Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0195 Bilag 1
Offentligt
2570042_0001.png
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Enhed:
HPA
Dato:
04-05-2022
Sagsnummer:
2022-16692
Bilag:
-
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om midlertidig
handelsliberalisering for Ukraine
KOM(2022) 195 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om midlertidig ensidig handelsliberalise-
ring for ukrainske varer eksporteret til EU. Forslaget omfatter midlertidig suspension af
toldtariffer, toldkvoter samt indgangsprisordningen for frugt og grøntsager. Dertil foreslås su-
spension af EU’s anti-dumping-tiltag
og beskyttelsesforanstaltninger over for Ukraine. For-
slaget har en varighed på ét år. Formålet er at bidrage til at afhjælpe de økonomiske og han-
delsmæssige udfordringer for ukrainsk økonomi, der er opstået som følge af Ruslands inva-
sion. Tiltaget ventes at have begrænsede statsfinansielle konsekvenser samt begrænsede konse-
kvenser for dansk erhvervsliv. Regeringen støtter forslaget.
2. Baggrund
EU og Ukraine indgik i 2014 en associeringsaftale, der udgør rammerne for
forholdet mellem EU og Ukraine. Aftalen har bl.a. til formål at fremme øko-
nomiske og handelsmæssige bånd mellem EU og Ukraine og gradvist øge inte-
grationen af Ukraine i EU’s Indre Marked. Som del af associeringsaftalen blev
der indgået en dyb og omfattende frihandelsaftale (DCFTA), der har været
midlertidigt anvendt siden 2016. Med handelsaftalen bliver tolden fjernet for
stort set alle varer over en tiårig periode. Der er således fortsat told på visse
varer, ligesom der også er toldkvoter for nogle landbrugsvarer. Den samlede
associeringsaftale trådte i kraft den 1. september 2017 efter national ratifika-
tion i alle EU-medlemslande.
Ukraine har i lyset af den vanskelige økonomiske situation i landet efter Rus-
lands invasion anmodet EU om i videst muligt omfang at lette betingelserne
for ukrainsk eksport til EU. Parallelt med behandlingen af forslaget om han-
delsliberalisering arbejder Kommissionen også på at fremme ukrainsk eksport
ved at lette praktiske og logistiske udfordringer ift. toldbehandling, transport,
fødevarekontrol m.v.
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 27. april 2022 fremlagt forordningsforslag om midler-
tidig handelsliberalisering for Ukraine. Forordningen har til formål at bidrage
1
kom (2022) 0195 - Bilag 1: Samlenotat vedr. midlertidig handelsliberalisering for Ukraine
til at afhjælpe de negative økonomiske konsekvenser for Ukraine, der er op-
stået som følge af Ruslands invasion.
Forordningsforslaget om midlertidig unilateral handelsliberalisering for Ukra-
ine vil suspendere alle udestående toldtariffer og importafgifter på ukrainsk ek-
sport til EU. Dette berører 1) afskaffelse af told på industriprodukter, der er
omfattet af udfasning af told ved udgangen af 2022, 2) suspension af indgangs-
prisordningen for frugt og grøntsager, samt 3) ophævelse af alle toldkvoter og
told på import af landbrugsprodukter og forarbejdede landbrugsprodukter fra
Ukraine. Endvidere vil anti-dumping-told på ukrainske varer ikke blive indkræ-
vet. Endelig vil anvendelse af generelle beskyttelsesforanstaltninger jf. forord-
ning 2015/478 være midlertidigt suspenderet fsva. import med oprindelse i
Ukraine.
Forslagets varighed er et år, hvorefter tiltaget automatisk vil udløbe.
De foreslåede forbedringer for Ukraines markedsadgang til EU ændrer ikke
handelsvilkårene for EU’s eksport til Ukraine og er
betinget af, at Ukraine ikke
ændrer vilkårene herfor f.eks. ved at introducere nye eller øgede toldsatser,
medmindre dette tydeligt kan begrundes i krigssituationen. Dertil skal eksiste-
rende oprindelsesregler og procedurerne relateret hertil fortsat overholdes.
Endvidere skal Ukraine fortsat respektere demokratiske principper, menneske-
rettigheder, grundlæggende frihed og retssikkerhed. Ved brud på disse betin-
gelser kan EU helt eller delvist ophæve de midlertidige handelsliberaliseringer
for Ukraine. Forslaget indeholder herudover en specifik beskyttelsesforanstalt-
ning, hvorunder de midlertidige handelsforanstaltninger kan ophæves, hvis et
produkt importeret fra Ukraine under den midlertidige ordning forvolder eller
truer med at forvolde alvorlige vanskeligheder for EU-producenter af samme
eller direkte konkurrerende varer. Kommissionen bemyndiges til at træffe be-
slutning om ophævelse af de midlertidige handelsforanstaltninger gennem en
gennemførelsesretsakt efter at have undersøgt om betingelserne herfor er op-
fyldt.
Forslaget om handelsliberalising er i overensstemmelse med implementeringen
af EU-Ukraine-associeringsaftalen, herunder særligt etableringen af et dybt og
omfattende frihandelsområde. Dertil er forslaget i tråd med EU’s generelle
fordømmelse af Ruslands
invasion samt EU’s økonomiske og militære støtte
til Ukraine. EU’s handelspolitiske strategi understreger desuden vigtigheden af
styrket økonomisk samarbejde med landene i det østlige partnerskab.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver og skal derfor godkende forordningen. Der fore-
ligger endnu ikke en udtalelse.
kom (2022) 0195 - Bilag 1: Samlenotat vedr. midlertidig handelsliberalisering for Ukraine
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet
Unionen jf. artikel 3 i TEUF har enekompetence fsva. handelspolitik. Regerin-
gen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget skønnes at få begrænsede statsfinansielle konsekvenser via det danske
bidrag til EU-budgettet, som ventes at opleve et tab af toldindtægter. Baseret på
importen fra Ukraine i 2021 vurderer Kommissionen, at forslaget maksimalt vil
medføre et indtægtstab på 65,6 millioner euro fordelt på tabte toldindtægter på
31 millioner euro og tabt anti-dumping-told på 34,6 millioner euro. Samtidig
anfører Kommissionen, at disse tal sandsynligvis vil være lavere i realiteten, da
importen fra Ukraine forventeligt vil falde ift. tidligere år som følge af krigen.
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter udgør ca. 2 pct.
Forslaget vurderes at have begrænsede konsekvenser for dansk erhvervsliv, bl.a.
henset til omfanget af samhandlen mellem Danmark og Ukraine.
Sagen forventes at medføre mindre administrative meromkostninger for sta-
ten. Der forventes ikke at være lovgivningsmæssige konsekvenser. Der forven-
tes heller ikke konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet, idet ukrainske
produkter fortsat skal leve op til standarderne på det Indre Marked.
8. Høring
Sagen har ikke været i sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Henset til EU27-enigheden om massiv flerspektret støtte til Ukraine er det
forventningen, at forslaget vil nyde bred opbakning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har på det skarpeste fordømt Ruslands uprovokerede militære ag-
gression imod Ukraine. Det er regeringens holdning, at EU i videst muligt om-
fang skal bistå Ukraine med at afbøde de negative konsekvenser, som krigen
uforskyldt har påført landet. Derfor støtter regeringen forslaget, der kan bi-
drage til at opretholde ukrainsk eksport til EU og understøtte Ukraines øko-
nomi i en meget vanskelig situation. Regeringen finder, at forslaget bør vedta-
ges hurtigst muligt med henblik på at sikre, at de forbedrede handelsvilkår kan
komme Ukraine til gavn snarest. Regeringen støtter desuden arbejdet i EU
med at identificere yderligere handelsrelaterede tiltag, der kan hjælpe den ukra-
inske økonomi.
kom (2022) 0195 - Bilag 1: Samlenotat vedr. midlertidig handelsliberalisering for Ukraine
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.