Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPMBK
Sagsnr.: 2206817
Dok. nr.: 2251282
Dato: 30-06-2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
europæiske sundhedsdataområde, KOM (2022) 197 endelig
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har den 3. maj 2022 fremsat forslag til forordning om det europæiske
sundhedsdataområde (EHDS), som har til formål at vedtage en ramme, der skal
understøtte adgangen til samt anvendelse og deling af sundhedsdata på en sikker
måde, både i og på tværs af EU-medlemslandene. Kommissionen vil give den enkelte
borger mulighed for at udøve kontrol over egne sundhedsdata og samtidig give
mulighed for at udnytte potentialet ved sikker udveksling, brug og genbrug af
sundhedsdata til patientbehandling, samt forskning, innovation m.m. inden for EU.
Regeringen er overordnet positiv over for formålene bag forordningsforslaget, herun-
der etablering af en ramme, der understøtter en sammenhængende og effektiv an-
vendelse og deling af sundhedsdata til brug i patientbehandling, samt til forskning og
innovation. Regeringen vurderer dog, at forslaget er meget ambitiøst og indeholder
en række elementer, som forudsætter væsentlige tekniske tilpasninger for både pri-
mær og sekundær anvendelse af sundhedsdata. Dette er en udfordring for medlems-
stater som Danmark, der igennem mange år har investeret i infrastruktur, standarder
mv. for sundhedsdata. Regeringen er desuden skeptisk overfor, at der lægges op til, at
et fælles europæisk sundhedsdataområde skal bygge på digitale systemer for elektro-
nisk identifikation og dokumentudveksling, som endnu ikke er velfungerende eller ud-
bredte i EU.
Forslaget vil have statsfinansielle konsekvenser gennem det danske bidrag til EU-
budgettet samt afledte nationale udgifter forbundet med implementering af
forordningens krav. Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget kan få
betydelige statsfinansielle konsekvenser, da en implementering vil kræve tilpasninger
af danske digitale sundhedsløsninger, herunder ændringer af et stort antal af it-
systemer, i det daglige kliniske arbejde og teknisk integration til grænseoverskridende
infrastruktur. Der er af EU-budgettet afsat ca. 6 mia. kr. til at støtte aktiviteter og
opbygning af infrastruktur til det europæiske sundhedsdataområde i
medlemslandene. Det er dog regeringens forventning, at de afsatte midler ikke vil
dække alle omkostninger. Forslaget vil desuden have erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Det er for regeringen vigtigt, at forslaget overholder nærhedsprincippet og ikke kom-
mer til at erstatte, men i stedet supplerer medlemslandenes egne nationale regler og
politiske principper for anvendelse af sundhedsdata til både primære og sekundære