Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0120 Bilag 1
Offentligt
2573742_0001.png
2. maj 2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af forordning 909/2014 for så vidt
angår afviklingsdisciplin, levering af grænseoverskridende virksom-
hed, samarbejde om tilsyn, levering af banklignende accessorisk virk-
somhed og krav til tredjelands værdipapircentraler (CSD’er), KOM
(2022) 120
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 16. marts 2022 et forslag om ændring af
forordning (EU) nr. 909/2014 for så vidt angår afviklingsdisciplin, græn-
seoverskridende levering af tjenesteydelser, tilsynssamarbejde, levering af
bankmæssige accessoriske tjenesteydelser og krav til tredjelandes værdi-
papircentraler (CSDR). Forslaget er et element i kapitalmarkedsunionen i
EU, der har til formål at forbedre vilkårene for investeringer i kapitalmar-
kederne i EU.
Formålet med forslaget er at opnå en fortsat ensartet regulering af værdi-
papirafviklingen, der foretages af såkaldte værdipapircentraler
(CSD’er),
herunder sikre mere ensartede og proportionale rammer for tilladelse og
tilsyn med CSD’er.
Forslaget lægger også op til ændringer i krav til
CSD’er
etableret i tredjelande.
Regeringen støtter generelt forslaget, der dels omfatter ændringer, der er
nødvendige for at få gældende regler til at fungere i praksis, og dels har
til formål at skabe ensartet tilsynspraksis i EU. Regeringen støtter også
forslaget om mere brug af tilsynskollegier for værdipapircentraler med ak-
tiviteter i flere EU-lande.
2. Baggrund
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet har de senere år arbej-
det på at styrke det finansielle indre marked i EU ved at etablere en såkaldt
kapitalmarkedsunion (”Capital Markets Union” –
CMU). CMU er en sam-
lebetegnelse for forskellige lovmæssige tiltag og øvrige tiltag, der har til
formål at udvikle EU-landenes finansielle markeder og gøre det lettere for
virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder (SMV’er)
at
opnå finansiering, samt mere attraktivt at investere på tværs af EU-landene
for husholdninger og institutionelle investorer (fx pensionsselskaber).
kom (2022) 0120 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af værdipapircentraler (CSDR)
2573742_0002.png
2/8
For at understøtte arbejdet med CMU og løse nogle af udfordringerne i den
eksisterende lovgivning præsenterede Kommissionen den 16. marts 2022
et forslag om ændringer til forordning om forbedring af værdipapirafvik-
lingen i EU og om værdipapircentraler (CSDR)
1
.
CSDR fastsætter fælles EU-regler for afviklingen af transaktioner med fi-
nansielle instrumenter (aktier, obligationer, mv.) og regulerer samtidig
også de virksomheder, der driver de systemer, hvor værdipapirafviklingen
finder sted
såkaldte værdipapircentraler (Central Securities Depositories
-
CSD’er).
Kommissionen har vedtaget flere delegerede retsakter på baggrund af man-
dater i den gældende forordning. De delegerede retsakter uddyber kravene
til CSD’er og fastsætter mere deltaljerede krav til afviklingsdisciplin. Reg-
lerne om afviklingsdisciplin har først delvist fundet anvendelse siden 1.
februar 2022.
En del af reglerne om afviklingsdisciplin omhandler en forpligtelse til, at
der skal foretages dækningskøb ved manglende levering af værdipapirer
(buy-in). Det vil sige, at den part i en handel, der ikke får leveret de finan-
sielle instrumenter, vedkommende har købt, skal sætte et dækningskøb i
gang. Den misligholdende part skal betale en eventuel difference. Disse
regler er ikke trådt i kraft, idet der har vist sig et behov for at revidere dem,
før de kan finde anvendelse.
CSD’ernes kerneaktiviteter er
i CSDR defineret som:
Den første registrering af finansielle instrumenter i et elektronisk bog-
føringssystem
Forvaltning af finansielle instrumenter på øverste niveau
2
Drift af et værdipapirafviklingssystem
Derudover kan en CSD udøve en række accessoriske aktiviteter, herunder
visse aktiviteter af banklignende karakter.
Et af hensynene bag CSDR var at skabe bedre forhold omkring den græn-
seoverskridende værdipapirafvikling
ved at underlægge CSD’erne ensar-
tede krav. En CSD med tilladelse efter CSDR skal have mulighed for at
udbyde sine tjenesteydelser inden for EU.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om for-
bedring af værdipapirafviklingen i Den Europæiske Union og om værdipapircentraler
samt om ændring af direktiv 98/26/EF og 2014/65/EU samt forordning (EU) nr. 236/2012.
2
Forvaltning af finansielle instrumenter på øverste niveau er den centrale opbevaring af
finansielle instrumenter. Derudover kan de samme finansielle instrumenter også opbeva-
res på konti hos banker og værdipapirhandlere, men her vil der ikke være tale om opbe-
varing på øverste niveau. Hvis de finansielle instrumenter er udstedt igennem en CSD vil
registreringen hos CSD’en være den centrale, mens øvrige konti hos andre institutioner
altid skal afstemmes imod det, der opbevares i CSD’en.
kom (2022) 0120 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af værdipapircentraler (CSDR)
2573742_0003.png
3/8
TARGET2-Securities (T2S) er en europæisk platform for værdipapirafvik-
ling, som værdipapircentralerne kan outsource afviklingen til. T2S ejes af
Eurosystemet og drives af de fire centralbanker i de største eurolande med
ECB som koordinator. CSDR understøtter T2S, idet begge initiativer har
til formål at fremme et integreret marked for værdipapirafvikling. De
CSD’er, der outsourcer afviklingen til T2S,
er underlagt de samme krav til
tilladelse og tilsyn.
Aktørerne på det danske marked har tilsluttet sig T2S, hvor Nationalban-
ken stiller danske kroner til rådighed for værdipapirafviklingen.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere.
Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med at ændre CSDR er at opnå en fortsat ensartet regulering af
værdipapirafviklingen samt ensartede rammer for tilladelse og tilsyn med
CSD’er
på en mere proportionel og effektiv måde, end de nuværende regler
lægger op til.
3.1 Ændringer i reglerne om afviklingsdisciplin
Kommissionen mener, at der er behov for at revidere den del af regelsættet
om afviklingsdisciplin, som omhandler tvungen buy-in ved manglende le-
vering af finansielle instrumenter.
3
Undervejs i arbejdet med at forberede
reglernes ikrafttræden har det vist sig, at der er en del uafklarede spørgsmål
til bl.a. anvendelsesområdet. Kommissionen finder på den baggrund, at
reglerne bør revideres, før de sættes i kraft.
Kommissionen foreslår en totrinstilgang, hvor buy-in først skal være et
krav, hvis Kommissionen konstaterer, at afviklingen i en bestemt klasse af
finansielle instrumenter, fx aktier, fortsat ikke fungerer tilfredsstillende
over en længere periode til trods for, at bødeordningen for afviklingsfejl
allerede finder anvendelse. Kommissionen vil her kunne vedtage at sætte
buy-in i kraft med en gennemførelsesretsakt.
Værdipapirhandel vil ofte involvere en længere kæde af transaktioner, og
efter den nuværende udformning af reglerne om dækningskøb er det ikke
muligt at sende dækningskøbet videre til de endelige købere og sælgere.
Forpligtelsen påhviler alle led i en transaktionskæde. Kommissionen fore-
slår derfor at introducere en videregivelsesordning (pass-on mechanism)
3
CSDR, der er fra 2014, har med undtagelse af få umiddelbart gældende regler først fun-
det anvendelse, efter Kommissionen har vedtaget flere delegerede retsakter på baggrund
af mandater i CSDR. De første delegerede retsakter har fundet anvendelse siden 2017. De
uddyber reglerne i CSDR mht. krav til CSD’er, mens den sidste delegerede retsakt om
afviklingsdisciplin først har fundet delvist anvendelse siden 1. februar 2022.
kom (2022) 0120 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af værdipapircentraler (CSDR)
4/8
med henblik på at sikre, at det kun er de endelige købere og sælgere, der
skal gennemføre dækningskøb ved manglende levering.
Kommissionen foreslår, at den får beføjelser til at vedtage delegerede rets-
akter om beregningen af bøder for afviklingsfejl og specifikation af, hvor-
når en fejl kan tilregnes deltagerne. Det foreslås også at give Kommissio-
nen mandat til at revidere den delegerede retsakt om afviklingsdisciplin.
3.2
Ændringer relateret til CSD’er
Kommissionen foreslår at forenkle CSDR’s ordning for grænseoverskri-
dende virksomhed. Myndighederne i værtslandet har efter de gældende
regler mulighed for at afvise en CSD’s ønske om at udøve grænseoverskri-
dende virksomhed i det pågældende land. Kommissionen foreslår at ændre
dette til en notifikationsordning, hvor myndighederne i et værtsland ikke
kan afvise en CSD’s ønske om at udøve grænseoverskridende virksomhed
i værtslandet.
Myndighederne i CSD’ens hjemland kan dog afslå at vide-
resende en notifikation til et værtsland, hvis der er tvivl om,
om CSD’en er
tilstrækkeligt robust til at kunne håndtere det nye marked.
Kommissionen foreslår at forbedre samarbejdet mellem nationale tilsyns-
myndigheder ved at fastsætte en forpligtelse for de nationale myndigheder
til at etablere samarbejde i tilsynskollegier. Det skal gælde, hvis flere
CSD’er indgår i den samme koncern. Der skal også etableres kollegier,
hvis der udøves grænseoverskridende virksomhed. De to typer kollegier
kan kombineres. CSDR understøtter for så vidt allerede i dag, at der kan
etableres tilsynssamarbejde, men det er ikke en forpligtelse.
Kommissionen finder, at
CSD’erne bør have bedre mulighed for adgang til
banklignende accessorisk virksomhed
ved at give de CSD’er,
som har en
accessorisk banktilladelse,
adgang til at levere ydelserne til andre CSD’er.
Det vil stille de nuværende 28 EU-CSD’er
mere lige i forhold til at kunne
tilbyde afvikling i flere valutaer. Ud af de 28 CSD’er er det i dag seks,
der
har en accessorisk banktilladelse, som giver dem adgang til at tilbyde af-
vikling i flere valutaer. De har fået den accessoriske tilladelse på baggrund
af, at de allerede før CSDR var reguleret som bank. Efter de gældende reg-
ler må CSD’en ikke
levere banklignende accessoriske ydelser til andre end
egne kunder. Formålet med Kommissionens forslag er at øge effektiviteten
i afviklingen herunder forøge den grænseoverskridende afvikling ved at
give CSD’erne bedre mulighed for at konkurrere.
CSDR foreskriver som udgangspunkt, at de penge, der anvendes i værdi-
papirafviklingen, kommer fra en direkte forbindelse til en centralbank. Der
kan dog også være behov for at afvikle i penge, som kommer fra det al-
mindelige banksystem - såkaldte kommercielle bankpenge. Kommissionen
foreslår at give EBA et mandat til at revidere de grænseværdier, der er sat
for, hvor meget en CSD uden banktilladelse kan afvikle i kommercielle
bankpenge, før det kræves, at den bank, de anvender, skal være en særlig
kom (2022) 0120 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af værdipapircentraler (CSDR)
2573742_0005.png
5/8
CSDR-bank. Der er endnu ikke etableret en sådan bank, hvilket må formo-
des at være begrundet i, at den ikke kan udøve andre aktiviteter. De
CSD’er, som ikke har en accessorisk banktilladelse, har i dag reelt ikke
adgang til at udbyde afvikling i andre valutaer end de centralbanker, som
de har fået adgang til.
Tredjelands-CSD’er
En tredjelands-CSD skal efter de gældende regler søge ESMA om adgang
til at levere to af CSD’ernes kerneydelser;
opbevaring og udstedelse af fi-
nansielle instrumenter inden for EU. ESMA kan behandle en anmodning,
hvis Kommissionen har foretaget en ækvivalensvurdering af de regler og
tilsyn, som en tredjelands-CSD er underlagt. Så længe Kommissionen ikke
har foretaget en ækvivalensvurdering af det pågældende tredjeland, er der
ikke en forpligtelse til at behandle anmodningen frafor begrænsning for
tredjelands-CSD’er’s
adgang
til at levere ydelser inden for EU. Kommis-
sionen foreslår dog nu, at der fastsættes en overgangsordning, som udløber
tre år efter, revisionen af CSDR er vedtaget. Herefter kan tredjelands-
CSD’er ikke levere opbevaring og udstedelse af finansielle instrumenter
inden for EU, hvis de ikke har opnået en anerkendelse fra ESMA.
Tredjelands-CSD’er
har i dag fri adgang til at levere afvikling af transak-
tioner med finansielle instrumenter, som er underlagt lovgivningen i et EU-
land. Denne adgang skal fortsætte, men Kommissionen foreslår dog, at der
indføres en forpligtelse for tredjelands-CSD’er
til at notificere ESMA om
aktiviteterne. Det skal medvirke til at give såvel ESMA som de enkelte
EU-lande et overblik over omfanget af denne type aktivitet.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentet har i 2020 vedtaget en rapport om den videre udvik-
ling af kapitalmarkedsunionen, hvori man har opfordret til at se nærmere
på og udtrykt støtte til de områder og tiltag, der er omfattet i Kommissio-
nens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen foreslår ændringer til eksisterende bestemmelser i CSDR.
Kommissionen anfører, at finansielle markeder er grænseoverskridende af
natur og formålet om at sikre ensartede konkurrencebetingelser for virk-
somheder og aktører såvel som investorbeskyttelse bedre kan opnås på EU-
niveau fremfor af EU-landene enkeltvis. Slutteligt adresserer forslaget ud-
fordringer, der er de samme på tværs af EU-landene.
Kommissionen anfører, at hensigten med forslaget ikke i tilstrækkelig grad
kan opfyldes af EU-landene, hvis de handler uafhængigt af hinanden, da
udfordringerne stammer fra uklare og besværlige krav i den gældende
CSD-forordning, som alene kan ændres ved et forslag fra Kommissionen.
kom (2022) 0120 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af værdipapircentraler (CSDR)
2573742_0006.png
6/8
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at ensartet regulering
og tilsyn med CSD’er bedst sikres ved en ændring af gældende forordning
og finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
CSDR er en forordning med direkte virkning og er dermed gældende uden
yderligere implementering i dansk ret. Det gælder også for delegerede for-
ordninger, som Kommissionen har fastsat i medfør af CSDR.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ingen. Forslaget vil, idet det er en forordning, være direkte gældende i Dan-
mark.
Ændringer i Kommissionens delegerende forordninger vil ligeledes have
direkte virkning i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Reglerne om afviklingsdisciplin indebærer i deres nuværende form en ri-
siko for øgede omkostninger for investorer, der er parter i en handel med
finansielle instrumenter. Det skyldes, at anvendelsesområdet for buy-in er
uklart og lægger op til, at alle, der handler finansielle instrumenter, skal
have etableret adgang til at kunne gennemføre buy-in, hvis ikke de modta-
ger de finansielle instrumenter, som de har købt, til tiden. Det må forventes
generelt at øge handelsomkostningerne. Kommissionens forslag udskyder
og indskrænker anvendelsesområdet for buy-in og dermed også de poten-
tielle negative samfundsøkonomiske konsekvenser heraf, da de øgede om-
kostninger, som investorerne må formodes at skulle bære, vil være lavere
end med de gældende regler.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Værdipapirhandlere (banker og fondsmæglerselskaber) har med Kommis-
sionens forslag udsigt til ikke at skulle indrette sig på at efterleve kravet
om tvungen buy-in. Selv om det måtte blive indført på et senere tidspunkt,
vil det være i langt mindre omfang, da det vil være målrettet en specifik
kategori af finansielle instrumenter, hvor det er vurderet nødvendigt for at
forbedre afviklingsdisciplinen.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger d. 5. april 2022. Der er modtaget
høringssvar fra Finans Danmark (FIDA) og VP Securities.
kom (2022) 0120 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af værdipapircentraler (CSDR)
2573742_0007.png
7/8
Finans Danmark (FIDA) støtter det fremsatte forslag og glæder sig over,
at flere af de problematikker, der er blevet fremhævet af sektoren i tidligere
høringer, er blevet håndteret.
FIDA støtter den foreslåede totrinstilgang fsva. obligatorisk buy-in, da det
vil modvirke en øjeblikkelig indførelse af obligatorisk buy-in. FIDA me-
ner, at reglerne om bøder for afviklingsfejl er et tilstrækkeligt og effektivt
redskab. FIDA erkender, at det kan være nødvendigt at anvende en buy-in
ordning, der målrettes specifikke markeder og instrumenter, men mener, at
der stadig mangler retssikkerhed på området.
FIDA påpeger, at sanktionerne fastsat i delegeret retsakt om bødebereg-
ning ikke er symmetriske mellem fejl på hhv. instrumentsiden og betalings-
siden, og mener at det ikke bør betyde noget, hvilken del af handelen, der
fejler.
VP Securities
fremhæver, at CSD’ers begrænsede mulighed for at levere
accessoriske bankydelser har været en væsentlig indgangsbarrierer for eu-
ropæiske CSD’er og støtter, at der ændres på reglerne
herfor. VP Securities
støtter også mere enkle regler for, at CSD’er kan levere grænseoverskri-
dende ydelser inden for EU, men finder, at Kommissionens forslag skal
tilpasses yderligere for at give den fornødne forenkling. VP Securities på-
peger bl.a., at reglerne med fordel kan afspejle graden af kompleksitet for
forskellige aktivklasser, og begrænses til det, som er relevant for den en-
kelte aktivklasse.
VP Securities er skeptisk ved udsigten til etablering af tilsynskollegier og
beder om yderligere baggrund for forslaget, herunder hvilke faktorer, der
er lagt til grund i Kommissionens konsekvensanalyse, samt forklaring på
hvordan et mere komplekst tilsyn ved indførelse af kollegier vil føre til et
mere ensartet tilsyn.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet
med forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget om en mere proportional og effektiv
måde at forfølge
CSDR’s
formål om at opnå ensartede regler for afviklin-
gen af transaktioner med finansielle instrumenter i EU og fælles regler for
tilladelse og tilsyn med CSD’er.
Regeringen støtter, at der foretages ændringer i reglerne om afviklingsdi-
sciplin. Det gælder i særdeleshed forslaget om, at reglerne om tvungen
buy-in skal revideres, før de kan sættes i kraft for enkelte finansielle instru-
kom (2022) 0120 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af værdipapircentraler (CSDR)
2573742_0008.png
8/8
menter, hvis Kommissionen bl.a. på baggrund af en rapport fra ESMA vur-
derer, at der er et behov herfor. Det skyldes, at der åbenlyst har vist sig et
behov for at revidere buy-in reglerne, før de træder i kraft, ligesom der er
rejst en berettiget tvivl om, hvorvidt en buy-in forpligtelse er nødvendig
for transaktioner med alle finansielle instrumenter.
Regeringen støtter også, at der foretages andre justeringer i reglerne om
afviklingsdisciplin, herunder ændringer som er nødvendige for bedre at
kunne afgrænse anvendelsesområdet. Der er fx behov for at præcisere
hvilke parter, der er omfattet af en buy-in forpligtelse, ligesom det bør præ-
ciseres, hvornår en afviklingsfejl ikke kan tilregnes nogen og derfor ikke
skal opkræves. Regeringen støtter også forslaget om en videregivelsesord-
ning for buy-in, da forpligtelsen bør påhvile den handelspart, der har for-
årsaget for sen eller manglende levering af finansielle instrumenter.
Regeringen støtter, at CSD’erne
bør have bedre adgang til at udnytte det
EU-pas, som en tilladelse i henhold til CSDR giver adgang til. Det bør ske
gennem en notifikationsordning. Et af formålene med reguleringen er at
skabe et fælles indre marked for CSD-ydelser, men EU-pasordningen har
vist sig unødigt kompliceret at anvende i praksis.
Regeringen er også enig med Kommissionen i, at der er behov for at præ-
cisere forventninger og krav til samarbejdet mellem myndigheder, herun-
der også centralbanker,
om tilsynet med CSD’erne, som skal foregå ved
etablering af flere tilsynskollegier. Der er flere grænseoverskridende kon-
cerner med flere
CSD’er,
og tilsynssamarbejdet bør afspejle dette ved etab-
lering af kollegier, hvor det er relevant.
Regeringen vil arbejde for klarhed om bødeberegningen for afviklingsfejl,
således at der ikke er forskel på om fejlen skyldes manglende levering af
finansielle instrumenter eller manglende betaling.
Regeringen støtter, at der løsnes for adgangen til at facilitere afvikling i
andre valutaer end centralbankpenge. Regeringen finder det væsentligt, at
EBA, ESRB og ESMA får et mandat til at fastsætte grænseværdien for
kreditinstitutternes adgang til at kunne levere kommercielle bankpenge til
afviklingen efter en nærmere analyse af risiciene herved. Der er behov for
sådanne tiltag for at understøtte mere konkurrence blandt CSD’erne.
Regeringen vil arbejde for, at der tages
højde for, at CSD’erne
har behov
for indblik i risici forbundet med outsourcing af afvikling til T2S. Regerin-
gen finder, at der som minimum bør være mere åbenhed om forholdene
hos T2S, der har meget stor betydning for en velfungerende værdipapiraf-
vikling i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.