Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0142 Bilag 2
Offentligt
2626542_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. september 2022
J nr.
2832
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. august stillet mig følgende
spørgsmål 500 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 500
Vil ministeren kommentere DE’s høringssvar, herunder at krav til markedsføring af
produkter, der holder længere, skal stilles på producentniveau, behovet for opdæm-
ning for smuthuller i reguleringen, som kan tillade salg af produkter på tredjelandes
online salgsplatforme og at offentlige indkøb er en stærk drivkraft for den grønne
omstilling?
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om forslag til ecodesignforordning, jf. KEF
alm. del – bilag 358.
Svar
Med hensyn til de produktaspekter, hvortil der vil kunne fastsættes ecodesignkrav,
bemærkes, at regeringen er generelt positiv overfor, at der med forslaget lægges
op til at kunne stille krav til produkter ud fra en bred vifte af parametre om bæredyg-
tighed, herunder krav om holdbarhed og genbrugs-, opgraderings- og reparations-
muligheder. Dette med henblik på at bidrage yderligere til omstillingen til en cirku-
lær økonomi. Når de enkelte produktkrav vil finde anvendelse, følger det af forsla-
get, at producenter og importører af produkter fra lande uden for EU vil skulle sikre,
at de omfattede produkter overholder ecodesignkravene ved første tilgængeliggø-
relse på EU's indre marked.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finansministeriet med henblik på at redegøre for
offentlige indkøb. De har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
Finansministeriet oplyser, at regeringen er enig i, at den offentlige sek tors indk øb
udgør et stort potentiale for at drive mark edet i en grønnere retning ved at efter-
spørge grønnere produk ter og ydelser. Derfor lancerede regeringen en strategi for
grønne offentlige indk øb Grønne indk øb for en grøn fremtid i 2020, der indeholder
30 initiativer, som alle understøtter grønnere indk øb. Strategien har bl.a. fok us på
at udbrede brugen af totalomk ostninger og miljømærk er i offentlige indk øb. Det
indgår således i strategien, at regeringen vil gøre det obligatorisk at anvende total-
omk ostninger som øk onomisk prisparameter, hvor det er muligt og hensigtsmæs-
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2022) 0142 - Bilag 2: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 500 om kommentar til DE’s høringssvar iht. grund- og nærhedsnotat om forslag til ecodesignforordning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2626542_0002.png
sigt. Det indgår ligeledes, at regeringen vil gøre det obligatorisk at vælge et miljø-
mærk et produk t, eller et produk t der lever op til tilsvarende k rav, når der k øbes ind i
staten, hvis der er tilstræk kelig k onk urrence og ingen betydelig prisforsk el.
Det er regeringens mål, at alle offentlige indk øb på områder, hvor der findes offici-
elle mærk ningsordninger, sk al være miljømærk ede eller leve op til tilsvarende k rav i
2030. Regeringen forholder sig derfor foreløbigt positiv over for, at EU Kommissio-
nen med Ecodesignforordningen har fremsat et forslag om at gøre det muligt inden
for de enk elte produk tgrupper at fastlægge bindende k rav til grønne indk øb i den
offentlige sek tor. Regeringen vil arbejde for, at k ommende k rav om grønne indk øb
så vidt muligt tager udgangspunk t i k riterierne for EU-miljømærk et, Svanemærk et
eller andre type 1-miljømærk er, hvor k riterier fastlægges på et tilsvarende niveau.
Regeringen er lige nu ved at afdæk k e k onsek venserne af EU Kommissionens for-
slag om Ecodesignforordningen
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervsministeriet. De har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
For så vidt angår spørgsmålet vedrørende tredjelandes online salgsplatforme oply-
ser Erhvervsministeriet følgende:
Regeringen er enig i, at der er behov for at luk k e huller i EU-reguleringen, som gør
det svært at håndhæve de europæisk e regelk rav for produk ter, som forbrugerne
k øber fra tredjelande via onlinemark edspladser. Regeringen mener, at online mar-
k edspladser sk al pålægges forpligtelser, der matcher deres centrale rolle i produk t-
forsyningsk æden, og at produk ter, der formidles via online platforme fra et tredje-
land til forbrugerne, sk al leve op til de gældende produk tk rav i EU.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2