Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0142 Bilag 4
Offentligt
2626551_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. september 2022
J nr.
2832
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. august stillet mig følgende
spørgsmål 502 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 502
Er ministeren enig i høringssvaret fra Forbrugerrådet Tænk om vigtigheden af at
have forbrugerens interesser for øje, hvor forbrugeren i en købss ituation skal have
tilstrækkelig information om produktet uden at det forvirrer unødigt eller udvander
de eksisterende mærkningsordninger?
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om forslag til ecodesignforordning, jf. KEF
alm. del – bilag 358.
Svar
Forbrugeren spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling. Jeg er derfor også enig i
Forbrugerrådet Tænks bemærkning om at have forbrugerens interesse for øje, når
det handler om produktinformationer i en købssituation. Mærkningen skal være et
hjælpemiddel til at foretage mere bæredygtige valg i hverdagen. Derfor skal infor-
mationen om bæredygtighed være utvetydig og nem at forstå. De frivillige miljø-
mærker, Svanemærket og EU-Blomsten, er eksempler på mærker, som giver for-
brugerne mulighed for at træffe et grønt valg i en travl hverdag.
Det er derfor vigtigt, at ny mærkning bygger på erfaringerne fra eksisterende ord-
ninger. Samtidig skal forbrugerne ikke overvældes med information, og ny mærk-
ning skal ikke introduceres på bekostning af anden effektiv mærk ning. Som en del
af det digitale produktpas kan forbrugerne få adgang til yderligere information om
produktet i købssituationen såvel som resten af produktets levetid, f.eks. om mulig-
heden for at kunne reparere produktet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1