Folketingets Erhvervsudvalg
Folketingets Europaudvalg
Kopi til Erhvervsministeriet
11. maj 2022
Vedr. kontrollen af nærhedsprincippet ift. EU-kommissionens forslag til
direktiv om virksomhedernes due diligence og bæredygtighed, KOM(2022)71
DI mener, at både nærheds- og proportionalitetsprincippet overtrædes i relation til
forslagets elementer om selskabsledelse i art. 15, 25 og 26, og at der endvidere savnes
hjemmel i den artikel i EU-traktaten, som Kommissionen påberåber sig
Nærhedsprincippet generelt
Det bemærkes indledningsvist, at indsigelse i forhold til nærhedsprincippet kan foretages i relation
til en del af et direktivforslag. Indsigelsen behøver ikke angå hele direktivforslaget. Den konklusion
følger af formålet med nærhedsprincippet
1
, idet Kommissionens strategiske valg af at fremsætte
forslag i ”pakker” eller hver for sig ikke
kan være afgørende for vurderingen. Den svenske riksdag
har i en betænkning fra 2017 eksplicit forholdt sig hertil og nået samme konklusion.
2
Den påberåbte traktathjemmel
Direktivforslagets elementer om selskabsledelse er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50 om
selskabers etableringsfrihed, navnlig litra g, som handler om
”i det nødvendige omfang” at
sikre en
vis fælles beskyttelse af
”selskabsdeltageres
og tredjemands interesser” i selskaber. Det er kun muligt
at anvende denne bestemmelse, hvis formålet er at forhindre, at der opstår nuværende eller
fremtidige hindringer for etableringsfriheden som følge af forskellig udvikling af national lovgivning.
Det er ikke tilstrækkeligt blot at konstatere, at landenes regler er forskellige. Det skal være
sandsynligt, at landenes forskellige regler skaber hindringer for virksomhedernes etableringsfrihed,
og den pågældende EU-foranstaltning skal udformes således, at den forhindrer problemet for
etableringsfriheden. Nærhedsprincippet gælder
ud over
kravet om traktathjemmel.
Kommissionens argumentation er ikke holdbar
Kommissionens argumentation om nærhedsprincip og traktathjemlen lider af væsentlige mangler i
relation til forslagets elementer om selskabsledelse. DI mener, at det vil føre til en de facto afskaffelse
af nærhedsprincippet, hvis argumentationen accepteres.
Kommissionen argumenterede oprindeligt for sine påtænkte indgreb i medlemslandenes
selskabsledelsesmodeller med andre argumenter end dem, som nu er fremført. Det blev påstået, at
modellerne for selskabsledelse, herunder ledelsesansvarsreglerne, ikke fungerede optimalt, fordi de
i samspil med kortsigtede aktionærer førte til kortsigtet profitoptimering alene til gavn for
aktionærerne, hvilket gik ud over langsigtede virksomhedsinteresser, herunder hensynet til
1
”I
medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikke hører ind under dens enekompetence, kun
hvis og i det omfang målene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne [..]”
2
Se nederst s. 166 i betænkningen
https://data.riksdagen.se/fil/9B990014-9180-4B64-908E-C3B84739E38D