SAMLENOTAT
Forslag om ændring af Forordning (EU) 1303/2013 og Forordning (EU) 223/2014 vedrørende
anvendelse af samhørighedsmidler til støtte af flygtninge i Europa (CARE), KOM(2022) 109
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Forordning af (EU) 1303/2013 og Forordning (EU) 223/2014
med henblik på at kunne anvende ikke-udbetalte midler fra den Europæiske Socialfond (ESF), den Europæiske Fond
for Regionaludvikling (ERDF) og Den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede (FEAD) fra peri-
oden 2014-2020 på at afbøde de økonomiske konsekvenser fra flytningsstrømmene ud af Ukraine som følge af det russi-
ske angreb på landet. Kommissionen foreslår samtidig at forlænge muligheden for 100 pct. EU-finansiering af struktur-
fondsprojekter for perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022 på grund af covid-19-epidemien. Regeringen kan støtte forslaget
om at afbøde de økonomiske konsekvenser af flygtningestrømmene ud af Ukraine, men forholder sig meget skeptisk over
for forslaget om forlængelse af 100 pct. EU-medfinansiering.
Forslaget forventes at få betydelige statsfinansielle konsekvenser via det danske bidrag til EU-budgettet. Kommissionen
skønner, at forslaget om forlængelse af 100 pct. EU-medfinansiering vil fremrykke betalingerne til strukturfonde i op til 5
mia. euro i 2022, hvilket kan medføre et dansk merbidrag i omegnen af en 0,9 mia. kroner i 2022.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 8. marts 2022 en meddelelse om europæisk solidaritet med flygtninge
fra Ukraine, der indeholder en redegørelse for flygtningesituationen samt hidtidige EU-tiltag, ligesom der
annonceres en række yderligere tiltag, herunder et nyt kriseinstrument under samhørighedspolitikken med
titlen ”Cohesion’s Action for Refugees in Europe”
(CARE).
Som følge af det russiske angreb på Ukraine den 24. februar 2022 har over 2 mio. flygtninge forladt lan-
det, og antallet øges dagligt. Den store flygtningestrøm udgør en betydelig økonomisk og social belast-
ning for Ukraines nabolande, navnlig regionerne nær grænsen til Ukraine. Grænseregionerne mod
Ukraine i de mest berørte i EU-lande hører til de svageste og mindst velstillede regioner i EU. Kom-
missionen henviser derfor til, at modtagerregionerne har behov for finansiel støtte til håndteringen af
flygtningestrømmene.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag om
”Cohesion’s Action for Refugees”
in Europe indeholder to elementer:
Kommissionen foreslår for det første at ændre i forordningsgrundlaget for den Europæiske Socialfond
(ESF), den Europæiske Fond for Regionaludvikling (ERDF) og Den Europæiske Fond for Bistand til de
Socialt Dårligst Stillede (FEAD), således tilbageværende strukturfondsmidler fra 2014-2020 programpe-
rioden vil kunne anvendes til at dække tiltag til håndtering af flygtninge fra Ukraine. Mulige indsatser
kunne for eksempel være udgifter til både midlertidig og permanent genhusning af ukrainske flygtninge
eller deres integration i arbejdsmarkedet i modtagerregionerne. Der vil være mulighed for at dække ud-
gifter med tilbagevirkende kraft fra og med datoen for Ruslands invasion.
Kommissionen foreslår for det andet med tilbagevirkende kraft at forlænge muligheden for 100 pct.
EU-medfinansiering af strukturfondsprogrammer, der sigter på at afbøde konsekvenserne af covid-19-
epidemien, til den 30. juni 2022. Muligheden stod til at ophøre den 30. juni 2021. Forslaget er ikke rela-
teret til flygtningesituationen, men begrundes af Kommissionen med, at sundhedskrisen i forbindelse
1