategi for sikkerhed og forsvar.
Kommissionen vil inden udgangen af 2022 undersøge, hvordan
beskyttelsen af EU's
rumaktiver
kan forbedres yderligere, især gennem flere SST-tjenester (overvågning og
sporing i rummet), bedre resultater af EU-SST og fuld udnyttelse af EU-industriens
potentiale.
33
34
Ved udtrykket "Horisont Europa" forstås i dette dokument dels særprogrammet til gennemførelse af Horisont
Europa og dels Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi. Aktiviteterne under disse fokuserer
udelukkende på civile anvendelser.
I overensstemmelse med forordning (EU) 2021/696 om Unionens rumprogram og Rådets afgørelse (FUSP)
2021/698 af 30. april 2021 om sikkerheden i systemer og tjenester, der indføres, drives og anvendes som led i
Unionens rumprogram, og som kan berøre Unionens sikkerhed.
13
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0015.png
I 2022 og fremover vil Kommissionen fremme en tilgang med
"indbygget dobbelt
anvendelse"
for EU's ruminfrastrukturer for at kunne tilbyde nye modstandsdygtige
tjenester, der opfylder de statslige behov. I den forbindelse opfordrer Kommissionen
Europa-Parlamentet og Rådet til hurtigt at vedtage forslaget til forordning om oprettelse
af EU-programmet for sikker konnektivitet for 2022-2027.
Kommissionen vil intensivere indsatsen for at mindske strategisk teknologisk
afhængighed og øge modstandsdygtigheden i forsyningskæderne i forbindelse med
ruminfrastruktur, navnlig gennem EU's finansieringsinstrumenter og EU-Observatoriet
for Kritiske Teknologier.
Kommissionen vil etablere en passende forvaltning af EU's ruminfrastrukturer i tæt
samarbejde med medlemsstaterne på grundlag af modellen for Galileo PRS. Den vil
vurdere gennemførligheden af at udvikle og udrulle en mere modstandsdygtig og bedre
sikret Copernicustjeneste til statslige formål
35
, hvor der så vidt muligt tages hensyn til
forsvarsbehovene.
Inden udgangen af 2022 vil Kommissionen og den højtstående repræsentant også
undersøge muligheden for at aktivere mekanismer for solidaritet, gensidig bistand og
krisereaktion i tilfælde af angreb fra rummet eller trusler mod rumbaserede aktiver.
7. Øget europæisk modstandsdygtighed
EU må styrke sin modstandsdygtighed for at forebygge, afværge og modstå fremtidige chok. På
grund af de naturlige forbindelser med de nationale sikkerheds- og forsvarspolitikker ligger
ansvaret for at imødegå disse trusler primært hos medlemsstaterne. Visse sårbarheder er
imidlertid fælles for alle medlemsstater, og nogle trusler strækker sig over grænserne, f.eks.
angreb rettet mod grænseoverskridende net og infrastrukturer samt klimaændringer.
EU's tilgang går ud på at sikre en smidig integration af den eksterne og interne dimension. Den
kombinerer nationale og EU-dækkende civile og militære hensyn med henblik på at fremme
konkrete løsninger og samtidig fremme øget modstandsdygtighed og vedvarende operationel
effektivitet.
7.1. Imødegåelse af hybride trusler
I 2020 udpegede Kommissionen i
strategien for EU's sikkerhedsunion
36
hybride trusler som et
af de prioriterede områder, hvor der skal sættes ind for at øge EU's sikkerhed. Strategien
beskriver grundlaget for en fornyet tilgang til disse stadigt skiftende trusler, der dækker hele
spektret af tiltag — fra tidlig opdagelse, analyse, bevågenhed, opbygning af modstandsdygtighed
og forebyggelse til krisestyring og konsekvenshåndtering.
35
36
Copernicus' PRS-lignende tjeneste.
COM(2020) 605 final.
14
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0016.png
Kortlægningen af foranstaltninger
37
, der har til formål at styrke modstandsdygtigheden og
imødegå hybride trusler, omfatter over to hundrede værktøjer og foranstaltninger på EU-
plan,
hvoraf langt de fleste ledes eller støttes af Kommissionen. Kommissionens forslag på
forskellige områder, herunder forslaget til forordning om digitale tjenester
38
og forslaget til
direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed
39
, samt den reviderede EU-
civilbeskyttelsesmekanisme
40
vil bidrage yderligere til dette stigende antal EU-værktøjer til
imødegåelse af hybride trusler.
Modstandsdygtighed er en af de vigtigste forudsætninger for at imødegå hybride trusler. I et
fælles arbejdsdokument fra januar 2022
41
er der udpeget 53 elementer af
referencekrav til
modstandsdygtighed
42
på EU-plan. Udpegningen af referencekrav blev bebudet i strategien for
sikkerhedsunionen og har været et afgørende første skridt til at spore og objektivt måle
fremskridt på dette område.
I den forbindelse vil Kommissionens tjenestegrene, Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (EU-
Udenrigstjenesten) og Generalsekretariatet for Rådet gennemføre øvelsen "EU Integrated
Resolve PACE" i november 2022, bl.a. med henblik på hybride trusler, herunder deres
cyberdimension. Denne øvelse vil blive gennemført under den højtstående repræsentants
overordnede ansvar med deltagelse af medlemsstaterne og EU-agenturerne og i et parallelt og
koordineret format (PACE) med NATO.
Kommissionen har også
tilpasset indsatsen efter truslernes hastigt skiftende karakter.
Efter
krisen ved EU's grænse til Belarus foreslog den foranstaltninger til at tackle
instrumentaliseringen af migration,
herunder sortlistning af transportvirksomheder, der er
involveret i menneskehandel eller menneskesmugling til EU
43
.
Covid-19-pandemien har vist, at det er nødvendigt med en bedre koordineret indsats over for
sundhedskriser på EU-plan. På et tidspunkt, hvor kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare
trusler kan bringe folkesundheden i fare, er EU's Myndighed for Kriseberedskab og -indsats på
Sundhedsområdet (HERA) afgørende for at styrke EU's beredskab og indsats over for alvorlige
grænseoverskridende sundhedstrusler. Myndigheden skal gøre det muligt hurtigt at tilvejebringe,
give adgang til og distribuere nødvendige modforanstaltninger. På grundlag af erfaringerne fra
de tidlige faser af pandemien vil indsatsen for at øge den militære bistand til civile myndigheder i
denne henseende fortsætte.
Kommende tiltag
Senest i 2023 vil Kommissionen i samarbejde med den højtstående repræsentant og
37
38
39
40
41
42
43
SWD(2020) 152 final.
COM(2020) 825 final.
COM(2020) 829 final.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/836 af 20. maj 2021.
SWD(2022) 21 final.
Benchmarks, der dækker situationer, hvor disse er et udgangspunkt såvel som et tilsigtet mål, eller rådgivning
om minimumskrav.
COM(2021) 753 final.
15
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0017.png
medlemsstaterne vurdere de sektorspecifikke referencekrav til modstandsdygtighed for at
kortlægge eventuelle
mangler og behov
samt tage skridt til at afhjælpe dem.
Efter vedtagelsen af det strategiske kompas vil Kommissionen bidrage til EU's fremtidige
værktøjskasse til afbødning af hybride trusler ved at sikre, at medlemsstaterne har et
fuldstændigt overblik over, hvilke interne instrumenter og foranstaltninger der findes til at
imødegå hybride trusler, der berører EU og dets medlemsstater. De foranstaltninger, der
indgår i kortlægningen i 2020 af imødegåelsen af hybride trusler, samt Kommissionens
og den højtstående repræsentants nylige forslag på områder som kritisk infrastruktur og
desinformation vil blive taget med i betragtning.
Efter vedtagelsen af det strategiske kompas vil Kommissionen overveje at udpege
eksperter på relevante politikområder, som efter anmodning kan indsættes som en del af
et hurtigt EU-hybridberedskabshold, i synergi med de foreslåede fælles
cyberberedskabshold.
Sideløbende hermed vil Kommissionens tjenestegrene og EU-Udenrigstjenesten i
fællesskab tage EU-drejebogen for imødegåelse af hybride trusler op til revision.
Inden udgangen af 2022 vil Kommissionen i samarbejde med den højtstående
repræsentant fastlægge en samlet vision for sine hurtige varslingsmekanismer og navnlig
muligheden for at skabe et bedre overblik over situationsbevidstheden i koordinering og
komplementaritet med andre eksisterende EU-mekanismer. Dette vil styrke Unionens
kapacitet til overvågning og tidlig opdagelse, forebyggelse og beredskab, herunder
modstandsdygtighed, og reaktion over for hybride trusler.
Kommissionen vil på grundlag af sin ekspertise og sine instrumenter bidrage til EU's
indsats for at opbygge modstandsdygtighed i partnerlandene.
7.2. Styrkelse af cybersikkerhed og cyberforsvar
Håndtering af cybersikkerhedstrusler er en af de mest komplekse sikkerheds- og
forsvarsudfordringer i dag, navnlig i betragtning af truslernes stigende antal og virkninger og den
særlige, avancerede kapacitet, som statslige aktører har udviklet på dette område.
EU er nødt til at beskytte kritiske net- og informationssystemer og spille en ledende rolle med
hensyn til at garantere det globale internets sikkerhed, stabilitet, modstandsdygtighed og frihed.
Vi er nødt til at fremme cybersikkerhed og cyberforsvar i Europa ved at styrke vores samarbejde,
investere mere virkningsfuldt i avanceret kapacitet og fastsætte passende regler, der muliggør en
bedre sammenkædning af alle cyberdimensioner. Disse bestræbelser bør fokusere på at
beskytte
borgerne, virksomhederne og EU's interesser,
afsløre og afskrække
ondsindede cyberaktiviteter
og
forsvare
os mod cyberangreb og derved bidrage til international sikkerhed og stabilitet og
konsolidere EU's potentiale for cyberforsvar med afskrækkende virkning.
16
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0018.png
Kommissionen og den højtstående repræsentant har allerede fastlagt ambitiøse foranstaltninger,
der bidrager til at nå disse mål, i EU's strategi for cybersikkerhed fra december 2020
44
. Der er
indført en række vigtige instrumenter, der skal øge EU's modstandsdygtighed, navnlig
direktivet
om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og
informationssystemer i hele Unionen (NIS)
45
,
forordningen om cybersikkerhed
46
,
direktivet
om angreb på informationssystemer
47
samt gennemførelsen af
EU-værkstøjskassen til
udrulning af sikre 5G-net
48
, henstillingen om en koordineret reaktion på væsentlige
cybersikkerhedshændelser og -kriser
49
og rammen for EU's cyberforsvarspolitik (2018-
ajourføring)
50
. Kommissionen har også vedtaget en delegeret retsakt
51
i henhold til
radioudstyrsdirektivet
52
, der fastsætter retlige krav til cybersikkerhedsforanstaltninger, som
producenterne skal tage hensyn til i forbindelse med konstruktion og fremstilling af radioudstyr.
Endelig har Kommissionen forelagt en
henstilling om en fælles cyberenhed
53
og har i
december 2020 fremsat et forslag om revision af NIS-direktivet
54
, som nu er til behandling i
Europa-Parlamentet og Rådet. I overensstemmelse med dette ambitionsniveau vil Kommissionen
om kort tid fremlægge forslag til forbedring af cybersikkerhed og informationssikkerhed i EU's
institutioner, organer og agenturer.
Det flerårige arbejdsprogram for 2021-25 for henholdsvis et digitalt Europa og Connecting
Europe-faciliteten (CEF — den digitale sektor) vil støtte etableringen af en sikker
kvantekommunikationsinfrastruktur (Euro QCI). CEF vil også støtte anden kritisk
kommunikationsinfrastruktur, herunder visse backboneforbindelser mellem medlemsstaterne og
med tredjelande, med de højeste sikkerhedsstandarder.
For at supplere disse instrumenter og yderligere mindske angrebsfladen og eksponeringen for
risici bør sikkerheden og standardiseringen af produkter og tjenester inden for informations- og
kommunikationsteknologi (IKT) styrkes. Dette gælder navnlig sikkerheden i kritiske hardware-
og softwarekomponenter. Kommissionen er derfor i færd med at udarbejde nye forslag om
horisontale sikkerhedskrav, som skal udgøre det centrale element i den
forordning om
cyberrobusthed,
der blev bebudet i talen om Unionens tilstand
55
. Her kan det overvejes at
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
JOIN(2020) 18 final.
Direktiv (EU) 2016/1148 om sikkerhed i net- og informationssystemer (NIS).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/881 af 17. april 2019 om ENISA (Den Europæiske Unions
Agentur for Cybersikkerhed), om cybersikkerhedscertificering af informations- og kommunikationsteknologi og
om ophævelse af forordning (EU) nr. 526/2013 (forordningen om cybersikkerhed).
Direktiv 2013/40/EU af 12. august 2013.
COM(2020) 50 final.
Kommissionens henstilling (EU) 2017/1584 af 13. september 2017 om en koordineret reaktion på væsentlige
cybersikkerhedshændelser og -kriser, C/2017/6100.
14413/18 (19/11/2018).
C(2021) 7672.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/53/EU af 16. april 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet.
C(2021) 4520 final.
COM(2020) 823 final.
Tale om Unionens tilstand 2021 — Styrkelse af Unionens sjæl — 15. september 2021.
17
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0019.png
indarbejde en forsvarsdimension, navnlig i forbindelse med en mulig udvikling af fælles og
hybride standarder for cybersikkerhed.
For yderligere at styrke den teknologiske kapacitet i EU og hos dets cyberforsvarsaktører
(primært medlemsstaternes forsvarsstyrker) vil der blive tilstræbt øget samarbejde mellem
relevante aktører om planlægningen af civile og forsvarsmæssige investeringer med henblik på
udvikling
og
brug
af
relevante
teknologier.
Industri-,
Teknologi-
og
Forskningskompetencecentret for Cybersikkerhed og Netværket af Koordinationscentre
(CCCN)
56
vil i 2022 vedtage sin strategiske dagsorden for cyberinvesteringer. Dagsordenen kan
omfatte mulige synergier mellem civile og forsvarsbaserede teknologier og potentielle
teknologier med dobbelt anvendelse, idet der tilstræbes synergi med andre EU-programmer,
herunder Horisont Europa, programmet for et digitalt Europa og Den Europæiske Forsvarsfond,
på en koordineret måde og under overholdelse af de relevante forvaltningsregler.
Kommissionen har allerede afsat 38,6 mio. EUR
57
til seks cyberforsvarsprojekter.
Med
dette budget støttes bl.a. udviklingen af en europæisk platform for cybersituationsbevidsthed og
et projekt om teknologier til sikker og modstandsdygtig kommunikation. Den Europæiske
Forsvarsfond vil fortsat støtte udviklingen af cyberforsvarskapacitet. I 2021 iværksatte fonden to
specifikke indkaldelser med en finansieringsramme på 33,5 mio. EUR. Alle projekter
vedrørende forsvarskapacitet har en cyberdimension, og cyberforsvar vil fortsat være en prioritet
for Den Europæiske Forsvarsfond i de kommende år.
Som led i et bedre beredskab over for potentielle omfattende hændelser og kriser i Unionen er
øget koordinering afgørende for at sikre situationsbevidsthed, hurtigt kortlægge potentielle
indsatsbehov og -ressourcer og opnå en effektiv kommunikation mellem relevante aktører på
medlemsstats- og EU-plan med henblik på at afbøde potentielle virkninger i Unionen.
For at optrappe
afsløringen af ondsindede cyberaktiviteter og øge situationsbevidstheden
arbejder Kommissionen sammen med medlemsstaterne om at oprette
grænseoverskridende
platforme til udveksling af efterretninger om cybersikkerhedstrusler
og samtidig styrke
kapaciteten i sikkerhedsoperationscentre (SOC'er) på nationalt plan i hele EU. Formålet med
disse grænseoverskridende platforme ("EU-SOC'er") er at muliggøre udveksling af data om
cybersikkerhedstrusler fra forskellige kilder samt af værktøjer og kapaciteter i stor skala inden
for pålidelige rammer. EU-SOC'erne vil blive udstyret med næste generation af ultrasikre
værktøjer og infrastrukturer. Dette bør gøre det muligt at forbedre den kollektive
afsløringskapacitet og sikre, at myndigheder og relevante enheder advares rettidigt. Disse tiltag
vil modtage finansiel støtte fra programmet for et digitalt Europa, navnlig gennem fælles indkøb
med henblik på udvikling og drift af EU-SOC'er, herunder avancerede værktøjer og
infrastrukturer, samt en indkaldelse af forslag til støtte for SOC-kapacitet i medlemsstaterne.
Som næste skridt kan det også overvejes sammen med medlemsstaterne at fremme samarbejdet
mellem den civile og den militære sektor på nationalt plan på dette område.
56
57
PE/28/2021/INIT.
Via programmet for udvikling af den europæiske forsvarsindustri.
18
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0020.png
Hvad angår reaktionen på hændelser bør cybersikkerhedssamarbejdet mellem medlemsstaterne
udvides, herunder gennem et muligt samarbejde mellem
civile og militære indsatshold.
Den
fælles cyberenhed har til formål at bringe alle relevante cybersikkerhedskredse (dvs. diplomatiet,
civilsamfundet, de retshåndhævende myndigheder og forsvaret) sammen om at sikre en EU-
koordineret reaktion på omfattende cyberhændelser og -kriser samt at tilbyde bistand til
genopretningen efter sådanne angreb. Forsvaret vil således kunne samarbejde og koordinere
strukturelt med andre cybersikkerhedskredse gennem den fælles cyberenhed.
Udvikling af cyberfærdigheder
gennem fælles uddannelse og øvelser er også afgørende for en
effektiv modstandsdygtighed over for cyberangreb, da det vil forbedre cyberkapaciteten, udvikle
en fælles forståelse og opbygge en fælles reaktionskapacitet. Medlemsstaterne kan også overveje
et styrket civil-militært samarbejde om cyberuddannelse og fælles øvelser, der bygger på Det
Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademis og Det Europæiske Forsvarsagenturs
cyberuddannelses- og øvelsesprogrammer.
Kommende tiltag
Senest i tredje kvartal af 2022 vil Kommissionen foreslå en
forordning om
cyberrobusthed,
der har til formål at øge cybersikkerheden i produkter og tilhørende
tjenester på det indre marked.
For at oprette de nye "EU-SOC"-platforme til udveksling af efterretninger og værktøjer
vedrørende cybertrusler vil Kommissionen senest i andet kvartal af 2022 offentliggøre en
indkaldelse af interessetilkendegivelser med henblik på at udvælge værtsenheder for EU-
SOC'er, ledsaget af en særlig køreplan. Dette skal bane vej for opbygning af strategisk
EU-kapacitet til at afsløre og udveksle oplysninger om cybertrusler.
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at øge beredskabet over for
omfattende cybersikkerhedshændelser gennem øget koordinering, herunder afdækning af
potentielle behov og ressourcer med henblik på at tilrettelægge modforholdsreglerne.
I 2022 vil der blive fremsat forslag om en strategisk dagsorden for Kompetencecentret for
Cybersikkerhed, herunder om teknologier med dobbelt anvendelse og synergier mellem
den civile og den militære sektor, der skal nedfældes på en koordineret måde sammen
med de relevante aktører.
Kommissionen vil sammen med den højtstående repræsentant fortsat støtte
medlemsstaterne i oprettelsen af den fælles cyberenhed, navnlig dens mekanisme for
gensidig bistand, og vil tilskynde til civil-militært samarbejde om at lette
informationsudvekslingen og koordineringen mellem forsvarseksperter og andre kredse
(dvs. civilsamfundet, retshåndhævende myndigheder og diplomatiet).
Kommissionen vil anmode de europæiske standardiseringsorganisationer om at udvikle
harmoniserede standarder til støtte for den nyligt vedtagne delegerede retsakt til
supplering af direktivet om radioudstyr for så vidt angår cybersikkerhed og privatlivets
fred.
Kommissionen vil samarbejde med den højtstående repræsentant om en videreudvikling
19
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0021.png
af EU's cyberforsvarspolitik, der skal forelægges medlemsstaterne inden udgangen af
2022.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at overveje at tilrettelægge fælles
cyberforsvarskurser og -øvelser i samarbejde med de eksisterende programmer for civile
og forsvarsbaserede uddannelser og øvelser.
7.3. Styrkelse af militær mobilitet
Via gennemførelsen af handlingsplanen for militær mobilitet tager EU allerede betydelige skridt
til at øge mobiliteten for militært personel, materiel og udstyr i og uden for EU og dermed
forbedre vores evne til at reagere hurtigt på en krise eller med henblik på rutinemæssige
aktiviteter såsom øvelser. Militær mobilitet er også et flagskibsprojekt inden for samarbejdet
mellem EU og NATO.
Med et
EU-budget for 2021-2027 på 1,69 mia. EUR
til støtte for transportinfrastruktur med
dobbelt anvendelse er militær mobilitet et centralt element i den nye Connecting Europe-facilitet
(CEF)
58
. Arbejdsprogrammet for 2021-2023 omfatter et årligt øremærket budget på 330 mio.
EUR, og de første indkaldelser af forslag blev iværksat i september 2021.
Militær mobilitet indgår også i Den Europæiske Forsvarsfonds arbejdsprogram for 2021.
Udviklingen af et digitalt system til sikker og hurtig udveksling af oplysninger vedrørende
militær mobilitet er et af de to emner i indkaldelsen af forslag om soldater- og logistiksystemer
med et vejledende budget på 50 mio. EUR for indkaldelsen som helhed.
Den 14. december 2021 foreslog Kommissionen en revision af forordningen om det
transeuropæiske transportnet (TEN-T). Forslaget har bl.a. til formål at styrke standarderne for
civil og militær mobilitet og udvide TEN-T-kortene til at omfatte nye ruter, der er vigtige for
militær mobilitet.
Kommissionen vil fortsætte sine bestræbelser på at bidrage til militær mobilitet i og uden for EU,
herunder ved at tage emnet i betragtning i relevante lovgivningsforslag og initiativer, navnlig
inden for transport og grænseoverskridende procedurer.
Kommende tiltag
Inden udgangen af 2022 vil Kommissionen sammen med den højtstående repræsentant
foreslå en ajourføring af den fælles handlingsplan for militær mobilitet, som kan dække
de behov, der konstateres i forbindelse med digitalisering inden for transport,
transportinfrastrukturens cyberrobusthed og kunstig intelligens.
7.4. Håndtering af de udfordringer, som klimaændringerne skaber på forsvarsområdet
58
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1153 af 7. juli 2021 om oprettelse af Connecting Europe-
faciliteten og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1316/2013 og (EU) nr. 283/2014.
20
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0022.png
Klimaændringer og tab af biodiversitet udgør nye sikkerhedstrusler. Det har fortsat høj prioritet
at opretholde den operationelle effektivitet, men forsvarssektoren er nødt til at tilpasse sig
klimaændringernes sikkerhedsrelaterede følger, bl.a. operationer under mere ekstreme
klimaforhold, samt bidrage til afbødning som led i EU's klimaændringspolitik, navnlig den
europæiske grønne pagt. Forbedring af energieffektiviteten, øget brug af vedvarende energi, hvor
det er muligt, og reduktion af emissionerne i denne sektor samt beskyttelse af biodiversiteten og
en styrket cirkulær økonomi bør integreres i den kollektive indsats for at opnå klimaneutralitet
senest i 2050.
Cirkulære systemer kan have store fordele for forsvarsindustrien og indkøb af materiel, da de kan
øge ressourceeffektiviteten, give større åben strategisk autonomi med hensyn til visse kritiske
materialer og forlænge og optimere forsvarsmateriellets nytteværdi
59
. Mulighederne for
konstruktionsforbedringer med henblik på demontering, genbrug af komponenter, reparation,
renovering og genfremstilling af forsvarsmateriel vil blive kortlagt og støttet. Dette gælder også
mulighederne for at opgradere forsvarsmateriel, så det fortsat kan fungere under stadig mere
barske miljøforhold i operationsområderne.
I den forbindelse er Kommissionen fast besluttet på at gennemføre EU's fælles køreplan for
klimaændringer og forsvar af 2020
60
, og Kommissionens tjenestegrene vil sammen med EU-
Udenrigstjenesten og Det Europæiske Forsvarsagentur forelægge en første årlig statusrapport
herom i første halvdel af 2022. 2021-arbejdsprogrammet for Den Europæiske Forsvarsfond
61
omfatter allerede emner vedrørende energistyring og energieffektivitet. Der er afsat 133 mio.
EUR til en specifik indkaldelse af forslag, der vedrører disse emner, til støtte for forskning i og
udvikling af forsvarsteknologier og -produkter. En tilsvarende indsats optrappes i NATO og FN
samt af USA og andre partnere, og EU vil derfor intensivere sine dialoger på medarbejderniveau
om sammenhængen mellem klima, sikkerhed og forsvar.
Kommende tiltag
I første halvdel af 2022 vil Kommissionens tjenestegrene, EU-Udenrigstjenesten og Det
Europæiske Forsvarsagentur fremlægge den første statusrapport om gennemførelsen af
køreplanen for klimaændringer og forsvar.
I løbet af 2022 vil Kommissionen vurdere de klima-/forsvarsrelaterede initiativer, der
gennemføres under Kommissionens eksisterende instrumenter (herunder Den Europæiske
Forsvarsfond, Horisont Europa, Horisont 2020, CEF og LIFE) med henblik på at øge
potentielle synergier.
Inden udgangen af 2022 vil Kommissionen opstille en politikramme, der trækker på
klima-/forsvarsaspekterne af instrumenter ledet af Kommissionen, med det mål at bidrage
til at mindske energiefterspørgslen og gøre kritiske teknologier, der anvendes af civile
sikkerhedsaktører og væbnede styrker, mere energirobuste og udvikle konkrete
59
60
61
IF CEED (europa.eu)Circular defence - News & insight - Cambridge Judge Business School.
12741/20.
I forordningen om Den Europæiske Forsvarsfond hedder det, at "fonden [bidrager] til at integrere klimatiltag i
EU-politikker og til at nå et overordnet mål om, at 30 % af udgifterne i EU-budgettet støtter klimamål".
21
kom (2022) 0061 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Kommissionens bidrag til det europæiske forsvar samt Køreplan for kritiske teknologier inden for sikkerhed og forsvar
2543347_0023.png
klimarobuste løsninger på denne baggrund.
I løbet af 2022 vil Kommissionen undersøge potentialet for at øge energirelaterede
retningslinjers indvirkning på militær infrastruktur (f.eks. kontorer, hovedkvarterer,
kaserner, hospitaler, akademier), herunder mulighederne for grønne offentlige indkøb,
som led i den europæiske grønne pagt (dvs. den nye energieffektivitetsforanstaltning
"renoveringsbølgen", revisionen af direktivet om energieffektivitet og direktivet om
bygningers energimæssige ydeevne).
I løbet af 2022 vil Kommissionen og den højtstående repræsentant øge og intensivere
samarbejdet på medarbejderniveau med NATO, FN og relevante bilaterale partnere
såsom USA og Canada om sammenhængen mellem klimasikkerhed og forsvar.
8. Konklusion
I en verden, der er mere kompleks, konfliktfyldt, konkurrencepræget og forbundet end
nogensinde før, må EU optrappe sin indsats for at forsvare sine strategiske interesser og værdier.
EU's kommende strategiske kompas for sikkerhed og forsvar vil indeholde ambitiøse mål for
Europas langsigtede sikkerhed og forsvar, og nærværende meddelelse er et aktivt bidrag til
fastlæggelsen af disse mål.
Til dette formål har Kommissionen navnlig udpeget følgende nye hovedområder som vigtige for
at gøre det europæiske forsvarsmarked endnu mere konkurrencedygtigt:
-
at se nærmere på, hvordan medlemsstaterne kan tilskyndes yderligere til at investere i
centrale strategiske kapaciteter og afgørende katalysatorer,
der udvikles og/eller
indkøbes inden for en EU-samarbejdsramme
at tilskynde yderligere til fælles indkøb af forsvarskapaciteter, der er udviklet gennem
samarbejde inden for EU,
herunder gennem momsfritagelse og en mulig styrkelse af
bonussystemet i Den Europæiske Forsvarsfond
at opfordre medlemsstaterne til at fortsætte med at strømline og koordinere deres
praksis yderligere inden for våbeneksportkontrol,
navnlig for så vidt angår
forsvarskapaciteter, som er udviklet inden for en EU-samarbejdsramme.
-
-
Kommissionen vil også gennemføre de centrale initiativer til støtte for Europas forsvar, der
allerede er iværksat, blandt andet
Den Europæiske Forsvarsfond og militær mobilitet,
samt de
tiltag, der er afgørende for at styrke Europas modstandsdygtighed, navnlig i rummet, og for at
imødegå hybride trusler, styrke cybersikkerheden og håndtere de udfordringer, som
klimaændringerne skaber på forsvarsområdet.
Kommissionen er fortsat rede til at overveje yderligere tiltag på baggrund af de fremskridt, der
opnås, og udviklingen i de trusler og udfordringer, som Unionen vil stå over for i fremtiden.
22