Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0184 Bilag 1
Offentligt
2583981_0001.png
Grund- og nærhedsotat
Forslag til ændring af EU’s
finansforordning vedr. renter ifm.
tilbagebetaling af bøder
KOM (2022) 184 final
Nyt notat
1. Resume
30. maj 2022
Kommissionen har d. 2. maj 2022 præsenteret et specifikt forslag om
revision af EU’s finansfor-
ordning vedrørende håndtering af renter ifm. provisorisk indbetalte bøder, der skal tilbagebetales
som følge af afgørelse ved EU-Domstolen. Ændringsforslaget er en opfølgning på EU-domstolens
afgørelse af 20. januar 2021 i sag C-301/19 P, Kommissionen mod Printeos.
Forslaget vil bl.a. medføre, at der bestemmes en fast rentesats for sådanne tilbagebetalinger samt
at renteudgifterne fremover behandles som negative indtægter frem for at påvirke EU-budgettets
udgiftsside. Vedtages forslaget uændret forventes det samlet set at kunne medføre statsfinansielle
konsekvenser. Der pågår teknisk afklaring med Kommissionen herom.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at Kommissionen fastsætter et klart regelgrundlag i over-
ensstemmelse med EU-domstolens afgørelser. Regeringen finder af hensyn til gennemsigtigheden af
EU’s budget imidlertid ikke grundlag for at ændre den nuværende budgetmæssige håndtering af
rentetilskrivning ifm. bøder.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt sit forslag til ændring af reglerne vedr. renter ifm.
provisorisk indbetalte bøder, der skal tilbagebetales som følge af afgørelse ved
EU-domstolen (KOM (2022) 184 final).
Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions Funk-
tionsmåde (TEUF) art. 322 stk. 1 vedr. EU’s finansielle regler mv.
3. Formål og indhold
Kommissionens foreslår at ændre reglerne under EU’s finansforordning
(EU, Eu-
ratom) 2018/1046 vedrørende renter ifm. provisorisk indbetalte bøder i konkur-
rencesager, der skal tilbagebetales som følge af afgørelse ved EU-Domstolen. Bag-
grunden for forslaget er, at Kommissionen risikerer at skulle afholde flere udgifter
end forventet til renter ifm. tilbagebetaling af bøder.
Nuværende ordning
Når en bøde, tvangsbøde eller anden sanktion pålægges af Kommissionen, men
anfægtes ved
EU’s
domstole, kan adressaterne enten provisorisk indbetale bøden
eller stille en bankgaranti, der dækker bødens størrelse og de gældende renter for
kom (2022) 0184 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s finansforordning
2583981_0002.png
Side 2 af 3
udskudt betaling, indtil den endelige dom er afsagt. De provisorisk indbetalte be-
løb deponeres i en særlig fond (BUFI), hvis midler investeres i sikre statsobligatio-
ner for at bevare deres værdi. I tilfælde af EU-domstolenes annullering eller re-
duktion af bøden, tilbagebetales det angivne beløb tillagt afkastet.
EU-Domstolen fastslog i sin afgørelse af 20. januar 2021 i sag C-301/19 P, Kom-
missionen mod Printeos, at Kommissionen er forpligtet til at betale strafrenter
(morarenter) fra den dato, hvor virksomheden provisorisk har indbetalt bøden.
I forbindelse med sin appel i sag C-221/22 P, Kommissionen mod Deutsche Te-
lekom, har Kommissionen anmodet Domstolen om at tage Printeos-dommen op
til overvejelse med henblik på at præcisere de forpligtelser, der påhviler Kommis-
sionen. Med forbehold for disse præciseringer, angiver Kommissionen at stå over
for hidtil usete rentekrav, der overstiger afkastet på de provisorisk indbetalte be-
løb.
Forslagets ændringer
Kommissionen forslag vedrører konkret en række målrettede ændringer i finans-
forordningens. Kommissionen foreslår ifm.:
Artikel 48, stk. 2 om negative indtægter, at renter og evt. kompensation,
som forfalder, hvis en bøde, tvangsbøde eller anden sanktion er blevet an-
nulleret eller reduceret, herunder ethvert negativt afkast i forbindelse med
sådanne bøder, tvangsbøder eller andre sanktioner, skal fratrækkes EU-
budgettets indtægtsside (negative indtægter).
Artikel 99, stk. 4, om morarenter, at den rentesats, som finder anvendelse
såfremt en debitor i stedet for at betale bøder, tvangsbøder eller andre
sanktioner stiller en finansiel garanti, fjernes fra denne bestemmelse, da
der ikke er tale om morarenter.
Artikel 107, stk. 2, om opførelse på budgettet, at de beløb der er modtaget
i form af bøder, tvangsbøder eller andre sanktioner samt påløbne renter
eller andre indtægter, som de har genereret, kan opføres på budgettet in-
den udgangen af det følgende regnskabsår.
Artikel 108, stk. 1, 2 og 4, om inddrivelse af bøder, tvangsbøder eller an-
dre sanktioner, som er pålagt af EU-institutioner, at provisorisk indbetalte
bøder forrentes med den sats, som Den Europæiske Centralbank anven-
der til sine vigtigste refinansieringstransaktioner forhøjet med 1,5 procent-
point. Dertil foreslås det at Kommissionen, når den investerer i finansielle
aktiver, bør prioritere målet om midlernes sikkerhed og likviditet. Endelig
foreslår Kommissionen, at et negativt afkast af provisorisk opkrævede bø-
der, tvangsbøder eller andre sanktioner ikke skal fratrækkes det beløb, der
skal tilbagebetales.
Relation til generel revision af finansforordningen
Forslaget skal ses i lyset af den generelle revision af EU’s finansforordning, som er
fremsat d. 16. maj (engelsk sprogversion). Kommissionen har imidlertid lagt op til
kom (2022) 0184 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s finansforordning
Side 3 af 3
en særskilt behandling af indeværende forslag. Kommissionen begrunder dette
med, at behovet for at håndtere konsekvenserne af den gældende retspraksis sfa.
Printeos-sagen vurderes at være af hastende karakter.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet for-
slag til ændringer i EU’s udgifter og indtægter alene kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes for nuværende at kunne få statsfinansielle konsekvenser for
Danmark. Der pågår tekniske afklaringer af forslagets nærmere konsekvenser, her-
under de statsfinansielle konsekvenser, der kræver yderligere dialog med Kommis-
sionen.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstaters holdninger til forslaget kendes endnu ikke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt op om en teknisk revision af EU’s finansforordning,
som er tilpasset den flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Regeringen finder
det centralt, at EU’s finansielle regler understøtter en stabil og effekt gennemfør-
sel
af EU’s budget.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at Kommissionen fastsætter et klart regel-
grundlag i overensstemmelse med EU-domstolens afgørelser. Regeringen finder af
hensyn til
gennemsigtigheden af EU’s
budget imidlertid ikke grundlag for at ændre
den nuværende budgetmæssige håndtering af rentetilskrivning ifm. bøder, hvorved
disse beløb - i tilfælde af afgørelser fra EU-domstolen om annullering eller reduk-
tion af bøder -
tilbagebetales på udgiftssiden af EU’s budget.
I det omfang der
måtte konstateres konkrete merudgifter hertil er det regeringens holdning, at så-
danne må finansieres ved omprioriteringer
på udgiftssiden af EU’s budget
inden
for den aftalte ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.