Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0151 Bilag 1
Offentligt
2579994_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-5562
Den 19. maj 2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om stoffer, der
nedbryder ozonlaget samt ophævelse af forordning 1005/2009
KOM(2022)151
Resume
Kommissionen har den 5. april 2022 fremlagt et forslag til forordning om stoffer der nedbryder
ozonlaget. Forslaget forelå i en dansk sprogversion den 29. april 2022. Kommissionens forslag
erstatter den eksisterende forordning 1005/2009 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Forordningen har til formål at begrænse udledningen af ozonlagsnedbrydende stoffer, men da
langt de fleste ozonlagsnedbrydende stoffer derudover også er meget kraftige drivhusgasser
bidrager forordningen også til at opfylde EU’s klimaforpligtelser efter Parisaftalen.
Forslagets
centrale element er at udvide kravene om genanvendelse eller sikker destruktion af
ozonlagsnedbrydende stoffer til også at omfatte visse typer isolationsmateriale i bygninger.
Endvidere foreslås det at forenkle og effektivisere det eksisterende licenssystem vedrørende
import og eksport af stofferne eller udstyr med indhold af ozonlagsnedbrydende stoffer. Da en
række tidsbegrænsede anvendelsesundtagelser er udløbet består forslaget derudover mest i at
fjerne disse. Kommissionen ønsker desuden med forslaget at få tillagt beføjelser til at vedtage
delegerede retsakter på 2 nye områder vedr. hhv. udstedelse af importlicenser og vedr.
opdatering af forordningens lister over ozonlagsnedbrydende stoffer. Forslaget vurderes ikke
at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, ej heller
væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen hilser overordnet set Kommissionens forslag velkomment og støtter behovet for en
forenkling og effektivisering af licenssystemet, og at flere typer af affald med
ozonlagsnedbrydende stoffer genanvendes eller destrueres på en miljømæssig forsvarlig måde.
Kommissionens forslag indebærer dog tillige, at Medlemsstaterne skal kunne opkræve
administrative bøder. Dette er ikke i overensstemmelse med dansk ret, og det er derfor
nødvendigt, at en accept af vores retssystem skrives ind i forordningen.
Baggrund
Kommissionen sendte den 5. april 2022 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 192, stk.1, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
bestemmelserne om den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Forslaget forelå
i en dansk udgave den 29. april 2022.
kom (2022) 0151 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revideret ozonforordning
2579994_0002.png
Formål og indhold
Ozonlagsnedbrydende stoffer er som navnet siger skadelige for ozonlaget, der beskytter livet
på jorden mod skadelige uv-stråler. Langt de fleste ozonlagsnedbrydende stoffer er derudover
også meget kraftige drivhusgasser. De har især været brugt i køle- og luftkonditioneringsudstyr,
i isoleringsskum og i brandbekæmpelsessystemer, men langt de fleste anvendelser har længe
været forbudte. Der er dog stadigvæk en række lovlige undtagelser bl.a. som kemiske råstoffer
og eller hjælpestoffer, hvor der ikke sker noget udslip til miljøet eller helt særlige
samfundskritiske anvendelser, hvor der ikke findes alternativer. Det drejer sig f. eks om
brandslukningsmidler i fly og særlige laboratorieanvendelser.
Kommissionen har flere hovedmål med forslaget. Det første er at få reduceret udslippet af
ozonlagsnedbrydende stoffer i EU og dermed bidrage til at opfylde EU's grønne pagt
og EU’s
klimaforpligtelser efter Paris aftalen. Et andet hovedmål er at forbedre overvågningen af
anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer. Derudover søger forslaget at reducere de
administrative omkostninger ved at effektivisere og forsimple eksisterende regler.
Det vigtigste element i forslaget er, at visse typer af isolationsskum, der indeholder
ozonlagsnedbrydende stoffer skal genanvendes eller destrueres miljømæssigt forsvarligt, hvis
det er muligt.
Nedenfor følger en mere detaljeret gennemgang af de vigtigste nye krav, som Kommissionens
forslag indeholder sammenlignet med den gældende forordning.
Genvinding og destruktion
Kravene til genvinding og destruktion er blevet udvidet, således at også visse typer af isolations-
skum med et indhold af ozonlagsnedbrydende stoffer er blevet omfattet. Danmark har allerede
tilsvarende regler.
Regler om told- og markedskontrol
Kommissionen vil effektivisere det eksisterende import/eksport-licenssystem således, at
toldmyndighederne - ved at benytte det fælles elektroniske EU-dataudvekslingssystem
”single
window”
- på stedet kan kontrollere gyldigheden af de nødvendige licenser. Kommissionen
foreslår derfor også specifikke regler for, hvilke oplysninger, der skal præsenteres for
toldmyndighederne af de virksomheder, der ønsker at importere/eksportere
ozonlagsnedbrydende stoffer eller udstyr med et indhold af ozonlagsnedbrydende stoffer.
Strafbestemmelser
Forslaget stiller krav til medlemsstaterne om at indføre regler om straf for overtrædelse af
forordningen. Herudover stilles der krav om, at de kompetente myndigheder kan pålægge
passende administrative straffe, herunder administrative bøder.
Nye delegeret beføjelser
For at tage hensyn til den teknologiske udvikling og udviklingen på markeder, som berøres af
forslaget, og for at sikre overholdelsen af internationale aftaler foreslår Kommissionen, at den
2
kom (2022) 0151 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revideret ozonforordning
2579994_0003.png
gives mandat til at ændre forordningen på 2 nye områder ved delegerede retsakter.
Kommissionen foreslår, at retten til at udstede de delegerede retsakter skal tillægges den for en
tidsubegrænset periode. Konkret drejer det sig om:
Importlicenser
efter forslagets artikel 16, der handler om etablering af et elektronisk
licenssystem for ozonlagsnedbrydende stoffer og produkter og udstyr med et indhold af
ozonlagsnedbrydende stoffer. Kommissionen foreslår, at den skal have delegeret beføjelse til
at ændre i bilag VII, som beskriver de oplysninger virksomheder, der ønsker at få udstedt en
licens, skal fremsende til Kommissionen. I den gældende forordning har Kommissionen
mulighed for dette ved brug af gennemførselsretsakter.
Liste over ozonlagsnedbrydende stoffer,
hvor Kommissionen efter artikel 22 skal have ret til at
opdatere listerne over ozonlagsnedbrydende stoffer i bilag I og II med yderligere stoffer, hvis
sådanne er blevet identificeret af Montrealprotokollens videnskabelige komite, og opdatere
angivelserne af den ozonlagsnedbrydende effekt og klimaeffekten af stofferne på bilag I og II i
lyset af nye vurderinger fra det Internationale Klima Panel (IPCC) eller Montrealprotokollens
videnskabelige komite. I den gældende forordning har Kommissionen mulighed for dette ved
brug af gennemførselsretsakter.
Nye gennemførelsesbeføjelser
Kommissionen foreslår, at den på 3 nye områder skal have gennemførelsesbeføjelser for at sikre
ensartede betingelser for gennemførelsen af forslaget, hvilket indebærer, at beslutninger træffes
i komiteprocedure. Konkret drejer det sig om:
Produktion og markedsføring af methylbromid;
hvor Kommissionen efter artikel 10 - i tilfælde
af uventede katastrofale udbrud af skadedyr eller sygdomme efter anmodning fra en
medlemsstat
gives beføjelse til at fremlægge forslag om at tillade midlertidig produktion,
markedsføring og anvendelse af methylbromid under forudsætning af, at det er tilladt i henhold
til Forordning 1107/2009 (pesticidforordninegn) og Forordning 528/2012 (biocidforordningen)
Eksport af udstyr.
hvor Kommissionen efter artikel 14 om eksport og efter anmodning fra en
medlemsstat gives beføjelse til til at fremlægge forslag om at tillade eksport af udstyr med et
indhold af HCFC, hvis udstyret har en stor økonomisk værdi og en forventet lang restlevetid.
Det er en forudsætning at eksporten vil være i overenstemmelse med internationale regler og
lovgivningen i importlandet.
Udledninger af biprodukter,
hvor Kommissionen efter artikel 15, der indeholder en
bestemmelse om, at ozonlagsnedbrydende stoffer kun må markedsføres, hvis det kan
dokumenteres, at der ikke i forbindelse med produktionen sker udslip af et meget klimaskadeligt
biprodukt, gives beføjelse til at foreslå formatet for, hvorledes denne dokumentation skal
udformes.
Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
3
kom (2022) 0151 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revideret ozonforordning
2579994_0004.png
Nærhedsprincippet
Kommissionens nærhedsvurdering
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
forslaget er med til at beskytte ozonlaget og bekæmpe klimaforandringer, der er
grænseoverskridende problemer. De enkelte Medlemsstater kan ikke løse problemerne alene.
Endvidere påpeger Kommissionen, at forslaget er relevant for det indre markeds funktion, fordi
det indeholder bestemmelser om forbud mod markedsføring og anvendelse af produkter og
udstyr, der indeholder ozonlagsnedbrydende stoffer. Forslaget bygger på gældende EU-regler
og fokuserer bl.a. på, at styrke nogle af dem for at forbedre medlemsstaternes gennemførelse
og håndhævelse af forordningen.
Regeringens nærhedsvurdering
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
Konsekvenser for Danmark
Der gøres opmærksom på, at der er tale om foreløbige vurderinger, og at Folketinget i et
revideret grundnotat snarest vil blive oplyst om Regeringens mere konsoliderede vurderinger
af forslagets konsekvenser.
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forordninger har direkte virkning og skal ikke afspejles i hverken en lov eller bekendtgørelse.
Danmark har siden 1990 haft nationale regler om ozonlagsnedbrydende stoffer. P.t. i form af
Bekendtgørelse om visse ozonlagsnedbrydende stoffer (nr. 1386 af 25/11/2015).
Bekendtgørelsen forventes også at kunne opretholdes efter ikrafttrædelse af den reviderede
forordning, da forordningen kun fastsætter minimumsregler.
Forslaget indeholder i artikel 27 krav om, at medlemsstaterne skal sikre, at den kompetente
myndighed kan udstede administrative bøder. En sådan forpligtelse til at indføre administrative
bøder, giver imidlertid anledning til forfatningsretlige betænkeligheder. Dette skyldes, at
grundlovens § 3 om magtens tredeling antages at indebære, at lovgivningsmagten ikke i
almindelighed kan henlægge behandlingen af strafferetlige bødesager til administrative
myndigheder.
Når forslaget er færdigforhandlet, skal der udstedes en bekendtgørelse om, at tilsyn og kontrol
vedrørende forordningen henlægges til Miljøstyrelsen.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen vurderer, at forslaget vil have minimale økonomiske og erhvervsadministrative
konsekvenser. Forenklingerne og effektiviseringen af licenssystemet vurderes at ville medføre
administrative besparelser for erhvervslivet.
4
kom (2022) 0151 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revideret ozonforordning
2579994_0005.png
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ingen negative samfundsøkonomiske effekter i Danmark, da Danmark allerede
har nationale regler på området.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget vil have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Brugen af de omfattede stoffer er stort set allerede forbudt i Danmark. I EU vil der være tale
om positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.
Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 6. april 2022. Der er ved høringsfristens udløb den 20.
april 2022 modtaget høringssvar fra Dansk Retursystem, som ikke har nogen bemærkninger til
forslaget. Sagen har endnu ikke været forelagt miljø-specialudvalget. Folketinget vil i et
revideret grundnotat blive orienteret om resultatet af specialudvalgshøringen.
Forhandlingssituationen
Forhandlingerne om forslaget er endnu ikke påbegyndt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment og støtter behovet for en forenkling og
effektivisering af licenssystemet, og at flere typer af affald med ozonlagsnedbrydende stoffer
genanvendes eller destrueres på en miljømæssig forsvarlig måde. Et formindsket udslip af
ozonlagsnedbrydende stoffer fra resten af EU vil også have en positiv effekt i Danmark.
Det er vigtigt for Regeringen, at det danske beskyttelsesniveau ikke svækkes, og Regeringen
anser det som en fordel, hvis EU-reglerne kommer op på niveau med de danske regler.
Det er centralt for regeringen, at Danmark med forslaget ikke forpligtes til at skulle indføre
administrative bøder, idet administrative bøder giver anledning til forfatningsretlige
betænkeligheder.
Med hensyn til den fortsatte anvendelse af halon til brandslukning i forsvaret indeholder såvel
de gældende regler som det nye forslag en mulighed for at kommissionen på baggrund af en
henvendelse fra en medlemsstat kan give dispensation til fortsat anvendelse af halon i tilfælde,
hvor der ikke findes anvendelige alternativer. Denne mulighed bør fastholdes.
5
kom (2022) 0151 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revideret ozonforordning
2579994_0006.png
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6